SEVENTH STAR(1986): ΕΝΑ ΚΑΛΟ ΑΛΜΠΟΥΜ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ "ΣΚΟΤΕΙΝΗ" ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΩΝ BLACK SABBATH

 


Το 1985, 15 χρόνια μετά την κυκλοφορία του κοσμογονικού πρώτου τους album, οι Black Sabbath ή ό,τι έχει απομείνει από αυτούς βρίσκονται σε κομβικό σημείο της καριέρας τους. Η απόλυση του Ozzy και κάλυψη του κενού από τον Μεγαλειότατο Ronnie James Dio προσέφεραν την τόσο επιτακτική ανανέωση και ικανοποίησαν τους οπαδούς τους. Η συνέχεια όμως ήταν γλυκόπικρη. Ο Dio μετά από 2 studio albums και ένα live θα αποχωρήσει και την θέση του θα πάρει ο τεράστιος Ian Gillan. Παρότι οι φωνητικές δυνατότητες του Gillan δεν επιδέχονται σχολιασμού, το ύφος του δεν ταίριαζε με αυτό των Sabbath. Μετά το Born Again o Gillan θα αποχωρήσει, το ίδιο και ο Bill Ward, ο οποίος αντιμετώπιζε προβλήματα με τα ναρκωτικά. Τέλος βλέποντας την αδυναμία δημιουργίας ενός σταθερού line up, ο Geeze Butler θα αποχωρήσει και αυτός από το συγκρότημα αφήνοντας μόνο του τον Iommi. Το εγχείρημα του να συνεχίσει κανείς δεν ήταν διόλου εύκολο, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για τον άνθρωπο που δημιούργησε αυτή την μουσική!
Η Lita Ford που άνοιγε τις συναυλίες στην Born Again tour ήταν αρραβωνισμένη με τον Iommi, προσπάθησε να συστήσει αρκετούς υποψηφίους να καλύψουν την θέση του τραγουδιστή. Στην πραγματικότητα ο Iommi χρειαζόταν καινούργιο συγκρότημα. H Ford του πρότεινε τον drummer (Eric Singer) και τον μπασίστα της μπάντας της.
Ο Iommi απογοητευμένος και αυτός από τις αλλαγές μελών, θα ξεκινήσει να συνθέτει μουσική για ένα solo δίσκο, έχοντας μαζί του τον Geoff Nicholls (keyboards), οποίος συνεργαζόταν με τους Sabbath από την εποχή του άλμπουμ Heaven & Hell! Για το μπάσο θα καλέσει τον νεαρό Dave Spitz μέλος της μπάντας της Lita Ford, των White Lion και των Great White και αδελφό του τότε κιθαρίστα των Anthrax, Dannny Spitz.
Την θέση πίσω από τα ντραμς όπως αναφέραμε θα αναλάβει ο νεαρός τότε Eric Singer, ντράμερ της μπάντας της Lita Ford και αργότερα μέλος των Kiss και της μπάντας του Alice Cooper. Ο Singer θα προτιμήσει να είναι μόνιμο μέλος των Sabbath εγκαταλείποντας την μπάντα της Ford. Η Ford παρεξηγήθηκε σε τέτοιο βαθμό με την «κλοπή» του ντράμερ της, που σύμφωνα με τον Iommi ήταν ένας από τους βασικότερους λόγους που χώρισαν.
Όσον αφορά τα φωνητικά, ο Iommi ήθελε στο album να συμμετέχουν περισσότεροι του ενός τραγουδιστές. Όπως αναφέρει ο ίδιος ο Iommi σε συνέντευξή του, το ιδανικό line up περιλάμβανε τον Robert Halford, τον Glenn Hughes, τον μεγαλειότατο Ronnie James Dio, τον Robert Plant και τον David Coverdale. Στην εφαρμογή του όμως το εγχείρημα αποδείχτηκε περισσότερο δύσκολο από όσο αρχικά υπολόγιζε! Τόσο οι managers, όσο και οι εταιρίες στις οποίες άνηκαν οι καλλιτέχνες δημιουργούσαν κωλύματα καθιστώντας την συμμετοχή τους σχεδόν αδύνατη. O Iommi αναγκάστηκε εκ των πραγμάτων να υπαναχωρήσει προσλαμβάνοντας τον Jeff Fenholt με τον οποίο ηχογράφησε  demo εκτελέσεις κομματιών όπως το Star Of India και Eye Of The Storm (θα κυκλοφορήσουν με τίτλους Seventh Star και Turn To Stone αντίστοιχα) με τον Fenholt να αποδίδει εξαιρετικά. Ωστόσο ο Iommi είχε ενστάσεις στο κατά πόσο θα μπορούσε να ερμηνεύσει το παλαιότερο υλικό της μπάντας! Τελικά θα στραφεί στον Hughes του οποίου η συμμετοχή κατέστη εφικτή.
Θα μεσολαβήσει η εμφάνιση του συγκροτήματος με την original σύνθεσή στο Live Aid στο στάδιο John F. Kennedy της Philadelphia και εν συνεχεία το συγκρότημα θα ξεκινήσει την ηχογράφηση του νέου album.


Το Seventh Star χρονικά εντάσσεται στην λεγόμενη «σκοτεινή περίοδο» των Sabbath (σκοτεινή όχι από πλευράς δημιουργικότητας – το αντίθετο μάλιστα). Πρόκειται για την περίοδο μετά την αποχώρηση του Dio το 1982 ως την επιστροφή του δέκα χρόνια αργότερα και σε κάθε περίπτωση είναι ένας πολύ καλός δίσκος.
Οι ηχογραφήσεις του album ξεκίνησαν στα Cherokee Studios στο L.A, ενώ θα ολοκληρωθούν στα Cheshire Sound Studios της Ατλάντα προκειμένου να περιοριστεί το υψηλό κόστος. Τα νέα μέλη του γκρουπ αν και υστερούσαν σε πείρα, με την ενέργειά τους θα ωθήσουν τον Iommi να πράξει το μέγιστο δυνατό. Όσον αφορά τα φωνητικά ο Iommi χρειάστηκε να ακούσει τον Hughes να ερμηνεύει μόνο ένα κομμάτι για να πειστεί ότι αυτός θα είναι ο μοναδικός ερμηνευτής στο album. Παρά τα προβλήματα με τα ναρκωτικά η φωνή του Hughes παρέμενε σε πολύ υψηλό επίπεδο.
O Iommi  με την κυκλοφορία ενός προσωπικού album αισθανόταν ελεύθερος στην σύνθεση μουσικής χωρίς να περιορίζεται από το βάρος των Sabbath, ενώ ούτε και ο Hughes αισθανόταν άνετα με την κυκλοφορία του album με το όνομα των Sabbath. Και ενώ οι ηχογραφήσεις τελείωναν, η τότε δισκογραφική τους εταιρία μαζί με τον manager τους Don Arden θα «θυμίσουν» στον Iommi ότι βάσει συμβολαίου οφείλει ένα ακόμη album με τους Sabbath.
Οι ενστάσεις του μεγάλου κιθαρίστα θα οδηγήσουν σε συμβιβαστική λύση. Ο τίτλος θα είναι Black Sabbath featuring Tony Iommi! Όποιος κι ήταν ο τίτλος η μουσική κατεύθυνση ήταν εντελώς ξένη σε σχέση με ό,τι είχε κάνει με τους Sabbath ως τότε.
Στο Seventh Star ο Iommi φέρνει στο προσκήνιο το heavy blues μουσικό του υπόβαθρο εκμεταλλευόμενος στο έπακρο την ερμηνευτική δεινότητα του Hughes. Χαρακτηριστικότερα παραδείγματα το Heart Like A Wheel, το No Stranger To Love και το Angry Heart. Δεν λείπουν ωστόσο και οι καθαρόαιμες hard rock συνθέσεις όπως τα In For The Kill και Danger Zone με την παράσταση να κλέβουν τα φωνητικά του Hughes και φυσικά οι κιθάρες του Iommi.
Το album ανοίγει με το πολύ καλό In For The Kill. Τέρμα γκάζια από το πρώτο λεπτό με τον Singer και εκπληκτικά φωνητικά από τον Hughes. Σε καμιά περίπτωση δεν θυμίζει παλιούς Sabbath. Ο διαφορετικός μουσικός χαρακτήρας φαίνεται ακόμα και στο απίστευτο solo του Iommi θυμίζοντας περισσότερο μελωδικό hard rock ‘80s.
Ακολουθεί το πιο γνωστό και ένα από τα καλύτερα κομμάτια του δίσκου. Το No Stranger To Love είναι μια άκρως ατμοσφαιρική μπαλάντα. Σε αυτό συνεισφέρουν τα μέγιστα τα πλήκτρα του Nicholls. Το No Stranger To Love σηματοδοτεί εμφατικά την στροφή των Sabbath σε πιο εμπορικά μονοπάτια χωρίς να στερούνται σε ποιότητα! Πρόκειται για ένα από τα πρώτα κομμάτια που ηχογράφησαν, με τον Hughes να δικαιώνει απόλυτα την επιλογή του Iommi να του εμπιστευτεί την ερμηνεία όλων των κομματιών.
Για το No Stranger To Love αποφασίστηκε η δημιουργία videoclip και αν και το κομμάτι άρεσε στον Iommi δεν συνέβη το ίδιο με το video. Την πρώτη μέρα το συνεργείο τράβηξε υλικό με τον Iommi και τον Hughes να παίζουν μουσική. Την επόμενη μέρα έπρεπε να είναι στο χώρο των γυρισμάτων από τις 05:30 το πρωί για να γυριστεί το μέρος με την όμορφη Denise Crosby, που πρωταγωνιστεί στο clip. Ο Iommi έπρεπε να προσποιείται τον ερωτευμένο, το κρύο ήταν απίστευτο, ενώ είχαν βάψει τα μάτια του με eyeliner!!! Δύσκολα πράγματα για τον άνθρωπο που ίδρυσε το metal!
Το Turn To Stone ηχητικά είναι το «αδερφάκι» του In For The Kill! Ξεχωριστή μνεία πρέπει να γίνει για τον Singer, ο οποίος στην εισαγωγή του κομματιού σφυροκοπάει τα drums του δίδοντας τον ρυθμό για να ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι.


Το απόκοσμο ορχηστρικό Sphinx (The Guardian), με διάρκεια λίγο περισσότερο από ένα λεπτό, λειτουργεί ως εισαγωγή για το καλύτερο κομμάτι του δίσκου, που δεν είναι άλλο από το ομώνυμο! Το απίστευτο doom riff του Iommi που θυμίζει Sabbath προηγούμενων ετών, οι εναλλαγές στον ρυθμό, το μελωδικό ρεφραίν, τα για μια ακόμα φορά καταπληκτικά πλήκτρα του Nicholls  και η απίστευτη ερμηνεία του Hughes είναι τα συστατικά για μια πραγματικά κλασική σύνθεση!
Η συνέχεια είναι εξίσου εντυπωσιακή! Το Danger Zone εντυπωσιάζει από το πρώτο δευτερόλεπτο! Το εισαγωγικό riff του Iommi με την είσοδο και των drums απλά σκοτώνουν, θυμίζοντας τους παλιούς καλούς Sabbath. Το solo του Iommi είναι μια ακόμη απόδειξη της αστείρευτης έμπνευσης αυτού του τεράστιου μουσικού. Για τον Hughes πραγματικά δεν υπάρχουν λόγια! Απίστευτη φωνή – καταπληκτική ερμηνεία!
To Heart Like A Wheel είναι η πιο ιδιαίτερη σύνθεση του album. Ο Iommi δείχνει να θέλει να πειραματιστεί απομακρυνόμενος από τον ήχο των Sabbath και να φέρει στην επιφάνεια τις blues επιρροές του. Η μεγαλύτερη σύνθεση του album (ξεπερνά τα 6 λεπτά) θυμίζει τζαμάρισμα blues μπάντας παρά Sabbath! Ίσως λίγο κουραστικό για τον μέσο οπαδό του συγκροτήματος!
Το Angry Heart με το εξαιρετικό riff του Iommi και την γεμάτη πάθος ερμηνεία του Hughes έχει "κατηγορηθεί" ως επηρεασμένο από τον ήχο των Purple! Η προσέγγιση του Iommi είναι αρκετά πιο doomy σε σχέση με την μουσική των Purple, χωρίς η όποια ομοιότητα να μπορεί να μας στερήσει μια πραγματικά υπέροχη σύνθεση.
Το album κλείνει με το In memory… μια μικρή σε διάρκεια σύνθεση που αναφέρεται στον πατέρα του Iommi και λειτουργεί απλά ως outro. Την εισαγωγή και κλασική κιθάρα διαδέχεται ένα πολύ καλό riff, ενώ ο Hughes ξεδιπλώνει για μια ακόμη φορά την υπέροχη φωνή του.
Το Seventh Star είναι ένα πραγματικά πολύ καλό album, το οποίο αδικείται συγκρινόμενο με τους πρώτους δίσκους των Sabbath! To album ανέβηκε στην 27η θέση των αμερικάνικων charts όπου και έμεινε για πέντε εβδομάδες, ενώ οι πωλήσεις ήταν απλά ικανοποιητικές. Μετά την κυκλοφορία θα ακολουθούσε περιοδεία για την προώθηση του album.

Η ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ
Δυστυχώς όμως και αυτό το line up έμελλε να μην έχει την διάρκεια που όλοι θα ήθελαν. Ο Hughes κατανάλωνε απίστευτες ποσότητες κοκαΐνης με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ελέγξει τον εαυτό του. Όταν το συγκρότημα βγήκε για περιοδεία ο Iommi αναγκάστηκε να προσλάβει ως σωματοφύλακα τον Doug Goldstein (μετέπειτα manager των Guns N’ Roses) για να προσέχει τον Hughes και να τον κρατά μακριά από τα ναρκωτικά! Δυστυχώς ο Glenn κατάφερνε πάντα να προμηθεύεται. Σε μια φιλονικία με ένα μέλος της παραγωγής του συγκροτήματος (τον stage manager John Downing) o Hughes δέχτηκε μια γροθιά στο μάτι και μια ακόμη στην μύτη!
Στην τρίτη live εμφάνιση του γκρουπ ο Hughes ήταν τόσο χάλια, που ο  Geoff Nicholls  αναγκαζόταν να κάνει και αυτός φωνητικά για να καλύψει το κενό! Ήταν σχεδόν δεδομένο ότι Hughes θα έπρεπε να αντικατασταθεί το συντομότερο γιατί η περιοδεία κινδύνευε να ακυρωθεί. Μετά από 5 live εμφανίσεις o Hughes θα απολυθεί από την μπάντα εν μέσω περιοδείας στην Β. Αμερική και θα αντικατασταθεί από τον τότε άγνωστο Ray Gillen. Ο Gillen αναγκάστηκε να πέσει κατευθείαν στα βαθιά και τα κατάφερε αρκετά καλά στα live.
Η απουσία του Hughes πίσω από το μικρόφωνο είχε ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη πτώση στις πωλήσεις των εισιτηρίων. Η παρουσία του Gillen πίσω από το μικρόφωνο υπήρξε μια μικρή παρένθεση αν κρίνουμε από τον χρόνο παραμονής του στο group. Δεν πρέπει να μην σχολιάσουμε όμως ότι οι ερμηνείες του είναι γεμάτες πάθος και δύναμη. Γραφειοκρατικά προβλήματα και εμμονές στην μουσική βιομηχανία θα εμποδίσουν την κυκλοφορία του επόμενου δίσκου (Eternal Idol) με τον Gillen στα φωνητικά. Η απλά καλή παραγωγή του album (το μπάσο του Spitz ακούγεται ελάχιστα) έχει γίνει από τον Jeff Glixman, ο οποίος έχει επίσης συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως οι Kansas, ο Malmsteen, Magnum, Gary Moore κ.α.

ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΜΕΤΑ

 Μετά το Seventh Star και την περιοδεία για την προώθηση του album οι Sabbath θα αντικαταστήσουν τον Gillen με τον επίσης άγνωστο Tony Martin με τον οποίο θα κυκλοφορήσουν τελικά το Eternal Idol και μερικά ακόμα εξαιρετικά albums.

TRIVIA

  • Ο Jeff Fenholt είχε πρωταγωνιστήσει στο Jesus Christ Superstar που ανέβηκε στο Broadway. Θυμίζουμε ότι ο προκάτοχός του στους Sabbath, Ian Gillan υπήρξε ο αυθεντικός πρωταγωνιστής του έργου. Λίγο μετά την αποχώρησή του από τους Sabbath, ο Fenholt θα γίνει διάσημος Ευαγγελιστής και θα εμφανίζονται σε τηλεοπτικά κανάλια προκειμένου να προσελκύσει πιστούς. Ο Iommi έχει δηλώσει ότι τηλεοπτικές εκπομπές τον παρακαλούσαν για να εμφανιστεί και να σχολιάσει την «επιφοίτηση» του πρώην συνεργάτη του!!! Μάλιστα μια από αυτές τις εκπομπές,προβλήθηκε από το κανάλι Ελλάς 62 (σ.σ.πρέπει να ήταν προς τα τέλη της δεκαετίας του 90) όπου ο Fenholt μίλησε για τις εμπειρίες του....
  • Ο Iommi θέλοντας να δείξει ότι ο Hughes είχε ξεφύγει εντελώς με τα ναρκωτικά αναφέρει ότι όταν είχα πάει στην Ατλάντα για  να τελειώσουν τις ηχογραφήσεις του album, ο Iommi αναγκάστηκε να δανείσει στον Hughes το ολοκαίνουργιο stereo του. Την επόμενη μέρα ο Hughes το είχε πουλήσει στον έμπορο, που τον προμήθευε κοκαΐνη!
  • Η Denise Crosby που πρωταγωνιστεί στο videoclip του No Stranger To Love είναι ηθοποιός, η οποία μεταξύ άλλων έχει εμφανιστεί στο Star Trek: The Next Generation ως Tasha Yar.
  •  O Don Arden πέραν των Sabbath υπήρξε manager καλλιτεχνών όπως Jerry Lee Lewis, Little Richard και Electric Light Orchestra. Είναι ο πατέρας της Sharon, συζύγου του Ozzy.
  •  Η deluxe edition του album περιέχει ως bonus υλικό την ζωντανή εμφάνιση του συγκροτήματος στο Hammersmith Odeon του Λονδίνου στις 2 Ιουνίου του 1986 με τον Ray Gillen στα φωνητικά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΓΚΡΑΝΗΣ

Ο ΣΠΥΡΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟ SEVENTH STAR

Tο οπισθόφυλλο του Seventh Star


Φύγε εσύ, έλα εσύ"!
Η συγκεκριμένη φράση πρέπει να ήταν μονίμως καρφωμένη στο μυαλό του Tony Iommi την δεκαετία του ογδόντα. Οι Black Sabbath, το συγκρότημα που ξεκίνησε από το Birmingham της Αγγλίας το 1968 και που έθεσε τις βάσεις για τον Heavy Metal ήχο στα μέσα του ογδόντα είχε απομακρυνθεί πάρα πολύ από την αρχική του εικόνα. Έχοντας αλλάξει τρεις επίσημους τραγουδιστές (Ozzy, Dio, Gillan) καθώς και την αρχική ρυθμική σύνθεση (Butler, Ward), με μόνο αρχηγό τον εμβληματικό Tony Iommi έμοιαζε πλέον με ένα συγκρότημα που αναζητούσε μία νέα ταυτότητα, μία "Αμερικανική" ταυτότητα.
Όταν απέκτησα το "Seventh Star" πραγματικά δεν μπορούσα να σταματήσω να το ακούω. Ανέκαθεν λάτρευα την μετά Ozzy εποχή στους Sabbath αλλά όταν είδα ότι φωνητικά κάνει ο τεράστιος Glenn Hughes στον συγκεκριμένο δίσκο προστέθηκε ακόμα ένας λόγος για να κολλήσω για τα καλά. Τα τραγούδια είναι μελωδικά και φλερτάρουν έντονα με το Fm Rock της εποχής που στην Αμερική τσάκιζε. Η παραγωγή είναι ογκώδες όπως αρμόζει σε τέτοιες καταστάσεις και τα φωνητικά του Glenn Hughes..... Ω, Θεέ μου! Τέτοια δύναμη και τόση αρτιότητα και να φανταστεί κανείς πως ο άνθρωπος είναι σε μια μαύρη περίοδο της ζωής του λόγο καταχρήσεων. Δεν μπόρεσα και δεν θα μπορούσα ποτέ να ξεχωρίσω κάποιο τραγούδι αφού όλα είναι καταπληκτικά και φυσικά πριν προλάβεις να συνέλθεις πιάνεις τον εαυτό σου να έχει ξαναβάλει τον δίσκο από την αρχή. Μοναδική ίσως προϋπόθεση για να ευχαριστηθείς και να εκτιμήσεις την συγκεκριμένη δισκάρα είναι να τον ακούσεις χωρίς προκαταλήψεις. 

6/10/20/


 

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment
  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο δίσκος αυτός έτυχε μιας εντελώς απαξιωτικής, υβριστικής, υποδοχής από τον Γιάννη Κουτουβό στο περιοδικό Heavy Metal το 1986. Μια πολύ κακή στιγμή για τη μουσικοκριτική και τη δημοσιογραφία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή