Οι Εξαδάκτυλος, είναι ένα από τα πλέον ιστορικά ελληνικά συγκροτήματα. Σχηματίστηκαν προς τα τέλη του 1970 στην Αθήνα, κυκλοφόρησαν ένα μόνο μικρό δίσκο, αλλά διασώθηκαν 8 συνολικά τραγούδια τους. Στην ουσία ήταν το συγκρότημα που σχημάτισε ο Δημήτρη Πουλικάκος μετά τη διάλυση των MGC (1967-1969). Η αρχική σύνθεσή τους, εκτός του Πουλικάκου, ήταν Αντώνης Τριανταφύλλου μπάσο, Νίκος Δαπέρης Κιθάρα και Johnny Lambizi Κιθάρα. Στο συγκρότημα έγιναν πολλές αλλαγές, με πιο σημαντική σύνθεσή τους να είναι, Δημήτρης Πουλικάκος τραγούδι/κρουστά, Νίκος Πολίτης κιθάρα, Αντώνης Τριανταφύλλου μπάσο ( κι αυτός ήταν μέλος των MGC), Λάκης Διακογιάννης σαξόφωνο, Κώστας Δουκάκης κιθάρα και Λεωνίδας Αλαχαδάμης ντραμς. Οι πρώτες τους εμφανίσεις έγιναν στο club Hobby της οδού Κύπρου, στην Πλτ. Αμερικής για να συνεχίσουν ολιγοήμερες εμφανίσεις στη Θεσσαλονίκη (σύμφωνα με τον Ντίνο Δηματάτη και το βιβλίο του Get that Beat), αφού τόσο το όνομά τους όσο και ο προοδευτικός ήχος τους, ξένισαν τον υπεύθυνο του καταστήματος που επιζητούσε ένα αποκλειστικά χορευτικό σχήμα.
Στην επιστροφή του στην Αθήνα, έπαιξαν στο ιστορικό Κύτταρο (Ηπείρου και Αχαρνών γωνία, εκεί που εξακολουθεί να είναι και σήμερα), όπου εκτός από διασκευές, κυρίως Rolling Stones και Frank Zappa, έπαιξαν και δικά τους τραγούδια. Εκείνη την εποχή, κυκλοφόρησαν το πρώτο μικρό δίσκο τους με τα τραγούδια «Τα παιδιά είναι εντάξει»/Σε Καλή μεριά», αλλά σύντομα αναγκάστηκαν να τον αποσύρουν γιατί η λογοκρισία της χούντας, διαφωνούσε με τους στίχους του «Σε Καλή Μεριά» και επανακυκλοφόρησαν το μικρό δίσκο, αλλάζοντας το επίμαχο τραγούδι με το «Έχουν κακούς σκοπούς».
Όσον αφορά στην λογοκρισία ο Δημήτρης Πουλικάκος έχει δηλώσει: «Λογοκρισία υπήρχε από τη στιγμή που θα έβγαζες δίσκο. Έπρεπε να τους δώσεις τα λόγια και τη μουσική. Γιατί και η μουσική πέρναγε από λογοκρισία. Τώρα, τί είδους λογοκρισία μπορεί να επιβληθεί στη μουσική... Βέβαια μας κόψανε ένα κομμάτι! Ενώ δεν κόψανε, φερ' ειπείν, το “Έχουν Κακούς Σκοπούς”, που είναι φανερό και από τον τίτλο, πού το πάμε, μας κόψανε ένα που λεγόταν “Σε Καλή Μεριά”, που ήταν ένα αυτοσαρκαστικό περισσότερο κομμάτι. Τώρα, ποιός ξέρει, τα μυαλά τους τί σκεφτήκαν. Ούτως ή άλλως, πρόκειται για αρρωστημένες καταστάσεις, να πούμε».Διαβάζοντας τους τίτλους των τραγουδιών τους, θα καταλάβετε ότι είχαν ελληνικό στίχο, σε μια εποχή που ακόμα ήταν της μόδας, οι Έλληνες τραγουδιστές/τριες, τραγουδούσαν αγγλικά. Στην ιστορική για την ελληνική δισκογραφία του δίσκου “Ζωντανοί στο Κύτταρο», που ήταν ο πρώτος ελληνικός δίσκος που ηχογραφήθηκε live, συμμετέχουν με το τραγούδι «Ανεπρόκοπος» το οποίο είχε τυπωθεί σε μικρό δίσκο, με το «Γέρο Μαθιό» από τους Δάμωνα και Φιντία στην άλλη πλευρά! (κυκλοφόρησε από την Zodiac, που ήταν ετικέτα της Λύρα).
Παρ΄όλο που κυκλοφόρησαν αυτά τα τρία τραγούδια σε μικρό δίσκο, οκτώ είναι τα τραγούδια τους που έχουν διασωθεί και έχουν ηχογραφηθεί μεταξύ 1970 και 1973. Οι τίτλοι τους είναι:»Έχουν κακούς σκοπούς», «Τα Παιδιά είναι Εντάξει», «Σε καλή μεριά», «Το Ξεχασμένο Πηγάδι», «Ο Ανεπρόκοπος»,«ΗΠΣΑΛΣΕΡΤΕΠΗΝΟΚΣ’ (σ.σ. διαβάστε το ανάποδα), «Σκόνη Πέτρες Λάσπη» και «Χτεσινά Τραίνα». Τα τρία τελευταία, εμφανίστηκαν στον πρώτο προσωπικό δίσκο του Πουλικάκου, Μεταφοραί Εκδρομαί Ο Μήτσος(1976)
ΓΙΑΤΙ ΟΝΟΜΑΣΤΗΚΑΝ ΕΞΑΔΑΚΤΥΛΟΣ
Επέλεξαν το όνομα Εξαδάκτυλος γιατί διακωμωδούσε τον μύθο του Εξαδάκτυλου Βασιλιά, που ο λαός πίστευε ότι θα είναι εκείνος που θα γεννιόταν με έξι δάκτυλα και θα κατόρθωνε να ελευθερώσει την Κωνσταντινούπολη από τους Τούρκους.
Οι Εξαδάκτυλος διαλύθηκαν το 1973 για να συνεχίσει ο Πουλικάκος με τους «Αχ Βαχ». Από το συγκρότημα πέρασαν ακόμα οι Ντίμης Παπαχρήστου που αντικατέστησε τον Δουκάκη κι ο Γιώργο Φιλιππίδης που αντικατέστησε τον Τριαν ταφύλλου. Δεξιά βλέπετε την αφίσα που φιλοξένησε το πρώτο ελληνικό μουσικό έντυπο που κυκλοφόρησε, η Μουσική Γενιά, που εξ'εδιδε ο Στέλιος Ελληνιάδης, με πρ΄φωτο εξώφυλλο τον Διονύση Σαββόπουλο και δεύτερο τον John Lennon σε αρνητικό φιλμ. Η μουσική Γενιά κυκλοφορούσε κάθε 15νθήμερο.
ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΜΕΤΑ
Ο Λεωνίδας Αλαχαδάμης, πέθανε σε ηλικία 70 ετών στο νοσοκομείο ΠΕΓΑΓΝΗ του Ηρακλείου Κρήτης, μετά από εγκεφαλικό που υπέστη στις αρχές του μήνα στο Ηράκλειο Κρήτης όπου ζούσε πολλά χρόνια. Είχε παίξει στην ιστορική συναυλία του Δημήτρη Πουλικάκου «Crazy Love στου Ζωγράφου», γνωστή και ως η «συναυλία της βροχής» μαζί με την αφρόκρεμα της ελληνικής ροκ σκηνής, που ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε δίσκο το 1979. Επίσης διετέλεσε ντράμερ των Socrates Drank The Conium την περίοδο 1978-80 στις εμφανίσεις τους στο κλαμπ «Κύτταρο» μαζί με τους Αντώνη Τουρκουγιώργη, Γιάννη Σπάθα, Δημήτρη Πολύτιμο, Νίκο Πολίτη, ενώ συνεργάστηκε με τον Βλάσση Μπονάτσο ως βασικός ντράμερ του συγκροτήματός του στην ηχογράφηση του δίσκου του «Γενικά» το 1981, ενώ υπάρχουν ηχογραφήσεις του στα άλμπουμ «Αδέσποτα Σκυλιά» (2004) του Δημήτρη Πουλικάκου, με το ινστρουμένταλ κομμάτι «Διψασμένοι γι’ αγάπη» και «Τα Παιδία Παίζει» (2009) των Δημήτρη Πουλικάκου - Σταύρου Λογαρίδη, που περιέχουν κυρίως ανέκδοτο υλικό παλιότερων ετών.
Ο Κώστας Δουκάκης έπαιξε με τους Socrates Drank the Conium στο άλμπουμ τους On the Wings. Έφυγε από τη ζωή το 2010. Κι ο Νίκος Πολίτης έπαιξε στους Socrates Drank the Conium την περίοδο 1977-1979, όπως έπαιξε και στους Taxi. Μετά τους Εξαδάκτυλο, ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη μουσική παίζοντας με Θεοδωράκη, Μαρκόπουλο, Γιάννη Πάριο. Έχει ακόμα παίξει κοντραμπάσο στο δίσκο Latin των Γιώργου Νταλάρα και Al Di Meola, στο δίσκο «Τα Μπαράκια» του Βαγγέλη Γερμανού κι έχει τραγουδήσει στη Ντενεκεδούπολη του Γιάννη Μαρκόπουλου.
Στην κλασική φωτογραφία τους, όπως βλέπετε μέσα από τα 6 καφάσια, φαίνονται πέντε πρόσωπα, αυτά των(πάνω αριστερά) Κώστας Δουκάκης, Λεωνίδας Αλαχαδάμης και Αντώνης Τριανταφύλλου, κάτω Τάκης Ανδρούτσος και Δημήτρης Πουλικάκος. Δίπλα σε αυτούς ο Τάσος Φαληρέας, που έγραφε στίχους.
Στο έκτο καφάσι, αντί προσώπου, υπάρχει το μεσαίο δάχτυλο του Πουλικάκου, στη χειρονομία, που ήταν η απάντησή στο ερώτημα «αφού είστε πέντε, γιατί λεγόσαστε Εξαδάκτυλος»;
ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΙΝ' ΕΝΤΑΞΕΙ / ΣΕ ΚΑΛΗ ΜΕΡΙΑ (1971)
Α πλευρά. Τα Παιδιά Είν' Εντάξει
Β πλευρά. Σε Καλή Μεριά
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
27/2/24
Δημοσίευση σχολίου