Οι Eagles είναι και όχι άδικα ένα από τα μεγαλύτερα συγκροτήματα όλων των εποχών με πωλήσεις, που ξεπερνούν τα 200.000.000 αντίτυπα παγκοσμίως. Σχηματίστηκαν το 1971 στο Los Angeles από τους Glenn Frey (guitars & vocals), Don Henley (drums & vocals), Bernie Leadon (guitars & vocals) και Randy Meisner (bass & vocals) με τους πρώτους δίσκους τους να αποτελούν εξαιρετικά δείγματα αμερικάνικου country rock ήχου. Το πέμπτο τους album με τίτλο Hotel California θα κυκλοφορήσει τον Δεκέμβριο του 1976 σηματοδοτώντας την στροφή του γκρουπ σε πιο rock μονοπάτια και την απομάκρυνση του country στοιχείου, δικαιώνοντάς τους απόλυτα μιας και πρόκειται για ένα από τα εμβληματικότερα albums στην ιστορία της μουσικής.
Για την δημιουργία του συνυπήρξαν οι ιδανικές συνθήκες. Η αποχώρηση του Leadon, ο οποίος είχε country καταβολές και η έλευση του Joe Walsh και Don Felder (ήδη από το 1974 ο δεύτερος), το συγκρότημα είχε στη διάθεσή του τα υπερσύγχρονα για την εποχή Record Plant Studios στο Los Angeles & Criteria Studios στο Miami, ενώ λίγο πριν είχε κυκλοφορήσει το περίφημο best of του συγκροτήματος αυξάνοντας κατακόρυφα τη δημοτικότητα του γκρουπ. Πάνω από όλα όμως υπήρξε έμπνευση.
Το συγκρότημα αν και ήθελε να ηχογραφήσει το άλμπουμ στο Los Angeles, συμβιβάστηκε μοιράζοντας τις ηχογραφήσεις και στο Miami λόγω της φοβίας, που είχε δημιουργηθεί στον Szymczyk (παραγωγός του album), όταν βρέθηκε στο LA κατά τη διάρκεια ενός ισχυρού σεισμού!
"Το Hotel California είναι ένα concept album" είχε δηλώσει ο Henley λίγο μετά την κυκλοφορία του, οι Eagles με αφορμή την συμπλήρωση 200 ετών από την διακήρυξη της αμερικανικής ανεξαρτησίας, χρησιμοποιώντας την California ως αντιπροσωπευτικό δείγμα του αμερικάνικου τρόπου ζωής, αποφασίζουν να δείξουν την ανάγκη για αλλαγή στην νοοτροπία των ανθρώπων προκειμένου να συνεχίσουν να υπάρχουν, εγκαταλείποντας την country θεματολογία των προηγούμενων albums τους.
ΤΟ HOTEL CALIFORNIA TRACK BY TRACK
Hotel California
Το ομώνυμο αριστούργημα του album είναι μια από τις καλύτερες συνθέσεις όλων των εποχών. Στα εξίμιση λεπτά που διαρκεί υπάρχουν τα πάντα, κλασικά riffs, υπέροχες μελωδίες, μια περιρέουσα ατμόσφαιρα μυστηρίου και το κλείσιμο με την εξωπραγματική δισολία των Walsh και Felder. Ο Felder ηχογράφησε ένα demo με την βοήθεια ενός drum machine, ενός μπάσου και φυσικά την 12χορδη κιθάρα του. Η εκδοχή άρεσε στους Henley και Frey, οι οποίοι θα την εξελίξουν και θα της δώσουν την μορφή που όλοι γνωρίζουμε. Όταν ο Felder ξεκίνησε να τζαμάρει με τον Walsh, ο Henley ζήτησε το κομμάτι να έχει την μορφή που είχε στο demo! Το πρόβλημα ήταν ότι ο Felder έχοντας ηχογραφήσει το demo ένα χρόνο πριν, δεν θυμόταν ακριβώς την σύνθεση. Η δυσκολία ξεπεράστηκε, όταν κάλεσε την οικονόμο του σπιτιού του στο Malibu, ζητώντας της να βάλει στο κασσετόφωνο το demo και να το φέρει κοντά στο τηλέφωνο!!!
Οι στίχοι όπως έχουν δηλώσει οι ίδιοι οι συνθέτες είναι ο ορισμός της ασάφειας επιτρέποντας διάφορες ερμηνείες. Το κομμάτι που φαινομενικά αναφέρεται στην επίσκεψη σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο, δεν είναι παρά μια αλληγορία για τον υπερβολικό υλισμό και την παρακμή της αμερικάνικης κοινωνίας της δεκαετίας του ’70.
Για το περίφημο solo των Walsh & Felder, o Szymczyk έχει δηλώσει ότι το θεωρεί μια από τις κορυφαίες στιγμές της καριέρας του ως παραγωγός. Έχει μάλιστα δηλώσει ότι δεν το είχαν γράψει από πριν! Οι δύο κιθαρίστες μπήκαν μαζί στο studio ηχογραφώντας μέρη, τα οποία ενώθηκαν, δίνοντας το solo που όλοι γνωρίζουμε! Η διαδικασία διήρκησε δύο μέρες! Δύο εκδοχές του κομματιού ηχογραφήθηκαν στο Los Angeles, ενώ η τρίτη και τελική ηχογραφήθηκε στο Miami!
New Kid in Town
Το New Kid in Town εντυπωσιάζει με τις υπέροχες μελωδικές τους γραμμές στην κιθάρα και τα μαγευτικά διπλά φωνητικά. Το χορωδιακό μέρος του κομματιού άνηκε στον φίλο του συγκροτήματος J.D. Souther (σε αυτόν αναφέρεται ο στίχος «Johnny come lately, the new kid in town»), ο οποίος δεν κατάφερε να ολοκληρώσει την σύνθεση, ζητώντας την συνδρομή των Frey και Henley. Σύμφωνα με τον Henley οι στίχοι έχουν να κάνουν με το εφήμερο του ρομαντισμού και του έρωτα αλλά και με την παροδικότητα της φήμης στον χώρο της μουσικής και γενικότερα του θεάματος.
Life in the Fast Lane
Πηγή έμπνευσης για τον τίτλο ήταν η ατάκα ενός φίλου του Glenn Frey, ο οποίος οδηγούσε με μεγάλη ταχύτητα στην αριστερή λωρίδα το δρόμου. Όταν ο Frey ζήτησε από τον φίλο του να χαμηλώσει ταχύτητα, ο φίλος του απάντησε: «We’re i in the fast lane!» Η φράση έμεινε στο μυαλό του για αρκετούς μήνες ως την στιγμή, που αποφάσισαν με τον Henley να γράψουν ένα κομμάτι για ένα ζευγάρι, που ζει στο Χόλυγουντ έχοντας τα πάντα, που όμως ζει στα άκρα με αποτέλεσμα να χάσει τα πάντα. Το riff, που χρειάζονταν για ντύσουν την ιστορία, ήρθε από τον Joe Walsh εντελώς απρόσμενα. Πριν από μια ζωντανή εμφάνιση του συγκροτήματος ο Walsh έκανε προθέρμανση παίζοντας το riff. Όταν το άκουσαν στα παρασκήνια οι Henley και Frey ενθουσιάστηκαν ζητώντας από τον Walsh να το παίξει ξανά. Ο Henley ολοκλήρωσε τους στίχους, ενώ ο Frey δούλεψε πάνω στην ενορχήστρωση, χαρίζοντάς μας ένα ακόμα μουσικό διαμάντι!
Wasted Time
Η πρώτη πλευρά του δίσκου κλείνει με μια υπέροχη μπαλάντα, η οποία κατά δήλωση του Frey αποτελεί φόρο τιμή στην soul σκηνή της Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, από την σκηνή της οποίας το συγκρότημα δανείστηκε αρκετά στοιχεία, όπως οι μελωδίες στα φωνητικά και η ενορχήστρωση. Το συγκρότημα εκμεταλλευόμενο τις φωνητικές δυνατότητες του Henley διεύρυνε τους μουσικούς του ορίζοντας επιβεβαιώνοντας την απομάκρυνση από τον country ήχο των προηγούμενων albums. Ό Henley, συν-συνθέτης του κομματιού, επιθυμούσε το περιεχόμενο των στίχων να αναφέρεται ευθέως στον χωρισμό από την σχέση του με την Loree Rodkin, παρά να τον υπονοεί με στίχους μεταφορικού περιεχομένου.
Wasted Time (Reprise)
Η δεύτερη πλευρά του album ανοίγει με αυτό το υπέροχο ορχηστρικό κομμάτι, η ενορχήστρωση του οποίου αποδίδεται στον Jim Ed Norman, φίλο και συμφοιτητή του Henley. Οι δυο τους είχαν συνυπάρξει στην μπάντα που ο Henley έπαιζε πριν τους Eagles. O Norman συμμετείχε στην περιοδεία του συγκροτήματος για το Hotel California διευθύνοντας την 46μελή ορχήστρα 22μελή χορωδία επί σκηνής, ενώ αργότερα έγινε πρόεδρος της Warner Bros. Records Nashville!
Victim of Love
Άλλη μια κομματάρα του δίσκου! Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε ότι κάθε μέλος του συγκροτήματος θα βρισκόταν πίσω από το μικρόφωνο, έστω για ένα τραγούδι, χωρίς ωστόσο το σχέδιο να ευοδωθεί. O Felder έκανε αρκετές προσπάθειες ηχογραφώντας τα lead φωνητικά, χωρίς όμως το αποτέλεσμα να ικανοποιήσει τους υπολοίπους! Το προβλημα λυθηκε με τον Henley να μπαίνει στο studio και να ηχογραφεί τα φωνητικά μια μέρα που ο Felder είχε βγει για φαγητό με τον manager του συγκροτήματος. Τα φωνητικά ήταν τα ιδανικά όπως παραδέχτηκε και ο ίδιος ο Felder, αν και στην αρχή είχε θυμώσει με την συμπεριφορά του φίλου του.
Pretty Maids All in a Row
Αν και το Life in the Fast Line είναι το σήμα κατατεθέν του Walsh στον δίσκο, σε αυτήν την μπαλάντα, όπου έχει αναλάβει και την ερμηνεία, βλέπουμε μια πιο ευαίσθητη πλευρά του. Είναι σύνθεση του Walsh με τον Joe Vitale, συνοδοιπόρο του στους Barnstorm. Το 1983 ο Walsh μιλώντας για το κομμάτι δήλωσε ότι είναι εσκεμμένα μελαγχολικό και αναφέρεται στην μέχρι τότε ζωή του. Θεωρεί ωστόσο ότι το περιεχόμενο του εκφράζει την γενιά του. Η σύνθεση άρεσε εξαρχής στους Henley και Frey, οι οποίοι τον βοήθησαν να το ολοκληρώσει.
Try and Love Again
Σε αυτό το κομμάτι έρχονται στο προσκήνιο οι country καταβολές του Meisner με σήμα κατατεθέν τις μελωδικές κιθάρες. Το Try and Love Again υπήρξε συνθετικά το κύκνειο άσμα για τον Meisner, ο οποίος τον Σεπτέμβριο του 1977 θα αποχωρήσει από το συγκρότημα λόγω προβλημάτων υγείας αλλά και εντάσεων με τα άλλα μέλη. Αν και «χάνεται» ανάμεσα στα κλασικά κομμάτια του δίσκου, συνεισφέρει στην ποικιλομορφία του δίσκου. Στο παρελθόν ελάχιστες φορές το έπαιξαν live, οι fans του συγκροτήματος ωστόσο είχαν την ευκαιρία να το απολαύσουν στην επετειακή περιοδεία για τα 40 χρόνια album.
The Last Resort
To Hotel California κλείνει με ένα υπέροχο κομμάτι – ύμνο διαμαρτυρίας για την ακόρεστη και χωρίς νόημα επιδίωξη του ανθρώπου να κερδίσει. Αναφέρεται κυρίως (αλλά όχι μόνο) στην αμερικανική κοινωνία, η οποία προκειμένου να ικανοποιήσει τα θέλω της, δικαιολογεί τις ανόσιες πράξεις της («We satisfy our endless needs and justify our bloody deeds…in the name of destiny and in the name of God»). Ο Henley έχει δηλώσει ότι το ενδιαφέρον για την προστασία του περιβάλλοντος τον έκανε να ασχοληθεί με την πολιτική και σε αυτό το κομμάτι θέλει να καταγγείλει την καταστροφή των φυσικών πόρων από τον άνθρωπο για να ικανοποιήσει πρόσκαιρες ανάγκες του. Ο Frey (συνθέτης επίσης του κομματιού) εξάλλου θεωρεί τους στίχους του Henley εξαιρετικούς και το συγκεκριμένο κομμάτι ιδανικό τελείωμα για τον δίσκο.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ
Η φωτό στο εσώφυλλο του άλμπουμ |
Το εξώφυλλο του album εικονίζει το The Beverly Hills Hotel της California λίγο πριν τη δύση του ηλίου. Σύμφωνα με τον John Kosh, καλλιτεχνικό υπεύθυνο για το artwork του δίσκου, ο Henley ζήτησε το εξώφυλλο να είναι αντιπροσωπευτικό του τίτλου του album. Φωτογραφήθηκαν τρία ξενοδοχεία με τους υπεύθυνους να καταλήγουν τελικά στο The Beverly Hills Hotel. Η φωτογραφία έχει ληφθεί από ύψος περίπου 20 μέτρων με τον φωτογράφο David Alexander να επιστρατεύει ένα γερανοφόρο όχημα. Στην αρχή λόγω του χαμηλού φωτισμού δεν έγινε αντιληπτό ότι το εξώφυλλο απεικόνιζε το διάσημο ξενοδοχείο. Αργότερα ωστόσο, όταν αποκαλύφθηκε η ταυτότητα του, οι ιθύνοντες του ξενοδοχείου απείλησαν με μηνύσεις για την χρήση της εικόνας.
Το οπισθόφυλλο του album εικονίζει το lobby του Lido Hotel στο Hollywood. Στο εσώφυλλο εικονίζονται τα μέλη του συγκροτήματος και κάποιοι φίλοι τους στο ίδιο lobby, με πλήθος θεωριών να αναπτύσσονται σχετικά με την ανθρώπινη μορφή στην βεράντα πάνω ακριβώς από το lobby. Ο Kosh σχεδίασε το λογότυπο του logo του Hotel California με φώτα Neon. Επειδή όμως ήταν δύσκολο να δώσουν στους σωλήνες Neon την επιθυμητή μορφή επιστράτευσαν προς τούτο τον αεροφωτογράφο Bob Hickson.
ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΜΕΤΑ
Μετά την περιοδεία, που διαδέχτηκε την κυκλοφορία του album, το συγκρότημα θα κυκλοφορήσει το πολύ καλό The Long Run. Δυστυχώς η αδυναμία διαχείρισης της επιτυχίας και προστριβές μεταξύ των μελών θα οδηγήσουν στην διάλυση του group. Θα επανενωθούν το 1994 και θα παραμείνουν δραστήριοι ως τις μέρες μας με αρκετές αλλαγές στις τάξεις των μελών τους.
TRIVIA
- Από το album κυκλοφόρησαν 3 singles και δεν είναι άλλα από τα Hotel California, Life in the Fast Lane και New Kid in Town
- Το Hotel California σε αριθμούς: 26 φορές πλατινένιο σε Ηνωμένες Πολιτείες, πωλήσεις που ξεπερνούν τα 32.000.000 αντίτυπα παγκοσμίως, υποψήφιο για Grammy σε 5 κατηγορίες εκ των οποίων κέρδισε σε 2. Το συγκρότημα δεν εμφανίστηκε ζωντανά στην απονομή, παρά τα αιτήματα των διοργανωτών, αφού o manager των Eagles Irving Azoff έθεσε ως προυπόθεση να έχει εκ των προτέρων εξασφαλιστεί ότι το συγκρότημα θα κέρδιζε ένα τουλάχιστον βραβείο.
- Ο στίχος «They stab it with their steely knives but they just can’t kill the beast» από το ομώνυμο κομμάτι του δίσκου είναι το «ευχαριστώ» στους Steely Dan –συγκρότημα που επηρέασε τους Eagles- για τον στίχο «Turn up the Eagles, the neighbours are listening» από το κομμάτι Everything You Did των Steely Dan.
- Ο Geezer Butler έχει δηλώσει ότι, όταν οι Sabbath μπήκαν λίγο μετά τους Eagles για να ξεκινήσουν την ηχογράφηση του Technical Ecstasy, υπήρχε τόση πολύ κοκαΐνη στον χώρο, που έπρεπε να καθαρίσουν την κονσόλα για να δουλέψουν! Υπάρχει επίσης η φήμη ότι οι Sabbath έπαιζαν τόσο δυνατά, που ο ήχος διαπερνούσε τους τείχους δημιουργώντας πρόβλημα στην ηχογράφηση των Eagles. Μάλιστα το The Last Resort, αναγκάστηκαν να το επανηχογραφήσουν λόγω του θορύβου.
- Ο παραγωγός του album Bill Szymczyk, ο οποίος κέρδισε και Grammy για την παραγωγή του Hotel California ξεκίνησε την σταδιοδρομία του ως χειριστής SONAR (SOund Navigation And Ranging) για το Ναυτικό των ΗΠΑ!
- Η remastered έκδοση του album το 2016 για τα 40 χρόνια από την κυκλοφορία του περιέχει και ένα δεύτερο cd με μια ζωντανή εμφάνιση του συγκροτήματος τον Οκτώβριο του 1976, δύο μήνες πριν κυκλοφορήσει το album.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΓΚΡΑΝΗΣ
18/12/20/
Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΓΙΑ ΤΟ HOTEL CALIFORNIA
Πως ένας δίσκος μπορεί να αλλάξει τη διαδρομή της μουσικής; Έτσι απλά, με ένα τέτοιο δίσκο ορόσημο στη μουσική. Μπορεί οι Eagles με το Hotel California μπορεί να απομακρύνθηκαν από το country rock αλλά άνοιξαν το τεράστιο κεφάλαιο της soft rock μουσικής που ήδη προϋπήρχε στην Αμερική. Οι μελωδίες, το παίξιμο, τα τραγούδια, η γλυκιά φωνή του Don Henley, όλα ήταν καινούργια και λαμπερά. Ένα άλμπουμ που άλλαξε την ιστορία τους αλλά και την ιστορία της αμερικανικής μουσικής, πραγματοποιώντας ένα μεγάλο άλμα στον ήχο τους. Μην μείνετε στο ομότιτλο τραγούδι ούτε στο κουραστικό “New Kid in Town”. Ανακαλύψτε και τα “Wasted Time”, “Victim of Love”, θα σας κάνουν να τα ξανά ακούσετε πολλές φορές. Μοναδικό απόκτημα!
Δημοσίευση σχολίου