Δεν είναι καθόλου εύκολο να γράψεις την εισαγωγή σε ένα από τους Καλύτερους Δίσκους της Ελληνικής Δισκογραφίας (μοντέρνας και λαικής) όταν μάλιστα τυγχάνει κι ένας από τους πιο αγαπημένους σου. Κι όχι μόνο μουσικά αλλά και στιχουργικά.
Η ανακοίνωση της διάλυσης των Poll με βρήκε πολύ λυπημένο. Τα 2 άλμπουμ τους, σχεδόν μονοπωλούσαν το ερυθρόλευκο μονοφωνικό πικ απ μου, ένα National με αποσπόμενο ήχειο. Λίγα χρόνια αργότερα, αυτό το μηχάνημα στο οποιο άκουσα τόσους μα τόσους δίσκους και με συντρόφευσε στα όμορφα εφηβικά χρόνια της ζωής μου, θα θεωρούνταν ξεπερασμένο. Όσο σκέφτομαι με πόσυ ευκολία το πέταξα για να πάρω ένα καινούργιο!!
Ο δίσκος Απέραντα Χωράφια, σε μουσική και στίχους Κώστα Τουρνά (τότε ήταν 23 ετών!), δεν θα γράψω ότι ήταν μπροστά από την εποχή του. Αντίθετα, ήταν ΑΚΡΙΒΩΣ στην εποχή του. Η συνθετική/στιχουργική ωροιμότητα που είχε επιδείξει ο Τουρνάς στα 2 άλμπουμ των Poll και το progressive κίνημα που είχε ήδη ξεκινήσει στη Μ.Βρετανία και μόλις είχε αρχίσει να ακούγεται στη χώρα μας, συνετέλεσαν σε αυτό τον καταπληκτικό δίσκο που η ωριμότητά του εξακολουθεί να …προβληματίζει έως σήμερα. Ένα concept άλμπουμ (σ.σ. τότε η λέξη ήταν άγνωστη), με στίχους αυτοβιογραφικούς, βασισμένους σε προσωπικές εμπειρίες όπως έχει δηλώσει πολλές φορές ο δημιουργός τους σε συνεντεύξεις του. «Η ιστορία ενός νεαρού, ο οποίος ζει τα πράγματα μικρός, τα φαντάζεται, τα σκέφτεται»(από συνέντευξη στο Νίκο Ζερβονικολάκη που αναδημοσιεύτηκε στο ένθετο του box set Κώστας Τουρνάς 1994. Δεν αναγράφεται που είχε δημοσιευτεί). Ήχογραφημένο στο Studio Polysound με ηχολήπτη τον Γιάννη Σμυραίο, που είχε συνδυάσει το όνομά του με δεκάδες (καλές) κυκλοφορίες της εποχής, διεύθυνση ορχήστρας από τον Κώστα Κλάβα και παραγωγή του Κώστα Φασόλα σε συνθήκες που σήμερα είναι πρωτόγονες, ο Κώστας Τουρνάς,συνοδευόμενος από τους Ρουθ(Γιώργος Στεφανάκης hammond -από τους Πελόμα Μποκιού, ο Γιώργος Φιλιππίδης μπάσο -από τον Εξαδάκτυλο και ο Χρήστος Στασινόπουλος ντραμς) ηχογραφούν τα 40 λέπτα (από ένα κομμάτι ανά πλευρά βινύλιου) και το παρουσιάζουν στη Σοφίτα (Μνησικλέους 49 στην Πλάκα).
Τα Απέραντα Χωράφια τα ακούς, δεν τα ..διαβάζεις κι όσο και να θέλω να τα υπέρ- εκτιμήσω, ο Τουρνάς το …ξανά έκανε με τα 2 επόμενα άλμπουμ, Αστρόνειρα (1973) και Κυρίες και Κύριοι (1974)! Καθόλου τυχαίο. Εκείνο που πάντα με προβλημάτιζε ήταν αν κυκλοφούσε αυτόν τον δίσκο, στην περίπτωση που οι Poll συνέχιζαν; Προφανώς κάποια μέρη του (μελωδίεςς, στίχοι) θα εμφανιζόντουσαν σαν μεμονωμένα τραγούδια, αλλά σίγουρα πολύ διαφορετικά.
Τούτον τον κόσμο μικρός τον ενόμιζα αλλιώς,
τούτον τον κόσμο μικρός τον φαντάστηκα αλλιώς.
Και συ που στο στόμα φέρνεις το τσιγάρο μ’ ηδονή
κάπως έτσι έχεις ζήσει μιαν ολόκληρη ζωή.
TRIVIA
- Με μια επιφύλαξη, τα Απέραντα Χωράφια κυκλοφόρησαν τον Ιανουάριο του 1972, νωρίτερα από το Thick as A Brick των Jethro Tull, αλλά με το Σαββόπουλο να έχει ήδη κυκλοφορήσει το Μπάλλο. Το 666 των Aphrodite's Child κυκλοφόρησε μεταγενέστερα, τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς όπως και το Βρώμικο ψωμί του Σαββόπουλου. Άρα ο Τουρνάς προηγήθηκε….
- Τότε αλλά και τις επόμενες δεκαετίες(!) στη θέση του παραγωγού, γραφόταν το όνομα της δισκογραφική εταιρείας η οποία είχε στείλει κάποιο στέλεχός της να επιβλέψει την δουλειά που γινόταν στο studio (ώρες, πως πήγαιναν οι ηχογραφήσεις, συμμετοχές μουσικών) κι όχι να κάνει την παραγωγγή αυτό καθ ευατό που στην ουσία έκανε ο καλλιτέχνης με τη βοήθεια του ηχολήπτη! Στη περίπτωση αυτού του δίσκου αλλά κι άλλων της Polygram εκείνης της εποχής, ο Κώστας Φασόλας ήταν πολύ παραπάνω από ένας εκπρόσωπος της εταιρείας!
26/6/23
Δημοσίευση σχολίου