Στις 2 στήλες παρουσιάσεων παλαιότερων σημαντικών κυκλοφοριών, την Garden of Eden και Σήραγγα του Χρόνου, στη συντριπτική πλειοψηφία τα άλμπουμ που παρουσιάζονται, έχουν στίχους και φυσικά τραγουδιστές. Είναι δύσκολο, αν όχι άχαρο να προσπαθείς να περιγράψεις ένα instrumental άλμπουμ, αλλά νομίζω αν η προσέγγιση γίνει προσεκτικά, η αξία του θα περάσει στον αναγνώστη.
Έτσι σήμερα σας παρουσιάζω ένα από τα σημαντικότερα instrumental άλμπουμ, το Blow by Blow(1975)του Jeff Beck, που χρονικά κυκλοφόρησε μετά την περιοδεία των Beck, Bogert and Appice και τη διάλυση τους και ήταν το πρώτο προσωπικό του άλμπουμ. Μετά το άδοξο τέλος των Beck, Bogert & Appice (BBA), ο Beck μπήκε σε συζητήσεις να αντικαταστήσει τον Mick Taylor στους Rolling Stones, αλλά στα τζαμαρίσματα κατάλαβαν και οι 2 πλευρές ότι δεν κόλλαγαν, με τον Beck να αισθάνεται ότι ο ήχος του ήταν πολύ blues και οι όποιες συζητήσεις να σταματούν εκεί.
Σε εκείνα τα τζαμαρίσματα, ο Beck αποφάσισε να ηχογραφήσει ένα instrumental άλμπουμ, καλώντας τον οργανίστα Max Middleton, παλιό γνωστό του από τους Jeff Beck Group και τους Phil Chen μπάσο και Richard Bailey ντραμς. Έχοντας εκτιμήσει τη δουλειά του παραγωγού George Martin(σ.σ.ναι, αυτός των Beatles) που έκανε στο άλμπουμ των Mahavishnu Orchestra, Apocalypse(1974), τον έκλεισε σαν παραγωγό και τον Οκτώβριο του 1974 μπήκαν στο AIR studio του Λονδίνου για να ηχογραφήσουν. Στα 9 κομμάτια του Blow by Blow(Νο 4 Αμερική) ξεδιπλώνεται το τεράστιο ταλέντο του Άγγλου κιθαρίστα, όχι μόνο στη δυναμική πλευρά του αλλά και τη μελωδική. Η επιλογή να διασκευάσει την πανέμορφη μελαγχολική σύνθεση του Stevie Wonder, Cause We've Ended as Lovers, ενώ έχει διασκευάσει ακόμα μια σύνθεση του Μεγάλου της Soul, το Thelonius με τον ίδιο τον συνθέτη να παίζει κλαρινέτο.
Δίπλα στις 2 συνθέσεις του Stevie Wonder, o Beck διασκευάζει Lennon/McCartney, επιλέγοντας το άγνωστο She's a Woman(1964) αλλά και την όμορφη μπαλάντα Diamond Dust του Bernie Holland. Το άλμπουμ δεν κουράζει καθόλου, αφήνοντας στον ακροατή τη διάθεση να το ακούει ξανά και ξανά. Θέλω να ξεφύγω από τα κομμάτια και να εστιάσω στο μοναδικό παίξιμο του Jeff Beck (1944 – 2023) και στις δεξιότητες του, που βρίσκουν διέξοδο στα κομμάτια, κατά φέρνοντας να υπογράψει ένα κορυφαίο fusion δίσκο. Στη μουσική, κυριαρχεί η μονομαχία κιθάρας και πλήκτρων όπως συμβαίνει στα περισσότερα fusion άλμπουμ εκείνης της εποχής, ωστόσο κυριαρχεί το rock με τα jazz στοιχεία να είναι εμφανή στα πλήκτρα. Θα ήταν αδικία να μην αναφέρω το εκπληκτικό Freeway Jam (σύνθεση του Max Middleton) που λάμπει με το πρώτο άκουσμα. Τα πολλά λόγια στα instrumental άλμπουμ, περιττεύουν. Όσοι δεν είχατε την ευκαιρία να ακούσετε το ταλέντο του Jeff Beck το Blow by Blow είναι η καλύτερη Πύλη Εισόδου για τον κόσμο του fusion.
TRIVIA
- Ο κινέζικης καταγωγής μπασίστας Phi Chen(1946 – 2021) έπαιξε και με τους Rod Stewart και Ray Manzarek / Robby Krieger.
- Σύμφωνα με τον ντράμερ Carmine Appice, οι αρχικές ηχογραφήσεις έγιναν από αυτόν αλλά ήλθε σε διάσταση με το management του Beck και κάλεσαν τον Bailey που τότε ήταν 18 ετών.
- Το Cause We've Ended as Lovers, εμφανίστηκε στο άλμπουμ Stevie Wonder Presents: Syreeta (1974) που είναι η σύζυγός του Wonder.
ΤΙ ΕΚΑΝΕ ΜΕΤΑ
Ένα χρόνο αργότερα κυκλοφόρησε το εξ ίσου πετυχημένο και καλό Wired.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
20/12/24
Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΙΣΑΤΖΕΚΙΑΝ ΓΙΑ ΤΟ BLOW BY BLOW
Ακόμη και όσοι ήσασταν αγέννητοι όταν ο Jeff Beck φιγουράριζε στην κορυφή των δημοψηφισμάτων δίπλα σε ιερά τέρατα της ταστιέρας όπως οι Blackmore, Page & Clapton, κάποια στιγμή θα έχετε ακούσει το όνομά του, θα έχετε απολαύσει κάποιο από τα πολύτιμα κληροδοτήματά του!
Μια πηγή ενημέρωσης π.χ. που μπορώ να σας θυμίσω, είναι οι συνεντεύξεις των πιο σύγχρονων ηρώων μας, όπου από στόματος π.χ. Steve Vai, Joe Satriani, Steve Morse, διαβάσαμε συχνά-πυκνά διθυράμβους για τον Βρετανό Loner.
Παρότι η πλειοψηφία των έγκυρων Αγγλόφωνων εγκυκλοπαιδειών αναφέρει ως «αδύναμη» τη περίοδο που ο Jeff Beck ερωτοτροπούσε ξεκάθαρα όπως εδώ με το fusion, προσωπικά δεν συμφωνώ με τίποτα! Ο άνθρωπος προσέφερε διαμάντια και σε τούτο το ιδίωμα, τελεία και παύλα.
Επίσης είναι πολλοί αυτοί που θεωρούν τη πρώτη ομάδα μουσικών συνεργατών (Rod Stewart, Ron Wood και Micky Waller) ως αξεπέραστη υπερ-μπάντα των 60’ς και φυσικά δεν διαφωνώ καθόλου.
Όμως τούτο εδώ το ανθολόγιο κιθαριστικής και συνθετικής μαεστρίας λάμπει και θα φέγγει νυν και αεί και εις τους αιώνες των αιώνων ως ένα από τα κορυφαία κιθαριστικά οχρηστρικά άλμπουμ!
Από πού να το πιάσεις;
Από την ανυπέρβλητη παραγωγή του αείμνηστου ηγέτη Sir George Martin; Την μονάκριβη ομαδάρα συμβαλλομένων όπως οι Max Middleton, Phil Chen, Richard Bailey; Τις μαγευτικές επιλογές του Beck που στέλνουν την Les Paul του εξωφύλλου για συνεδρία σε ψυχολόγο;
Και επειδή καμιά φορά τα πολλά λόγια περιττεύουν, και Μ Ο Ν Ο την αριστουργηματική διασκευή του “Cause We Ended Like Lovers” να περιείχε τούτο το μνημειώδες άλμπουμ του αξέχαστου μακαρίτη, άξιζε της βαθιά υπόκλισης μας!…
Δημοσίευση σχολίου