Είμαι άκρως επιφυλακτικός με τα λεγόμενα supergroups, δεδομένου ότι τις περισσότερες φορές το τελικό αποτέλεσμα είναι μακράν κατώτερο των προσδοκιών μας. Στην περίπτωση των BBM δεν έχουμε ένα ακόμα supergroup αυτής της κατηγορίας, αλλά την σύμπραξη 3 ΤΕΡΑΣΤΙΩΝ καλλιτεχνών,οι οποίοι ηχογράφησαν δυστυχώς μόνο ένα album και λίγες μόνο ζωντανές εμφανίσεις, πριν οδηγηθούν στη διάλυση.
Το καλοκαίρι του 1993 ο Jack Bruce θα καλέσει στο τηλέφωνο τον Gary Moore ζητώντας του να παίξει κιθάρα στην εμφάνιση της μπάντας του στο Esslingen της Γερμανίας καθώς ο κιθαρίστας του είχε αποχωρήσει. Η εμφάνιση ήταν τόσο καλή που ο Ιρλανδός ζήτησε από τον Bruce να γράψουν μαζί μερικά κομμάτια για το επόμενο album του Moore, με τον μεγάλο κιθαρίστα να σκέφτεται ότι το στυλ ερμηνείας του Bruce ταιριάζει περισσότερο στα κομμάτια!
Τον Νοέμβριο του ιδίου έτους ο Bruce θα εορτάσει τα 50στα γενέθλιά του με δύο ζωντανές εμφανίσεις στην Κολωνία, όπου μεταξύ άλλων συμμετείχαν οι Ginger Baker, Simon Phillips, Clem Clempson, Dick Heckstall-Smith, Pete Brown, Gary Husband και ο Moore. Την δεύτερη νύχτα στην σκηνή θα βρεθούν μαζί οι Jack Bruce, Ginger Baker και Gary Moore εντυπωσιάζοντας το κοινό με την εμφάνισή τους!
ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΤΡΑΜΕΡ
Oι δύο μεγάλοι καλλιτέχνες δούλευαν στο υλικό για το προσωπικό album του Moore σκεπτόμενοι τον Gary Husband στα τύμπανα. Καθώς όμως ο καιρός περνούσε και δεν γινόταν επίσημη κρούση στον Husband, ο τελευταίος θα ενταχθεί στο συγκρότημα του τεράστιου Billy Cobham για να παίξει πλήκτρα! Ήταν η στιγμή που ο Bruce πρότεινε στον Moore να συνεργαστούν με τον Baker, καθησυχάζοντας τον, αφού θεωρούσε ότι οι εντάσεις στις μεταξύ τους σχέσεις άνηκαν στο παρελθόν.
Με τον Baker και τον Bruce στις τάξεις τους ήταν δεδομένο ότι θα επρόκειτο για ένα νέο project και όχι για ένα ακόμα solo album του Moore. Με την συμμετοχή και του Tommy Eyre (keyboards) το σχήμα θα μπει στο studio. Μάλιστα οι συνεργάτες του Moore θα βρουν σε ένα κατάστημα μουσικών ειδών στο Βόρειο Λονδίνο την παλιά Ludwig double bass drum, την οποία ο Baker χρησιμοποιούσε την εποχή των Cream. Αν και ενθουσιάστηκε με το δώρο, σύντομα ο Baker επέστρεψε στα σύγχρονα drums, που του έδιναν καλύτερο ήχο.
Το τρίο θα ξεκινήσει τζαμάροντας κομμάτια των Cream και εν συνεχεία θα αρχίσει να δουλεύει σε νέο υλικό, με τους μεγάλους μουσικούς να «δένουν» άψογα. Για το όνομα του νέου σχήματος υπήρξαν αρκετές προτάσεις όπως Driver's Arm, Rocking Horse, Herbal Remedy, Worldwide Cargo και Expanding Universe, με τους καλλιτέχνες να καταλήγουν στο απλό BBM – Baker, Bruce, Moore.
Το μοναδικό album του συγκροτήματος με τίτλο Around The Next Dream θα κυκλοφορήσει την 17η Μαΐου του 1994 με τις κριτικές να είναι πολύ καλές. Το γεγονός όμως ότι συμμετείχαν τα 2/3 των Cream, αλλά και το ότι η ήχος του album θύμιζε σε αρκετά σημεία περισσότερο Cream παρά Moore όπως ήταν αναμενόμενο γέννησε σχόλια όπως ότι η συμμετοχή του Moore ήταν απόρροια της αδυναμίας να προσεγγίσουν τον Clapton. Δεδομένου του καλλιτεχνικού μεγέθους του «αντικαταστάτη» το επιχείρημα αυτό αδικεί κατάφορα το όλο εγχείρημα.
Την απάντηση σε τέτοιου είδους αιτιάσεις έδωσε εμφατικά ο Baker: 'Gary plays like Gary. Eric plays like Eric.' Ήταν φυσικό να θυμίζει Cream, αφού στους ΒΒΜ συμμετείχαν τα δύο από τα τρία μέλη του θρυλικού σχήματος, με τον ήχο ωστόσο να είναι καθαρότερος και πιο ογκώδης σε σχέση με το παρελθόν.
Τα περισσότερα κομμάτια είναι συνθέσεις του Moore με τους Bruce και Baker να συνεισφέρουν χαρίζοντας στα κομμάτια την τελική τους μορφή. Το Waiting In The Wings, που ανοίγει το album, θυμίζει έντονα το White Room από Cream με τον Baker να παίζει απίστευτα, ενώ και το κιθαριστικό μέρος είναι εξαιρετικό. Τόσο σε αυτό, όσο και στο City of Gold που ακολουθεί όμως γίνεται αμέσως σαφές ότι ο Moore διατηρεί το προσωπικό του ύφος – καμιά σχέση με τον ήχο του Clapton στα ‘60s. O Bruce, ο οποίος αναλαμβάνει τα φωνητικά και στα περισσότερα κομμάτια, δένει τέλεια με τον Ιρλανδό με τον οποίο εξάλλου είχε συνεργαστεί και στο Corridors of Power ερμηνεύοντας το End of the World. Ο ήχος στα drums του Baker είναι μοναδικός συνδέοντας το ένδοξο παρελθόν με το παρόν.
Το Where In The World είναι μια εξαιρετική μπαλάντα και το μοναδικό single από το album με τους Moore και Bruce να μοιράζονται τα φωνητικά. Το bluesy High Cost Of Loving είναι ένα ακόμα highlight του άλμπουμ με την κιθάρα του Moore να κλέβει και πάλι την παράσταση, ενώ εξαιρετική είναι και η ερμηνεία του Bruce στα φωνητικά.
Πολύ καλή είναι επίσης η διασκευή στο I Wonder Why (Are You Mean To Me) του τεράστιου Albert King, που μαζί με το μελαγχολικό Wrong Side of Town, που κλείνει το album, αναδεικνύουν τον πλουραλισμό στον ήχο της μπάντας. Τα κομμάτια αυτά και ιδιαίτερα το πολύ καλό Can't Fool the Blues θυμίζουν περισσότερο κομμάτια από τις προηγούμενες δύο solo προσπάθειες του Moore. Αυτό δεν είναι κακό δεδομένου ότι μετά την κυκλοφορία του Still Got The Blues o Moore βρισκόταν στην κορυφή της καριέρας του και ως εκ τούτου η συμμετοχή του στην μπάντα αποδεικνύει ότι σκοπός δεν ήταν η αναβίωση των Cream! Καλό κομμάτι και το Glory Days με τις ταχύτητες να ανεβαίνουν και το εξαιρετικό solo τουτεράστιου Gary, αλλά και το ατμοσφαιρικό Naked Flame.
Ιδιαίτερη μνεία θα γίνει για το καλύτερο κομμάτι του album, που δεν είναι άλλο από το διάρκειας 8 και πλέον λεπτών Why Does Love (Have To Go Wrong). Πρόκειται για σύνθεση και των τριών μελών του σχήματος. Το εκπληκτικό παίξιμο του Baker (το σφυροκόπημα στο τέλος με την κιθάρα του Gary να σολάρει είναι όλα τα λεφτά), η ερμηνεία του Baker, τα solos του θεού Gary και όλα αυτά να συνυπάρχουν αρμονικά σε μια και μόνο σύνθεση! Είναι η σύνθεση που οι τρεις καλλιτέχνες πρωταγωνιστούν χωρίς ο ένας να υπερκαλύπτει τον άλλο!
Εμπορικά το album πήγε επίσης καλά σκαρφαλώνοντας στην 9η θέση των βρετανικών charts με το συγκρότημα να σχεδιάζει εμφανίσεις και στην Αμερική για να προωθήσει τον δίσκο. Στο Around the Next Dream δεν θα ακούσει κανείς ένα νέο Sunsine Of Your Love ή ένα Still Got The Blues. Οι BBM θυμίζουν Cream χωρίς να τους αντιγράφουν! Ο ακροατής ακούγοντας το album θα ανακαλύψει ένα πραγματικά τίμιο album απαραίτητο για κάθε λάτρη της blues/rock μουσικής.
Το εξώφυλλο του album έχει επίσης μείνει κλασικό με τον Baker να καπνίζει φορώντας ένα μακρύ μαύρο παλτό και πίσω του να κρέμονται λευκά φτερά αγγέλου. Δυστυχώς όμως εγωισμοί, λανθασμένες εκτιμήσεις μεταξύ των καλλιτεχνών οδήγησαν σε ναυάγιο το όλο εγχείρημα με αποτέλεσμα να επέλθει η διάλυση.
Όπως αναφέραμε και παραπάνω, υπό οποιουσδήποτε όρους και αν γίνονται συγκρίσεις με τους Cream, η ποιότητα του υλικού είναι τέτοια, ώστε αυτό να μην αποτελεί πρόβλημα. Οι BBM με ένα μόνο δίσκο και ελάχιστες ζωντανές εμφανίσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε κάποια festival στην υπόλοιπη Ευρώπη, έδειξαν ότι ήταν ένα supergroup με την κυριολεκτική έννοια του όρου, αφήνοντας όλους εμάς να φανταζόμαστε τί θα είχε ακολουθήσει αν συνέχιζαν.
TRIVIA
Την πρώτη μέρα ο Baker θα εμφανιστεί στο studio με μώλωπες στο κεφάλι και τραυματισμένα τα χέρια, προκαλώντας ανησυχία στους παρευρισκόμενους, με τα τραύματα να οφείλονται σε εργασίες περίφραξης που έκανε στην φάρμα του (συντηρούσε άλογα)!
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΓΚΡΑΝΗΣ
5/11/21
Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΓΙΑ ΤΟ AROUND THE NEXT DREAM
Αναπόφευκτες οι συγκρίσεις με τους Cream, κάτι που οι τρεις μουσικοί το ήξεραν από την πρώτη στιγμή που σχηματίστηκαν. Όσες φορές κι αν το άκουσα, πάντα είχα το ίδιο συναίσθημα:, ότι άκουγα το “White Room” σε παραλλαγή. Προσέξτε το «Where in the World", πόσο εκτός του ήχου τους είναι και πόσο πρέπει να βασίστηκασν επάνω οι …Verve! Ακούστε το εδώ.
Δημοσίευση σχολίου