DIO-ΗOLY DIVER(1983): ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΑΛΜΠΟΥΜ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ HEAVY METAL



Ήδη ως το 1983 ο Μεγαλειότατος Ronnie James Dio είχε ηχογραφήσει albums-σταθμούς όπως το κλασικό Rising με τους Rainbow ή το έπος Heaven And Hell με τους Black Sabbath. Η συνεισφορά του στις συνθέσεις, η απίστευτη φωνή του και οι live εμφανίσεις του τον είχαν ήδη κατατάξει στο πάνθεον των μεγάλων καλλιτεχνών.
Μετά την αποχώρησή του από τους Black Sabbath για να ακολουθήσει solo καριέρα πολλοί ήταν αυτοί που πίστεψαν ότι θα αποτύχει. Χωρίς να αμφισβητούν την μοναδικότητα της φωνής του, θεωρούσαν ότι δεν θα μπορούσε να σταθεί μόνος του, μακριά από την σκιά μεγάλων δημιουργών όπως ο Blackmore και ο Iommi. O Ronnie αποφάσισε να τους διαψεύσει και τα κατάφερε χαρίζοντάς μας ένα δίσκο σταθμό για τον σκληρό ήχο – το περίφημο Holy Diver.
ΠΩΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕ ΤΟΥΣ ΜΟΣΥΙΚΟΥΣ ΤΟΥ 

Για το δύσκολο αυτό εγχείρημα εμπιστεύθηκε εν μέρει μουσικούς με τους οποίους είχε συνεργαστεί στο παρελθόν. Προσέλαβε τον Vinnie Appice στα drums με τον οποίο είχαν δουλέψει μαζί στα Mob Rules και Live Evil των Sabbath. Όντας και οι δύο Αμερικανοί ιταλικής καταγωγής έγιναν αμέσως αδελφικοί φίλοι και έτσι η πρόταση ένταξης στο group του Μεγαλειότατου δεν ήταν δύσκολη απόφαση. Οι δυο τους μάλιστα θα περάσουν μερικές εβδομάδες τζαμάροντας σε ένα ξύλινο σπιτάκι στο πίσω μέρος της οικίας του Dio παίζοντας μπάσο ο Dio και ντραμς o Appice και ηχογραφώντας τις ιδέες τους σε ένα απλό κασετόφωνο. Εκεί γεννήθηκαν τα πρώτα riffs του δίσκου!
Στην συνέχεια οι δυο στράφηκαν στην αναζήτηση κιθαρίστα με τον Jake E Lee των Rough Cutt, των οποίων το management είχε η Wendy Dio, να τζαμάρει μαζί τους, αλλά τελικά να μην παίρνει την θέση στην μπάντα. Η πρώτη επιλογή του Dio ήταν η θέση του κιθαρίστα να καλυφθεί από Βρετανό, γιατί θεωρούσε ότι το παίξιμο των Βρετανών ήταν ιδιαίτερο. Θα μεταβούν στο Λονδίνο για να δοκιμάσουν κιθαρίστες. Ήταν τέτοια η απογοήτευσή τους που δοκίμασαν ακόμα και έναν κιθαρίστα reggae συγκροτήματος!
Τελικά θα αποτανθούν στον παλιό του γνώριμο από τους Rainbow, Jimmy Bain για να τους προτείνει κάποιον κιθαρίστα. Ο Bain που τότε έπαιζε μπάσο με τους Wild Horses θεώρησε το τηλεφώνημα ως πρόταση ένταξής του στο group και απλά δέχτηκε!!! Ο Bain για την θέση του κιθαρίστα είχε κατά νου τον John Skykes (θεός) και τον σχεδόν άγνωστο τότε Vivian Campbell, μέλος των Sweet Savage. Ο Bain γνώριζε τον Campbell, αφού οι Sweet Savage άνοιγαν τις συναυλίες των Wild Horses. Από την πρώτη κιόλας πρόβα με τον νεαρό κιθαρίστα θα ληφθεί η απόφαση. Έχοντας απόλυτη εμπιστοσύνη στην κρίση του, ο Dio θα προσλάβει τον Campbell.
Στο άλμπουμ οι Dio και Bain παίζουν και τα πλήκτρα. Η πρόσληψη του Claude Shnell θα γίνει αργότερα, όταν το συγκρότημα θα βγει σε περιοδεία για την προώθηση του δίσκου. Εξάλλου όπως είχε δηλώσει και ο Dio τα πλήκτρα είναι πιο «πίσω» σε σχέση με τα επόμενα άλμπουμ γιατί αφενός ήθελε ο ήχος να είναι πιο τραχύς και αφετέρου γιατί αυτός και ο Bain δεν ήταν καλοί στα keyboards!
Η συνεισφορά των νέων μελών στις συνθέσεις υπήρξε πραγματικά ουσιαστική. O Dio εμπιστεύτηκε (και δικαιώθηκε) τους συνεργάτες του στην σύνθεση των 7 από τα 9 κομμάτια του άλμπουμ. Μόνο τo Don’t Talk To Strangers και το ομώνυμο είναι αποκλειστικά συνθέσεις του Ronnie, αποδεικνύοντας ότι οι Dio είναι πραγματικό συγκρότημα και όχι απλά μουσικοί, που παίζουν τραγούδια του.
Η παραγωγή του album έγινε επίσης από τον Ronnie. O Μεγαλειότατος ήθελε να έχει τον Martin Birch (RIP) πίσω από την κονσόλα παραγωγής, αλλά δυστυχώς ο τελευταίος ήταν απασχολημένος με την παραγωγή των album των Iron Maiden. Η έλευση ενός παραγωγού, που δεν είχε δοκιμαστεί και συνεργαστεί με τον Dio στον πρώτο δίσκο μιας νέας μπάντας, ήταν ένα ρίσκο που ο Dio δεν θέλησε να λάβει! To album κυκλοφόρησε στις 25 Μαΐου του 1983 και έγινε δεκτό με θερμά σχόλια από κοινό και κριτικούς.
Το εξώφυλλο του album σχεδιασμένο από τον Randy Berrett εικονίζει τον Murray – μία δαιμονική μορφή - η οποία κρατώντας αλυσίδες ταράζει την θάλασσα, όπου πνίγεται ένας ιερέας! Η μορφή του Murray  θα εμφανιστεί και σε άλλα εξώφυλλα δίσκων του group.




TO HOLY DIVER TRACK BY TRACK
Stand Up And Shout
Στιχουργικά το κομμάτι αναφέρεται στην ελευθερία (μάλλον υποχρέωση) του να μην περιμένει κανείς τί να του πουν να κάνει. Να επιδιώξει ο ίδιος να τα καταφέρει. Όπως ο ίδιος ο Μεγαλειότατος είχε δηλώσει οι στίχοι έδεναν απόλυτα με την πορεία του ιδίου το μακρινό 1983. Έχοντας φύγει από τους Sabbath δεν αναζήτησε ένα ασφαλές καταφύγιο. Έφτιαξε την δική του μπάντα και ηχογράφησε ένα μνημειώδες album. Μουσικά θέλησε το τραγούδι, που ανοίγει τον δίσκο να μεταφέρει στον ακροατή την δυναμική της νέας μπάντας δίνοντας το στίγμα για το τί θα ακολουθούσε…και τα κατάφερε!
Holy Diver
Ο Μεγαλειότατος έγραψε το κομμάτι την περίοδο αμέσως μετά την αποχώρησή του από τους Sabbath και ενώ έφτιαχνε την δική του μπάντα. Το συνέθεσε στο μικρό studio, που τότε είχε και το οποίο ήταν απλά ένα δωμάτιο με μια συσκευή για να ηχογραφεί τις ιδέες του. Ήταν το κομμάτι που ο Dio παρουσίασε στους Campbell και Bain, όταν συναντήθηκαν στην Αγγλία για να ενταχθούν στο συγκρότημα, δίνοντάς τους το μουσικό στίγμα της μελλοντικής μπάντας.
Σε πρώτη ανάγνωση το τραγούδι αναφέρεται στην πτώση του Εωσφόρου, όπως ππεριγράφεται στην Αποκάλυψη. Αντίστοιχα η τίγρη  στην οποία γίνεται αναφορά συμβολίζει το Κτήνος, που βγαίνει από την θάλασσα όπως επίσης αναφέρεται στην Αποκάλυψη. Ο Dio ωστόσο έχει δώσει βαθύτερο περιεχόμενο στους στίχους. Στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για τον Εωσφόρο, αλλά για ένα Μεσσία, ο οποίος σε κάποιο άλλο πλανήτη πεθαίνει για τις αμαρτίες των ανθρώπων! Οι άνθρωποι αυτού του πλανήτη τον αποκαλούν Holy Diver (Έκπτωτο Άγγελο), όταν μαθαίνουν ότι ετοιμάζεται να φύγει για να σώσει τους ανθρώπους κάποιού άλλου πλανήτη και εγωιστικά φερόμενοι του ζητούν να μείνει μαζί τους!


Το videoclip του τραγουδιού γυρίστηκε στα ερείπια της εκκλησίας του Αγίου Μάρκου στο Silvertown του ανατολικού Λονδίνου, που τότε είχε καεί λόγω πυρκαγιάς – ο χώρος στην εποχή μας έχει αποκατασταθεί και χρησιμοποιείται για μουσικά events! Στο videoclip ο Ronnie είναι ντυμένος πολεμιστής και με το σπαθί του κατατροπώνει έναν κακό τύπο! Ευτυχώς που ο Μεγαλειότατος δεν ασχολήθηκε με την ηθοποιία!
Gypsy
To Gypsy είναι σύνθεση του Dio και του Campbell. Ήθελαν να γράψουν ένα κομμάτι εξίσου δυνατό με το Stand Up And Shout. Τελικά το κομμάτι ήταν πιο αργό και έχει κάτι από Rolling Stones! Το solo στην κιθάρα είναι εκπληκτικό, ενώ το βασικό riff του κομματιού ο Campbell το θεωρεί ένα από τα καλύτερα που έχει γράψει.
Caught in The Middle
Υπέροχο πραγματικά κομμάτι! Οι στίχοι αναφέρονται στον Angelo Arcuri, ο οποίος ήταν υπεύθυνος ήχου των Dio την πρώτη περίοδο του συγκροτήματος. O Arcuri πάντα τα έβρισκε δύσκολα λόγω εσφαλμένων προσωπικών του επιλογών. Μουσικά ο Campbell «δανείζεται» το riff που είχε γράψει, όταν έπαιζε κιθάρα στους Sweet Savage, για το κομμάτι Straight Through the Heart (καμία σχέση με το ομότιτλο κομμάτι από το Holy Diver).
Don't Talk to Strangers
Η ηρεμία πριν την καταιγίδα! Η slow εισαγωγή δεν προϊδεάζει για την καταιγίδα που ακολουθεί. Ο τεράστιος Ronnie μελωδικός στην αρχή, στην συνέχεια στο γρήγορο μέρος ξερνάει φωτιές, ενώ και το υπόλοιπο συγκρότημα ακολουθεί. Ένα από τα καλύτερα tracks του δίσκου, που δεν γίνεται να βαρεθείς όσες φορές και να το ακούσεις! Η ψιθυριστή φωνή στην εισαγωγή είναι του Dio, ενώ στις live εμφανίσεις αναλάμβανε ο Bain. Με τον πιο διάσημο στίχο του κομματιού «Don’t dream of women, ’cause they only bring you down» αλλά και με τον τίτλο ο Dio ήθελε να αναφερθεί στην σημασία του να γνωρίζεις καλά τον σύντροφό σου γιατί σε αντίθετη περίπτωση θα οδηγηθείς σε αδιέξοδο! Στο The Last In Line και συγκεκριμένα στο ομότιτλο κομμάτι ο Dio θα ακολουθήσει το ίδιο μουσικό μοτίβο (slow εισαγωγή – καταιγιστική συνέχεια). Ιδανικό για να κλείσει η πρώτη πλευρά του δίσκου.
Straight Through the Heart
Η δεύτερη πλευρά του δίσκου ανοίγει με αυτή την κομματάρα! To riff του Bain heavy όσο δεν πάει – θυμίζει Sabbath, ήταν αγαπημένο του Ronnie. Το μελωδικό πέρασμα στην μέση του κομματιού είναι καταπληκτικό! Οι στίχοι αναφέρονται σε δύσκολες στιγμές, που πέρασε στην προσωπική του ζωή. Θυμίζουμε ότι το 1983 ήταν παντρεμένος με την δεύτερη σύζυγό του Wendi Dio με την οποία χώρισε σχεδόν δύο χρόνια αργότερα.
Invisible
Πρόκειται για ένα από τα λιγότερο γνωστά κομμάτια του album χωρίς αυτό ωστόσο να σημαίνει ότι δεν είναι εξαιρετικό κομμάτι! Ξεχωρίζει η υπέροχη εισαγωγή για την οποία tτο συγκρότημα κατηγορήθηκε για επιρροές από Ozzy! Ο Dio απάντησε σκωπτικά λέγοντας ότι και να έδινε το τραγούδι στον Ozzy, ο τελευταίος δεν θα μπορούσε να το τραγουδήσει! Ο ήχος στο τέλος της εισαγωγής – ήθελαν να ακούγεται σαν να εξαφανίζεται κάποιος – προήλθε από ένα λάστιχο ρεζέρβας ενός αυτοκινήτου, αφού το ξεφούσκωσαν μέχρι να παράξουν τον επιθυμητό ήχο!
Rainbow In The Dark
Το πιο γνωστό κομμάτι του album (μαζί ίσως με το ομώνυμο). Στην αρχή δεν άρεσε στον Dio γιατί του φαινόταν πολύ light σε σχέση με τα υπόλοιπα κομμάτια. Αυτό οφειλόταν στην χρήση keyboards, η μελωδία των οποίων το έκανε πιο «pop». Ήταν τέτοια η απέχθειά του ώστε θέλησε με ένα ξυράφι να καταστρέψει την ταινία της ηχογράφησης! Ευτυχώς τελικά δεν το έκανε. Χρόνια αργότερα ο Dio θα δηλώσει ότι τα keyboards ταιριάζουν απόλυτα και συνεισφέρουν τα μέγιστα στην μοναδικότητά του. Το βασικό riff ήταν του Campbell και προερχόταν από το τραγούδι Lady Marianne των Sweet Savage. Όταν άκουσε το riff o Dio σχεδόν αμέσως τραγούδησε την μελωδία και o Bain έπαιξε τον ρυθμό στα πλήκτρα. Χρειάστηκαν περίπου 10 λεπτά για να δώσουν μορφή στο κομμάτι!!!  
Το videoclip του Rainbow In The Dark έχει γυριστεί στο Λονδίνο. Παρουσιάζει έναν άνδρα, ο οποίος ακολουθεί μια γυναίκα στους δρόμους της πόλης ως την στιγμή που εμφανίζονται μπροστά του οι Bain και Campbell, ενώ ο Ronnie τραγουδά στην ταράτσα ενός κτιρίου. Αν και το videoclip δεν δρέπει δάφνες πρωτοτυπίας, προβλήθηκε αρκετές φορές από το MTV. Στο videoclip είχε αποφασιστεί ότι μόνο ο Dio θα εμφανιζόταν. Ο Bain που ήταν δυσαρεστημένος από την κατάσταση έπεισε τον Campbell να τον ακολουθήσει στο Λονδίνο στο Soho όπου γίνονταν τα γυρίσματα αναγκάζοντας τον σκηνοθέτη να τους συμπεριλάβει.


Shame On The Night
Το ιδανικό κομμάτι για να κλείσει ένα μνημειώδες album. Το γρύλισμα του λύκου στην αρχή, το «σκάσιμο» της κιθάρας και των drums και φυσικά τα εξωπραγματικά φωνητικά του Ronnie!!! Το outro του έχει μείνει στην ιστορία (μαζί ίσως με αυτό του Sabbath Bloody Sabbath). Ο Dio σε παλιότερη συνέντευξή του είχε δηλώσει ότι οι στίχοι αναφέρονται στις σκέψεις που μας βασανίζουν το βράδυ, όταν μένουμε μόνοι μας. Περιέχει τον αγαπημένο στίχο του γράφοντος «Shame on the sun / For you the light you sold». Ο Dio έχει δηλώσει με αφορμή τους στίχους αυτούς ότι γράφει στίχους που αρχικά μπορεί να μην βγάζουν εύκολα νόημα, αλλά αν κάποιος εμβαθύνει θα συνειδητοποιήσει το εσωτερικό περιεχόμενό τους!
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Παρά την όποια του αντιπαράθεση με τον Μεγαλειότατο, η δήλωση του Campbell είναι ο ιδανικός επίλογος για ένα μνημειώδες album …«He was a fantastic fucking singer and Holy Diver is still a fantastic fucking album. And I’m proud to say I helped make it with him. We all are».
ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΜΕΤΑ

 Τα δύο επόμενα χρόνια κυκλοφόρησαν δύο εμβληματικά επίσης albums, τα The Last In Line (1984) και Sacred Heart (1985). Η αποχώρηση του Cambpell οφειλόμενη εν πολλοίς στην διαμάχη του με τον Dio, θα σημάνει το τέλος της πρώτης και πιο γόνιμης περιόδου του συγκροτήματος. Έκτοτε θα κυκλοφορήσουν  αρκετά albums (κάποια πολύ καλά), αλλά δεν θα φτάσουν ποτέ στο ύψος των προκατόχων τους!

TRIVIA

  •    Την εποχή που ο Dio ήταν ακόμα στους Sabbath, αγόρασε με την σύζυγό του και manager του ένα σπίτι, το οποίο αναγκάστηκε να υποθηκεύσει για να καλύψει τα έξοδα ηχογράφησης του Holy Diver!
  •    Το album σκαρφάλωσε στην 13η θέση των βρετανικών charts και στην 56η στις ΗΠΑ.
  •   Το Holy Diver ήταν το ένα εκ των δύο singles του album έχοντας b-sides τα Evil Eyes και Don't Talk to Strangers. Το δεύτερο single ήταν το Rainbow in the Dark με b-sides τα Stand Up and Shout (live) και Straight Through the Heart(live).
  •     Ο Jake E Lee αργότερα ισχυρίστηκε ότι αυτός έχει γράψει το riff του Don’t Talk To Strangers, το οποίο πιστώνεται αποκλειστικά στον Ronnie James Dio.
  •     Ο Bain θεωρούσε ότι δεν έλαβε την αναγνώριση, που δικαιούταν από τον Ronnie & την Wendy, όντας ο πιο έμπειρος μουσικός μετά τον Dio και έχοντας συνεισφέρει τα μέγιστα.
  •     To 2005 oι Dio θα περιοδεύσουν αποδίδοντας live όλο το Holy Diver. Από την περιοδεία αυτή θα κυκλοφορήσει το Holy Diver Live, το οποίο εκτός από το μνημειώδες πρώτο album περιέχει και κομμάτια – σταθμούς της μακρόχρονης πορείας του Ronnie.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΓΚΡΑΝΗΣ


27/10/20/
 

Ο ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΡΑΝΙΔΗΣ ΓΙΑ ΤΟ HOLY DIVER
Είναι ένα από τα 10 ή 5 άλμπουμ που θα έπαιρνα σε ένα ερημικό νησί; Είναι.
Είναι απλά ένα αριστούργημα αποδεκτό από όλους αντικειμενικά; Είναι.
Είναι ένα από τα κορυφαία άλμπουμ της σκληρής μουσικής, σε όλες τις δεκαετίες και σε
κάθε είδος; Είναι.
Νομίζω κανείς δεν περίμενε τέτοιο τεράστιο γκολ από τον ύψιστο Ronnie James Dio, όταν ο
τελευταίος έφυγε κακήν κακώς από τους Black Sabbath, υπό καθεστώς που ακόμα δεν έχει
διευκρινιστεί.
Τα επικά, ηρωικά και φανταστικά concept διαποτίζουν το άλμπουμ από το εξώφυλλο μέχρι
τους στίχους και την μουσική, με μία δόση…αμαρτίας, αν κρίνεις κανείς από το εξώφυλλο
του δίσκου, που ούτε επιβεβαιώθηκε ούτε διαψεύστηκε. Το δε περιεχόμενο του Holy Diver
μπορεί κατ’ εμέ να συγκριθεί μόνο με κυκλοφορίες τύπου Piece Of Mind, Kill ‘Em All, και
Pyromania, άλμπουμ που άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στην hard rock και metal σκηνή,
και κυκλοφόρησαν την ίδια χρονιά.
37 χρόνια μετά την κυκλοφορία του και 10 χρόνια μετά τον θάνατο του ανθρώπου που το
υλοποίησε, το «Holy Diver», παραμένει ισχυρό, άκρως «μολυσματικό» και μουσικά σχετικό,
ακόμα και με τα σύγχρονα δεδομένα για την metal σκηνή. Ένας ακρογωνιαίος λίθος του
heavy metal πριν η glam metal σκηνή αναλάβει τα ηνία εμπορικά και κατακλύσει τις τα
μουσικά κανάλια, το άλμπουμ έχει επηρεάσει ένα ευρύ φάσμα συγκροτημάτων που
ακολούθησαν, σε ΗΠΑ και Ευρώπη, ενώ παράλληλα έθεσε τα πρότυπα του επικού,
μεγαλοπρεπούς και τραγικά μεγαλειώδους metal, που τόσο πολύ αγαπήσαμε και ο ήρωας
μας, Ronnie James Dio, με το λαμπρό συγκρότημα του, μας πρόσφερε τον Μάϊο του 1983.
 

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment
  1. Ιστορικό άλμπουμ και το ομώνυμο κομμάτι ακόμα το ακούμε στο ραδιόφωνο!! Αλλά θα είμαι αιρετικός, αν πω ότι μου αρέσει, ένα κλικ παραπάνω, το επόμενο "Last In Line" , ("Τα Egypt (The Chains Are On)" & "One Night in the City" τί να λέμε τώρα)?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστούμε! Πολύ ωραίο αφιέρωμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή