KAMELOT – THE FOURTH LEGACY (1999): ΑΛΜΠΟΥΜ ΟΡΟΣΗΜΟ

Μέχρι και το δεύτερο άλμπουμ τους, Dominion (1997), οι Αμερικανοί power metallers, Kamelot, δεν είχαν κάνει κάποια ιδιαίτερη αίσθηση στον χώρο του metal. Ήταν μεν γνωστοί σαν όνομα, αλλά στη συνείδηση του μέσου οπαδού ήταν απλά ένα μέτριο συγκρότημα που είχε κυκλοφορήσει δυο δίσκους (τον προαναφερόμενο και το ντεμπούτο, Eternity(1995), οι οποίοι δεν είχαν αφήσει κάποιο ιδιαίτερο αποτύπωμα. Ως εκ τούτου, ελάχιστοι ανέμεναν ότι αυτή η μπάντα «της σειράς» θα είχε κάποια περαιτέρω εντυπωσιακή εξέλιξη.
    Όλα όμως άλλαξαν όταν το 1998, ο τραγουδιστής τους Mark Vanderbilt αποχώρησε από το σχήμα και αντικαταστάθηκε από τον Roy Khan, πρώην τραγουδιστή της Νορβηγικής power/progressive cult μπάντας, Conception, που είχαν διαλυθεί το προηγούμενο έτος. Στο πρώτο άλμπουμ τους με τον Khan στα φωνητικά, το Siege Perilous(1998), οι Kamelot παρουσίασαν κάποια σημάδια αλλαγής αλλά, σε γενικές γραμμές, το άλμπουμ προέκυψε «δύσπεπτο», απαιτητικό στην ακρόαση, με αρκετά progressive στοιχεία και με τον Khan να δίνει την αίσθηση ότι «ασφυκτιά», σαν να έχει κάποιον «κόφτη» που δεν τον αφήνει να εκδηλωθεί και να παρουσιάσει το πλήρες φάσμα των φωνητικών του δυνατοτήτων. Παρόλα αυτά , το άλμπουμ ήταν σαφώς καλύτερο από τα δυο προηγούμενα, χωρίς όμως να δημιουργεί μεγάλες προσδοκίες.

Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΛΜΠΟΥΜ
    Το σημείο καμπής όμως, ήρθε το επόμενο έτος, 1999, με την κυκλοφορία του τέταρτου άλμπουμ τους, The Fourth Legacy, μια δουλειά που αποτέλεσε θεμέλιο λίθο για την μετέπειτα πορεία και εξέλιξη της μπάντας. Βασικός παράγοντας της εντυπωσιακής αυτής εξέλιξης των Kamelot, μέσα σε ένα μόνο έτος, είναι η ανάληψη της παραγωγής από το δίδυμο Sascha Paeth και Miro («κατά κόσμον» Michael Rodenberg), πασίγνωστοι για τη συνεργασία τους με γνωστά Power Metal σχήματα, όπως οι Angra, Rhapsody, Gamma Ray, Heaven’s Gate, Edguy κ.α. Υπό την καθοδήγησή τους, οι Kamelot ενσωμάτωσαν στο στυλ τους επικά συμφωνικά στοιχεία, έδωσαν ακόμα μεγαλύτερο χώρο στα keyboards και, ακόμα πιο σημαντικό, παρακίνησαν τον Roy Khan να συμμετάσχει πιο ενεργά στη μπάντα, αναβαθμίζοντάς τον τελικά σε βασικό συνθέτη του σχήματος μαζί τον ηγέτη τους, τον κιθαρίστα Thomas Youngblood.
    Το The fourth Legacy περιλαμβάνει μεγάλη ποικιλία τραγουδιών που ικανοποιούν πλήρως και τον πιο απαιτητικό οπαδό: από γρήγορα, κλασικά power metal κομμάτια, μέχρι επικά και ατμοσφαιρικά, με folk στοιχεία. Ιδιαίτερη εντύπωση κάνει η απόδοση του Khan που, σε σχέση με το προηγούμενο άλμπουμ, τώρα έχει απελευθερωθεί πλήρως και εντυπωσιάζει με τα, σχεδόν, οπερετικά φωνητικά του, ενώ τα εύσημα παίρνει για την απόδοσή της και η υπόλοιπη μπάντα (Thomas Youngblood – κιθάρες, δεύτερα φωνητικά, Glenn Barry – μπάσο, Casey Grillo – ντραμς). Να σημειωθεί, επίσης, πώς, εκτός από την παραγωγή του άλμπουμ, ο Miro έχει παίξει όλα τα keyboards και ο Sascha Paeth κάποια κιθαριστικά μέρη.

ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

    Το άλμπουμ ανοίγει με μια δυναμική instrumental εισαγωγή ενός λεπτού περίπου, το “New Allegiance”, που οδηγεί στην ομώνυμη σύνθεση, “The Fourth Legacy”, ένα ταχύτατο, κλασικό power metal κομμάτι, με φοβερό riff, δυνατό μπάσο, τύμπανα πολυβόλο και πιασάρικο  ρεφρέν, όπου το κερασάκι είναι η πρώτη επαφή με τα φανταστικά φωνητικά του Khan. Τέλειο τραγούδι, ιδανικό για opener του άλμπουμ. Στην συνέχεια, η ένταση πέφτει λιγάκι με το mid-tempo “Silent Goddess” , το οποίο έχει πιο progressive στοιχεία που θυμίζουν αρκετά το στυλ των Conception, πράγμα λογικό αφού ο Khan, ως ένας από τους συνθέτες του σχήματος, έχει φέρει στους Kamelot και τις επιρροές από την προηγούμενη μπάντα του. Γενικά, μια που αναφέρθηκε, σε ολόκληρο το άλμπουμ υπάρχει μια ελαφριά «essence» από Conception, αντιληπτή βέβαια από όσους έχουν ασχοληθεί με το συγκεκριμένο συγκρότημα.


    Με το που τελειώνει το “Silent Goddess”, μπαίνουμε στην ουσία του δίσκου, καθώς από εκεί μέχρι και το κλείσιμο, το άλμπουμ απογειώνεται. Ξεκίνημα με την ατμοσφαιρική ανατολίτικη εισαγωγή, “Desert Reign”, που καταλήγει στο, μάλλον, κορυφαίο κομμάτι του άλμπουμ, το “Nights of Arabia”, ένα καταπληκτικό ατμοσφαιρικό κομμάτι που σε ταξιδεύει στο μυστήριο και τη μαγεία της Μέσης Ανατολής και της Αραβίας, στους ευωδιαστούς κήπους του παλατιού του βασιλιά Σαρίγια, όπου η Σεχραζάτ, για χίλιες και μια νύχτες, του διηγείται παραμύθια προκειμένου να σώσει την ζωή της και τελικά να τον κάνει να την αγαπήσει και να την παντρευτεί. Επικό κομμάτι, με ωραία κλιμάκωση και γέφυρα με αιθέρια γυναικεία φωνητικά.
    Το έπος δεν σταματάει, όμως, εδώ αλλά συνεχίζεται, χωρίς ανάσα, στο “Shadow of Uther”, όπου «ζούμε» τον μύθο του Uther Pendragon, μυθικού βασιλιά της Αγγλίας και πατέρα του θρυλικού βασιλιά Αρθούρου. Καταιγιστικό κομμάτι, με έντονη κέλτικη μελωδία, εντυπωσιακό ρεφρέν και απόδοση στο κόκκινο από ολόκληρη την μπάντα.
    Μετά από δυο κομμάτια «στην τσίτα» , ακολουθεί η χαλάρωση με την μπαλάντα “A Sailorman’s Hymn”, ένα ρομαντικό, μελαγχολικό και άκρως συναισθηματικό τραγούδι, με δεύτερα γυναικεία φωνητικά στο ρεφρέν, στο οποίο «ακούμε» τα συναισθήματα μιας γυναίκας που περιμένει τον αγαπημένο της να επιστρέψει από τις μακρινές θάλασσες, τις ίδιες θάλασσες που μας ταξιδεύουν στην Αλεξάνδρεια, την πόλη των πόλεων που ίδρυσε ο Μέγας Αλέξανδρος και που το μεγαλείο της το ζωντανεύει το επιβλητικό ομώνυμο κομμάτι (“Alexandria”).
    Από το φως της Αλεξάνδρειας μεταφερόμαστε , στην συνέχεια, στην Ισπανία του 15ου αιώνα, στο βασίλειο του Φερδινάνδου και της Ισαβέλλας και στο παράλληλο, σκοτεινό «βασίλειο» του ιεροεξεταστή Τομάς ντε Τορκεμάδα («The Inquisitor”), ένα πρόσωπο συνώνυμο της φρίκης και του θρησκευτικού μεσαιωνικού φανατισμού που έστειλε στην πυρά πάνω από 2000 «αιρετικούς» και άφησε πολλαπλάσιους ανάπηρους και ακρωτηριασμένους από τα απάνθρωπα και «ευφάνταστα» βανασιστήριά του. Από τα καλύτερα κομμάτια του άλμπουμ, βαρύ και σκοτεινό, ακριβώς όπως θα έπρεπε να είναι για το θέμα που πραγματεύεται.


    Η δεύτερη μπαλάντα του άλμπουμ έρχεται με το επικό και με κέλτικες επιρροές, “Glory”, μια λυπητερή, σχετικά, σύνθεση όπου αναφέρεται στις σκέψεις και στις αμφιβολίες ενός σταυροφόρου κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του στη Μέση Ανατολή. Το άλμπουμ θα κλείσει με δυο ακόμα τραγούδια , το “Until Kingdom Come”, άλλη μια κλασική , υπερηχητική power metal σύνθεση με πολύ καλό ρεφρέν και σόλο και τέλος το “Lunar Sanctum”, μια progressive ημι-μπαλάντα, σαφώς επηρεασμένη από το ύφος των Conception.
    
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

    Το The Fourth Legacy, όπως αποδείχτηκε, αποτέλεσε για τους Kamelot το άλμπουμ που τους τράβηξε από τον σωρό των power metal συγκροτημάτων εκείνης της εποχής και τους ανέβασε στην ελίτ του είδους. Είναι ένα άλμπουμ όπου τα πάντα είναι τέλεια. Tο συγκρότημα ακούγεται απόλυτα δεμένο και λειτουργεί σαν ένα αδιαίρετο σύνολο, τα τραγούδια είναι όλα εξαιρετικά, τόσο στον μουσικό όσο και στον στιχουργικό τομέα και τέλος, η συνεργασία της μπάντας με τους παραγωγούς είναι άψογη, με την εμπειρία των τελευταίων να φαίνεται τόσο στην αίσθηση επαγγελματισμού και τελειότητας που αναδύει το άλμπουμ, όσο και στην καλλιτεχνική τους συνεισφορά στη σύνθεση των κομματιών.
    Όλα τα παραπάνω και, κυρίως, η παρουσία και η πιο ενεργή συμμετοχή του χαρισματικού τραγουδιστή Roy Khan στη δημιουργία του, οδήγησαν το The Fourth Legacy στην απόλυτη επιτυχία, κάνοντάς το εφαλτήριο για την περαιτέρω καλλιτεχνική εξέλιξη των Kamelot οι οποίοι, μέσα στα επόμενα έτη, θα γνωρίσουν ακόμη περισσότερη καταξίωση, οφειλόμενη, σαφώς, στον ρόλο που έπαιξε στην πορεία τους αυτό το άλμπουμ-ορόσημο.






ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΒΟΣ

12/7/23


 

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου