STARSHIP – “WE BUILT THIS CITY”: ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ 80! (Είναι όμως έτσι;)

Τo τραγούδι «We Built This City» (1985, Νο1 Αμερική, Νο12Μ.Βρετανία) ήταν η πρώτη μεγάλη επιτυχία των νεοσύστατων τότε Starship από το πρώτο άλμπουμ Knee Deep in the Hoopla. Να σημειώσουμε ότι οι Starship ήταν η συνέχεια των Jefferson Airplane που άλλαξαν σε Jefferson Starship και …κατέληξαν σε σκέτο Starship με μόνο μέλος από το αρχικό σχήμα, την τραγουδίστρια Grace Slick. To τραγούδι αρχικά (έχει σημασία το αρχικά!) ήταν σύνθεση των Bernie Taupin (στιχουργός σε όλα τα τραγούδια του Elton John!) και Martin Page, όμως οι στίχοι…υπέστησαν αρκετές αλλαγές από τους παραγωγούς Dennis Lambert και Peter Wolf (απλή συνωνυμία με τον τραγουδιστή των J.Geils Band) και θεωρήθηκε σκόπιμο να πάρουν το ανάλογο συνθετικό credit.
Ας  αρχίσουμε …ανάποδα, με την εμβληματική Grace Slick να απορρίπτει μετά βδελυγμίας το τραγούδι, λόγω των στίχων του που αντιπροσώπευαν ακριβώς ότι πολεμούσαν οι Jefferson Airplane τη δεκαετία του 60! Το συντηρητισμό και τη συμβατότητα, αρχές που απείχαν πολύ από την έννοια της ψυχεδέλειας της δεκαετίας του '60. Ναι, το «We Built This City» είναι ένα mainstream pop-rock τραγούδι κι ακούγεται ακριβώς όπως θα περίμενε κανείς από ένα mainstream συγκρότημα εκείνης της εποχής. Μεταξύ των πολλών προσαφαιρέσεων ήταν κι ο στίχος που αναφέρεται στην «πόλη δίπλα στον κόλπο» που είναι η πόλις του Σαν Φρανσίσκο όπου οι ... προκάτοχοι των  Starship, Jefferson Airplane και Jefferson Starship, ήταν εξέχοντα μέλη της ψυχεδελικής σκηνής του Σαν Φρανσίσκο στα τέλη της δεκαετίας του 1960 αλλά και στη δεκαετία του 1970.  Ο στίχος "We built this city‘ αναφέρεται στο Cleveland του Ohio όπου βρίσκεται το Rock and Roll Hall of Fame and Museum) και στη συνέχεια η "πόλη που δεν κοιμάται ποτέ", μιλάει για τη Νέα Υόρκη. Ο στίχος «Police have got the choke hold, oh, then we just lost the beat» αναφέρεται στην τακτική της αστυνομίας να πατάει στο λαιμό τους ύποπτους για να τους εξουδετερώνει, τακτική που ήταν άκρως επικίνδυνη (περίπτωση George Floyd). Οι συνθέτες του τραγουδιού Martin Page και Bernie Taupin δήλωσαν ότι όταν το έγραφαν είχαν στο μυαλό τους την παρακμή των clubs του Λος Άντζελες κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980 (στίχος We just want to dance here, someone stole the stage/
Say you don't know me or recognize my face (έλεγχος στην πόρτα του club)
 ενώ ο τίτλος του άλμπουμ Knee Deep in the Hoopla προέρχεται από ένα στίχο αυτού του τραγουδιού. Ο DJ στο τραγούδι είναι ο Les Garland, ο οποίος ήταν τότε στέλεχος του MTV που προσέλαβε την κόρη της Grace Slick και του ιδρυτή και κιθαρίστα των Jefferson Airplane, China Kantner san τη νεότερη VJ (video jockey) του MTV.



Αν και οι αλλαγές που έγιναν ήταν πολλές και άλλαξαν τους αρχικούς στίχους, οι Taupin και Page δεν ενοχλήθηκα ιδιαίτερα γιατί ήταν τέτοια η επιτυχία του τραγουδιού, που όπως είπαν «από τα έσοδα του, πλήρωσαν τα έξοδα του σχολείου των παιδιών τους»!!!. Πάντως έχουν δηλώσει ότι το demo του τραγουδιού δεν έχει καμία σχέση με την τελική μορφή του!
Το τραγούδι ερμηνεύουν η Grace Slick και ο Mickey Thomas, ενώ η Slick ήταν η γηραιότερη τραγουδίστρια που πήγε Νο1, παίρνοντας τον τίτλο από την Tina Turner με το  "What's Love Got To Do With It" για να ακολουθήσει η Cher με το "Believe."
Παρ΄όλη την τεράστια επιτυχία του τραγουδιού που ακόμα παίζεται στο ραδιόφωνο, όλοι(!), το αποκηρύσσουν, χαρακτηρίζοντας το σαν ένα από τα χειρότερα τραγούδια όλων των εποχών(!), λέγοντας ότι «είναι μια πραγματική αντανάκλαση του τι ουσιαστικά σκότωσε τη rock μουσική τη δεκαετία του '80, προσθέτοντας ότι οι στίχοι του είναι ανόητοι!
Σε συνέντευξή της η Grace Slick αναρωτιέται: ”Χτίσαμε αυτήν την πόλη στο rock’n’roll; Δεν υπάρχει πόλη χτισμένη πάνω σε rock’n’roll", αν μιλάμε για το Λος Άντζελες, αυτό είναι χτισμένο στην εύφορη γη και στον κινηματογράφο, το Σαν Φρανσίσκο, είναι χτισμένο πάνω σε χρυσό και εμπόριο, όσο για τη Νέα Υόρκη ήταν πολύ πιο μακριά από το rock’n’roll".
Τέλος, ο Bernie Taupin που έγραψε τους στίχους, έχει δηλώσει ότι οι στίχοι του τραγουδιού δεν τον αντιπροσωπεύουν. Γεγονός είναι ότι κανένας από όσους συμμετείχαν με κάποιο τρόπο στο «We Built This City»(συνθετικά ή ερμηνευτικά) δεν το εκτίμησε, παρ΄ότι τούς απέφερε πολλά  κέρδη!

 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

19/6/21

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment
  1. Οταν ειχε 'βγει' αυτο το κομματι ,δεν μπορουσα να το 'χωνεψω' με τιποτα , μου φαινοταν πολυ 'ανευρο' και ποπ ,οπως επισης ειχα απορια πως αυτο το κομματι παιζεται live .Σημερα στο youtube υπαρχουν πολλες live εκτελεσεις του που λυνονται αποριες και γενικα δεν ακουγεται ασχημο .

    Ο στιχος ειναι πολυ τυπικος pop /rock στιχος που δεν λεει τιποτα γιατι απλουστατα δεν χρειαζοταν να λεει . Οι μισοι στιχοι συμβατικων κομματιων απο pop μεχρι thash metal ειναι 'ποιητες εκ του προχειρου ' , πραγμα που με βρισκει συμφωνο γιατι θεωρω η μουσικη εχει μεγαλυτερη βαρυτητα .Η καλη μουσικη κανει εναν 'απλοικο΄ στιχο να φανει καλυτερος απο οτι στην ουσια ειναι .

    Οι συγκεκριμενοι εχουν το 'love among cannibals , ενα αριστουργημα , με ενα πολυ μεγαλο κομματι μεσα , για την ακριβεια ενα κομματι που θα το τοποθετουσα στην 20αδα των AOR κομματιων ολων των εποχων , το γνωστο σε ολους 'its not enough ' .Κομματι που αναδεικνυει την φωνη του Mickey Thomas ... αλλα για μενα πιο πολυ αποτελει προτυπο ηχητικης και ενορχηστρωτικης προσεγγισης . Οποιος καταλαβει ποια στοιχεια 'συνθετουν' το κομματι αυτο καταλαβαινει τι δεν ειναι AOR αυτοματως .

    ΑπάντησηΔιαγραφή