ΣΑΚΗΣ ΜΠΟΥΛΑΣ-ΜΠΟΥΛΑΣ ΕΛΛΑΣ: ΕΥΡΗΜΑΤΙΚΟ, ΧΙΟΥΜΟΡΙΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΦΡΕΣΚΟ


Τον Σάκη Μπουλά τον πρωτογνωρίσαμε το 1976, στο δίσκο του Θάνου Μικρούτσικου «Καντάτα για τη Μακρόνησο». Η βασική (και κυρίαρχη) φωνή σ’αυτό το άλμπουμ ήταν η Μαρία Δημητριάδη, ένα «ιερό τέρας» της εποχής, ο
Μπουλάς όμως κατάφερε να κάνει αισθητή την παρουσία του, τραγουδώντας ένα μικρό, αλλά πολύ συγκινητικό κομμάτι για έναν … σκύλο, τον Ντικ! Έναν χρόνο αργότερα, τον ξανασυναντάμε να ερμηνεύει τον ρόλο του στρατηγού Λάμαχου,
στους «Αχαρνής» του Σαββόπουλου. Στον δίσκο αυτό συμμετείχαν και άλλοι σπουδαίοι νέοι καλλιτέχνες (Νίκος Παπάζογλου, Μελίνα Τανάγρη, Νίκος Ζιώγαλας,
Μανώλης Ρασσούλης, κ.ά.), αλλά ο Μπουλάς ξεχώριζε, χάρη στη στεντόρεια φωνή του και το έμφυτο χιούμορ του. Θα περίμενε λοιπόν κανείς, ότι πολύ σύντομα θα ερχόταν κι ένα προσωπικό του άλμπουμ. Κι όμως! Πήρε ακόμη εννιά χρόνια, μέχρι να κυκλοφορήσει ο Μπουλάς τον πρώτο του προσωπικό δίσκο, το «Μπουλάς Ελλάς» (1986). Γιατί άραγε; Τι έκανε σε όλο αυτό το ενδιάμεσο διάστημα ο
Μπουλάς; Και πώς εντάσσεται ο δίσκος του στο ελληνικό ροκ, τη στιγμή που όλα
έδειχναν ότι μιλάμε για έναν καλλιτέχνη του «έντεχνου»;
Ας τα πάρουμε απ’ την αρχή: Ο Σάκης Μπουλάς γεννήθηκε στο Κιλκίς, στις 11
Μαρτίου 1954, αλλά μεγάλωσε στον Πειραιά. Στα πρώτα χρόνια της προσωπικής
του ζωής, ήταν ιδιοκτήτης ενός καταστήματος με έπιπλα, τον τράβηξε όμως το
τραγούδι και η υποκριτική. Μαζί με τους Γιάννη Ζουγανέλη, Νικόλα ‘Ασιμο, Θάνο
Αδριανό και Περικλή Χαρβά, δημιούργησαν ένα μουσικό καφενείο, με το όνομα
“Σούσουρο”, όπου -στα πρότυπα του γερμανικού καμπαρέ του μεσοπολέμου-
συνδύαζαν μουσική με θέατρο και διάφορα δρώμενα.
Το ίδιο μοτίβο
επαναλήφθηκε αργότερα στο “Αχ Μαρία, τη θρυλική εξαρχειώτικη σκηνή, όπου ο
Σάκης Μπουλάς, μαζί με τους Γιάννη Ζουγανέλη, Ισιδώρα Σιδέρη, Λάκη
Παπαδόπουλο, Σοφία Βόσσου, Βασίλη Παπακωνσταντίνου, και άλλες έκτακτες
συμμετοχές, έγραψαν -με εκπληκτική εμπορική επιτυχία- τη δική τους σελίδα στον
αθηναϊκό μουσικό χάρτη από το 1980 μέχρι το 1990 και καθόρισαν την mainstream
ελληνική ροκ σκηνή.
Τώρα πια, είχαν προφανώς ωριμάσει οι προϋποθέσεις για την κυκλοφορία ενός
προσωπικού άλμπουμ. Όντας δεινός χειριστής της ελληνικής γλώσσας και
αξιοποιώντας το πηγαίο του χιούμορ, ο Σάκης Μπουλάς είχε έτοιμους όλους τους
στίχους για τον πρώτο του δίσκο
. Για τη σύνθεση των τραγουδιών, στηρίχθηκε στη
βοήθεια της καλής του παρέας από το «Αχ Μαρία»: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας,
Γιάννης Γιοκαρίνης, Γιάννης Ζουγανέλης, Πάνος Κατσιμίχας,  Αντώνης Βαρδής,  αλλά
και ο Θάνος Μικρούτσικος, έσπευσαν να ντύσουν τους στίχους του, ακολουθώντας -
με τον τρόπο του ο καθένας- τις επικρατούσες τάσεις του ροκ της εποχής. Το
αποτέλεσμα ήταν ένας δίσκος, που μας ξάφνιασε ευχάριστα με τη φρεσκάδα του
και την ευθύβολη σατιρική του ματιά. Αλλά και ερμηνευτικά, ο Σάκης Μπουλάς
είναι άψογος, από την αρχή ως το τέλος του άλμπουμ, είτε πρόκειται για σοβαρά,
είτε για «αστεία» κομμάτια.


Με το που κυκλοφόρησε ο δίσκος, ξεχώρισε αμέσως το «Μπανάκι μανάκι» αλλά και
τα «Ρέγγαι και Λακέρδαι» και «Μπριγιόλ». Το μεγάλο τραγούδι όμως του
«Μπουλάς Ελλάς» είναι το «Φλασάκι», μια σύνθεση του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα,
που έγινε σήμα κατατεθέν και για τους δύο δημιουργούς του. Αναλυτικά, το track
list του άλμπουμ:
Side A
1. Μπανάκι – Μανάκι (Λ. Μαχαιρίτσας)
2. Ρέγγαι Και Λακέρδαι (Γ. Γιοκαρίνης)
3. Το Φλασάκι (Λ. Μαχαιρίτσας)
4. Ο Αράπης (Γ. Ζουγανέλης)
5. Μη Μου Τάζεις (Γ. Γιοκαρίνης)
Side B
1. Ντόλτσε Βίτα (Θ. Δερβενιώτης - Κ. Βίρβος, διασκευή: Θ. Μικρούτσικος)
2. Μπριγιόλ (Γ. Γιοκαρίνης)
3. Τα Κεφτεδάκια (Γ. Γιοκαρίνης)
4. Βουρ Στον Πατσά (Π. Κατσιμίχας)
5. Τσιφτετέλι Μαρς (Σάκης Μπουλάς)
6. Τσόντα (Α. Βαρδής)
Ο δίσκος ηχογραφήθηκε στο Studio Sierra με παραγωγό τον Αντώνη Βαρδή,
ηχολήπτες τους Άκη Γκολφίδη (ο οποίος έκανε και την τελική μίξη) και Πέτρο
Πετρονικολό, με τη συμμετοχή σπουδαίων μουσικών (Τσεμπερούλης, Γούναρης,
Σαρόγλου, Κούρος, Μαγκλάρας, Νεόφυτος, Ρέλλος, κ.ά.). Κυκλοφόρησε τον Απρίλιο
του 1986 από τη CBS.
Ο Σάκης Μπουλάς έφυγε από κοντά μας στις 21 Φεβρουαρίου 2014, σε ηλικία 60  από καρκίνο του πνεύμονα. 

ΔΙΚΑΙΟΠΟΛΙΣ 

14/6/'22

Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΠΟΥΛΑΣ ΕΛΛΑΣ
Το 1986 ήταν μια πολύ σημαντική χρονιά για τη CBS (μετέπειτα Sony) για την εξέλιξη του ελληνικού ρεπερτορίου της κι ένας πολύ βασικός πυλώνας ήταν ο δίσκος του Σάκη Μπουλά, Μπουλάς Ελλάς. Έως τότε η εταιρεία είχε ένα σχετικά μικρό και μάλλον δυσκίνητο ρεπερτόριο που χαρακτηριζόταν από τις πολύ πετυχημένες κυκλοφορίες λαικών δίσκων των Λευτέρη Πανταζή, Άντζελας Δημητρίου (και οι δύο με πωλήσεις άνω των 50.000 αντιτύπων), Γιώργου Γερολυμάτου αλλά εκείνα τα μακρινά χρόνια η μόνη ραδιοφωνική διέξοδος τότε ήταν η ΕΡΤ της οποίας οι παραγωγοί μόνο άκουγαν τα ονόματα των τριών παραπάνω τραγουδιστών, ΔΕΝ έπαιρναν καν τους δίσκους που τους πήγαινε η υπεύθυνη του ελληνικού ρεπερτορίου! Εκείνη τη χρονιά, η εταιρεία αποφάσισε να συνεχίσει να βασίζεται στους λαικούς καλλιτέχνες που πούλαγαν «σαν τρελοί» αλλά παράλληλα να ξεκινήσει ένα άνοιγμα στο ελληνόφωνο rock που τότε ήταν …ούτε καν στα σπάργανα. Υπογράψαμε τον Ανδρέα Μικρούτσικο, τον Νίκο Καρβέλα και τον Σάκη Μπουλά με τους τρεις δίσκους (Περνάω με Κόκκινο, Σαν δίσκος παληός και Μπουλάς Ελλάς αντίστοιχα) μα κυκλοφορούν την ίδια εποχή. Ακόμα θυμάμαι το καλοκαιρινό πάρτι της παρουσίασης και των 3 δίσκων, σε ένα χώρο κοντά στο club Ακρωτήρι στη Γλυφάδα, με πολλούς καλεσμένους και ακόμα περισσότερους δυσαρεστημένους που …δεν προσκαλέστηκαν! Θεωρώ ότι η κυκλοφορία αυτών των τριών δίσκων και ειδικότερα του Σάκη, βοήθησαν το ελληνικό ρεπερτόριο της εταιρείας να κάνει πολλά βήματα μπροστά, αν κι όσο ακούγεται παράξενοι, δεν συνδυάστηκαν  με πωλήσεις αντίστοιχες του περιεχομένου τους. Θυμάμαι ότι το Μπουλάς Ελλάς, μόλις και είχε ξεπεράσει τις 5.500 αντίτυπα τον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας τους, παρόλο που σχεδόν όλα τα τραγούδια του ακούστηκαν από το ραδιόφωνο. Εννοείται ότι  οι παραγωγοί της ΕΤ …τους «ξέσκισαν» στο παίξιμο!       


Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου