To Rumours δεν είναι απλά ένα πολύ καλό άλμπουμ που άλλαξε την καριέρα των Fleetwood Mac. Ούτε είναι καλό, επειδή πούλησε περισσότερα από 20.000.000 αντίτυπα μόνο στην Αμερική (σε σύνολο 30.000.000 σε όλο τον πλανήτη). Είναι ένα άλμπουμ που «μίλησε» στην καρδιά και στα αισθήματα τόσων εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο και σίγουρα έχει κάτι το ιδιαίτερο κι αυτό το ιδιαίτερο θα προσπαθήσουμε να βρούμε στις γραμμές που ακολουθούν.
Ο Αλέξανδρος Ριχάρδος γράφει τις ιστορίες πίσω από τα τραγούδια του Rumours αλλά και παραλειπόμενα από τις ηχογραφήσεις τους.
Δύο ολόκληρα χρόνια μετά το αναπάντεχα επιτυχημένο ομώνυμο άλμπουμ τους τού 1975, οι Fleetwood Mac, με παραγωγούς τους Ken Caillat, Richard Dashut αλλά και τους ίδιους ηχογραφούν σε διάφορα studio (με βασικό το Sausalito του Λος ‘Αντζελες) με πρόθεση να συνεχίσουν το ύφος που είχαν πλέον υιοθετήσει από το προηγούμενο άλμπουμ τους. Δηλαδή pop rock και soft rock τραγούδια, με καλούς στίχους και πολλές μελωδίες. Και δικαιώθηκαν με το παραπάνω! Επειδή το μεγαλύτερο μέρος των ηχογραφήσεων έγινε στο studio Sausalito του Los Angeles με τις κυρίες Christine McVie και Stevie Nicks νοίκιασαν ένα διαμέρισμα κοντά στο λιμάνι ενώ τα αγόρια, στους λόφους της πόλης. Ο αρχικός τίτλος του άλμπουμ ήταν Yesterday's Gone (σ.σ. ακούγεται στον “Don’t Stop”) με τον σχετικά νεοφερμένο (σ.σ. από το 1975) κιθαρίστα και τραγουδιστή Lindsey Buckingham να δίνει τη pop-rock μορφή στα τραγούδια, σε αντίθεση με τους βετεράνους Mick Fleetwood (ντραμς) και John McVie (μπάσο) που είχαν blues-rock καταβολές. Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων, οι Buckingham και Christine McVie έπαιζαν κιθάρα και πιάνο, ηχογραφώντας τη βάση κάθε τραγουδιού που την ανέπτυσσαν είτε οι ίδιοι είτε όλοι μαζί!
Το άλμπουμ εκτός της τεράστιας επιτυχίας του, έμεινε στην ιστορία για άλλους 2 λόγους. Τα 5 μέλη, 2 κορίτσια και 3 αγόρια, τα έφτιαξαν μεταξύ τους (πάντα ετερόφυλοι)με αποτέλεσμα τα συναισθήματά τους να περνούν στα τραγούδια και η χρήση κοκαϊνης ξεπέρασε κάθε όριο, με τη Nicks να παραδέχεται δημόσια ότι το συγκρότημα αποδίδει συνθετικά, μόνο αν κάνει χρήση! H συναισθηματική κατάσταση και των 5(!) θύμιζε σαπουνόπερα: Ο Mc Vie και η Christine Perfect χώρισαν μετά από 8 χρόνια γάμου κι ο Mick Fleetwood είχε επίσης χωρίσει με τη γυναίκα του Jenny Boyd, αδελφή της περίφημης Patti για την οποία ο Eric Clapton έγραψε το “Layla” και η σχέση των Lindsay Buckingham και Stevie Nicks ήταν στο τέλος της. Με ραγισμένες της καρδίες τους προσπαθούσαν να συνθέσουν καινούργια τραγούδια και να βρουν κέφι να τα ηχογραφήσουν. Ένα από τα πρώτα τραγούδια που ηχογραφήθηκαν ήταν το “Go your own way” που στιχουργικά ήταν μια συναισθηματική επίθεση του Buckingham προς τη Stevie Nicks, ενώ η σύνθεση της Perfect, “Don’t Stop” έχει γραφτεί για αυτόν!
Κι όλα αυτά εν μέσω καθημερινής κατανάλωσης περουβιανής κοκαινής με τους dealers να επισκέπτονται καθημερινά το studio, φθάνοντας στο σημείο να θέλουν να δώσουν συνθετικό credit σε έναν από αυτούς!!! Επειδή η χρήση είχε παραγίνει κι ενοχλούντο οι συνεργάτες τους, η Stevie Nicks σκέφτηκε ένα (μοναδικό) τρόπο να φέρνει κοκαίνη στο studio: Έφτιαχνε μπισκότα και μέσα έβαζε κόκα! Οι τεχνικοί παρατήρησαν ότι τα μπισκότα της γινόντουσαν ανάρπαστα και δεν μπορούσαν να καταλάβουν την αιτία ώσπου το διαπίστωσαν! Και δεν έφθανε αυτό. Τα περίεργα πράγματα μιας μαραθώνιας ηχογράφησης συνεχίστηκαν με το κούρδισμα ενός πιάνου που πήρε 4 ημέρες! Ο τεχνικός που έκανε το κούρδισμα, δεν είχε καταφέρει να το κάνει να ακούγεται όπως ήθελαν κι έτσι αποφάσισαν να καλέσουν ένα τυφλό(!) τεχνικό που θα το κούρδιζε με το αυτί! Επειδή ούτε αυτός τα κατάφερε, άλλαξαν 9(!) διαφορετικά πιάνα πριν αποφασίζουν να …μην το χρησιμοποιήσουν! Μέσα στην παράνοια της ασύδοτης κατανάλωσης κόκας και των ραγισμένων καρδιών, η Nicks γράφει τα φωνητικά της για το τραγούδι “Gold Dust Woman” μέσα σε ένα φωταγωγημένο studio. Το έγραψε 8 φορές και καμία δεν την ικανοποίησε, για να φθάσει στο σημείο να κλείσει όλα τα φώτα και να το ηχογραφήσει μόνο με κεριά σε μια μοναδική ερμηνεία. Κάτι παρόμοιο συνέβη και με την Perfect και τη σύνθεσή της “Songbird” που ηχογραφήθηκε σε μια αίθουσα το Πανεπιστημίου του Berkeley με κινητής μονάδα ηχογράφησης. Το είχε συνθέσει όταν βρισκόταν εντελώς μόνη στο studio μένοντας ξάγρυπνη όλη τη νύχτα! Σχεδόν το ίδιο έγινε και με τη δική της σύνθεση”Dreams” που το έγραψε κατά τη διάρκεια του διαζυγίου της με τον μπασίστα John McVie (σ.σ. εκείνη την εποχή, η Christine Perfect αναφερόταν και σαν Christine McVie) όπου δεν το ηχογράφησε στο Sausalito, αλλά σε άλλο studio όπου βρήκε ένα πιάνο Fender Rhodes που ανήκε στον Sly Stone (των Sly and the Family Stone). Ήταν μέσα σε ένα studio διακοσμημένο με κόκκινο και μαύρο χρώμα και μεγάλες μαύρες βικτωριανές κουρτίνες. Ότι πρέπει για να την εμπνεύσει και να γράψει μέσα σε 10 λεπτά το τραγούδι και να το ηχογραφήσει σε ένα κασετόφωνο! H σύνθεση του "The Chain" ανήκει και στους 5, με πρωταίτιους τους John McVie και Mick Fleetwood που έγραψαν τη rhythm section. H Stevie Nicks είχε γράψει τους στίχους και η Christine Perfect τη μελωδία, που βασίστηκε στο δικό της παλαιότερο τραγούδι "Keep Me There" από το οποίο αφαίρεσε το μοτίβο μπλουζ, αλλά διατήρησε την εξέλιξη της χορδής. Ο Buckingham πήρε μια παλαιότερη εισαγωγή από το τραγούδι που είχε ερμηνεύσει με τη Nicks, το "Lola (My Love)", το οποίο κυκλοφόρησε αρχικά στο δικό τους άλμπουμ Buckingham Nicks (1973). Το «The Chain” εξελίχθηκε σαν ένα από τα δυνατότερα τραγούδια του άλμπουμ κι ένα από τα πλέον δυνατά anthems του soft rock.
To ‘Oh Daddy’ το έγραψε η Christine McVie για τον ντράμερ Mick Fleetwood ο οποίος εκείνη την εποχή ήταν ο μόνος από τα τρία αγόρια που ήταν πατέρας, έχοντας 2 κόρες. Υπάρχει κι άλλη εκδοχή για το τραγούδι, που θέλει να το έχουν γράψει οι Lindsey Buckingham, η πρώην σύντροφός του Carol Ann Harris κι η …βιογράφος της Stevie Nicks, Zoe Howe. Γεγονός είναι ότι το “Oh Daddy” είναι ένα από τα ατμοσφαιρικότερα τραγούδια του Rumors (Ν1 Αμερική, Νο1 Μ.Βρετανία)! Ένα παραλειπόμενο από τα session για αυτό το τραγούδι, είναι ότι όταν το ερμήνευαν, στο μικρόφωνο έλεγαν 'Addy', παράλειψη που πρόσεξε ο εκ των παραγωγών Ken Cailla και το επαναηχογράφησαν σωστά. Κλείνοντας αυτή τη μακροσκελή παρπυσίαση των τραγουδιών, το «Second Hand News» είναι ακόμα ένα τραγούδι που οι στίχοι του αναφέρονται στη διαλυμένη σχέση των Buckingham και Nicks και μιλάει για τις ευκαιρίες που είχε να τα φτιάξει με άλλες γυναίκες μετά από αυτήν! Σύμφωνα με τον Buckingham, το τραγούδι ενσωματώνει επιρροές λαϊκών τραγουδιών της Σκωτίας και της Ιρλανδίας κι αρχικός τίτλος ήταν "Strummer". Ο Buckingham στην αρχή παρουσίασε μόνο τη μουσική του, κρύβοντας τους στίχους για να αποφύγει την τυχόν ένταση με την Nicks, ενώ η μουσική του ήταν επηρεασμένη από το "Jive Talkin" των Bee Gees (σ.σ. μια πρωϊμη μορφή disco). Τελικά με τη βοήθεια του συν-παραγωγού, το έφεραν στα μέτρα τους, ενώ ο McVie έγραψε 2 φορές τα μέρη στο μπάσο.
Tα συνολικά έξοδα του άλμπουμ έφθασαν το 1.000.000$, ποσό ιδιαίτερα μεγάλο το οποίο καλύφθηκε από τις προπωλήσεις που μόνο την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του ήταν 800.000 αντίτυπα μόνο στην Αμερική.
ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΜΕΤΑ
Δύο χρόνια αργότερα, το 1979 κυκλοφόρησαν το Tusk.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
21/5/21/
Ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟ RUMOURS
Το οπισθόφυλλο του άλμπουμ. |
Το Rumors είναι ένα άλμπουμ αντιθέσεων. Ο ήχος του ακροβατεί μεταξύ της καλογυαλισμένης pop και του αυθεντικού (συχνά σκοτεινού) rock, που γεννιέται από την κιθάρα του Lindsey Buckingham . Το βαθιά συναισθηματικό αποτύπωμα των στίχων του έρχεται σε αντίθεση με τη μυστικιστικά χαρούμενη μουσική. Οι στίχοι ασχολούνται με επώδυνα συναισθήματα, όπως ο φόβος της μοναξιάς και της εγκατάλειψης, ο θυμός που γεννιέται από μια διαλυμένη σχέση, αλλά και η αίσθηση της αβεβαιότητας και της αμφιβολίας που τον συνοδεύουν. Τα περισσότερα από τα κορυφαία άλμπουμς στην ιστορία του rock γεννήθηκαν μέσα από την έντονη συναισθηματική φόρτιση των δημιουργών τους και το Rumors δεν αποτελεί εξαίρεση.
Δημοσίευση σχολίου