ZZ TOP - ELIMINATOR (1983): ΜΕ ΕΝΑ ΝΤΕΠΟΖΙΤΟ ΓΕΜΑΤΟ ΒΕΝΖΙΝΗ


 Είχαμε μεγαλώσει με τα La Grange, Brown Sugar (όχι των Rolling Stones), Tush, Jesus just left Chicago, Blue Jean Blues και όλους τους ύμνους από τα πρώτα άλμπουμ των ZZ Top και ξαφνικά ακούμε-και βλέπουμε-τα άκρως εντυπωσιακά Legs, Gimme all your lovin και Sharp dressed man, με ένα ήχο μακριά από αυτόν που μεγαλώσαμε. Περισσότερα συνθεσάιζερ, synth pop ήχος που ταίριαζε περισσότερο στους Depeche Mode και Orchestral Maneuvers in the Dark αλλά ήταν ZZ Top! Οι πιο προσεκτικοί είχαν καταλάβει από την εποχή των Deguello (1979) και Elo Loco (1981) ότι το συγκρότημα είχε αρχίσει να αλλάζει τον ήχο τους και να τον κάνει πιο μοντέρνο αλλά αυτοί οι δύο δίσκοι πέρασαν και δεν άγγιξαν στη χώρα μας. Ομολογώ ότι ήμουν από αυτούς που δεν είχα καταλάβει τη σταδική αλλαγή του ήχου τους, με αποτέλεσμα να ακούω με έκπληξη άκουγα το νέο τους ήχο που σχεδόν αμέσως με κατέκτησε.  
ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ   
Με ανεβασμένα τα bpm (betas per minute), το Gimme All Your Lovin ήταν το πρώτο mega hit με το οποίο μόλις μας συστήθηκε το Eliminator. Και σας διαβεβαιώ ότι τα ξεχάσαμε όλα. Άσε που το video ήταν σκέτη μπόμπα και συγκέντρωνε όλους τους φαντάρους στη μεγάλη αίθουσα του ΚΨΜ του ΚΕΕΜ Σπάρτης! Το τραγούδι ήταν ανεβαστικό, οι δε Jeana Tomasino και Danièle Arnaud, τα μοντέλα που έπαιζαν, μας  συντρόφευαν τις νύχτες στο ΚΕΕΜ.

ΝΑ ΒΑΛΩ ΦΩΤΟ Tomasino had posed for Playboy in 1980. Όμως πέραν όλων αυτών, μεγάλη επίδραση σε αυτήν την αλλαγή των ZZ Top έπαιξε ο Record executive της Warner Bros. Records, Jeff Ayeroff που είχε αντιληφθεί την επίδραση του MTV και τους έπεισε να κάνουν ένα διαφορετικό video αλλά και την εταιρεία να το πληρώσει. Στα ίδια βήματα, μουσικά και οπτικά(video) κινήθηκε και το Shard Dressed Men που μαζί με το Legs αποτελούν μια σκηνοθετική τριλογία, όλα σκηνοθετημένα από τον Tim Newman, ξάδελφο του Randy Newman (όση σημασία μπορεί να έχει αυτό!). Πατήστε εδώ και διαβάστε την ιστορία του video Legs και των…μοντέλων.


Σχεδόν όλα τα τραγούδια του Eliminator, δουλεύτηκαν από τους Gibbons - Hudson ενώ οι Ham και Beard έπαιζαν γκολφ, φροντίζοντας να περνούν από το studio για να ακούνε, έχοντας ηχογραφήσει τα μέρη τους!!! Η όλη στροφή στον ήχο τους οφειλόταν στον Gibbons που με τη σειρά του επηρεάστηκε από τον ήχο των Depeche Mode και Orchestral Manoeuvres in the Dark με ισχυρό συμπαραστάτη τον τεχνικό και πρώην DJ, Linden Hudson, ο οποίος ενθάρρυνε τις ιδέες του για αλλαγές και για τη χρήση drum machine.
 Οι ZZ Top κράτησαν τον ήχο τους, φέρνοντας τον μέσα στην καινούργια δεκαετία που είχε άλλες λογικές. Κατάφεραν και δεν έπεσαν θύμα τεχνικών παραγωγής της δεκαετίας του '80, σκαρφαλώνοντας στην κορυφή καθώς στο σύνολό του το Eliminator αστράφτει από αυτοπεποίθηση και διάθεση.
 Είναι αλήθεια ότι οι hard core fans τους κοντοστάθηκαν στην αρχή, μη δεχόμενοι μια τέτοια δομική αλλαγή, αλλά ήταν τέτοια η φόρα του άλμπουμ, που σύντομα το έβαλαν δίπλα στα άλλα στη δισκοθήκη τους. Παράλληλα άνοιξε τον ορίζοντα των fans, προσελκύοντας νέους που τους ήξεραν μόνο σαν όνομα.
Ο Gibbons θεώρησε ότι τα συνθεσάιζερ δημιούργησαν μια πλατφόρμα που επέτρεπε στην κιθάρα να ακουστεί σωστά καθώς μπορούσαν να παίξουν μια οκτάβα χαμηλότερα από κιθάρα/μπάσο, δημιουργώντας ένα «τοίχο» που τού άρεσε.
Όπως καταλάβατε, ΟΛΟ το άλμπουμ δουλεύτηκε από τους Gibbons, Manning(μουσικός και τεχνικός που έπαιξε τα drum machines, electronic drums, bass guitar, keyboard bass, synthesizers κι έκανε τις ενορχηστρώσεις), Linden Hudson και τον παραγωγό Ham. Τα φωνητικά στα τραγούδια έκανε ο Jimi Jamison!Οι τέσσερεις πιο πάνω κύριοι αντικατέστησαν από τα περισσότερα από τα μπάσα μέρη του Hill από ένα Moog καθώς και το μεγαλύτερο μέρος των τυμπάνων του Beard αντικαταστάθηκε από μηχανή τυμπάνων ή ηλεκτρονικά τύμπανα Simmons SDS-V, διατηρώντας τα ακουστικά γεμίσματα τυμπάνων και τα κύμβαλα του Beard.
Γιατί μπορεί η βιτρίνα(Gimme All Your Lovin', Sharp Dressed Man και Legs) να γυαλίζει περισσότερο κι από τις αλουμινένιες ζάντες του Ford μοντέλο του 1933, αλλά τραγούδια σαν τα Got me under pressure, I nned you tonight, Thugs και…. Βρωμάνε ZZ Top από χιλιόμετρα. Το άλμπουμ πούλησε 11.000.000 και σταμάτησε στο Νο 9 του αμερικάνικου chart και στο Νο3 του βρετανικού.
Σε όλα τα τραγούδια του Eliminator, το όνομα του Gibbons εμφανίζεται σαν συνθέτης εκτός του I Got the Six που είναι του μπασίστα Dusty Hill. To 1986 o Linden Hudson δικεδίκησε και πήρε συνθετικά δικαιώματα για τα Thugs.


ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΜΕΤΑ
Δύο χρόνια αργότερα, κυκλοφόρηασν στο ίδο ύφος το Afterburner (1985).
 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

22/11/24

 

Ο ΣΠΥΡΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ELIMINATOR
  Η τρέλα της υπερβολής του ογδόντα τους χτύπησε την πόρτα και εκείνοι την καλωσόρισαν. Αποτέλεσμα αυτού; Μετρονόμοι, drum machines, synthesizers, αυξημένα bpms μαζί φυσικά με θορυβώδης boogie κιθάρες και southern attitude με απώτερο σκοπό την δημιουργία του Eliminator, του εμπορικότερου άλμπουμ στην ιστορία των ZZ TOP. Μουστάκια, μούσια, καουμπόϊκα καπέλα και περιστρεφώμενες κιθάρες στριμώχτηκαν σε ένα φτιαγμένο Ford coupe του 1933 μαζί με καλλίγραμμα κορίτσια μορφοποιώντας το Αμερικανικό Όνειρο μέσω του MTV. Δίχως όμως τραγούδια το Ford θα έμενε από βενζίνη  αλλά όπως αποδείχτηκε σε βάθος χρόνου, το ντεπόζιτο αρκούσε να γεμίσει μόνο μία φορά!

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου