Κάποια άλμπουμ παίζουν έναν πολύ συγκεκριμένο ρόλο στην ιστορία ενός συγκροτήματος ιδιαίτερα αν αυτό (το συγκρότημα) έχει μακροχρόνια πορεία. Κόμβοι, που εξυπηρετούν την μετάβαση από μία κατάσταση που τελειώνει, σε μία κατάσταση με νέα δεδομένα και νέες τοποθετήσεις. Το 1980, ως χρονολογία και μόνο, είναι ένας τέτοιος κόμβος που βάζει τέλος στις "seventies" ανησυχίες, μεταφέροντας όμως το ωστικό κύμα δημιουργίας της δεκαετίας ελαφρώς προσαρμοσμένο σε μία εποχή που αλλάζει γρήγορα. Το 1980 για τους Kansas έχει τον κόμβο με την ονομασία Audio Visions.
Από την καρδιά της Αμερικής προήλθε ένα συγκρότημα με ταλέντο και όραμα να αναμίξει το AOR με το prog Rock, αποδίδοντας ένα μαγευτικό ήχο και κατορθώνοντας να κερδίσει εδάφη επιτυχίας με hit singles. Ο μύθος των Kansas χτίστηκε λιθαράκι - λιθαράκι στην δεκαετία του εβδομήντα, μία δεκαετία πρόσφορη για δημιουργία, καλλιτεχνική αφέλεια και πνευματική απελευθέρωση. Μόλις όμως το χρήμα άρχισε να ρέει, διαμάχες σχετικά με την κατεύθυνση και την θρησκεία διέσπασε τον κάποτε ισχυρό δεσμό.
Ο Kerry Allen Livgren, ιδρυτής, συνθέτης και κιθαρίστας των Kansas υπήρξε ιδιαίτερα ανήσυχο πνεύμα. Ο ίδιος ο Ronnie James Dio τον είχε χαρακτηρίσει ως "μέγα μάγο" την δεκαετία του εβδομήντα που έτυχε να συνεργαστούν σε κοινές εμφανίσεις. Αφορμή στάθηκε η ενασχόλησή του με μία σειρά από βιβλία με την ονομασία The Urantia Book που φήμες ήθελαν να έχουν γραφτεί από μη ανθρώπινα όντα. Η επιρροή αυτής της πνευματικής αναζήτησης του Livgren πέρασε μέσα στους στίχους του άλμπουμ Monolith (1979). Κατά την διάρκεια της περιοδείας των Kansas στο πλαίσιο της προώθησης του Monolith, ο Kerry Livgren αποφάσισε να στραφεί στον Χριστιανισμό. Έπειτα από έντονες αντιπαραθέσεις με τον Jeff Pollard των Louisiana's Le Roux, συγκροτήματος που άνοιγε για τους Kansas την περιοδεία, ο άλλοτε ισχυρός "μάγος" πείστηκε πως η Βίβλος ήταν το μοναδικό γραπτό κείμενο που αντιπροσώπευε την θεϊκή παρουσία πάνω στη γη. Κατανοώντας την μεγάλη πλάνη που βρισκόταν όλα αυτά τα χρόνια και θέλοντας να αλλάξει ριζικά, μετά από μία ιδιωτική τελετή που έλαβε μέρος σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, ο Kerry Livgren ασπάστηκε τον Χριστιανισμό και δεν κοίταξε ποτέ ξανά πίσω του. Η νέα θρησκευτική θεώρηση του Kerry Livgren άρχισε να αιμορραγεί στους στίχους του έβδομου στούντιο άλμπουμ των Kansas με τίτλο Audio Visions(1980), με τρανό παράδειγμα το τραγούδι "Hold On" .
Μία σύνθεση με ξεκάθαρη A. O. R. ταυτότητα που κυκλοφόρησε ως single φτάνοντας στο Νούμερο 40 του Billboard Hot 100 στην Αμερική. Η ερμηνεία φυσικά του Steve Walsh απογειώνει το τραγούδι αφού μιλάμε για έναν από τους κορυφαίους τραγουδιστές της rock σκηνής. Η ιδέα πίσω από την σύνθεση ωφελείται στον Livgren και στη "νέα" του ζωή αφού με αυτόν τον μουσικό τρόπο θέλησε να περάσει στην γυναίκα του μία Χριστιανική έκκληση.
Το καινούργιο κεφάλαιο των Kansas των αρχών του ογδόντα προλογίζεται από το τραγούδι "Relentless" , μία σύνθεση που φέρει σε ισορροπία το παρελθόν με το μέλλον. Με το άμεσο ρεφρέν του αλλά και τις πομπώδης εναλλαγές του γίνεται μία από τις κορυφαίες στιγμές του άλμπουμ αλλά και ένα από τα πιο υποτιμημένα τραγούδια του ρεπερτορίου του συγκροτήματος.
Το δεύτερο single του δίσκου, το "Got To Rock On", δεν είχε και τόσο καλή τύχη αφού έφυγε εκτός σαραντάδας. Ίσως αν είχε επιλεχθεί το "Loner" τα πράγματα να ήταν καλύτερα. Σαφώς πιο δυνατό τραγούδι, με ωραία εναλλαγή από ήρεμο κουπλέ σε φασαριόζικο ρεφρέν και με μία ικανότητα να σου αποτυπώνεται γρήγορα στο μυαλό.
Το "Curtain Of Iron" εντυπωσιάζει με την ζέστη ερμηνεία του Steve Walsh, τον μοναδικό κιθαριστικό τόνο του Kerry Livgren, τα σπινθηροβόλα ρολαρίσματα των τυμπάνων του Phil Ehart και το βιολί (σήμα κατατεθέν του ήχου των Kansas) του Robby Steinhardt. Έξι λεπτά "Artistic Rock" μουσικού μεγαλείου! Τα υπόλοιπα τραγούδια, "Don't Open Your Eyes", "No One Together", "No Room For A Stranger" και "Back Door" φέρουν τον ευέλικτο πειραματικό ήχο των Kansas που κατορθώνει να μην κουράζει με δαιδαλώδη περάσματα και αυτοσχεδιασμούς δίχως αύριο.
Η περιοδεία αργότερα επέφερε και την σχετική γκρίνια. Όλα σχεδόν τα τραγούδια του Audio Visions βρήκαν το δρόμο τους στο ζωντανό σετ του συγκροτήματος ενώ επίσης προστέθηκαν και δύο τραγούδια, ένα από τον σόλο δίσκο του Livgren και ένα από τον δίσκο του Walsh. Ο πλήρης παραμερισμός των τραγουδιών του Monolith στην καινούργια περιοδεία δημιούργησε έριδες στα μέλη. Από την μία ήταν οι Αναγεννημένοι Χριστιανοί Livgren και Hope και από την άλλη οι υπόλοιποι (Walsh, Steinhardt, Williams, Ehart) που υπερασπίζονταν την άποψη ότι οι Kansas δεν ήταν ένα Χριστιανικό συγκρότημα. Το θέμα ήταν περισσότερο πνευματικό πάρα θρησκευτικό, το χάσμα όμως αγεφύρωτο γεγονός που οδήγησε στην παραίτηση του Steve Walsh με αποτέλεσμα η αυθεντική σύνθεση των Kansas να μην υφίσταται πλέον. Θα χρειαστούν είκοσι ολόκληρα χρόνια για να ξαναδούμε τους Kansas με τα αυθεντικά μέλη τους, οι εποχές όμως έχουν αλλάξει και κανένας δεν είναι στην ακμή του.
Οι καλλιτεχνικές κορυφές δίσκων όπως το Point Of Know Return δεν θα πατηθούν ποτέ ξανά. Το γυαλί ράγισε ακριβώς εκείνη την στιγμή. Στην αρχή είχες το πρώτο άλμπουμ με άτομα που ζούσαν σε ένα σπίτι χωρίς χρήματα και που γυρνούσαν με ένα μισό χαλασμένο σχολικό λεωφορείο, νέοι και χαζοί που το έκαναν για τον ενθουσιασμό του να είσαι σε ένα συγκρότημα και με το κίνητρο ότι μπορεί και να φθάσουν κάπου. Και ξαφνικά το χρήμα ήρθε και η αθωότητα χάθηκε. Οι δίσκοι που πουλούσαν ήταν οι προηγούμενοι του Audio Visions, οι νέες συμφωνίες ήταν λιγότερο κερδοφόρες και κάποιοι καρπωνονταν περισσότερα. Ζήλιες, φιλενάδες, γυναίκες, όλοι τους εξωτερικοί παράγοντες, συνετέλεσαν στην διάσπαση.
Το Monolith ήταν ο προπομπός μιας διάσπασης που θα ερχόταν. Το Audio Visions ήταν το ίδιο το γεγονός.
ΣΠΥΡΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
4/1/23
Δημοσίευση σχολίου