ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΖΑΝΤΖΗΣ: ' ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΟΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ MANAGER¨

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Rockmachine.gr μιλάει με τον Δημήτρη Καζαντζή. Το 2019 τον είχαμε φιλοξενήσει στη στήλη Ticket To Ride όπου παρουσίασε τη μεγάλη αγάπη του για τους Queensryche. Διαβάστε εδώ το σχετικό άρθρο. Σήμερα, τον παρουσιάζουμε με μια διαφορετική ιδιότητα, αυτή του manager με την οποία ασχολείται με επιτυχία τα τελευταία. Μέσα από τη συνέντευξή του, θα διαβάσετε αρκετές λεπτομέρειες που στον περισσότερο κόσμο είναι άγνωστες αλλά για την ύπαρξη των ιδίων των συγκροτημάτων, πολύ ζωτικές.
Ερωτήσεις: Αλέξανδρος Ριχάρδος 
Ποιό ήταν το έρεισμα για να ξεκινήσεις ένα τέτοιο εγχείρημα;
Πάντα μ' ενδιέφερε να δουλέψω στο χώρο. Αφού αποφάσισα έστω και αργά ότι δυστυχώς δε θα γινόμουν μουσικός όπως άλλωστε όλοι που αγαπάμε τη μουσική ονειρευτήκαμε έστω και για μια στιγμή, κατάλαβα ότι η θέση μου ήταν με τους...λοιπούς παρατρεχάμενους όπως συνηθίζω να λέω όσους δουλεύουν στη μουσική βιομηχανία χωρίς να είναι μουσικοί. Ως άνθρωπος των media από το 2004, θεωρούσα απαραίτητο να κρατάω τα contact από τις συνεργασίες που έκανα, όχι μόνο των καλλιτεχνών αλλά και των δισκογραφικών εταιρειών, των manager, των παραγωγών συναυλιών και festival κλπ.. Κάποια στιγμή, σκέφτηκα ότι αυτά θα έπρεπε κάποτε να αξιοποιηθούν. Η αρχή έγινε το 2010 με τη βοήθεια και κάποιων συνεργατών μου και νομίζω ότι το αποτέλεσμα μου έδειξε ότι μπορούσα να προχωρήσω.

Ποιες είναι οι βασικές αρχές ενός καλού manager;

Η βασική αρχή είναι μία! Manager σημαίνει διαχειριστής. Αυτό είναι ο manager, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Ο manager διαχειρίζεται το καλλιτέχνη σε όλο τα φάσμα των δραστηριοτήτων του. Είναι αυτός που θα του βρει τους εξωτερικούς συνεργάτες του όπως τη δισκογραφική εταιρεία, το booking agency, τους local promoters κλπ, και θα έχει την ευθύνη της διαχείρισης της σχέσης αυτών με τον καλλιτέχνη. Είναι επίσης αυτός που θα συμβουλέψει τον καλλιτέχνη για τις δραστηριότητες του, θα φτιάξει το business plan του, θα του φέρει προτάσεις συνεργασίας με άλλους φορείς, θα ελέγξει τα αποτελέσματα των παραπάνω και θα δημιουργήσει με βάση αυτά, το feedback που θα ακολουθεί τον καλλιτέχνη για το αμέσως επόμενο διάστημα. Βασικός ρόλος του manager επίσης, είναι να υποδείξει στον καλλιτέχνη το καλύτερο δυνατό για το προφίλ του με βάση τις απαιτήσεις της μουσικής βιομηχανίας αλλά και του κόσμου. Μιλάμε λοιπόν για διαχείριση ανθρώπων, πόσο μάλλον όταν αυτοί είναι καλλιτέχνες...ο,τι πιο δύσκολο υπάρχει...
Με τον άνθρωπο που θεωρώ δάσκαλο μου στο touring management, τον Roger Summers, tour manager των Heaven & Hell  Dio, Queensryche κ.α.


Πως συνδυάζεις την πρωϊνη δουλειά σου με το management;
Η πρωινή δουλειά περιορίζει κάπως το χρόνο, για να πω την αλήθεια, κλέβω και λίγη ώρα από τη δουλειά αν κάτι επείγει για τους συνεργάτες μου, πολλές φορές βέβαια, το πρόβλημα μεγαλώνει ανάλογα με το πρόγραμμα. Το πρόσφατο lockdown για παράδειγμα και η καραντίνα που βρέθηκα τον περασμένο Απρίλιο, λειτούργησε σωτήρια στη διαχείριση του όγκου της κυκλοφορίας του δίσκου των Fallen Arise. O όγκος της δουλειάς ήταν απίστευτα μεγάλος και δεν ξέρω αν θα τα κατάφερνα έχοντας και πρωινή δουλειά!

Ποιο ήταν το πρώτο συγκρότημα με το οποίο συνεργάστηκες;
Οι Elysion.

Σε τι μπορεί να χρησιμεύσει ένας καλός manager;
Σε όλα αυτά που προανέφερα. Ο μουσικός δε μπορεί να ασχολείται με όλα αυτά, δεν είναι η δουλειά του. Ο μουσικός πρέπει να έχει το καθαρό μυαλό να εμπνέεται, να γράφει τη μουσική του και να την αποδίδει στο studio και στη σκηνή. Επίσης, δεν πρέπει να ασχολείται. Λόγω της φύσης του, ενθουσιάζεται εύκολα, απογοητεύεται εύκολα, σχεδόν πάντα βιάζεται για τα πάντα...χαχα! Φαντάσου, εκεί που συνθέτει, να χτυπά το τηλέφωνο και τα πρέπει να κάνει κάποιο deal....πάει η ιδέα, πέταξε....Άλλωστε οι γνώσεις του είναι μουσικές, όχι business.

Σχέσεις manager καλλιτέχνη.

Κοίτα...κυρίως σε μεγάλα ονόματα καλλιτεχνών, όπου οι συνθήκες εργασίας είναι συνήθως δεδομένες, οι σχέσεις μεταξύ αυτών και του management είναι σε επίπεδο πρότασης και αποδοχής, πιο πολύ τυπικές δηλαδή αφού οι ρόλοι είναι απόλυτα ξεκαθαρισμένοι. Σε νέες μπάντες όπου δεν υπάρχει εμπειρία από την πλευρά του καλλιτέχνη, που ο χρόνος και το budget είναι συνήθως περιορισμένα, ο ρόλος του manager βρίσκεται πολύ πιο κοντά στον καλλιτέχνηι προκειμένου να του υποδείξει το πως πρέπει να διαχειριστούν και να μοιραστούν όλα αυτά και το πιο δύσκολο απ' όλα, να του εξηγήσει το γιατί! Πρέπει να είναι κοντά επίσης γιατί ειδικά στις μέρες μας τα δεδομένα τρέχουν πολύ γρήγορα και συνεπώς θα πρέπει γρήγορα αλλά ταυτόχρονα και σωστά, να παίρνονται αποφάσεις.
Με τουςς Fallen Arise στην Τσεχία


Υπάρχει συνεργασία με ξένα γραφεία management;
Κυρίως με ξένα γραφεία υπάρχει. Στην Ελλάδα το management είναι κάτι που ακόμα δεν έχει γίνει κατανοητό το τι σημαίνει. O manager δεν κλείνει συναυλίες, ούτε είναι ο εκπρόσωπος τύπου ενός καλλιτέχνη. Θα τα κάνει βέβαια κι αυτά κάποιες φορές, αλλά επικουρικά. Αυτά είναι δουλειά άλλων. Ο manager είναι ο συνδετικός κρίκος του καλλιτέχνη με τη μουσική βιομηχανία. Το να βρω εξωτερικούς συνεργάτες από την Ευρώπη για τους δικούς μου συνεργάτες είναι μονόδρομος αφού με ελάχιστες εξαιρέσεις η μουσική βιομηχανία στην Ελλάδα περιορίζεται στα κέντρα διασκέδασης της παραλιακής και της Πειραιώς όπως και σε κάποια αστεία τηλεοπτικά reality. Άλλωστε, οι συνεργάτες μου δραστηριοποιούνται κυρίως στην Ευρώπη.

Ποιά είναι τα όρια manager με τους παραγωγό και ηχολήπτη; Επίσης με το φωτογράφο για το styling μιας φωτογράφισης.
Οι επιλογές αυτού του τύπου των συνεργατών πρέπει να έχουν γίνει πολύ προσεκτικά και με γνώμονα την εμπειρία και τις προηγούμενες δουλειές τους. Στην περίπτωση που οι επιλογές αυτές έχουν γίνει σωστά, ο ηχολήπτης, ο φωτογράφος ή ο οποιασδήποτε άλλος εξωτερικός συνεργάτης, γνωρίζει πολύ καλά το τι πρέπει να κάνει έχοντας βέβαια τη μπάντα δίπλα του για τις λεπτομέρειες και την τελειοποίηση της δουλειάς. Ο manager πιθανότατα θ' ασχοληθεί με την εύρεση αυτών των συνεργατών και θα έχει θέσει τις σκέψεις του σχετικά στον καλλιτέχνη πριν καν γίνει η επιλογή του συνεργάτη. Η παρέμβαση του σ' αυτό το κομμάτι δεν είναι άμεση ή σε μόνιμη βάση, θα πρέπει όπως να παρακολουθεί διακριτικά την εξέλιξη του project και να συμβουλεύει τον καλλιτέχνη αν βλέπει κάτι να στραβώνει.

Έχεις φθάσει στο σημείο να σκεφτείς να τα παρατήσεις; 
Τα παράτησα! Όταν το καλοκαίρι του 2015 παραιτήθηκα από τη δισκογραφική εταιρεία που είχα μαζί με κάποιον συνεργάτη, δεν ήθελα ν' ακούσω ξανά για music business, είναι ένας χώρος που πέρα από όσα όμορφα πράγματα έχει, είναι άλλο τόσο κουραστικός και κυρίως ψυχοφθόρος. Με είχε κουράσει η υπερβολική πίεση από κάθε πλευρά. Δύο μήνες αργότερα, άρχισα να δέχομαι προτάσεις για μεμονωμένες συνεργασίες πάνω στο management, πολλές από τις οποίες προέρχονταν από παλιούς συνεργάτες που είχα στην εταιρεία. Αυτό μ' έκανε να δω με άλλο μάτι την κατάσταση και να πιστέψω ότι κάτι είχα κάνει καλά όλα αυτά τα χρόνια. Έτσι αποφάσισα να συνεχίσω μόνος μου ως manager μουσικών και να έχω τον απόλυτο έλεγχο στη δουλειά μου. Τα δε αποτελέσματα δείχνουν καθαρά ότι έτσι έπρεπε να γίνει.
Με τους Vlasis και Gus των Fallen Arise μετά το τέλος της εμφάνισης στο Haarlem στην Ολλανδία.




Ανέφερέ μερικές καλές και μερικές δύσκολες στιγμές από τις «περιπέτειες» ενός manager συγκροτήματος.
Καλές στιγμές είναι αυτές που έπονται μιας καλής συμφωνίας ή του επιτυχημένου τέλους ενός project. Δε θα ξεχάσω ποτέ τη συμφωνία για τη συμμετοχή των Fallen Arise στην εμφάνιση με τους Nightwish τον Αύγουστο του 2018 στο Βουκουρέστι, πίστεψε με, χάρηκα περισσότερο ακόμα και από την ίδια την εμφάνιση, όπως και αντίθετα, την περιπέτεια με τους Phase Reverse στο Hammerfest στην Αγγλία το 2016 όταν έφτασαν στο απομακρυσμένο venue αφού αυτό είχε κλείσει αφού πρώτα τους είχαν πάρει μια βαλίτσα με εξοπλισμό στο αεροδρόμιο στο Λονδίνο πράγμα που τους έκανε να καθυστερήσουν. Έτρεχα μέσα στη νύχτα να βρω τους υπεύθυνους του χώρου προκειμένου ν' ανοίξουν την είσοδο αλλά και να πάρουν τα κλειδιά των δωματίων τους. Μετά από κανά δίωρο κατάφερα έστω το πρώτο μισό και τα παιδιά κοιμήθηκαν στα αυτοκίνητα...καλά που ήταν μόνο τέσσερεις...χαχα!! Η πλάκα είναι ότι στην επιστροφή έχασαν το αεροπλάνο! Από περιπέτειες γενικά και κυρίως σε tour, άλλο τίποτα...μπορείς να μιλάς ατελείωτες ώρες γι αυτά τα πράγματα, είναι όμως οι καλύτερες αναμνήσεις, ακόμα και οι δύσκολες στιγμές.

Υπάρχουν προοπτικές για έναν manager στην Ελλάδα;
Όχι, ξεκάθαρα όχι! Η Ελλάδα είναι μια πολύ μικρή αγορά στη μουσική, μιλάω για την αγγλόφωνη, οι Έλληνες μουσικοί ενώ είναι πλέον επιστήμονες ως προς το μουσικό κομμάτι, οι περισσότεροι όμως δεν ανταποκρίνονται σωστά στις εξωτερικές τους συνεργασίες. Είναι θέμα κυρίως νοοτροπίας αλλά και άγνοιας των ρόλων του καθενός. Όπως είπα και πιο πάνω, ελάχιστοι ειναι αυτοί που γνωρίζουν τον πραγματικό ρόλο του manager. Η δε οικονομική κατάσταση της χώρας την τελευταία δεκαετία, δεν επιτρέπει από άναν manager να ζητήσει από τον καλλιτέχνη χρήματα ανάλογα της δουλειάς του, αφού κι αυτός έχει να αντιμετωπίσει υπέρογκα budget προκειμένου να προχωρήσει.
Με τους Phase Reverse και fans στο Galati στη Ρουμανία.


Με ποια συγκροτήματα/καλλιτέχνες συνεργάζεσαι αυτή τη στιγμή και ποιά θεωρείς τη σημαντικότερη συνεργασία σου μέχρι σήμερα;
Οι συνεργάτες μου σήμερα είναι οι Fallen Arise, oi Void Era και οι Dominus Orchestra, τρία εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους σχήματα και αυτή η διαφορά στη διαχείριση τους με βοηθάει πραγματικά στον τρόπο δουλειάς μου, αφήνοντας τη μια μπάντα και πιάνοντας την άλλη, ανανεώνομαι και νοιώθω ότι ξεκινάω κάτι καινούργιο.
Ως προς τη σημαντικότερη συνεργασία μου μέχρι τώρα, θα αναφέρω σίγουρα τις τρεις μπαντες που συνεργάζομαι τώρα, είναι αυτές που με βοηθούν να εξελιχθώ σε υψηλότερο επίπεδο, αλλά θα προσθέσω τους Jinjer των οποίων κυκλοφόρησα τα δύο πρώτα album μέσω της εταιρείας που είχα και δούλεψα πάνω στην προώθηση τους. Μιλάμε για μια απίστευτη μπάντα η εξέλιξη της οποίας έχει κάνει τους πάντες να εκπλαγούν, όχι όμως εμένα, αφού ζώντας τους, ήμουν εξ' αρχής σίγουρος για την πορεία τους η οποία έχει ακόμα πολύ δρόμο. Μόνο περηφάνια νοιώθεις όταν έχεις βάλει το μικρό σου λιθαράκι για μια πορεία που περνάει συνεχώς από όλη τη Γη και με νούμερα που “τρομάζουν”!
Με τους Jinjer στη Θεσσαλονίκη.
16/6/20/

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment
  1. Δεν διαβασα το αρθρο ολο , καθοτι ολιγον εκτος των μουσικων θεματων που με 'αφορουν' ,ομως καπου στην αρχη αναφερει μια πολυ ουσιαστικη φραση ο ανθρωπος . Με αφορμη αυτην την φραση ,την αναπτυσω γενικα και σε καμια περιπτωση δεν αναφερομαι στον συγκεκριμενο.Λεει λοιπον

    (((''Αφού αποφάσισα έστω και αργά ότι δυστυχώς δε θα γινόμουν μουσικός όπως άλλωστε όλοι που αγαπάμε τη μουσική ονειρευτήκαμε έστω και για μια στιγμή, κατάλαβα ότι η θέση μου ήταν με τους...λοιπούς παρατρεχάμενους όπως συνηθίζω να λέω όσους δουλεύουν στη μουσική βιομηχανία χωρίς να είναι μουσικοί '' ))))

    αυτοι λοιπον οι 'παρατρεχαμενοι '...

    -αλλες φορες θελουν να 'κλεψουν' αξια η και δημοσιοτητα απο τα 'ειδωλα ' Να ειναι οι σημαντικοι αναμεσα σε σημαντικους , οι διασημοι αναμεσα σε διασημους , οι 'επωνυμοι ' αναμεσα σε επωνυμους . Οι 'celebrity ' .Δεν ειναι λιγες οι φορες που δειχνουν αλμπουμ φωτογραφιων ,οι παρατρεχαμενους με διασημους .Ε και ?
    Ξερεις ποιος ειμαι εγω ?Ο ταδε επωνυμος που 'γραφω' στο κουκουρουκου hammer (τυχαιο ονομα ). Την απαντηση την δινει συχνα ο Γεωργιου ( αθλητικος δημοσιογραφος ) , αλλα δεν ειναι σωστο να την αναφερω

    - η μη μουσικη τους ικανοτητα (το οτι δεν τα 'επαιρναν ' με αλλα λογια τα μουσικα γραμματα),πολλες φορες αναπτυσει μια ζηλεια μεσα τους ,με αποτελεσμα να εχουν 'εκδικητικες' τασεις . Θυμαμαι καποτε παρακολουθουσα μια συναυλια ενος ελληνικου γκρουπ πιτσιρικαδων και διπλα μου ενας γνωστος ο οποιος δεν πολυ προσεχε την μουσικη ( και να προσεχε αμφιβαλω αν θα καταλαβαινε ) ομως θα εγραφε καποια 'κριτικη' .Γυριζει και μου λεει ' κανουν πολλα λαθη θα τους σκισω ... ' . Του απαντησα οτι για την ηλικια τους παιζουν πολυ καλα και ακριβως τωρα θελουν την βοηθεια την δικη του και του καθε ενος σαν αυτον .Ασχετο αν αργοτερα τα παρατησουν , μια καλη κουβεντα δεν κοστιζει .. Ξεκαθαρα η προθεση του πηγαζε απο την ζηλεια και οχι απο κριτικη που θα βοηθουσε στην βελπτιωση .Εβλεπε αυτο που δεν μπορεσε ο ιδιος να κανει και εσκαγε .Και φυσικα δεν ηταν ο μονος . Αμουσοι,ζηλιαρογατοι εκδικητες με αλλα λογια .

    - οι παρατρεχαμενοι αυτοι , ειτε οι επισημοι ειτε οι ανεπισημοι δημιουργουν ενα φανταστικο μικροκοσμο ψευδαισθησεων , οτι ταχα 'ηγουνται ' καποιου μουσικου κινηματος ,ειδους η οτι αλλο . Και δινουν συμβουλες και οδηγιες προς το ποιμνιο η τους ναυτιλομενους .

    - και φυσικα καποιοι καλλιτεχνες , κυριως 'μικρομεσαιοι ' ψαχνουν τετοια 'κοροιδα' για να προμοταρουν την δουλεια τους .Μια ατυπη συμφωνια του star wannabe με τον μουσικο εν εξελιξει ... Σαν θαμωνας καποιων φορουμ παλαιοτερα ,εχει τυχει να λαβω εμειλ που μου ζητουσαν (και φανταζομαι το ιδιο εμειλ πηγαινε και σε αλλους ) προκειμενου να αναλαβω 'προωθηση ' , εμειλ απο τον ιδιο τον καλλιτεχνη . Εψαχναν δηλαδη για 'εργατες ' .

    φυσικα δεν αναφερομαι στους επαγγελματιες παρατρεχαμενους του κυκλωματος που εχουν σπουδασει ,αλλα στους ημι-ερασιτεχνες ονειροπολους που νομιζουν οτι οταν ειναι κολλητοι με τον τραγουδιστη των 'Atsalica ' γινονται και μερος της ιστοριας τους η εκπληρωνουν το παιδικο τους ονειρο . Ειναι αραγε αγαπη η εμμονη ?

    Βεβαια αυτη η ενασχοληση με τα 'κοινα' δεν εχει κινητρο μονο αυτη την 'wanna be someody ' 'καουρα .Υπαρχουν και αλλοι πιο ταπεινοι λογοι απο την απλη συναναστροφη με ατομα του αντιθετου φυλου στις μικροτερες ηλικιες μεχρι το να την 'σκαπουλαρεις ΄απο την συζυγο σε μεγαλυτερες ηλικιες . ' Που πας ? εχω συναυλια ' .

    Σαν παλαιοτερος ,εχει τυχει πολλες φορες να γινω μαρτυρας 'εκρηξεων ' απο πλευρας μελων μουσικων Ελληνικων συγκροτηματων , λογω καποιας κριτικης καποιου 'παρατρεχαμενου ' . Παντα τους ελεγα να μην δινουν σημασια στα λογια ασχετων με το αθλημα . Και πραγματικα σημερα καποιοι απο αυτους εχουν ολοκληρη δισκογραφια στο ενεργητικο τους .

    Γενικα ειδημων και κριτκος προδοσφαιρου εγκυρος δεν μπορει να ειναι καποιος που δεν κλωτσησε μπαλα οσα ματς και να εχει δει και οτι συλλογη με φανελες και αν εχει .

    ΑπάντησηΔιαγραφή