CRAZY WORLD: ΤΟ ΑΛΜΠΟΥΜ ΟΡΟΣΗΜΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ SCORPIONS


Από την εποχή που κυκλοφόρησαν το Lovedrive (1979), οι Scorpions μπήκαν στη 2η και πιο πετυχημένη περίοδό τους. Άλμπουμ σαν τα Animal Magnetism (1980), Blackout (1982) και Love at First Sting (1984) χτίζουν μια πραγματική αυτοκρατορία με το Savage Amusement (1988) να ακούγεται πολύ διαφορετικό κι έξω από τον ήχο των Scorpions που ξέραμε. Δύο χρόνια αργότερα, θέλουν να επιστρέψουν στον κλασικό ήχο τους και το πετυχαίνουν με τον καλύτερο τρόπο. Έχοντας 8 άλμπουμ(!) με παραγωγό τον πολύτιμο συνεργάτης τους Dieter Dierks, αποφασίζουν να δουλέψουν με τον Bruce Fairbairn που αρχικά αποδέχεται την πρόσκληση αλλά αργότερα τους ενημερώνει ότι δεν μπορεί να συνεχίσει γιατί δέχτηκε πρόταση από τους AC/DC (για το άλμπουμ The Razors Edge). «Αισθανόμαστε σαν πουλί στο κλουβί, τόσα χρόνια συνεργασίας” λέει ο Klaus Meine, μάλλον αδικώντας την πετυχημένη συνεργασία τους με τον Dierks. Ο manager τους Doc McGhee τους συστήνει τον Keith Olsen ο οποίος πήγε στη Γερμανία κι άκουσε τι είχαν συνθέσει έως εκείνη τη στιγμή. Μετά τις πρώτες συζητήσεις, ο Olsen πρότεινε να συνεργαστούν με ένα εξωτερικό συνθέτη που θα τους βοήθαγε να πλουτίσουν το ύφος τους. Ήταν η πρώτη φορά που οι Scorpions, συνεργαζόντουσαν με κάποιο εξωτερικό συνεργάτη κι αυτός μετά από πρόταση του Olsen ήταν ο Καναδός Jim Vallance ο οποίος είχε πολύ καλό όνομα στην αγορά, έχοντας συνεργαστεί με τους Glass Tiger, Aerosmith αλλά κυρίως με τον Bryan Adams. Ήταν μια εποχή που πολλά συγκροτήματα άνοιγαν το πεδίο των συνεργασιών τους με εξωτερικούς συνεργάτες και σχεδόν όλα πέτυχαν, οπότε γιατί να μην το επιχειρήσουν και οι Scorpions οι οποίοι στο τέλος βγήκαν κερδισμένοι από αυτή τη συνεργασία με το CrazyWorld να αποκτά μια πιο «διεθνή μορφή». Εκείνοι που συνεργάστηκαν περισσότερο μαζί του ήταν ο Klaus Meine κι ο ντράμερ Herman Rarebell που έγραφαν τους στίχους.


ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ
Σαν πρώτο single διάλεξαν το «Tease Me Please Me», που ήταν ένα από τα καλύτερα τραγούδια του δίσκου και για χρόνια άνοιγε το set list των περιοδειών τους, ένα τραγούδι που συνοδευόταν από ένα πολύ αμερικάνικο video, ότι έπρεπε για την αμερικάνικη αγορά. Ο λόγος που το επέλεξαν σαν πρώτο single ήταν ακριβώς ότι ήταν ένα δυνατό hard κομμάτι και ήταν ότι έπρεπε για πρώτη επιλογή. Εξ΄ άλλου η αμερικάνικη δισκογραφική εταιρεία τους (σ.σ. Mercury) ήθελε ένα δυνατό τραγούδι για να παρουσιάσει το άλμπουμ στην αγορά αλλά το»Tease Me Please Me» απέτυχε όπως απέτυχε και το επόμενο single “Don’t believer her”(Νο77 Μ.Βρετανία), αποτυχίες που ξεπεράστηκαν με την κυκλοφορία του “Wind of Change” που ήταν το τρίτο και καταϊδρωμένο single με την τεράστια διαχρονική επιτυχία. Μια αναφορά στα credits του “Kicks after Six” του ονόματος του μπασίστα Francis Buchholz προξένησε εντύπωση σε όλους αφού ο επί 17 τότε χρόνια μπασίστας δεν είχε συνεισφέρει συνθετικά σε κανένα κομμάτι και δεν ενδιαφερόταν για κάτι τέτοιο. « Στο demo του “Kicks after Six”, υπήρχε συμμετοχή του και το όνομά του έπρεπε να αναφερθεί» λέει ο Matthias Jabs.  Πολύ ενδιαφέρον έχει η ιστορία που διηγείται ο Rudolf Schenker για το πώς συνέθεσε το Send me an Angel”. “Είχα αγοράσει μια ακουστική κιθάρα από ένα μαγαζί στο Celle (πόλη έξω από το Αννόβερο). Τότε είδα στο μαγαζί μια παλιά κιθάρα σαν αυτές που χρησιμοποιούν στα γερμανικά παραδοσιακά τραγούδια αλλά ο μαγαζάτορας μου είπε πως δεν την πουλούσε. Θυμήθηκα ότι παλαιότερα είχα αγοράσει 2 ακουστικές κιθάρες από τις Φιλιππίνες αλλά δεν ήμουν ικανοποιημένος από τον ήχο τους. Πήγα σπίτι μου, πήρα τις 2 κιθάρες και ρώτησα αν ενδιαφερόταν να τους τις αφήσω για να τις πουλήσει. Όταν μετά από αρκετές ημέρες η γυναίκα μου πήγε στο κατάστημα, της είπε ότι πουλούσε την κιθάρα για την οποία είχα ενδιαφερθεί. Πάνω σε αυτήν έγραψα τη μελωδία του “Send me an angel”για αυτό και το τραγούδι έχει αυτόν το ξεχωριστό ήχο».


 ΟΙ ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ VICE PRESIDENT ΤΗΣ EΤΑΙΡΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ WIND OF CHANGE

Από τις πρώτες ακροάσεις, οι άνθρωποι της γαλλικής δισκογραφικής εταιρείας είχαν διαπιστώσει ότι το “Wind of Change”ήταν το δυνατό χαρτί του δίσκου και μόλις είδαν την εμπορική αποτυχία των πρώτων δύο singles, το τύπωσαν επειγόντως! Το συγκρότημα βρισκόταν σε περιοδεία στην Ευρώπη όταν οι Γαλλοι τούς ζήτησαν να βιντεοσκοπήσουν τη συναυλία τους στο Βέλγιο για να χρησιμοποιήσουν αποσπάσματα στο video του “Wind of Change”, πράγμα που έκαναν. Προσέξτε όμως τι μπορεί να ανατρέψει μια επιτυχία. Το “Wind of Change” το πίστευαν και οι άνθρωποι της αμερικάνικης δισκογραφικής εταιρείας Mercury” αλλά ο Vice President Jim Lewis είχε πολλές αμφιβολίες για το σφύριγμα και τους ζήτησε να το βγάλουν! Οι Scorpions αμφιταλαντεύτηκαν και τελικά δεν δέχτηκαν να το αφαιρέσουν αν και πολλοί ήταν αυτοί που τους έλεγαν να το βγάλουν!!!. Παρ΄ότι ο Lewis δεν συμφωνούσε, κυκλοφόρησε το τραγούδι με το σφύριγμα και έγινε η επιτυχία που ξέρουμε. Στίχοι και μουσική ανήκουν εξ ολοκλήρου στον Klaus Meine ο οποίος από την αρχή το πίστευε. «Ήμουν ο πρώτος που το άκουσα « λέει ο Matthis Jabs. »Με πήρε τηλέφωνο Klaus και έβαλε να το ακούσω. Αντί για σόλο κιθάρα, είχε το σφύριγμα που έκανε τη διαφορά. Υπήρχε μεγάλη πίεση κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης κι αυτό είχε μείνει τελευταίο να το ηχογραφήσουμε. Και ενώ είμαστε έτοιμοι να το παραδώσουμε, άκουσα μια λάθος νότα. Γυρνώ και κυττώ τους υπόλοιπους οι οποίο έκαναν πως δεν την άκουσαν! Ακόμα κι ο Olsen. Ο Rudolf μού έφερε μια κιθάρα και έπαιξα το μέρος, κρατώντας για μίξη μόνο τη νότα»!
Όμως στο “Wind of Change” οι στίχοι παίζουν ισοδύναμο ρόλο με τη μελωδία. Στίχοι που γράφτηκαν μετά τη δεύτερη επίσκεψη του συγκροτήματος στη Σοβιετική Ένωση. Η πρώτη ήταν για περιοδείες το 1988 και η δεύτερη κατά τη διάρκεια του Moscow Music Peace Festival, 12 και 13 Αυγούστου 1989. Όταν είχαν επισκεφτεί για πρώτη φορά τη μεγάλη χώρα, η περεστρόικα ήταν στο αποκορύφωμά της, η αντιπαλότητα μεταξύ των κομμουνιστικών και καπιταλιστικών δυνάμεων είχε αρχίσει να υποχωρεί, ενώ έστω και δειλά είχαν ξεκινήσει κάποιες μεταρρυθμίσεις. Για αυτές τις αλλαγές μιλάει το τραγούδι και το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, που εκ του ασφαλούς σήμερα μπορούμε να πούμε ότι δεν οδήγησε πουθενά.



ΤΟ ΣΦΥΡΙΓΜΑ
Όμως υπήρχε ένα θέμα που έπρεπε να συζητηθεί: το σφύριγμα στην εισαγωγή του κομματιού. Με αυτό το σφύριγμα ο Klaus είχε παρουσιάσει το κομμάτι στα υπόλοιπα μέλη των Scorpions, αλλά υπήρχαν κάποιες αμφιβολίες για την αναγκαιότητα της ύπαρξής του. Είναι δυνατόν να ταιριάζει το σφύριγμα με το rock; Όχι, είναι η πρώτη απάντηση. Αμέσως αρχίζουν να δοκιμάζουν την εισαγωγή με ηλεκτρική κιθάρα, με ακουστική κιθάρα, με keyboards, αλλά τελικά τίποτα δεν λειτουργούσε καλύτερα από το σφύριγμα. Έτσι η τελική απόφαση είναι να διατηρηθεί. Η απόφαση αυτή δεν ενθουσιάζει ιδιαίτερα τους ανθρώπους της εταιρείας τους που, αν και βρίσκουν σπουδαίο το τραγούδι, τούς προτείνουν να αφαιρέσουν το σφύριγμα. Όμως όποια αλλαγή δοκίμαζαν, αφαιρούσε κάτι από το μεγαλείο τού τραγουδιού. Όπως θυμάται ο Rudolf: «Τελικά είπαμε: Fuck it, θα κρατήσουμε το σφύριγμα».

Η ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΚΑΙ Η ΡΩΣΙΚΗ ΔΙΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ
Τα εξώφυλλα των 2 singles.


Η μεγάλη επιτυχία του τραγουδιού στον αγγλόφωνο κόσμο, τους οδήγησε να το κυκλοφορήσουν στα ρωσικά και στα ισπανικά με το μεγάλο βάρος να πέφτει στον Klaus Meine που θα έπρεπε να το ερμηνεύσει  σε 2 γλώσσες που δεν ήξερε. Ο Rudolf Schenker ήταν αυτός που πρότεινε τη ρώσικη διασκευή και μετά σκέφτηκαν και τα ισπανικά που σαν γλώσσα είναι πολύ διαδεδομένα. Προσάρμοσαν τους στίχους στις 2 γλώσσες και σε ένα χαρτί έγραψαν την προφορά κάθε λέξης για να μπορέσει να το ερμηνεύσει. Η ρώσικη διασκευή έγινε πολύ μεγάλη επιτυχία στη Σοβιετική Ένωση ενώ οι μικροί δίσκοι είναι collector’s item.  
ΠΩΣ ΤΟ ΑΛΜΠΟΥΜ ΠΗΡΕ ΤΟΝ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ
Σχεδόν όλα τα συγκροτήματα δυσκολεύονται να καταλήξουν στον τίτλο. Ένας υποψήφιος τίτλος ήταν Restless Nights και ενώ όλα έδειχναν ότι θα καταλήγαμε σε αυτόν, μπαίνει στο studio o Herman Rarebell  και σχολίασε μια εμφάνιση του τότε Αμερικάνου Προέδρου George Bush Snr που είπε ότι «ζούμε σε ένα Crazy World”. Βρήκαμε τον τίτλο πολύ καλό για το άλμπουμ και τον κρατήσαμε γιατί ταίριαζε με την κατάσταση που επικρατούσε τότε στον κόσμο, ειδικά με την πτώση του τοίχους του Βερολίνου και την διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης. Η Hipgnosis ανέλαβε το εξώφυλλο που θέλει να δείξει όταν μια πόρτα κλείνει μια άλλη ανοίγει, πράγμα που δεν βγήκε στο εξώφυλλο! «Χρειαζόμαστε ένα διαφορετικό εξώφυλλο μετά τα σεξουαλικού υπονοούμενα των προηγούμενων δίσκων μας, αλλά σίγουρα δεν είναι από τα καλύτερα εξώφυλλα μας. Ευτυχώς η επιτυχία του άλμπουμ, ξεπέρασε το άστοχο εξώφυλλο» λέει ο Jabs.
Με τον Klaus Meine στο ξενοδοχείο Hilton όταν είχαν έλθει το 1990 για promo επίσκεψη



 

 

 

 

 

 

 

ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΜΕΤΑ
Τον Ιανουάριο του 1992 αποχώρησε ο Francis Buchholz, μετά από ένα πρόβλημα που παρουσιάστηκε με το λογιστή του συγκροτήματος. Το θέμα σταμάτησε εκεί.
Το Crazy World είναι το μόνο άλμπουμ τους που ξεπέρασε τις 60.000 πωλήσει στη Μ.Βρετανία, σταματώντας στο Νο 21 του chart.
ΤΙ ΘΑ ΕΙΧΕ ΣΥΜΒΕΙ ΑΝ….
Μια σκέψη που δεν μπορεί να απαντηθεί είναι ποια θα ήταν η επιτυχία του αν είχε κυκλοφορήσει μετά την έκρηξη του grunge το 1991. To Crazy World κυκλοφόρησε 6 Νοεμβρίου 1990 και σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, το Σεπτέμβριο του 1991 κυκλοφόρησε το άλμπουμ των Nirvana, Nevermind που σημειολογικά θεωρείται σαν η επίσημη χρονική έναρξη του grunge. Τι θα γινόταν αν οι κυκλοφορίες των 2 άλμπουμ, συνέπιπταν. Δεν υπάρχει απάντηση, αλλά δεν θέλουμε να σκεφτόμαστε μια τέτοια πιθανότητα.  

 TO VIDEO 

Ο σκηνοθέτης Wayne Isham, συνάντησε τους Scorpions πριν από μια συναυλία τους στο Βερολίνο και συζήτησαν για τη θεματολογία του videoclip. Ένα τραγούδι που μιλά για την μεγάλη αλλαγή που συντελούταν δεν θα μπορούσε να περιοριστεί σε πλάνα μιας συναυλίας. Αποφασίστηκε να μπουν σκηνές από την πτώση του Τείχους, που τονίζουν τον πολιτικό χαρακτήρα του τραγουδιού. Οι Scorpions ήθελαν το “Wind of Change” να γίνει πιο οικουμενικό, να ξεφύγει από τα πολιτικά πλαίσια και να αγγίξει ακόμη και περιβαλλοντικά ζητήματα. Παρακολουθώντας το videoclip του “Wind of Change” παρακολουθούμε εικόνες από εξεγέρσεις και διαδηλώσεις, από πολεμικές επιχειρήσεις, ακόμη και από οικολογικές καταστροφές. Αυτές εναλλάσσονται με πλάνα από πρόσφατες συναυλίες του συγκροτήματος, αλλά και εικόνες από τον θρίαμβο του Moscow Music Peace Festival. Ο Isham έχει τη συναίνεση του συγκροτήματος να κάνει το videoclip όσο πολιτικό γίνεται, παρά την αντίθεση της εταιρείας.

TRIVIA

  • Είναι απορίας άξιο που ένας τόσο έμπειρος vice president  όπως ο Jim Lewis, δεν κατάλαβε τη δυναμική που προσέφερε στο κομμάτι το σφύριγμα όταν όλοι εμείς οι απλοί fans. Το είχαμε αντιληφθεί με το πρώτο άκουσμα!
  • Και το γράφω αυτό γιατί το σφύριγμα ή η συμμετοχή παιδική χορωδίας στα τραγούδια είναι ιδιαίτερα αβανταδόρικά.
  • Μαζί με όλα τα άλλα, εκείνο για το οποίο οι Scorpions παραδέχονται τον Keith Olsen, ήταν η λογική του να ηχογραφήσουν live στο studio όλοι μαζί τη μουσική κι όχι κάθε όργανο ξεχωριστά, με εξαίρεση τα φωνητικά. 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

21/2/21/
Ο ΜΑΝΟΣ ΖΩΗΣ ΓΙΑ ΤΟ CRAZY WOLRD
Crazy World λοιπόν. Το 11ο στούντιο άλμπουμ για το θρυλικό συγκρότημα από το Αννόβερο κυκλοφόρησε στις 6 Νοεμβρίου του 1990.Μετά την δεκαπεντάχρονη συνεργασία με τον master of perfection γνωστό και ώς Dieter Dierks παραγωγό και μουσικό μέντορα του γκρουπ από το μακρινό 1975, οι Γερμανοί hard rockers αποφάσισαν ότι ήταν καιρός για κοσμογονικές αλλαγές.(Άλλωστε ήταν δεμένοι μαζί του με δεκαπενταετές συμβόλαιο).
Εγκατέλειψαν τα Dierks studios στην Κολωνία τα οποία είχαν γίνει το δεύτερο σπίτι τους και έβαλαν πλώρη για την πρώτη τους ηχογράφηση στην Αμερική και τα Goodnight L.A. studios στην Καλιφόρνια.  Ήταν εμφανές ότι ο στόχος ήταν η ανανέωση του ήχου και η στροφή σε μία πιο απελευθερωμένη προσέγγιση πάνω την μουσική και την σύνθεση μακριά από το άγρυπνο μάτι του τιτάνα Dieter Dierks. Όμως το DNAa του Σκορπιού ήταν αδύνατον να αλλοιωθεί και έτσι σε κομμάτια όπως τα «To be with you in Heaven», «Restless Nights», «Lust or Love», «Money and Fame», «Hit between the Eyes» και «Send me an Angel» το παρελθόν επιστρέφει για να πάρει την δική του εκδίκηση. Προσωπικές μου πάντα αδυναμίες τα κομμάτια που προανέφερα, καθώς υπάρχει υλικό που νομίζω πως μπορούσε να αγγίξει τους παλιούς, αλλά και τους νεότερους οπαδούς της μπάντας που σίγουρα μαγνήτισε αυτή η κυκλοφορία.Σαν παραλειπόμενα από εκείνη την εποχή να αναφέρω τις καθημερινές μου επισκέψεις στο Happening στην Χαριλάου Τρικούπη ρωτώντας αγωνιωδώς για την ημερομηνία κυκλοφορίας του δίσκου, από τις οποίες σίγουρα είχε  απαυδήσει ο υπάλληλος του δισκοπωλείου.
Επίσης η πρώτη ζωντανή εμφάνιση των Scorpions στην Ελλάδα στις 29 Νοεμβρίου του 1990 ήταν το γεγονός της χρονιάς για τους μουσικόφιλους της εποχής. Αυτά! Be safe..Keep on Rockin’.
 

Ο  Μάνος Ζώης  είναι μέλος του ελληνικού fan club των Scorpions.


Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment
  1. ΘΑ ΜΠΟΡΟΎΣΑΤΕ ΝΑ ΚΆΝΕΤΕ ΕΝ ΑΦΙΈΡΩΜΑ ΣΤΟ ANIMAL MAGNETISM?? Ο ΗΧΟΣ ΤΟΥ ALBUM ΚΑΙ ΤΑ ΦΩΝΗΤΙΚΆ ΤΟΥ MEINE ΔΕΝ ΑΚΟΎΓΟΝΤΑΙ ΚΑΘΑΡΆ Η' ΚΆΝΩ ΕΓΏ ΛΑΘΟΣ??

    ΑπάντησηΔιαγραφή