MICHAEL SCHENKER GROUP: THE EARLY YEARS (1980 – 1985)

Ο 66χρονος σήμερα Michael Schenker είναι ένας από τους ευφυέστερους καλλιτέχνες της μουσικής μας. Άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του σε συγκροτήματα όπως οι Scorpions, οι UFO και φυσικά οι MSG, των οποίων υπήρξε ιθύνων νους κι είναι μέλος της μικρής εκείνης ομάδας καλλιτεχνών, που τυγχάνουν καθολικής αποδοχής από συναδέλφους τους αλλά και από το κοινό.
Η μουσική αυτή ευφυία δεν μπόρεσε να λάμψει σε όλο της το μεγαλείο, όχι πάντα χωρίς υπαιτιότητα του ιδίου. Ο αντισυμβατικός του χαρακτήρας, οι προσωπικές καταχρήσεις, οι συνεχείς αλλαγές μελών στο προσωπικό του σχήμα και οι λανθασμένες επιχειρηματικές αποφάσεις αποτέλεσαν σίγουρα τροχοπέδη αυτής της τεράστιας ούτως ή άλλως πορείας. Το συγκεκριμένο άρθρο ο Δημήτρης Τσουγκράνης πραγματεύεται την πορεία των Michael Schenker Group από την ίδρυση του σχήματος έως την διάλυση και δημιουργία των McAuley Schenker Group. Και ξεκινάμε …
1979 – 1981: Η ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ UFO, ΟΙ AUDITIONS ΣΕ AEROSMITH, ROLLING STONES(!!!) KAI OZZY
H παρουσία του Michael Schenker στους UFO, αν και υπήρξε καταλυτική, έγινε αφορμή πολλών προβλημάτων. Δεν ήταν λίγες οι φορές που εν μέσω περιοδείας εξαφανιζόταν εκθέτοντας το συγκρότημα και προσβάλλοντας τους φίλους της μπάντας αλλά και η άκρως επιθετική συμπεριφορά του τραγουδιστή Phil Mogg που σαν άλλος Ronnie Van Zant  έλυνε όλες τις διαφορές του με γροθιές!  Το πολύ καλό live άλμπουμ των UFO  Strangers In The Night (1979)έμελλε να σφραγίσει την παρουσία του ξανθού Γερμανού κιθαρίστα αφού αρχικά διαφώνησε έντονα με τον παραγωγό Nevison για την επιλογή των κομματιών, κυρίως του Rock Bottom, θεωρώντας πως ο Αμερικάνος παραγωγός του θα μπορούσε να διαλέξει κάποια καλύτερη εκτέλεση από αυτή που τελικά κατέληξε στο άλμπουμ. Αφού δεν τον έπεισε, ζήτησε να παίξει ξανά το solo του, και αφού και αυτή του η επιθυμία απορρίφθηκε, απλά έφυγε από τον χώρο μουρμουρίζοντας. Προσθέστε σε αυτό και τον τσαμπουκά μεταξύ Mogg και Schenker, όπου ο πρώτος χειροδίκησε για ακόμα μια φορά εναντίον του, και αυτό ήταν και το τελειωτικό επεισόδιο. O Schenker του είχε πει ότι αν δοκιμάσει να τον ξανά χτυπήσει, θα αποχωρήσει κι αυτό έγινε τελικά, με τον Ουαλό Paul Chapman να παίρνει τη θέση του. “Ορισμένες φορές νιώθω περισσότερο Άγγλος παρά Γερμανός. Βρέθηκα στα 17 μου στο Λονδίνο για τους UFO και οι περισσότεροι φίλοι και γνωστοί είναι Άγγλοι». Η αλήθεια είναι ότι λατρεύτηκε από τους fans των UFO κι όχι μόνο, αφού το ταλέντο του ήταν εμφανές. «Την εποχή που κυκλοφορήσαν οι UFO τα άλμπουμ  Lights Out και Obsession, ο κόσμος στις συναυλίες φώναζε «Schenker is God” και πραγματικά με έκανε να νιώθω αμήχανα.  

 Την αποχώρηση από τους UFO διαδέχτηκε ένα σύντομο πέρασμα από τους Scorpions, που τότε δούλευαν το Lovedrive (1979), την εποχή που είχε αποχωρήσει ο Uli Jon Roth και πριν προσλάβουν τον Jabs. «Ήταν μια λάθος επιλογή» λέει στο περιοδικό Rock Candy (Φεβρ/Μαρ 2000, σελ 58). Είχα αποχωρήσει από τους UFO μετά από δύσκολες καταστάσεις και πήγα και πάλι στο ίδιο περιβάλλον. Πιέστηκα να γυρίσω και δεν είχα τίποτε έτοιμο για να προχωρήσω. Τότε ένιωσα έτοιμος δημιουργικά για κάτι δικό μου, κάτι που θα μπορούσα να διαχειριστώ. Οι managers μου Peter Mensch και Cliff Burnstein αρχικά του πρότειναν ένα ‘Supergroup” με τη συνύπαρξη των Sammy  Hagar και Aynsley Dunbar(ντραμς) αλλά δεν προχώρησε το σχήμα και του πρότειναν να κάνει audition για να καλύψει την θέση του κιθαρίστα στους Aerosmith μετά την αποχώρηση του Joe Perry - μια συνεργασία που τελικά δεν προχώρησε. Είναι γνωστή η ιστορία ότι ο Γερμανός κιθαρίστας έχει κάνει audition για τους Aerosmith και μάλιστα είναι πολύ γνωστό το περιστατικό όπου έδωσε στο  ντράμερ Joey Kramer να του κρατά το μπουφάν! Ας δούμε όμως τι λέει ο ίδιος για τις τρεις πολύ χαρακτηριστικές περιπτώσεις που του πρότειναν audition και μάλιστα σε μεγάλα ονόματα με πρώτο αυτό των Rolling Stones! Η κρούση έγινε από το συγκρότημα (δεν αναφέρει ποιος) μετά την αποχώρηση του Mick Taylor τον Δεκέμβριο του 1974, αλλά  ήταν πολύ διστακτικός να πάει στην ακρόαση, ενώ ήταν 17 ετών!!!Τη θέση την πήρε ο Ron Wood, ο οποίος όπως έχει πει ο ίδιος στον Schenker το 1983 κατά τη διάρκεια συναυλίας του όπου είχε πάει με όλη την οικογένεια του (σ.σ. ο Wood), ότι είναι fan του. Το ίδιο συνέβη και με τον Ozzy όπου ήταν ένας από τους υποψήφιους για τη θέση του Randy Rhoads (σ.σ.  τελικά την πήρε ο Jake E. Lee) όπως και με τους Whitesnake (σ.σ. δεν αναφέρει ποιο χρονικό διάστημα έγινε η πρόταση). Μάλιστα ο Schenker λέει ότι ο Coverdale έκανε πρόταση και στους Chris Glen και Ted McKenna (rhythm section στους MSG!). 

Και οι Ian Hunter και Phil Lynott του έκαναν πρόταση να παίξει μαζί τους και μάλιστα την ίδια χρονική περίοδο, αλλά απέρριψε και τις δύο προτάσεις . Τέλος, η πιο γνωστή πρόταση για συνεργασία που του έγινε ήταν αυτή των Aerosmith το 1979, όταν είχε αποχωρήσει ο Joe Perry κι αυτός είχε φύγει από τους Scorpions. Τότε ο manager του Peter Mench τον πήρε και πήγαν στη Νέα Υόρκη για να κάνει πρόβα με τους Aerosmith. Όπως λέει περίμενε 5 ημέρες κλεισμένος σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείο, ώσπου να τον καλέσουν κι όταν πήγε στο studio βρήκε τον Steven Tyler μεθυσμένο. Όμως ούτε ο ίδιος ήταν σε καλή κατάσταση αφού δεν ήξερε τι ήθελε και η συνεργασία δεν προχώρησε. Ο Tyler πήγε στο νοσοκομείο και έκανε πρόβα με τους Joey Kramer (στον οποίο έδωσε να του κρατά το μπουφάν) και Tom Hamilton (μπάσο).  Από το studio πέρασε κι ο Brad Whitford, έμεινε για λίγο κι έφυγε για να πάει να επισκεφτεί τον Tyler στο νοσοκομείο. Τότε είχε ακουστεί ότι ο Schenker προσπάθησε να πάρει τους Kramer και Hamilton για το δικό του συγκρότημα (!) αλλά κάτι τέτοιο δεν αληθεύει.  Όπως δεν αληθεύει το γεγονός ότι δεν συνεργάστηκε τελικά με τους Aerosmith γιατί ο τότε παραγωγός τους Gary Lyons έλεγε ανέκδοτα με Nazi. "Κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ, αλλά ο κόσμος προτιμά να πιστεύει τα ψέματα κι όχι τις αλήθειες" λέει ο Γερμανός κιθαρίστας. Ο Schenker είχε ήδη αποφασίσει να δημιουργήσει το δικό του σχήμα προκειμένου να διοχετεύσει το τεράστιο ταλέντο του και στην αρχή δοκίμασε με τους Denny Carmassi ντραμς και Billy Sheehan μπάσο, αλλά η συνεργασία δεν προχώρησε. «Είχα γράψει κάποια τραγούδια και οι Geddy Lee και Neil Peart προθυμοποιήθηκαν να με βοηθήσουν να τα ηχογραφήσω(!!!). Συνέβησαν τόσα πολλά σε τόσο λίγο διάστημα. Ο Mensch πίστευε σε εμένα αλλά ήταν η απόλυτη επαγγελματική διάσταση κι εγώ ήθελα πιο συναισθηματικό τρόπο για να δουλέψω !»   Η αρχή για τους MSG έγινε με την απόφαση του κιθαρίστα να μετακομίσει στο Λονδίνο και να προσλάβει τον άγνωστο ευρύ κοινό τραγουδιστή των Fraser Nash, Gary Barden, κατόπιν πρότασης του Peter Mensch. «Μόλις τον άκουσα, κατάλαβα ότι ταίριαζε μαζί μου. Όταν αποφάσισα να ηχογραφήσουμε τον πρώτο δίσκο, είμαστε μόνο τρεις;

O Roger Glover(παραγωγός, ο Barden κι εγώ. Στην πορεία, προστέθηκαν οι Simon Phillips,Mo Foster και Don Airey. Το αποτέλεσμα δεν μπορούσε να είναι κάτι λιγότερο από εκπληκτικό αρκεί να σκεφθεί κανείς ότι σε αυτό το άλμπουμ υπάρχουν διαμάντια όπως Cry For The Nations, Armed And Ready και φυσικά το έπος Lost Horizons με το οποίο κλείνει ο δίσκος. Μοναδικό ψεγάδι η «αδύναμη» παραγωγή του Roger Glover. Το σχήμα θα βγει σε παγκόσμια περιοδεία έχοντας πίσω από τα τύμπανα τον τεράστιο Cozy Powell, ενώ το μπάσο θα αναλάβει ο Chris Glen και θα περιοδεύσει με επιτυχία και στην Αμερική ανοίγοντας για τους Molly Hatchet κατορθώνοντας έτσι να καθιερωθεί στην συνείδηση των οπαδών.
Χωρίς να χάσουν χρόνο τα μέλη, που συμμετείχαν στην περιοδεία με την προσθήκη του τεράστιου Paul Raymond (πλήκτρα & κιθάρες) θα μπουν στο στούντιο για να ηχογραφήσουν το δεύτερο άλμπουμ με τίτλο MSG (Νo 14 Μ.Βρετανία, Νο 81 Αμερική , το οποίο κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 1981. Η έλευση των νέων μελών - κυρίως του Powell αλλά και η παραγωγή του Ron Nevison θα εισφέρουν τα μέγιστα, δίνοντας στον ήχο την σκληρότητα, που απουσίαζε από το πρώτο album. Το υψηλό κόστος παραγωγής (σ.σ. έφθασε τα 750.000 λίρες) όμως δημιούργησε ένα τεράστιο χρέος, η κάλυψη του οποίου αποτέλεσε βραχνά για τα μελλοντικά σχέδια της μπάντας και του ιδίου του Schenker. Αν και το συγκρότημα είχε αμφιβολίες για το τελικό αποτέλεσμα, το δεύτερο άλμπουμ θεωρείται ως η κορυφαία στιγμή του σχήματος. Πρόκειται για ένα ακόμα κλασικό άλμπουμ με συνθέσεις όπως το Attack Of The Mad Axeman, το On and On και το Secondary Motion (αγαπημένο του γράφοντος), που αποδίδουν στον όρο κλασικό την πραγματική του υπόσταση! Στο μεταξύ είχαν ηχογραφήσει κάποιες από τις ζωντανές εμφανίσεις της Ιαπωνικής περιοδείας κι όχι πολύ αργότερα, η εκπληκτική απόδοση της μπάντας και ο ενθουσιασμός του Ιαπωνικού κοινού θα αποτυπωθούν στο κλασικό One Night At Budokan (Νο5 Μ.Βρετανία) που ηχογραφήθηκε την 12η Αυγούστου του 1981. «Είχα ένα δωμάτιο γεμάτο από γράμματα fans μόνο από την Ιαπωνία. Είναι απίστευτο, πόσο δημοφιλείς είμαστε εκεί. Το περίεργο είναι ότι δεν είχα ιδέα για την επιτυχία μας εκεί, αλλά κατάλαβα ότι οι fans μου είχαν ξεκινήσει από την εποχή των UFO » λέει στο περιοδικό Rock Candy.Την εξαιρετική αυτή απόδοση επί σκηνής επισκίασαν φήμες ότι, όπως και στο Unleashed In East των Judas Priest, τα φωνητικά ηχογραφήθηκαν στο studio με μια μόνο λήψη διότι το άγχος στην σκηνή κατέβαλλε την ποιότητα της φωνής του Barden. Όπως θα παρατηρήσατε από τις θέσεις που πήραν τα άλμπουμ του στην Βρετανική αγορά, ο Michael Schenker ήταν κι είναι πολύ αγαπητός στο rock κοινό της χώρας, γι αυτό και οι δίσκοι του αντιμετωπιζόντουσαν πολύ θετικά.

1982
Πριν ξεκινήσει η ηχογράφηση για το επόμενο άλμπουμ και προς μεγάλη έκπληξη των φίλων της μπάντας, θα απολυθεί ο Barden. Αν και δεν υπήρξε συγκεκριμένος λόγος, το management του Schenker θεωρούσε ότι ο ερχομός ενός διάσημου τραγουδιστή θα ανύψωνε την δημοφιλία του γκρουπ ενισχύοντας τα οικονομικά έσοδα μετά το τεράστιο για την εποχή κόστος ηχογράφησης του MSG. Το management του μεγάλου κιθαρίστα ήθελε τον David Coverdale(!!!) ο οποίος εκείνη την εποχή έμενε στο σπίτι του Mersch. Ο Schenker υποψιάζεται ότι ο Mensch πίεσε τόσο τον Coverdale για μια συνεργασία μαζί του, που ο τραγουδιστής του πρότεινε οι Schenker, Powell και Glen να γίνουν μέλη των Whitesnake στις θέσεις των Marsden.Murray και Paice! Ο γάμος απέτυχε η πρώτη επιλογή του Schenker δεν ήταν άλλος από τον Robin McAuley, τότε μέλος των Grand Prix, ο οποίος όμως δεν αποδέχθηκε την πρόταση. Εν μέσω συνεχών αλλαγών με κυριότερη την αντικατάσταση του Cozy Powell από τον Ted McKenna (πρώην Rory Gallagher) στα τύμπανα, την θέση πίσω από το μικρόφωνο θα αναλάβει ο μεγάλος Graham Bonnet (ex Rainbow) με τον οποίο θα ηχογραφήσουν ένα μόνο άλμπουμ, το εξαιρετικό Assault Attack.

Η παραγωγή του τεράστιου Martin Birch συνέβαλε επίσης στην ανάδειξη ύμνων όπως το “Desert Song”, το “Rock You To The Ground”   και φυσικά το καταιγιστικό ομώνυμο κομμάτι. Κατά την διάρκεια των ηχογραφήσεων του Assault Attack (No 19 Μ.Βρετανία, Νο 151 Αμερική) ο μεγάλος κιθαρίστας θα προσκληθεί από τον Ozzy προκειμένου να αναλάβει τις κιθάρες στο προσωπικό του σχήμα μετά τον θάνατο του Randy Rhoads - μια συνεργασία που τελικά δεν θα ευοδωθεί. Ο Schenker θεωρεί ότι το άλμπουμ απέτυχε εμπορικά, ρίχνοντας το φταίξιμο στην Chrysalis Rec. που εκείνη την εποχή μετακόμιζε σε άλλα γραφεία και κανείς δεν ασχολήθηκε με την προώθηση του άλμπουμ. «Τα πάντα ήταν μέσα σε ένα χάος και κανείς δεν ασχολήθηκε με το άλμπουμ» λέει.

ΤΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ ΜΕ ΤΟΝ GRAHAM BONNET

Ένα σοβαρό περιστατικό που συνέβη στη  συναυλία τους στις 27 Αυγούστου στο Polytechnic του Sheffield, όπου έδιναν την πρώτη συναυλία τους για να παρουσιάσουν το δίσκο τους και να «ζεσταθούν» ενόψει της επικείμενης εμφάνισης στο Reading Festival, ο μεθυσμένος Bonnet τσακώθηκε με τον Schenker κατηγορώντας τον ότι δεν έπαιζε ο ίδιος τα solo αλλά ο Steve Casey, o οποίος περιστασιακά έπαιζε κιθάρα στις ζωντανές εμφανίσεις του γκρουπ. Κατά την διάρκεια της εμφάνισης συνέβησαν και άλλα τραγελαφικά (ο Bonnet είχε ξεχάσει ανοιχτό το φερμουάρ του παντελονιού του), ενώ είχε πιει και δεν μπορούσε να τραγουδήσει. «Σε μια στιγμή, γυρνώ να τον κυττάξω και δεν τον είδα πουθενά». Είχε φύγει από τη σκηνή γιατί είχε πιει πολύ, αναγκάζοντας τον Schenker να τον απολύσει επαναφέροντας τον Barden με τον οποίο οι MSG θα εμφανιστούν ζωντανά στο Reading και σε δύο ακόμα festival στη Γερμανία. To Assault Attack ηχογραφήθηκε στο Chateau d’ Herouville της Γαλλίας, εκεί που είχε ηχογραφήσει κι ο Elton John το άλμπουμ του Honky Chateau (σ.σ. από το όνομα του studio πήρε το άλμπουμ τον τίτλο του) όμως τα φωνητικά του Bonnet ηχογραφήθηκαν στο Musicland studio του Μονάχου. Στο  Chateau d’ Herouville είχαν ηχογραφήσει εκτός του Elton John κι οι Uriah Heep, David Bowie, Pink Floyd και οι Sweet!



1983 - 1985
Έχοντας και πάλι στις τάξεις τους τον Barden, οι MSG θα περιοδεύσουν σε Μεγάλη Βρετανία και Ιαπωνία πριν ξεκινήσουν οι ηχογραφήσεις για το Built To Destroy(Νο 23 Μ.Βρετανία) έχοντας αποφασίσει να προσαρμόσουν τον ήχο τους προς το μελωδικότερο για να κατακτήσουν την αμερικανική αγορά. Αν και οι συνθέσεις βρίσκονταν για μια ακόμα φορά σε υψηλό επίπεδο, η τελική μίξη δεν απέφερε τα προσδοκόμενα, με αποτέλεσμα όλο το υλικό να ρεμιξαριστεί από την αρχή για την αμερικανική έκδοση! Το Built To Destroy θεωρείται υποδεέστερο σε σχέση με τα προηγούμενα 3 άλμπουμ, αν και περιέχει κομματάρες όπως το “Rock Will Never Die” και το “Rock My Nights Away”. Για τις ανάγκες εξάλλου της περιοδείας θα προσληφθεί και ο Derek Holmes γνωστός από την συνεργασία του με τον Ted Nugent, αναλαμβάνοντας τις κιθάρες και τα δεύτερα φωνητικά! Ωστόσο η παραμονή του θα αποδειχθεί βραχύβια καθώς αποχώρησε πριν ολοκληρωθεί η περιοδεία! Για την ιστορία η Mercedes 450SL την οποία σπάει το πίσω τζάμι με μια Flying V ανήκει στον Michael Schenker!


Το 1984 θα κυκλοφορήσει το πολύ καλό live άλμπουμ με τίτλο Rock Will Never Die, με τις ηχογραφήσεις να γίνονται κατά τη διάρκεια της πρόσφατης περιοδείας για την προώθηση του Built To Destroy! Η συγκεκριμένη κυκλοφορία πήγε καλά και εμπορικά σκαρφαλώνοντας στην 24η θέση των βρετανικών charts. Σε αυτό συνετέλεσε φυσικά και η συμμετοχή του αδελφού του Michael, Rudolph και του Klaus Meine στην ζωντανή εκτέλεση του κλασικού “Doctor Doctor” των UFO (το πρώτο video στο άρθρο, η εμφάνιση των 2 Scorpions είναι προς το τέλος).
Με το πέρας της περιοδείας ο Barden θα αποχωρήσει οριστικά αυτή τη φορά (τα πάντα είναι σχετικά) σχηματίζοντας τους Statetrooper με τον Schenker να βρίσκει το πρόσωπο του Ray Kennedy τον βραχύβιο αντικαταστάτη του! Η κενή για μια ακόμα φορά θέση πίσω από το μικρόφωνο συνοδεύτηκε από την αποχώρηση των Chris Glen  (μπάσο), Andy Nye (πλήκτρα) και Ted McKenna (τύμπανα).
Ο Michael είχε μείνει μόνος του! Θέλοντας να ανασυνταχθεί εγκαταστάθηκε στην Νέα Υόρκη ξεκινώντας πρόβες με τον τραγουδιστή Fran Cosmo, τον μπασίστα Bruce Smith, μέλη και οι δύο των Orion The Hunter, με την συμμετοχή και του Βρετανού κιθαρίστα Roland Jones. Το σχήμα αυτό απεδείχθη βραχύβιο αφού διαλύθηκε έξι μήνες αργότερα έχοντας ηχογραφήσει ένα demo.
Ο Schenker θα στραφεί για μια ακόμα φορά στην εύρεση τραγουδιστή δοκιμάζοντας μεταξύ άλλων και τον πολύ καλό Keith Murrell (πρώην Air Race) πριν τελικά ο Robin McAuley αποδεχτεί την πρόταση μετατρέποντας το όνομα του σχήματος σε McAley Schenker Group. Η συνεργασία των δύο μεγάλων καλλιτεχνών διήρκησε 7 χρόνια (1986-1993) χαρίζοντάς μας εξαιρετικές δουλειές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΓΚΡΑΝΗΣ
20/2/22

Την επόμενη Κυριακή: Lita Ford από τις Runaways στο Dangerous Curves

 

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου