SHAMAN – RITUAL (2002):ΕΝΑ ΝΕΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ

 

Όταν ολοκληρώθηκε η περιοδεία των Angra για την κυκλοφορία του τρίτου άλμπουμ τους, Fireworks, οι φήμες περί τεταμένων σχέσεων ανάμεσα στον τραγουδιστή τους Andre Matos και τους δυο κιθαρίστες του σχήματος, Rafael Bittencourt και Kiko Loureiro, αποδείχτηκαν πραγματικές καθώς στα μέσα του 2000 ο Matos αποχώρησε τελικά από το συγκρότημα. Και όχι μόνο αυτό, αλλά μαζί του αποχώρησε και το rhythm section των Angra, o μπασίστας Luis Mariutti και ο ντράμερ Ricardo Confessori, ολοκληρώνοντας με τον πιο δραματικό τρόπο το «σχίσμα» μεταξύ των δυο μερών.

Τα τρία πρώην μέλη των Angra, δεν έμειναν για πολύ καιρό άπραγα και προχώρησαν στη δημιουργία μιας νέας μπάντας με το όνομα Shaman, που το εμπνεύστηκαν, κατά πάσα πιθανότητα από το τραγούδι The Shaman που βρίσκεται στο άλμπουμ Holy Land του προηγούμενου σχήματός τους. Για κιθαρίστα πήραν τον αδερφό του Luis Mariutti, τον Hugo Mariutti και ξεκίνησαν άμεσα την σύνθεση του πρώτου τους δίσκου. Το ντεμπούτο τους με τίτλο Ritual κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2002 και αποδείχτηκε καλύτερο από ό,τι πιθανόν ανέμεναν οι απογοητευμένοι οπαδοί των Angra και οι θαυμαστές του Matos.

To Ritual δεν απέχει από το στυλ της μουσικής των Angra κάτι που, ως ένα σημείο, είναι αναμενόμενο καθώς και τα τρία μέλη είχαν συνθετική συνεισφορά στις δουλειές του πρώην συγκροτήματός τους. Στο ντεμπούτο τους ακούμε το χαρακτηριστικό, σύνθετο power metal που γνωρίσαμε στους δίσκους των Angra, αυτό με τις πλούσιες μελωδίες, τη δύναμη και το συναίσθημα αλλά ανεβασμένο κατά ένα επίπεδο, καθώς οι τέσσερις μουσικοί εισάγουν στις συνθέσεις τους αρκετή μουσική ποικιλία και πειραματισμό, ενσωματώνοντας στην power metal δομή των κομματιών, στοιχεία από την παραδοσιακή μουσική της χώρας τους (Βραζιλία), ψήγματα ανατολίτικων μελωδιών, αρκετά στοιχεία κλασικής μουσικής και φυσικά άφθονες επιρροές από progressive rock και metal, με το τελικό αποτέλεσμα να είναι πραγματικά εντυπωσιακό.

Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και στην ομάδα παραγωγής του άλμπουμ, στους Sascha Paeth και Miro (Michael Rodenberg), γνωστούς από τη συμμετοχή τους στην παραγωγή άλμπουμ γνωστών σχημάτων του power metal σύμπαντος (Angra, Rhapsody, Heaven’s Gate, Kamelot, Edguy κ.α.). Πραγματικά, η δουλειά που έχει γίνει στον ήχο είναι άριστη, με την τον ήχο στις κιθάρες να ακούγεται «κρυστάλλινος» αλλά, παράλληλα, κοφτερός, το μπάσο και τα τύμπανα να οδηγούν δυναμικά τα κομμάτια και φυσικά τα φωνητικά του Matos να κυριαρχούν. Το «κερασάκι της τούρτας» όμως είναι η δουλειά που έχει γίνει στο παρασκήνιο των κομματιών, με την εξαιρετική ενορχήστρωση των keyboards , την συμμετοχή του πιάνου σε κομβικά σημεία των κομματιών και την ιδιαίτερα εμπνευσμένη χρήση πνευστών που ενισχύουν την folk και tribal ατμόσφαιρα, όπου χρειάζεται.


Αυτό που ίσως να προβληματίζει λίγο είναι η φωνή του Matos η οποία σε αρκετά σημεία ακούγεται πιο βραχνή σε σύγκριση με τα φωνητικά του στα άλμπουμ του πρώην συγκροτήματός του. Δεν ξέρω αν σκόπιμα ακούγεται έτσι ή άρχισε να αλλάζει λόγω ηλικίας ή κάποιου άλλου προβλήματος, πάντως πέρα από αυτή την παρατήρηση, είναι καθόλα εντυπωσιακή και δεν επηρεάζει την ποιότητα του άλμπουμ.

Τα 10 τραγούδια του Ritual είναι όλα τους εκπληκτικά και ο δίσκος κινείται σε υψηλό επίπεδο ποιότητας και έμπνευσης. Μετά την ατμοσφαιρική και «κινηματογραφική» εισαγωγή με τίτλο Ancient Winds, το άλμπουμ ξεκινάει με μια εντυπωσιακή τριάδα κομματιών που όλα τους παραπέμπουν στο ύφος των Angra με την δική τους όμως, Shaman, προσωπικότητα. Τα δυο πρώτα, Here I Am και Distant Thunder, είναι ιδιαίτερα δυναμικά, με ωραία ρεφρέν, ενώ προς το μέσον τους παρεμβάλλεται ένα σημείο με πιάνο, keyboards και ιδιαίτερο ρυθμό στα τύμπανα που δίνει μια πιο progressive αλλά και ιδιαίτερα μελωδική διάσταση στην όλη τους δομή. Το επόμενο, For Tomorrow, αναβλύζει επιρροές από παραδοσιακή βραζιλιάνικη μουσική, με τα πνευστά – φλάουτα και φλογέρες – να έχουν βασικό ρόλο και να φέρνουν στο μυαλό κομμάτια όπως το Carolina IV ή το Silence and Distance από το μνημειώδες Holy Land άλμπουμ των Angra.


To Time will come που ακολουθεί, αν και ξεκινάει με μια μικρή ατμοσφαιρική ακουστική εισαγωγή στο πιάνο, εξελίσσεται σε ένα γρήγορο κομμάτι, τυπικού power metal ενώ το Over your Head που το διαδέχεται, αποτελεί την πρώτη ιδιαιτέρως εντυπωσιακή στιγμή του δίσκου. Το τραγούδι είναι «χτισμένο» πάνω σε μελωδίες παραδοσιακής αραβικής μουσικής και θυμίζει αρκετά τους Kamelot εποχής Roy Khan στα φωνητικά, ενώ στα keyboards και στο πιάνο, στα μέσα περίπου του κομματιού, ακούμε τον γνωστό Derek Sherinian.

Η κορυφαία όμως στιγμή του Ritual είναι η power μπαλάντα, Fairy Tale, ένα πραγματικά εντυπωσιακό και γλυκόπικρο «παραμύθι» στο οποίο ο Matos δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας, με τα φωνητικά του να «πιάνουν κόκκινο». Φοβερό κομμάτι γεμάτο συναίσθημα αλλά και δύναμη, με εκπληκτική ενορχήστρωση και με μια ιδιαίτερη εισαγωγή όπου «αγγελική» χορωδία γυναικείων φωνών τραγουδάει κάποιους στίχους στα λατινικά.

Τα τρία τελευταία κομμάτια του δίσκου (Blind Faith, Ritual, Pride) προσεγγίζουν περισσότερο το παραδοσιακό power metal στυλ, δεν περιέχουν δηλαδή progressive πειραματισμούς ή επιρροές από παραδοσιακή ή κλασική μουσική, κρατάνε όμως αμείωτο το ενδιαφέρον του ακροατή. Από τις τρεις αυτές συνθέσεις, ξεχωρίζει κυρίως η τελευταία (Pride), ένα καταιγιστικό κομμάτι με υπερηχητικά σόλο στο οποίο ο Matos μοιράζεται τα φωνητικά με τον θεούλη Tobias Sammet των Edguy/Avantasia. 

To Ritual είχε πολύ καλή αποδοχή όταν κυκλοφόρησε, κυρίως στη Βραζιλία, στην υπόλοιπη Λατινική Αμερική, στην Ιαπωνία και στην Ευρώπη. Οι Shaman βγήκαν σε περιοδεία για ενάμιση περίπου χρόνο και έφτασαν να παίξουν και support στους Iron Maiden μπροστά σε 45.000 κόσμο, όταν οι τελευταίοι εμφανίστηκαν στο Sao Paolo to 2004. Συνολικά, οι πωλήσεις του Ritual έφτασαν τις 500.000 κομμάτια. 


Αντικειμενικά και από μουσική άποψη, το άλμπουμ είναι κορυφαίο, ισάξιο των δίσκων που έβγαλαν οι Angra με τον Matos στα φωνητικά και θα μπορούσε άνετα να είναι o δίσκος που θα διαδεχόταν το Fireworks. Η ιστορία όμως γράφτηκε αλλιώς. Παρόλα αυτά τα τρία πρώην μέλη των Angra, με μπροστάρη τον Matos, τα κατάφεραν περίφημα στο νέο τους αυτό εγχείρημα και όλα έδειχναν ότι υπήρχαν οι προοπτικές και οι δυνατότητες για ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία. Δυστυχώς όμως, λόγω συγκυριών και κατά πάσα πιθανότητα, λόγω του απρόβλεπτου χαρακτήρα του Matos, οι προσδοκίες για μια μεγάλη πορεία δεν ευοδώθηκαν, με αποτέλεσμα οι Shaman να θεωρούνται πλέον μια χαμένη ευκαιρία του power metal και το Ritual να ξεχαστεί γρήγορα και να μπει στην ιδιαίτερη εκείνη κατηγορία που περιλαμβάνει τα πιο αδικημένα και παραγνωρισμένα άλμπουμ του heavy metal.

TI EKANAN META

Το 2003 κυκλοφόρησαν το live άλμπουμ (και DVD) RituALive και με την ίδια σύνθεση (Andre Matos, Luis Mariutti, Hugo Mariutti, Ricardo Confessori) έβγαλαν το 2005 το δεύτερο studio άλμπουμ τους, Reason, στο οποίο επιχείρησαν μια στροφή σε πιο παραδοσιακές power metal φόρμες, χωρίς όμως να έχουν την επιτυχία του ντεμπούτου. Μετά την κυκλοφορία του Reason, o Matos αποχώρησε για να ακολουθήσει solo καριέρα και μαζί του αποχώρησαν και τα αδέρφια Mariutti. 

Την μπάντα συνέχισε να «τρέχει» ο Confessori που με νέα μέλη κυκλοφόρησε το άλμπουμ Immortal το 2007 και το Origins το 2010. Το 2018 ανακοινώθηκε επανασύνδεση των κλασικών μελών και ξεκίνησε περιοδεία μαζί με τους Avantasia. Δυστυχώς όμως, ο θάνατος του Andre Matos στις 8/6/2019 διέκοψε το νέο αυτό ξεκίνημα. Παρόλα αυτά , οι Mariutti παρέμειναν στο σχήμα και με τραγουδιστή τον Alirio Netto, έβγαλαν το 2022 το τελευταίο, μέχρι στιγμής, άλμπουμ τους, Rescue.


ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΒΟΣ

19/2/25






Χρήστος Ζερβός

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου