59 ΕΞΩΦΥΛΛΑ ΠΟΥ .. ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΝ (3 ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΜΟΝΤΕΛΑ, ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ, ΑΠΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ, ΒΡΕΓΜΕΝΑ ΜΠΛΟΥΖΑΚΙΑ ΚΑΙ ΣΚΥΛΟΙ)

 



Εξώφυλλο. Από μόνο του είναι έργο τέχνης και πολιτισμός.  Έργα τέχνης, σχέδια και ζωγραφικές από καλλιτέχνες που αναδείχτηκαν μέσα από την δημιουργία ενός εξώφυλλου (π.χ. Roger Dean, Rodney Matthews), εξώφυλλα που απεικόνιζαν τον καλλιτέχνη, αλλά και εξώφυλλα, που απεικόνιζαν ένα υπαρκτό πρόσωπο, όχι ιστορικό ή γνωστό αλλά η παρουσία του σε συνδυασμό με την επιτυχία του δίσκου, τον έστειλαν στην αιωνιότητα.
Αν είστε παλιοί αναγνώστες του Rockmachine.gr θα έχετε καταλάβει ότι αντιμετωπίζουμε τα εξώφυλλα σαν ξεχωριστό κεφάλαιο στο δίσκο κι όχι απλά μια φωτογραφία. Οι ιστορίες των γνωστών κι άγνωστων εξωφύλλων στην ενότητα των Νέων αλλά και το άρθρο Πίνακες Ζωγραφικής Που Έγιναν Εξώφυλλα Δίσκων, είναι ενδεικτικά του σεβασμού προς αυτά. Παστήστε εδώ να διαβάσετε το άρθρο.

Στο σημερινό άρθρο, έχω ξεχωρίσει τα πιο γνωστά εξώφυλλα όπου απεικονίζονται άγνωστα πρόσωπα, μοντέλα ή ακόμα και συγγενείς των μουσικών που με αυτήν την φωτογράφιση έμειναν στην ιστορία της μουσικής. Να σημειώσω ότι ΔΕΝ επεκτείνομαι στην ιστορία του εξώφυλλου παρά μόνο στην ιστορία του προσώπου και φυσικά η παρουσίαση ΔΕΝ είναι εξαντλητική η παρουσία τους, αλλά έχω επιλέξει τα σημαντικότερα. Στο τέλος θα βρείτε και 3 ελληνικά εξώφυλλα που έχουν ενδιαφέρον.



Δικαιωματικά θα ξεκινήσω με την Louisa Livingstone, που για δεκαετίες ήταν άγνωστη, τυλιγμένη στο μυστήριο αν είναι υπαρκτό πρόσωπο. Όμως ο φωτογράφος Keith Macmillan (γνωστός και σαν Keef) τη φωτογράφισε σε ένα νερόμυλο στο χωριό Mapledurham της επαρχίας Oxfordshire και το χλωμό πρόσωπό της πέρασε στην αιωνιότητα, μπαίνονατς στο εξώφυλλο του πρώτου άλμπουμ των Black Sabbath. Η Louisa Livingstone δεν ήταν άγνωστη στο συγκρότημα αφού την είχε γνωρίσει ο Tony Iommi σε μια συναυλία τους και την πρότεινε στον Keef. «Έπρεπε να σηκωθώ περίπου στις τέσσερις το πρωί» είπε η Louise στο Rolling Stone το 2020. «Το μέρος ήταν παγωμένο κι ο Keith ήθελε να πετύχει την πρωϊνή ομίχλη αλλά δεν στάθηκε τυχερός και έτσι χρησιμοποίησε μηχανή ξηρού πάγου. Η Livingston συνέχισε την καριέρα της στο μόντελινγκ (σ.σ. τότε τις λέγαμε μανεκέν) και την υποκριτική ενώ κυκλοφόρησε ηλεκτρονική μουσική με το όνομα Indreba.

ΤΑ ΜΟΝΤΕΛΑ

Η καστανή κούκλα στο εξώφυλλο του πρώτου άλμπουμ των Firehouse είναι η Bridget McLellan. Το συγκροτήματος δεν ήθελε ξανθιά γιατί όλα τα συγκροτήματα χρησιμοποιούσαν ξανθιές) κι όταν είδαν τις φωτογραφίες  που τους έδειξαν, συμφώνησαν στο πρόσωπο της Bridget McLellan.Το περίεργο είναι ότι ποτέ δεν τη γνώρισαν! Το ρωσικής καταγωγής μοντέλο Nataliya Medvedeva ήταν μόλις 18 ετών όταν φωτογραφήθηκε για το εξώφυλλο του πρώτου άλμπουμ των Cars αλλά είχε και συνέχεια αφού την κάλεσαν και για το εξώφυλλο του Shake It Up(1981.) Η Μεντβέντεβα συνέχισε να κάνει καριέρα ως μυθιστοριογράφος, ποιήτρια και τραγουδίστρια. Ήταν παντρεμένη με τον Έντουαρντ Λιμόνοφ, Ρώσο συγγραφέα και ηγέτη του Εθνικού Μπολσεβίκικου Κόμματος, για περισσότερο από μια δεκαετία. Μετά το διαζύγιό τους στα μέσα της δεκαετίας του '90, επέστρεψε στη Ρωσία και πέθανε το 2003 σε ηλικία 44 ετών από καρδιακή προσβολή.
Στο εξώφυλλο του Permanet Waves των Rush εικονίζεται η όμορφη Paula Turnbull, η οποία εμφανίστηκε και στο εξώφυλλο του live άλμπουμ των Rush, Exit ... Stage Left. Η κυρία με τα μαύρα εσώρουχα στο εξώφυλλο των REO Speedwagon, Hi Infidelity είναι η ηθοποιός Tamarah Park,  ενώ στο The Pros and Cons of Hitchhiking του Roger Waters, ο σχεδιαστής Gerald Scarfe, επέλεξε την ηθοποιός πορνό ταινιών Linzi Drew την οποία εμφάνισε γυμνή αλλά σε ζωγραφιά κι όχι σε φωτογραφία.


Για το μοντέλο που κοσμεί το εξώφυλλο του From the Hip(2016) των Bang Tango δεν ξέρω πολλά πράγματα, αλλά έχει ενδιαφέρον. Οι  Slaughter έχουν καλό γούστο στην επιλογή μοντέλων για τα εξώφυλλά τους, ξεκινώντας με το πρώτο άλμπουμ τους  Stick it to ya όπου η όμορφη Laurie Ann Carr φωτογραφιζόταν με το λευκό κορμάκι της και εντυπωσίασε… τα πλήθη. Και στο mini live άλμπουμ τους, Stick it Live η Laurie Ann Carr φωτογραφιζόταν επιδεικνύοντας  τα οπίσθια κάλλη της. Γίνεται αφιέρωμα σε εξώφυλλα και να μην υπάρχει αναφορά στην Tawny Kitaen(1961-2021); Η όμορφη Αμερικανίδα μπήκε στη ζωή μας όταν φωτογραφήθηκε για το Ep των Ratt(1983) και εγκαταστάθηκε για τα καλά όταν φωτογραφήθηκε για το Out of the Cellar. Σύντροφος τότε κιθαρίστα του συγκροτήματος Robin Crosby, η Kiaten ακολούθησε ανοδική πορεία, πρωταγωνιστώντας στα γνωστά video των Whitesnake.


H Mariah O'Brien, είναι το κορίτσι που φωτογραφήθηκε θαμένη στο χώμα για τις ανάγκες του εξώφυλλου των Alice in Chains, Dirty. Χρειάστηκε να μείνω θαμένη για 8 περίπου ώρες, χωρίς να έχ  ω πάει τουαλέτα» δήλωσε η O’Brien.

Και πάλι οι Rush αλλά αυτή τη φορά με ανδρικό μοντέλο, τον Καναδό Neill Cunningham, που είχε τις προδιαγραφές για αυτό που ζήταγε ο φωτογράφος (λεπτό, αδύνατο σώμας) για το εξώφυλλο του Power Windows(1985).
Τουλάχιστον εξαιρετική η ιδέα, η φωτογράφιση αλλά και η έκφραση του μοντέλου Barbara Cheeseborough για το εξώφυλλο των Funkadelic, Maggot Brain, από τον φωτογράφο Joel Brodsky. H Cheeseborough είχε ξεχωριστή ομορφία και φωτογραφήθηκε σε εξώφυλλα  περιοδικών όπως Essence, Vogue και Cosmopolitan κ.α.
Οι Warrant κατάφεραν με το πολύ καλό για το είδος δεύτερο άλμπουμ τους Cherry Pie να γνωρίσουν την επιτυχία που την άξιζαν αλλά έστω κι ένα μικρό μερίδιο ευθύνης γι αυτήν την επιτυχία έχει η όμορφη Bobbi Brown που εικονίζεται στο εξώφυλλο αλλά κυρίως στο video του ομώνυμου τραγουδιού.
H Bobbie Brown


Στη συνέχεια παντρεύτηκε τον τραγουδιστή Jani Lane, αλλά χώρισε ένα χρόνο αργότερα και τα έφτιαξε με τον Tommy Lee των Motley Crue, για να χωρίσει και με αυτόν.  Το 2012 Brown το 2012 συμμετείχε στο ήταν στο reality show, Ex Wives of Rock. 

H φωτογράφιση του Open Up And Say… Ahh! Των Poison ανέλαβε ο φίλος τους που είχε παρακολουθήσει μια συναυλία τους στο Country Club μαζί με το συγκρότημα Cherry Bomb. Οι Poison εκείνη την εποχή ήταν το ανερχόμενο όνομα και φωτογραφίες με τόσες γκόμενες και συγκρότημα με τέτοιο styling ήταν ανεκτίμητο! Όταν ο Zlozower ανέλαβε το εξώφυλλο, εξεπλάγη όταν έμαθε ότι το συγκρότημα δεν είχε πρόθεση να εμφανιστεί στο εξώφυλλο, πράγμα σπάνιο για την εποχή αλλά και την γενικότερη εμφάνισή τους. Ο τίτλος του δίσκου έδεσε αμέσως με τη φωτογραφία του μοντέλου που την έλεγαν Bambi με τη μεγάλη γλώσσα που θύμιζε διάολο αλλά παρέπεμπε και σε sex. Φυσικά η μεγάλη γλώσσα δεν είναι προϊόν photoshop που τότε δεν υπήρχε (1988) αλλά έγινε προσθετική στο μοντέλο η οποία με δυσκολία μπορούσε να την κρατήσει και να μην… πέσει! Το Slippery when wet μπορεί να πούλησε περισσότερα από 16.000.000 αντίτυπα σε όλο τον πλανήτη αλλά από εξώφυλλο....δεν λέει τίποτε. Η αρχική ιδέα προήλθε από μια αθώα επίσεκψη για εθιμοτυπικούς λόγους των Bon Jovi στο strip club The No.5 Orange του Βανκούβερ όπου τα κορίτσια φορούσαν μικρά βρεμένα t-shirt και φυσικά φαινόντουσαν οι ρώγες τους. Το εξώφυλλο θα βασιζόταν σε μια φωτογραφία κοριτσιού με πλούσιο στήθος και βρεγμένο t-shirt και το άλμπουμ θα κυκλοφορούσε μέσα σε πλαστική μαύρη σακούλα όπως τα πορνογραφικά περιοδικά στην Αμερική! Πάντως το λογοκριμένο εξώφυλλο κυκλοφόρησε μόνο στην Ιαπωνία!


Η δισκογραφική εταιρεία δεν συμμερίστηκε διόλου την άποψή τους και απέρριψε το εξώφυλλο λέγοντας ότι ήταν προκλητικό και αλυσίδες καταστημάτων δίσκων δεν θα το έβαζαν στις προθήκες τους. Τελικά η εταιρεία κράτησε τον τίτλο και παρουσίασε το εξώφυλλο που ξέρουμε και που δεν λέει τίποτε!
Οι Charlie ήταν ένα μάλλον άγνωστο βρετανικό rock συγκρότημα που σημείωσε μεγαλύτερη επιτυχία στην Αμερική, παρά στη χώρα του. Το ωραίο κορίτσι που βλέπετε στη φωτογραφία είναι η αμερικάνα Susan Harrison, που κυριολεκτικά στολίζει το εξώφυλλο του τρίτου άλμπουμ με τίτλο Lines (1978 Αμερική Νο 75).  Είχαν κάνει διαγωνισμό με μοντέλα στην Αμερική κι από εκεί επέλεξαν την Susan Harrison που όμως όταν ήλθε στο Λονδίνο δεν έμοιαζε καθόλου με τη φωτογραφία που είχαν δει! Επειδή όμως ήταν όμορφή, προχώρησαν στη φωτογράφιση που όπως βλέπετε δεν έκαναν καθόλου λάθος. Η Harrison στο Λονδίνο γνώρισε τον τραγουδιστή των Heavy Metal Kids, Gary Holton με τον οποίον παντρεύτηκαν κι έκαναν ένα παιδί.Οι Hole, το συγκρότημα της Courtney Love, για εξώφυλλο του δεύτερου δίσκου τους Live Through This(19940 επέλεξαν το μοντέλο Leilani Bishop, ντυμένη με ρούχα καλλιστείων, με μια τιάρα, ένα μπουκέτο λουλούδια και με τη μάσκαρα να τρέχει στα μάτια της με δάκρυα χαράς. Η φωτογράφιση έγινε από τη   Ellen von Unwerth, με τη Love να δηλώνει σε συνέντευξή της ότι με αυτή τη φωτογραφία ήθελε να αιχμαλωτίσει το βλέμμα στο πρόσωπο μιας γυναίκας καθώς τη στέφουν βασίλισσα. Πάντως εγώ τόσα χρόνια πίστευα ότι στο εξώφυλλο ήταν η Courtney Love. Στα νύχια της λογοκρισίας έπεσαν και οι Αμερικάνοι Hurricane με το εξώφυλλο του τρίτου άλμπουμ τους Slave to the Trill (1990) όπου δεν γνωρίζω το όνομα του μοντέλου, με το λογοκριμένο εξώφυλλο να τυπώνεται χωρίς αυτή(πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι!)


Το κορίτσι με το φοβισμένο βλέμμα στο εξώφυλλο των Foreigner, Head Games είναι η ηθοποιός Lisanne Falk, που λίγα χρόνια αργότερα έγινε ευρέως γνωστή χάρις στη συμμετοχή της στη νεανική ταινία μαύρου χιούμορ, Heathers(1988). Για να γυρίσω στο εξώφυλλο, η φωτογραφία δέχτηκε έντονη κριτική για το γεγονός γιατί η κοπέλα ήταν φωτογραφημένη σε ανδρική τουαλέτα, αλλά ο τότε τραγουδιστής του συγκροτήματος  χαρακτήρισε την όλη φωτογράφιση σαν «παιγνίδι».
Δεν μας έφθαναν οι Warrant, Poison, Slaughter και τόσοι άλλοι….ξύπνησαν και οι Blink-182 και διάλεξαν την ηθοποιό Janine Lindemulder για το εξώφυλλο του  Enema of the State(1999), αλλά πέραν όλων των αισθησιακών το καλύτερο είναι το εξώφυλλο των Ohio Players, Honey (1975) με την Ester Cordet, που ήταν Playboy Playmate για τον Οκτώβριο του 1974.

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ROXY MUSIC

Οι Roxy Music σε ….εξώφυλλά τους χρησιμοποίησαν μοντέλα (μανεκέν τα λέγαμε τότε) με τα αποτελέσματα να είναι..ορατά.  Ξεκινώντας από το 1972 και το πρώτο ομώνυμο άλμπουμ τους, συναντούμε την Κα Kari-Ann Moller, που αργότερα παντρεύτηκε τον Chris Jagger, αδελφό του Mick. Στο δεύτερο άλμπουμ τους η Κυρία με τον πάνθηρα εικονίζεται η Amanda Lear, η οποία ήταν ζευγάρι για λίγο με τον Bryan Ferry.  

Μοντέλα υπάρχουν και στα άλμπουμ τους Stranded (Marilyn Cole), Flesh + Blood ( το μοντέλο Aimee Stephenson και η Ολυμπιονίκης ακοντισμού Shelley Mann), στο Avalon (η τότε σύντροφος του Ferry και μετέπειτα γυναίκα του Lucy Helmore), στο Manifesto (πολλά μοντέλα που χορεύουν), στο Siren (η Jerry Hall, η οποία πέρασε από το κρεβάτι του Ferry, του Mick Jagger και κατέληξε στον Billy Joel με τον οποίο χώρισε. (Είναι ελεύθερη αλλά πολυέξοδη!). Τέλος στο Country Life είναι οι κυρίες Constanze Karoli (αδελφή του Michael Karoli των Can) και Eveline Grunwald. Ο Γιάννης Παναγάκος πήρε εργολαβία τα εξώφυλλα και έγραψε όλες τις λεπτομέρειες εδώ και εδώ   
ΤΕΛΙΚΑ ΟΙ GREAT WHITE ΕΧΟΥΝ ΚΑΛΟ ΓΟΥΣΤΟ
Από το τρίτο άλμπουμ τους Once Bitten(1987), οι Great White κατάλαβαν το ακαδημαϊκο βάθος της αρχαιοελληνικής ρήσης «το αιδοίο σέρνει καράβι» και στο εξώφυλλο του άλμπουμ είχαμε την δεσποινίδα Traci Martinson, η οποία είδε άσπρη μέρα στα οικονομικά της , αφού πήρε μέρος σε 4 video τους!!!!(και τα θαυμαστικά 4 είναι). Στο επόμενο άλμπουμ τους Twice Shy, είχαμε τα πόδια των Bobbie Brown η οποία εμφανίστηκε και στο video του Once Bitten, Twice Shy και της Traci Martinson. H ξανθιά που κρέμεται από ένα αγκίστρι στο εξώφυλλο του Hooked (1991) είναι η Kristine Rose αλλά αυτή η φωτογραφία υπήρξε διαθέσιμη μόνο στις πρώτες εκδόσεις του άλμπουμ, επειδή σκανδάλισε και οι υπόλοιπες εκδόσεις εμφάνιζαν μόνο το κεφάλι της κοπέλας να βγαίνει από το νερό. Μετά μας τα χάλασαν και άρχισαν να βάζουν …καρχαρίες στα εξώφυλλα….

  ΗΘΟΠΟΙΟΙ- ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ-BODY BUILDER KI ΕΝΑΣ ΣΚΥΛΟΣ
Ο Frank "Cannonball" Richards γεννήθηκε το 1887 και ήταν μέλος τσίρκο και άλλων θεατρικών παραστάσεων της εποχής. Ο Richards έμεινε στην ιστορία γιατί δεχόταν στο στομάχι του μια…οβίδα από πυροβόλο κανόνι (όχι πολεμικό). Σύμφωνα με πληροφορίες, μπορούσε να εκτελεί την παράστασή του μόνο δύο φορές την ημέρα, γιατί περισσότερο από αυτό ήταν πολύ επώδυνο. Άξιζε που οι Van Halen τον έβαλαν στο εξώφυλλο του Van Halen III. Πέθανε από φυσικό θάνατο το 1969.
Στο εξώφυλλο του άλμπουμ των Faces, Ooh La La είναι ο Ιταλός ηθοποιός Ettore Petrolini, ο οποίος ήταν περισσότερο γνωστός για την πρωτοποριακή του δουλειά στο θέατρο επιθεωρήσεων. Εμφανίζεται ντυμένος σαν τον διάσημο χαρακτήρα του Gastone, μια περίτεχνη, σατιρική σκηνική αναπαράσταση ενός σνομπ άντρα. Πέθανε το 1936 και τάφηκε ντυμένος με το ίδιο φράκο.
Ο κύριος που κρατάει τον κόσμο στην πλάτη του σαν σύγχρονος Άτλαντας είναι ο bodybuilder και οικοδεσπότης της τηλεοπτικής εκπομπής ESPN BodyShaping,  Rick Valente. Φωτογραφήθηκε για το εξώφυλλο του δίσκου των Van Halen, 5150 και έχει να πει μόνο καλά λόγια για τα μέλη του συγκροτήματος.


Μετά από 3 δίσκους (Heroes Are Hard to Find, Fleetwood Mac και Rumours) όπου τα μέλη των Fleetwood Mac εικονίζονται στα εξώφυλλα, το Tusk (1979) φιλοξενούσε ένα σκύλο ονόματι Scooter που ανήκε στον συμπαραγωγό Ken Caillat, του οποίου το πόδι δαγκώνει ο σκύλος! Αργότερα, ο Caillat είπε ότι είχε υποσχεθείς στη Stevie Nicks να βάλει μια φωτογραφία της όπου θα χορεύει, αλλά προτιμήθηκε ο ….Scooter που πέθανε 4 χρόνια αργότερα. Πάντως η Nicks εκπλήρωσε την επιθυμία της να φωτογραφηθεί σε εξώφυλλο αφού εικονίζεται σε όλα τα προσωπικά της!

Όλοι υποθέταμε ότι το παντελόνι με το φερμουάρ στο εξώφυλλο του Sticky Fingers των Rolling Stones ανήκει στον Mick Jagger, ή τουλάχιστον σε ένα άλλο μέλος του συγκροτήματος. Κι όμως δεν είναι έτσι αφού ο Andy Warhol, του οποίου ήταν ιδέα το εξώφυλλο εκείνη την εποχή δούλευε με διάφορα μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων των Joe Dallesandro, Corey Tippin και Jackie Curtis. Ο Warhol  δεν επιβεβαίωσε ποτέ ποιος φωτογραφήθηκε για το εξώφυλλο.
Πάμε στο Wish You Were Here των Pink Floyd όπου στο εμβληματικό εξώφυλλο συμμετέχουν δύο κασκαντέρ, ο Ronnie Rondell και ο Danny Rogers, φωτογραφήθηκαν στα στούντιο Warner Bros. στην Καλιφόρνια, όπου ο Rondell φόρεσε μια πυρίμαχη στολή κάτω από το κοστούμι αλλά σε μια στιγμή ο δυνατός άνεμος έκαναν το μουστάκι του Rondell να πάρει φωτιά, για να τελειώσει αμέσως η φωτογράφιση. Ευτυχώς, ο φωτογράφος Aubrey Powell είχε ήδη απαθανατίσει την εμβληματική εικόνα.
ΔΙΑΦΟΡΟΙ
Νομίζω ότι όλοι μας θεωρούμε ότι ο Rudolf Schenker απεικονίζεται στο εξώφυλλο του Blackout των Scorpions αλλά απογοητευτήκαμε όταν μάθαμε ότι ήταν μια αυτοπροσωπογραφία του Αυστριακού καλλιτέχνη Gottfried Helnwein, το έργο του οποίου έχει γίνει ευρέως γνωστό για τις συχνά ανησυχητικές και επιθετικές εικόνες του. Και αυτές οι ιδέες του γεννήθηκαν αφού έμαθε για το Ολοκαύτωμα όπου του  έγινε εμμονή η ιδέα να μάθει τα πάντα για την κακοποίηση, τα εγκλήματα πολέμου, τη βία και τον πόνο που προκλήθηκε σε ανυπεράσπιστους ανθρώπους.
Μάλλον άγνωστη ήταν η ηθοποιός Kate Murtaugh όταν φωτογραφήθηκε για το εξώφυλλο του Breakfast in America των Supertramp. Πληρώθηκε 2.500$ ενώ συμμετείχε σε αρκετές εκδηλώσεις του συγκροτήματος. Επίσης εμφανίζεται και στο video των Supertramp, It's Raining Again (στο ρόλο της γυναίκας που δίνει στον πρωταγωνιστεί μια ομπρέλα).
ΟΙ ΑΠΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ
Στο εξώφυλλο του Βallad of Easy Rider (1969) των Byrds εικονίζεται ο Lemuel Parsons, πατέρας του Gene Parsons, μέλος του συγκροτήματος αλλά και των Flying Burrito Brothers. Η φωτογραφία τραβήχτηκε στο Bighorn Wilderness της Ν. Καλιφόρνια, στο ράντσο της οικογένειας Parsons.
Η φωτογράφιση για το εξώφυλλο των Alan Parsons Project, I Robot έγινε από την φημισμένη Hipgnosis, στο Αεροδρόμιο του Παρισιού Charles de Gaulle Airport, χωρίς μάλιστα να ζητήσουν την άδεια των αρχών. Ποιοι είναι οι κύριοι στις κυλιόμενες σκάλες; Μέλη του γραφείου της Hipgnosis οι οποίοι επιστρατεύτηκαν για την περίπτωση!


 
 Αγνώστου ταυτότητος ο πλανόδιος πωλητής της Νέας Υόρκης που εικονίζεται στο εξώφυλλο του Pretzel Logic των Steely Dan. H φωτογραφία τραβήχτηκε από τη Raeanne Rubenstein στη γωνία της Πέμπτης Λεωφόρου και 79ης Οδού.
  Ένας ινδιάνος στο εξώφυλλο του άλμπουμ των Guess Who, Share the Land(1970). Και δεν είναι κάποιος τυχαίος αλλά ο 81χρονος αρχηγός των American Cherokees εκείνη την εποχή, σύμφωνα με τον frontman του Guess Who, Burton Cummings. «Ανεβήκαμε σε ένα λόφό για να τον βρούμε, ήταν ένας τρελός. Τα φίδια τον είχαν δαγκώσει περίπου εκατό φορές αλλά μπορούσε να δαγκώσει ένα φίδι και να το σκοτώσει» έχει πει ο Cummings.

Οι απλοί άνθρωποι στο εξώφυλλο Strange Days (1967) των Doors είναι ένας ταξιτζής που τυχαία εκείνη την ημέρα είχε μαζί του μια τρομπέτα(!), ο βοηθός του φωτογράφου είναι ο ταχυδακτυλουργός, οι δύο ακροβάτες ήταν οι μόνοι καλλιτέχνες, οι νάνοι (ένας στο εμπροσθόφυλλο κι ο άλλος στο οπισθόφυλλο) δεν δεχόντουσαν να φωτογραφηθούν αν δεν είναι και οι 2 στη φωτογράφιση  ενώ ο μασίστας (σ.σ. θυμόσαστε τη λέξη) ήταν γνωστός του φωτογράφου.

KIDS GONNA ROCK
Οικογενειακή υπόθεση το εξώφυλλο των Allman Brothers, Brothers and Sisters, αφού το αγοράκι στην μπροστινή φωτογραφία είναι ο Vaylor Trucks, γιος του ντράμερ Butch Trucks τον ενώ στο οπισθόφυλλο εμφανίζεται η Brittany Oakley, κόρη του μπασίστα Berry Oakley. Και οι 2 φωτογραφίες τραβήχτηκαν στο Julieete της Georgia. Όμως τα..οικογενειακά πρόσωπα δεν τελειώνουν εδώ. Ο Vaylor σχημάτισε τους Brothers and Sisters με την  αδερφή του Melody, που εικονίζεται στο εσώφυλλο του Brothers and Sisters!



Το αγοράκι στο ιστορικό άλμπουμ των Van Halen, 1984 είναι Carter Helm, γιός ενός φιλικού της ζευγαριού της φωτογράφου Margo Nahas και το τσιγάρο που κρατάει είναι ζαχαρωτό. H οδηγία που είχε λάβει από τον υπεύθυνο του Δημιουργικού της Warner ήταν να αυτοσχεδιάσει σε κάτι ξεχωριστό, προτείνοντας της μια βασική φωτογραφία με 4 γυναίκες που θα χόρευαν αλλά λόγω τεχνικών δυσκολιών, η ιδέα απορρίφθηκε. Ο σύζυγός της Jay Vigon, κι αυτός μακετίστας, της έδειξε ένα βιβλίο με διάφορες φωτογραφίες για να πάρει ιδέες και μια από αυτές, είχε κάποιες φιγούρες που συνήθως απεικονίζουν αγγελάκια. Έτσι σκέφτηκε τη φωτογραφία που τελικά κατέληξε στο εξώφυλλο του δίσκου.Η Nahas το μόνο που είχε να κάνει ήταν να προσθέσει τα φτερά του μικρού Carter, που προς τιμήν του αυτού και της οικογένειας του ΔΕΝ έκαναν αγωγή, ζητώντας περισσότερα χρήματα, ισχυριζόμενοι διάφορα όπως ο Spencer Elden που εικονίζεται στο εξώφυλλο Nevermind των Nirvana. Πάντως στη Μ.Βρετανία, το εξώφυλλο λογοκρίθηκε, βάζοντας ένα αυτοκόλλητο στο τσιγάρο και στο πακέτο που βρίσκεται μπροστά του. H Margo Nahas εχίνε πολύ καλή πορεία σαν μακετίστρια στο χώρο της δισκογραφίας, επιμελούμενη εξώφυλλα των Stevier Wonder, Toto, Rick James, Stevie Ray Vaughan και Sammy Hagar (το V.O.A.), ενώ ο σύζυγός της Vigon επιμελήθηκε το εξώφυλλο του David Lee Roth Crazy form the Heat.
Ο νεαρός στο εξώφυλλο των Devo, Shout είναι ο Zachary Leary, γιος του διάσημου πρωτοπόρου ψυχολόγου Timothy Leary. Στο οπισθόφυλλο εμφανίζεται , η κόρη του κιθαρίστα Bob Mothersbaugh, Alex. Ο Zachary συνέχισε την πορεία του πατέρα του δουλεύοντας ως ψυχολόγος.
Το παιδάκι που βλέπετε στο εξώφυλλο του άλμπουμ Boy(1980) των U2 είναι ο Peter Rowen, ο μικρότερος αδερφός ενός από τους πιο στενούς φίλους του Bono. Ο Peter Rowen εμφανίστηκε και στο εξώφυλλο του War(1983) και του The Best of 1980-1990. Ο Rowen έγινε ο ίδιος φωτογράφος και κράτησε επαφή με τους U2 όλα αυτά τα χρόνια. Παραδέχεται ότι δεν θυμάται πολλά από τις φωτογραφήσεις.
Τα αδέλφια Stefan και Samantha Gates έγινα διάσημα χάρις στη φωτογράφισή τους στα βράχια του at Giant's Causeway στη Β.Ιρλανδία και η Hipgnosis προσέθεσε στον κατάλογό της ακόμα ένα ξεχωριστό εξώφυλλο. Και βέβαια μιλάμε για το Houses of the Holy (1973) των Led Zeppelin. Λίγα χρόνια αργότερα Samantha εμφανίστηκε στο οπισθόφυλλο ενός ακόμα δίσκου των Led Zeppelin, του Presence.


Τα 2 κοριτσάκια στο εξώφυλλο του Siamese Dream των Smashing Pumpkins, Ali Laenger και Lysandra Roberts, δεν είχαν συναντηθεί ποτέ πριν από τη λήψη της φωτογραφίας. "Μας είχαν ντύσει με χρωματιστά ρούχα με φτερά αγγέλων και τρώγαμε παγωτά και γλυκά.
«Θυμάμαι ότι σκέφτηκα ότι ήταν υπέροχο να πληρώνομαι και να περνάω καλά» είπε η Lysandra Roberts σε συνέντευξή της, χρόνια αργότερα.
Το Misplaced Childhood (1985)ήταν το τρίτο άλμπουμ των Marillion, που τους έκανε γνωστούς σε όλη την Ευρώπη και στην ουσία έκλεισε την τριλογία των άλμπουμ Script for a Jester's Tear και Fugazi, όπου όλα τα  εξώφυλλα ήταν φιλοτεχνημένα από τον Mark Wilkinson, ο οποίος έδινε τη δουλειά του (και τη φαντασία του) και στα εξώφυλλα των singles αλλά και 12" maxi singles. Η ιδέα στο εξώφυλλο προήλθε από ένα όνειρο που είδε ο τραγουδιστής του συγκροτήματος, Fish όπου το φάντασμα ενός αγοριού στεκόταν στα σκαλιά του σπιτιού του. Την ιδέα τη μετέφερε στον μακετίστα, Wilkinson ο οποίος θυμήθηκε ένα αγοράκι που έμενε κοντά στο σπίτι του και ζήτησε την άδεια από τους γονείς του να συμμετάσχει στη φωτογράφιση. Το αγοράκι είναι ο 10χρονος Robert Mead, τον οποίο έντυσαν στρατιώτη κι εκτός από τη φωτογραφία του εξώφυλλο, εικονίζεται στα 3 singles του δίσκου, Kayleigh, Lavender και Heart of Lothian καθώς και στο video του Kayleigh.
Ένα από τα σημαντικότερα εξώφυλλα αλλά και άλμπουμ είναι αυτό του Nevermind των Nirvana (1991). Ευτυχώς ένα τόσο σημαντικό άλμπουμ συνοδεύεται από ένα απλό εξώφυλλο που 'εγινε διάσημο. Το μικρό αγοράκι είναι ο Spencer Elden που κολυμπά μέσα σε μια πισίνα πίσω από ένα δολάριο που είναι γαντζωμένο σε μια πετονιά! Την ιδέα για αυτή τη φωτογράφιση είχε ο ίδιος ο Cobain, ο οποίος είχε παρακολουθήσει μαζί με τον Grohl ένα τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ για τις γεννήσεις μέσα στο νερό. Ο Cobain ανέφερε την ιδέα του στον art director της Geffen, Robert Fisher, αλλά δεν είχε κατάλληλο φωτογραφικό υλικό για το εξώφυλλο. Έτσι αγόρασε μια φωτογραφία αντί του ποσού των 7.500$ με τον μικρό, μόλις 4 μηνών Fisher από το φωτογράφο Kirk Weddle, ειδικό στις φωτογραφήσεις μικρών παιδιών. Ο Waddle έστειλε 5 φωτογραφίες του μικρού Spencer Elden ο οποίος ήταν γιός φίλου του! Οι υπεύθυνοι της Geffen πρότειναν να καλύψουν με κάποιο τρόπο το …πουλί του μικρού Spencer κι ο Cobain απάντησε ότι δέχεται να το καλύψουν μόνο με την προϋπόθεση ότι θα βάλουν ένα αυτοκόλλητο που θα γράφει "Αν σε προσβάλλει αυτό, τότε κινδυνεύεις να γίνεις παιδόφιλος".
30 ολόκληρα χρόνια μετά την κυκλοφορία του, ο Spencer Elden κατηγόρησε  το συγκρότημα για πορνογραφία και κατέθεσε μήνυση κατά της περιουσίας του Kurt Cobain και των άλλων δύο μελών του συγκροτήματος, λέγοντας ότι εκμεταλλεύτηκαν τα ομοσπονδιακά καταστατικά παιδικής πορνογραφίας και τον εκμεταλλεύτηκαν σεξουαλικά. Η μήνυση απορρίφθηκε.
Μπορεί ο νεαρός στο εξώφυλλο, Quatrophenia των Who να φαίνεται έφηβος αλλά ο Terry Kennett ήταν 23 ετών όταν φωτογραφήθηκε πάνω στο σκούτερ του από τον Graham Hughes. Χρόνια μετά, ο Pete Townshend έχει ένσταση για το γκρι χρώμα του εξώφυλλου.
Κλείνουμε το κομμάτι με τα μικρά παιδιά σε εξώφυλλα, με ένα έφηβο, τον Ari Meisel του οποίου ο πατέρας του εργαζόταν ως έμπορος έργων τέχνης και αντιπροσώπευε τον ζωγράφο Mel Ramos, ο οποίος ζωγράφισε τον Meisel ως δώρο για τα 11α γενέθλιά του, δίνοντας τον τίτλο του έργου CrimeBusters. Οι  Rage Against the Machine είδαν τον πίνακα σε ένα από τα βιβλία του Ramos και τον προσάρμοσε - αλλάζοντας το αρχικό "c" στο πουκάμισο του Meisel σε "e".

ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ!

Όταν είχα πρωτοδεί το εξώφυλλο των Faith No More για το Album of the Year(1997) νόμισα ότι ο άνδρας στο παράθυρο του τραίνου ήταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Τελικά έμαθα ότι ήταν ο πρώτος Τσεχοσλοβάκος Πρόεδρος, ο  Tomas Garrigue Masaryk, ο οποίος βοήθησε τη χώρα να αποκτήσει ανεξαρτησία καθώς τελείωσε ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος το 1918. Πάντως δεν είναι γνωστό γιατί οι Faith No More επέλεξαν τον Masaryk για το εξωφύλλου τους.
Να σημειώσω ότι επέλεξα τη  δύσκολη οδό, μόνο φωτογραφίες πολιτικών κι όχι σχέδια, γιατί σε αυτήν την περίπτωση το έργο θα ήταν εύκολο, συμπεριλαμβάνοντας την Maragaret Thatcher στο single/maxi single, Women in Uniform των Iron Maiden, το In Rock των Deep Purple κ.α.a.ε
ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Όπως ανέφερα και στο εισαγωγικό κείμενο, τα εξώφυλλα με τα πρόσωπα είναι χιλιάδες κι εδώ κάνουμε μια επιλογή που αξίζει του ενδιαφέροντος σας. Το συγκρότημα των Fragile Vastness έχει κυκλοφορήσει 3 άλμπουμ και τα δύο έχουν συμπεριληφθεί σε αυτό το αφιέρωμα! Πρόκειται για το Tribute to Life(2005) που στο εξώφυλλο έχει το υπερηχογράφημα του νεογνού των Μπάμπη Τσολάκη και Εύης Κατσαμάτσα (ντραμς και πλήκτρα αντίστοιχα). Το νεογνό σήμερα είναι 19 ετών και ονομάζεται Βαγγέλης!
Όμως και το τρίτο άλμπουμ των Fragile Vastness, Perception (2017) έχει εξώφυλλο που έχει θέση στο αφιέρωμα αφού οι άνθρωποι που φωτογραφήθηκαν είναι φίλοι του συγκροτήματος. Η φωτογράφιση έγινε από τον Βαγγέλη Γιαλαμά, στη στοά βιβλίου στη Χαριλάου Τρικούπη, νωρίς το πρωϊ μιας Κυριακής του Ιανουαρίου εκείνης της χρονιάς και όλοι…κρύωναν.


Τρίτο εξώφυλλο από την ελληνική αγορά, το Lyssa: Rural Gods and Astonishing Punishments (2004) των Nighfall, που είχε σε πρώτο και μοναδικό πλάνο την Δήμητρα Ματσούκα, ένα από τα πλέον δραστήρια άτομα στο χώρο διοργάνωσης συναυλιών. Ο τραγουδιστής/μπασίστας του συγκροτήματος Ευθύμης Καραδήμας λέει σχετικά: “H Δήμητρα είναι μια φοβερή γυναίκα με μεγάλη προσωπικότητα και συγχρόνως έχει ένα γλυκό πρόσωπο που ταίριαζε να τη "δέσουμε» με τη μουσική μας και φυσικά να μπει στο εξώφυλλο. Σε αγοράζει και σε πουλάει με το χαμόγελό της! Η Δήμητρα ήταν αυτή που με πήρε τηλέφωνο όταν με είχαν διώξει από τους Epidemic κι όταν έφτιαξα τους Nightfall, αυτή με πήρε τηλέφωνο να ανοίξουμε για τους Paradise Lost, δίνοντας μου αυτήν την καλή ευκαιρία.  Δεν ξεχνώ τους ανθρώπους που με έχουν βοηθήσει».  

 

Την επόμενη Κυριακή: Συνέντευξη με τον Ηλία Μπουκουβάλα, ντράμερ των Socrates Drank the Conium στα πρώτα 2 ιστορικά άλμπουμ τους.
 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

15/12/24










Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου