Στην ιστορία της τέχνης, υπήρξαν πολλοί καλλιτέχνες, που άντλησαν την έμπνευσή τους από μια ξεχωριστή ύπαρξη, ένα πρόσωπο που, συνειδητά ή υποσυνείδητα, τους ξυπνούσε τη φαντασία και το δημιουργικό τους πνεύμα, οδηγώντας τους στην υλοποίηση των πιο υψηλών οραμάτων τους. Τέτοια παραδείγματα υπάρχουν πολλά, κανένα όμως δεν μπορεί να συγκριθεί με τη λάμψη και τη γοητεία της Εγγλέζας ηθοποιού και μοντέλου Pattie Boyd!
Η Pattie γεννήθηκε στην πόλη Taunton της κομητείας Somerset, στη Νοτιοδυτική Αγγλία, στις 17 Μαρτίου 1944 και η φυσική της ομορφιά την ώθησε πολύ γρήγορα στο μόντελινγκ και στον κινηματογράφο, χωρίς όμως να της δοθεί η ευκαιρία να δρέψει δάφνες σ’ αυτούς τους τομείς. Εκείνο που της χάρισε παγκόσμια φήμη είναι, ότι στις δεκαετίες του ’60, του ‘70 και του ’80 υπήρξε η μούσα όχι ενός, ούτε δύο, αλλά τριών σπουδαίων μουσικών: του George Harrison, του Eric Clapton και του Ronnie Wood, εμπνέοντάς τους (ειδικά τους δύο πρώτους) να συνθέσουν τα σπουδαιότερα τραγούδια τους. Είναι καιρός, νομίζουμε, να ρίξουμε μια πιο κοντινή ματιά σε αυτά τα τραγούδια και σε αυτήν τη γυναίκα, που ξύπνησε τέτοια αισθήματα και πάθη σε ανθρώπους, οι οποίοι βρίσκονταν τότε στην κορυφή του κόσμου, αλλά -ξάφνου- φάνηκε ότι το μόνο που τους ενδιέφερε ήταν να κερδίσουν την καρδιά της και για τον σκοπό αυτό κατέθεσαν ό,τι πιο σημαντικό είχαν να προσφέρουν: το ανεπανάληπτο ταλέντο τους! Και έτσι σήμερα, να έχουμε και να μπορούμε να παρουσιάσουμε 10 σπουδαία τραγούδια, που γράφτηκαν για χάρη της. Και μην θεωρήσετε ότι όλη αυτή η λατρεία και όλη αυτή η αμείλικτη δημοσιότητα φούσκωσαν τα μυαλά τής Pattie Boyd ή προξένησαν εχθρότητα ή εκδικητικότητα. Η Pattie παρέμεινε σεμνή, προσιτή και αξιαγάπητη, σε τέτοιο βαθμό, που οι διάσημοι σύντροφοί της συγκατατέθηκαν ακόμη και να δημοσιοποιήσει την αλληλογραφία της μαζί τους, ώστε να μπορέσει ο κόσμος να αντιληφθεί καλύτερα τις συνθήκες, κάτω από τις οποίες προέκυψαν αυτά τα αριστουργηματικά τραγούδια που τους ενέπνευσε. «Δεν καταλαβαίνω αυτόν τον ρόλο της μούσας, που μου αποδίδουν», λέει η ίδια σε μια συζήτησή της με την Taylor Swift, «στο δικό μου το μυαλό, η έννοια της μούσας είναι κατανοητή στην περίπτωση των μεγάλων ζωγράφων ή ποιητών ή και φωτογράφων, που εμπνέονται από μία ή μπορεί και δύο μούσες. Στις περιπτώσεις αυτές, ο καλλιτέχνης αντλεί από τη μούσα του κάτι πέρα από λέξεις και έννοιες, που δεν είναι άλλο από την αυθεντικότητα της ύπαρξής της». Φαίνεται, ότι η Pattie Boyd δεν αντιλαμβάνεται ότι καλλιτέχνες όπως ο Harrison ή ο Clapton είναι το μουσικό αντίστοιχο ενός Picasso ή και ενός Da Vinci και αντίστοιχα, όπως και εκείνοι, ξεδίπλωσαν τις ωραιότερες πτυχές του ταλέντου τους, χάρη στη μούσα τους Pattie Boyd.
Ας δούμε λοιπόν, ένα-ένα, τα δέκα σημαντικότερα τραγούδια που γράφτηκαν για την Pattie Boyd, σε χρονολογική σειρά:
1) I NEED YOU – THE BEATLES (1965)
Ο George Harrison πρωτοσυνάντησε την Pattie Boyd στη διάρκεια των γυρισμάτων του φιλμ A Hard Day’s Night, το 1964, όπου η Pattie συμμετείχε ως ηθοποιός. Ο George ήταν τότε 21 χρονών και η Pattie 20. Μόλις την είδε, την ερωτεύτηκε! 18 μήνες αργότερα, τα δύο παιδιά παντρεύτηκαν. Το τραγούδι I Need You, που περιλαμβάνεται στο άλμπουμ Help!(1965), είναι μόλις το 2ο τραγούδι που έγραψε ο George για τους Beatles και είναι, ασφαλώς, αφιερωμένο στην Pattie: “You don’t realise how much I need you / Love you all the time, never leave you”, της τραγουδάει και της υπόσχεται αιώνια αγάπη, πίστη και αφοσίωση. Η Pattie βρίσκεται ξαφνικά να ζει μια ζωή ονειρεμένη, δίπλα στον άνθρωπο που αγαπάει, ζώντας όλη αυτή την μεθυστική ατμόσφαιρα της Μπητλομανίας. Η ίδια θεωρεί, ότι αυτή ήταν η πιο ευτυχισμένη περίοδος της ζωής της.
2) IT’S ALL TOO MUCH – THE BEATLES (1967)
Μία ακόμα σύνθεση του George Harrison, που τη βρίσκουμε στο άλμπουμ Yellow Submarine. Για τους Beatles, το άλμπουμ αυτό, όπως και το κορυφαίο Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, είναι η επιτομή της ψυχεδέλειας. Ο George, όπως και ο John Lennon, έχουν μπει για τα καλά στον κόσμο του LSD και οι συνθέσεις τους, εκείνη την εποχή, είναι φλου και ταξιδιάρικες. Ο George δεν είναι μόνος σ’ αυτά τα «ταξίδια». Δίπλα του είναι διαρκώς η Pattie, στήριγμά του στα δύσκολα, το πιο όμορφο στολίδι της πολύχρωμης πραγματικότητάς του: “With your long blond hair and your eyes of blue…” .
3) SOMETHING – THE BEATLES (1969)
Και φτάνουμε στο αριστούργημα του George Harrison. Ένα από τα πιο γνωστά και πιο αγαπημένα τραγούδια όλων των εποχών. Κατά τη γνώμη του Frank Sinatra, το ωραιότερο ερωτικό τραγούδι που έχει ποτέ γραφτεί. Κατά τον Paul McCartney, το κορυφαίο τραγούδι του Abbey Road (αντιλαμβάνεστε, φαντάζομαι, τι σημαίνει αυτό, όταν μιλάμε για το σημαντικότερο άλμπουμ των Beatles). Ένα τραγούδι, που εκατοντάδες σπουδαίοι καλλιτέχνες το έχουν διασκευάσει, διατηρώντας το έτσι αρυτίδωτο. Και εσύ να είσαι η Pattie Boyd και να ξέρεις ότι αυτό το τραγούδι είναι γραμμένο για εσένα! «Ήρθε κάποια στιγμή ο George και μου είπε απερίφραστα, ότι το έγραψε για μένα και μόνο! Το βρήκα υπέροχο!» θυμόταν αργότερα η Pattie. Κι όταν της κάνουν την ερώτηση ποια εκτέλεση προτιμά, ανάμεσα στις χιλιάδες που έχουν ακουστεί, δεν έχει τον παραμικρό δισταγμό να απαντήσει: «Εκείνη που μου τραγούδησε ο George με την κιθάρα του, στην κουζίνα του σπιτιού μας».
4) FOR YOU BLUE – THE BEATLES (1970)
Βγαλμένο από το «κύκνειο άσμα» των Beatles, το ιστορικό LP Let It Be, το τραγούδι αυτό του George δεν έκανε αρχικά τόση εντύπωση, όπως κάποια άλλα κομμάτια του άλμπουμ (Let it Be, Across the Universe, I Me Mine). Κι όμως, είναι ένα πολύ όμορφο δωδεκαμετράκι, ένα χαρούμενο happy-go-lucky κομμάτι, αυτό το στυλ της μουσικής δηλαδή, που έφερε ο George από τη διαμονή του στην Αμερική, δίπλα στον Bob Dylan, τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο του 1968. Και που, χάρη σ’ αυτές τις επιρροές, ο Harrison κατόρθωσε να ξεφύγει από την σκιά των Lennon-McCartney και να καθιερωθεί σαν ανεξάρτητος καλλιτέχνης. Ό,τι και να είναι πάντως η μουσική, οι στίχοι δεν ξεφεύγουν από τον σταθερό προσανατολισμό τους: “Because you’re sweet and lovely, girl, I love you, I love you more than ever, girl, I do”, τραγουδάει (σε ποιάν άλλη; ) στην Pattie Boyd.
5) LAYLA – DEREK AND THE DOMINOS (1970)
Κάπου εκεί, λοιπόν, όπου ο George, παρά τα ρομαντικά του τραγούδια, έχει βάλει σε μεγάλη δοκιμασία τον γάμο του με την Pattie, κάνοντάς της συνεχώς απιστίες, ο Eric Clapton αποφασίζει να την διεκδικήσει αποφασιστικά. Γράφει το ομολογουμένως καλύτερο τραγούδι της ζωής του και τρέχει σ’ αυτήν για να το ακούσει. «Ανάβει το μαγνητόφωνο, ανεβάζει την ένταση και με αφήνει να ακούσω το πιο δυνατό, το πιο συγκινητικό τραγούδι που είχα ποτέ μου ακούσει», αφηγείται η Pattie. «Ήταν το Layla, ένα τραγούδι για έναν άνδρα, που ερωτεύεται απελπισμένα μια γυναίκα, η οποία επίσης τον αγαπάει, αλλά της είναι αδύνατον να ανταποκριθεί. Θυμάμαι, ότι μόλις το άκουσα, το πρώτο που σκέφτηκα ήταν ότι όλοι θα καταλάβουν ότι αυτό έχει γραφτεί για εμένα».
Είναι γεγονός, ότι ο Eric Clapton, γράφοντας αυτό το τραγούδι, και μάλιστα δίνοντάς του ως τίτλο το όνομα Layla, δηλαδή το χαϊδευτικό που είχε καθιερώσει για την Pattie, ήθελε να κάνει σαφές ότι δεν θα έκρυβε άλλο τον έρωτά του για εκείνη. Και να ήταν μόνον το Layla! Όλο το άλμπουμ που ηχογράφησε με τους Derek and the Dominos, ήταν για την Pattie. Το μαρτυράει άλλωστε ο τίτλος του: Layla and Other Assorted Love Songs: 14 τραγούδια αγάπης, όλα για εκείνη. Το ομολογεί και ο ίδιος στην αυτοβιογραφία του: «Αυτή η εποχή ήταν εξαιρετικά δημιουργική για εμένα, χάρη στην εμμονή μου για την Pattie. Έγραφα πολύ και όλα όσα έγραψα για το άλμπουμ των Dominos, ήταν στην πραγματικότητα για εκείνη και για τη σχέση μας. Το Layla ήταν πράγματι το καθοριστικό τραγούδι, διότι της ζητώ να μην αμφιταλαντεύεται πια και να έρθει να ζήσει μαζί μου. … Αλλά και το Bell Bottom Blues αναφέρεται στην Pattie, όπως και το I Looked Away. Ακόμα και κάποιες blues διασκευές, που έχω βάλει στο άλμπουμ, σ’ εκείνην αναφέρονται». Κάτω από τέτοια πίεση, ήταν ανθρωπίνως αδύνατον για την Pattie Boyd να αντισταθεί άλλο: «Συνειδητοποιώντας ότι είχα προκαλέσει τόσο πάθος και τόση δημιουργικότητα, δεν είχα πλέον άλλα περιθώρια άρνησης» αναπολεί η Pattie και τον Ιούλιο του 1974 ξεκινά τη σχέση της με τον Eric Clapton, εγκαταλείποντας τον Harrison.
6) MYSTIFIES ME – RONNIE WOOD (1974)Και ξαφνικά, να και ο τρίτος άνθρωπος! Ο Ronnie Wood, κιθαρίστας των Faces, μετέπειτα των Rolling Stones, που ίσως δεν θα έπρεπε να τον συμπεριλάβουμε σε αυτό το άρθρο, γιατί η σχέση του με τη Boyd ήταν της μιας βραδιάς, έλα όμως που και αυτός εμπνεύστηκε από τη γνωριμία του μαζί της για να γράψει το τραγούδι του Mystifies Me, καθώς και το Breathe on Me, που τα βρίσκουμε στο σόλο άλμπουμ του I’ve Got My Own Album to Do (1984). Η σχέση του με τη Boyd προέκυψε σαν ένα παιχνίδι ανταλλαγής συντρόφων και ήταν ιδέα του Harrison. Ενόσω δηλαδή, ο Wood ψυχαγωγούσε την Pattie, ο Harrison φρόντιζε για τη σύζυγο του Wood, την Krissie Findley. Και αν νομίζετε ότι όλη αυτή η ιστορία είναι κάπως υπερβολική, να σας ενημερώσουμε ότι η Krissie ήταν η πρώην κοπέλα του Eric Clapton! Παρ’ όλες αυτές τις -εμφανώς- ‘high” καταστάσεις, ο Wood ένιωσε υπέροχα, για όσο κράτησε αυτή η επαφή του και το αποτύπωσε στους στίχους του: “You look so fine and true/ no one mystifies me like you do”.
7) SO SAD – GEORGE HARRISON (1974)
“So sad, so bad, so sad, so bad”, τραγουδάει καταστενοχωρημένος ο Harrison, μέσα από το άλμπουμ Dark Horse (1974), διαπιστώνοντας ότι δεν υπάρχει πια καμιά ελπίδα σωτηρίας του γάμου του με την Pattie και νιώθοντας το βάρος της μοναξιάς, ύστερα από 10 χρόνια σχέσης μαζί της. Μπορεί βέβαια, εμείς να νομίζουμε ότι ο George είχε το κύριο βάρος της ευθύνης για την αποξένωσή τους, εκείνος όμως δεν το έβλεπε έτσι. Αυτό που έβλεπε εκείνος ήταν αγνωμοσύνη εκ μέρους της και προδοσία από έναν φίλο και συνεργάτη, που τόσο εκτιμούσε και τόσο εμπιστευόταν. Και ξαφνικά:
Now the winter has come
To eclipse out the sun
That has lighted my love for sometime
And a cold wind now blows
8) WONDERFUL TONIGHT – ERIC CLAPTON (1977)
Η απόφαση της Pattie να αφήσει τον άντρα της για χάρη του Eric Clapton, με τον οποίον τελικά παντρεύεται το 1979, φέρνει το ξεκίνημα μιας πολύ ευτυχισμένης σχέσης. Η Pattie, που είχε -ούτως ή άλλως- κουραστεί από τις απιστίες και τις ινδουιστικές παραξενιές του Harrison, βρίσκει επιτέλους γαλήνη, ενώ ο Clapton, πλέοντας πια σε πελάγη ευτυχίας, της αφιερώνει ένα ακόμα διαμαντάκι, που συγκαταλέγεται και αυτό στα πιο όμορφα ερωτικά τραγούδια, που έχουν ποτέ γραφτεί: Wonderful Tonight, μέσα από το άλμπουμ Slowhand (1977). Ακούστε το εδώ
9) SHE’S WAITING – ERIC CLAPTON (1985)
Θα περίμενε κανείς, ότι όταν έχεις ερωτευτεί τόσο πολύ, όταν έχεις προσπαθήσει τόσα χρόνια, όταν έχεις επιτέλους πετύχει κάτι, που λαχταρούσες με όλη σου την καρδιά, θα έκανες τα πάντα για να το κρατήσεις, σίγουρα πάντως δεν θα κακομεταχειριζόσουν τον άλλο. Δυστυχώς, στην περίπτωση Clapton – Boyd συνέβη το αντίθετο. Λίγο μετά τον γάμο τους, ο Clapton εκτροχιάστηκε: ερωμένες, ναρκωτικά, αλκοόλ, έστησαν ένα σκηνικό απίστευτης κακοποίησης για την ως τότε μούσα του. Το χειρότερο ήταν ότι το έβλεπε και ο ίδιος, όπως φαίνεται στους στίχους του τραγουδιού She’s Waiting, από το άλμπουμ Behind the Sun(1985): “You’ve been abusing her for far too long / Think you’re a king, she’s your pawn / Get ready now, ’cause pretty soon / She will be gone and you will be on your own”. Δεν έκανε όμως τίποτα για να διορθώσει την κατάσταση. Το αναπόφευκτο διαζύγιο εκδόθηκε το 1989.
10) OLD LOVE – ERIC CLAPTON (1989)
Το πιο περίεργο σε όλη αυτήν την ιστορία του τριγώνου Boyd, Harrison και Clapton, είναι ότι οι τρεις τους παρέμειναν φίλοι και, φαινομενικά τουλάχιστον, θαυμαστές των επιτευγμάτων τους, στη διάρκεια του χρόνου. Όταν, σε κάποια στιγμή, ήταν ολοφάνερο τι συνέβαινε με τον Clapton και τα αισθήματά του για την Boyd, οι δυο ανταγωνιστές έλυσαν τις διαφορές τους με μια κιθαριστική μονομαχία, όχι με γροθιές. Από εκεί και πέρα, ο καθένας ακολούθησε την πορεία του, μέχρι που η Boyd τους παράτησε και τους δύο, οπότε ξαναβρέθηκαν για να γλύψουν τις πληγές τους. Αποκορύφωμα αυτής της επανασύνδεσης των δύο μεγάλων, ήταν ότι ο Clapton ανέλαβε τη διοργάνωση μιας συναυλίας του Harrison στην Ιαπωνία, στα πρότυπα της δικής του επιτυχημένης εμφάνισης.
Αλλά και με την Boyd υπήρχε η ίδια φιλικότητα. Όταν χώρισαν το 1989, ο Clapton της έγραψε ένα γράμμα, όπου την ενημέρωνε πρόσχαρα, ότι ετοιμάζει ένα άλμπουμ, παρέα με τον άλλον της αντρούλη, τον Harrison, στο οποίο θα περιλαμβάνεται κι ένα τραγούδι αφιερωμένο σε εκείνην. «Πιστεύω ότι θα είναι το ωραιότερο του άλμπουμ», της έγραφε, «θα έχει τον τίτλο Old Love και θα αναφέρεται σε σένα. Μην παρεξηγηθείς, με το Old Love δεν εννοώ ‘γριά αγάπη’ αλλά ‘παλιά αγάπη’, δεν λέω ότι εσύ γερνάς, αλλά πώς γερνάει η αγάπη. Είναι υπέροχο, θα σου αρέσει μόλις το ακούσεις».
H Boyd πάντως δεν ένιωσε και πολύ κολακευμένη. Εκείνη την εποχή, μπορούσε ήδη να γεμίσει ένα άλμπουμ με τα τραγούδια που της είχαν αφιερώσει, κανείς όμως δεν φαινόταν να αντιλαμβάνεται πόσο άσχημα της είχαν συμπεριφερθεί όλα αυτά τα χρόνια. Δεν βρέθηκε ούτε ένας, να βγει και να την υποστηρίξει, ή να παρουσιάσει την δική της εκδοχή των πραγμάτων. Ήταν η μούσα των μεγάλων και έτσι έπρεπε να μείνει. «Το τέλος μιας σχέσης είναι πάντα μια θλιβερή υπόθεση», λέει η Boyd, «αλλά να έχεις και τον Eric να βγαίνει και να τραγουδάει για αυτό, κάνει τα πράγματα ακόμα πιο θλιβερά, κυρίως επειδή δεν έχεις τη δυνατότητα να απαντήσεις».
Από το 1991, η 80χρονη σήμερα Pattie Boyd, ζει μια ήρεμη ζωή μαζί με τον κτηματομεσίτη Rod Weston.
TRIVIA
Οι Καλλιόπη, Κλειώ, Ευτέρπη, Θάλεια, Μελπομένη, Τερψιχόρη, Ερατώ, Πολύμνια και Ουρανία ήταν οι 9 Μούσες στην αρχαία ελληνική μυθολογία που κατοικούσαν στον Όλυμπο και γονείς τους ήταν ο θεός Δίας και η Μνημοσύνη. Ο θεός Απόλλωνας ήταν ο ηγέτης τους. Ήταν οι θεές προστάτιδες της λογοτεχνίας, επιστήμης και των τεχνών. Μεταφορικά, μούσα αποκαλούμε ένα πρόσωπο που αποτελεί πηγή της έμπνευσης για έναν δημιουργό.
ΔΙΚΑΙΟΠΟΛΙΣ
22/4/24
Δημοσίευση σχολίου