Να και ένα μεγάλο φεστιβάλ που στη χώρα μας το μάθαμε με πλάγιο τρόπο! Το California Jam Festival διεξήχθηκε το Σάββατο 6 Απριλίου 1974 στο Ontario Motor Speedway τους Λος Άντζελε και μην μπερδεύστε με την ονομασία της πόλης Ontario που βρίσκεται 37χλμ από το San Bernardino, με τη συνονόματη της του Καναδά. Στο σημερινό άρθρο που εστιάζει στην εμφάνιση των Deep Purple, μού δίνει μια πολύ καλή ευκαιρία να θυμηθούμε εκείνο το μεγάλο μονοήμερο φεστιβάλ που πήρε έκταση από την εμφάνιση των Τιτανοτεράστιων ενώ η παρουσία των άλλων ονομάτων πέρασε σχεδόν απαρατήρητη! Αυτή είναι η ιστορία των Californa Jamming 1974, αυτή είναι η εμφάνιση των Deep Purple! Πριν ξεκινήσετε την ανάγνωση, θεωρώ απαραίτητο να σημειώσω ότι η τηλεοπτική καταγραφή αποτελεί την καλύτερη αποτύπωση συναυλίας της ΜΚΙΙΙ.
Η ΙΔΕΑ
Την ιδέα του φεστιβάλ, είχε ο Don Branker, συνεργάτης του αμερικάνικου τηλεοπτικού καναλιού ABC, ο οποίος δούλευε στην προετοιμασία της εκπομπής In Concert. Βλέποντας τη ακροαματικότητα της εκπομπής αλλά και την επιτυχία των φεστιβάλ στην Αμερική, σκέφτηκε να διοργανώσει ένα δικό του φεστιβάλ όπου θα το κινηματογραφούσε και φυσικά θα το πρόβαλε στο ABC. Συνεργάτες του σε αυτή την ιδέα αλλά και επιχείρημα, ήταν οι Lenny Stogel και Sandy Feldman οι επωμίστηκαν το βάρος στησίματος του καινούργιου εγχειρήματος. Το πρώτο που επέλεξαν ήταν η τοποθεσία, μια πίστα αγώνων αυτοκινήτου την Ontario Motor Speedway, 56 μόλις χιλιόμετρα από το Λος Άντζελες. Ο χώρος πληρούσε τα «θέλω» τους, δηλαδή κοντά στην πόλη για να υπάρχει εύκολη πρόσβαση, χώρος για τον κόσμο, parking, χώρος για τα διάφορα κιόσκια που θα πωλούσαν τα είδη πρώτης ανάγκης (μπύρες, φαγητό, κλπ) και φυσικά τουαλέτες. Η πίστα είχε τέτοιο μέγεθος που μπορούσε να εξυπηρετήσει μέχρι 500 διαγωνιζόμενα αυτοκίνητα(!) και προσφερόταν για το εγχείρημα. Παρ’όλο που είχαν περάσει 5 χρόνια από τα θλιβερά γεγονότα του Altamont Festival, τα περιοδικά και εφημερίδες συντηρούσαν τα γεγονότα εκείνης της ημέρας όπου μέλος των Angels of Hell που είχαν αναλάβει και απρόσκλητα την επίβλεψη της τάξης και της ασφάλειας των θεατών με μοναδικό αντάλλαγμα γενναίες ποσότητες αλκοόλ. Είχαν μαχαιρώσει και σκοτώσει την Meredith Hunter ενώ είχαν προκληθεί και τρεις ακόμα θάνατοι: δύο που προκλήθηκαν από οδηγό αυτοκινήτου που εγκατέλειψε τα θύματά του και ένας που πνίγηκε σε αρδευτικό κανάλι υπό την επιρροή LSD. Αυτή η συντήρηση του θέματος εκ μέρους των Μέσων έκανε πιο δύσκολη την προσπάθεια των Branker, Stogel και Feldman για να ζητήσουν άδεια από τις τοπικές αρχές για τη χρήση του χώρου. Στην πρόταση που κατέθεσαν στους υπεύθυνους αλλά και στην αστυνομία, ανέφεραν το γεγονός σαν music show κι όχι σαν festival και για καλή τύχη τους, οι άνθρωποι οι οποίοι την εξέτασαν δεν ήξεραν καν τα συγκροτήματα που συμμετείχαν (Deep Purple, Emerson Lake and Palmer, Black Sabbath κ.α.) και νόμιζαν ότι θα έπαιζαν καλλιτέχνες τύπου Osmonds (αμερικάνικο νεανικό αγορίστικο συγκρότημα με μεγάλη επιτυχία στο νεαρόκοσμο αλλά και στην μέση αμερικάνικη οικογένεια).
Ο περισσότερος κόσμος είχε έλθει από την προηγουμένη έχοντας κατασκηνώσει τον περιβάλλοντα χώρο ή κοιμήθηκαν στο αυτοκίνητο. Το πρωί της συναυλίας, μετά από μια έρευνα που έκαναν οι διοργανωτές, βρήκαν τόνους σκουπιδιών, ατελείωτη χρήση ναρκωτικών κι αλκοόλ και χιλιάδες αυτοκίνητα που είχαν μπλοκάρει κάθε διέξοδο. Η πόρτα άνοιξε στις 9.45 και για εκείνο που υπερηφανεύεται περισσότερο ο Don Branker ήταν ο ήχος των 54.000 watt και η ποιότητα ήχου που ήταν ότι καλύτερο είχε ακουστεί σε φεστιβάλ έως τότε.
ΠΟΙΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ, ΤΙ ΕΙΧΑΝ ΚΑΝΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΟΤΕ
Τα ονόματα που έκλεισαν ήταν με σειρά εμφάνισης οι Rare Earth, Earth Wind and Fire, Seals and Crofts, Eagles, Black Sabbath, Deep Purple και Emerson Lake and Palmer αλλά κανείς δεν ήξερε ποια θα ήταν η σειρά του εκτός των 2 headliners!
Οι δύο headliners που ήταν οι Deep Purple και οι Emerson Lake and Palmer, είχαν κυκλοφορήσει οι μεν πρώτοι το πολύ καλό καινούργιο άλμπουμ τους Burn οι δε δεύτεροι είχαν κυκλοφορήσει το άλμπουμ Brain Salad Surgery που είχε φθάσει έως τοΝο11 του αμερικάνικου chart. Οι Black Sabbath είχαν κυκλοφορήσει το πολύ καλό Sabbath Bloody Sabbath αλλά δεν βρισκόντουσαν σε περιοδεία. Είχαν δεχτεί την πρόταση για να παίξουν έχοντας σχεδόν 6μηνη απραξία, «Την μια ημέρα ήμουν στο σαλόνι του σπιτιού μου και την επόμενη στη σκηνή επάνω» είχε πει αργότερα ο Tony Iommi! Οι Earth, Wind and Fire είχαν ένα πολύ καλό όνομα στη soul μουσική, χωρίς να έχουν ακόμα την τεράστια επιτυχία που γνώρισαν αργότερα, οι Rare Earth που άνοιξαν την ημέρα ήταν ήδη γνωστοί και πετυχημένοι και άρεσαν τόσο στους λευκούς όσο και στους μαύρους, αφού ο ήχος τους ήταν κάπου στο ενδιάμεσο. Οι Eagles είχαν κυκλοφορήσει 3 άλμπουμ και είχαν ένα Νο1 στο αμερικάνικο chart μικρών δίσκων με το τραγούδι The Best of My Love". Οι Seals and Crofts ήταν από τα δυνατά ονόματα του country rock ballad με κλασικές επιτυχίες, ενώ οι Black Oak Arkansas μόλις είχαν παραλάβει χρυσούς δίσκους για τις πωλήσεις τους άνω των 500.000 αντιτύπων για τα άλμπουμ τους Rauchen’N’Roll Live και High on the Hog. Πριν από τους Rare Earth, την ατμόσφαιρα ζέστανε με μουσική ο ραδιοφωνικός παραγωγός dJ Don Imus.
Σήμερα είναι ακατανόητο στο ίδιο φεστιβάλ, την ίδια ημέρα, στον ίδιο χώρο να δούμε και να ακούσουμε ένα soul συγκρότημα όπως ήταν οι Earth Wind and Fire, ένα progressive όπως οι ELP και οι Deep Purple! Τότες, ο κόσμος παρακολουθούσε με ενδιαφέρον το κάθε συγκρότημα, χωρίς να αποδοκιμάζει. Άλλα ήθη!
ΤΙ ΑΜΟΙΒΗ ΠΗΡΕ ΤΟ ΚΑΘΕ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ
Οι Deep Purple και οι Emerson, Lake and Palmer πήραν την υψηλότερη αμοιβή, από 75.000$ συν 35% από τα πρώτα 750.000$ των εισπράξεων! Η διάρκεια του set τους θα ήταν 90λεπτά για το κάθε συγκρότημα. Οι Black Sabbath συμφώνησαν για 60 λεπτά εμφάνισης και 50.000$ συν 10% από τα πρώτα 750.000$ των εισπράξεων. Οι Rare Earth και οι Earth Wind 7Fire θα λάμβαναν από 10.000$, οι Eagles 12.500$, οι Black Oak Arkansas 20.000$ και οι Seals and Crofts, 50.000$. Τα εισιτήρια κόστιζαν 10$ η προαγορά τους και 15$ στην πόρτα.
ΚΙ ΟΜΩΣ, ΑΡΧΙΚΑ ΟΙ DEEP PURPLE ΑΡΝΗΘΗΚΑΝ (ΠΟΙΟΣ,ΠΟΙΟΣ, Ο RITCHIE O ΘΕΟΣ!!!)
Όταν οι διοργανωτές έκαναν την πρόταση στο management των Deep Purple, το πρώτου που έκαναν αυτοί με τη σειρά τους ήταν να επικοινωνήσουν με τον Ritchie Blackmore για να τον ρωτήσουν αν ήθελε να παίξει σε φεστιβάλ. Ο Blackmore είχε παγιωμένη θέση ότι δεν ήθελε να παίζει σε φεστιβάλ, γιατί η οργάνωση στα καμαρίνια ήταν πολύ κακή και πάντα κάτι πήγαινε στραβά. Έχοντας συμφωνήσει με τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος απέμενε η απάντηση του Μαυροφορεμένου που τελικά ήλθε(!) με τον όρο να εμφανιστούν το σούρουπο και να είναι το πρώτο συγκρότημα που θα χρησιμοποιούσε το φωτισμό, αφήνοντας τους Emerson Lake and Palmer για τελευταίο όνομα. Πάντως, το σκοπό του τον πέτυχε, γιατί μετά το τρίτο τραγούδι, είχε σκοτεινιάσει εντελώς όπως θα δείτε κι από τα video.
Και φθάνουμε στην πολυπόθητη ημέρα, όπου το φεστιβάλ διεξάγεται κανονικά με τους Black Sabbath να τελειώνουν αρκετά νωρίτερα, γύρω στα 90 λεπτά πριν το σούρουπο κι όταν έξω είχε το φως του ήλιου. Η σκηνή έχει πλέον αδειάσει και ο κόσμος αδημονεί για να δει τους Deep Purple που είχαν καινούργιο δίσκο, καινούργια σύνθεση και καινούργια καλά τραγούδια. Όμως βάση της συμφωνίας, το σούρουπο δεν είχε έλθει ακόμα κι έτσι όταν οι διοργανωτές χτύπησαν την πόρτα στο καμαρίνι του Blackmore για να ετοιμαστεί να βγει, αυτός βλέποντας έξω τον ήλιο, κλείδωσε την πόρτα και αρνήθηκε να βγει!!»Θα πιω μερικά ποτά, θα κάνω practice με την κιθάρα μου και μετά θα βγω» τους απάντησε, για να κερδίσει χρόνο και να βγει το συγκρότημα την συμφωνημένη ώρα. Ο χρόνος πέρναγε, ο κόσμος σφύριζε και φώναζε και ο Blackmore θα εμφανιζόταν μόνο την συμφωνημένη ώρα με τους διοργανωτές να κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα. Έτσι αφού οι παρακλήσεις τους για να συντομεύσει το χρόνο του και να βγει στη σκηνή, του είπαν ότι θα πουν από το μικρόφωνο ότι οι Deep Purple ακύρωσαν την εμφάνισή τους. Κάτι ότι η ώρα είχε περάσει, κάτι η απειλή, οι Deep Purple ανέβηκαν στη σκηνή η οποία ήταν διακοσμημένη με ένα τεράστιο ουράνιο τόξο, κάτω από το οποίο έπαιξαν όλοι!
ΟΙ DEEP PURPLE ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ!
Η εμφάνισή τους στο California Jamming 1974, θεωρείται σαν μια από τις καλύτερες των Τιτανοτεράσατιων και ευτυχώς είναι καταγεγραμμένη σε dvd. Ξεκίνησαν ορεξάτοι με ένα επιβλητικό “Burn” και συνέχισαν με το “Mighty just taker your life” που μπορεί να μην είναι το αβανταδόρικο συναυλιακό κομμάτι αλλά πάντα ήταν από τα αγαπημένα μου. Ειδικά η έστω και μικρής διάρκεια εισαγωγή με τα πλήκτρα του Lord είναι από τις αγαπημένες μου! Χαρακτηριστικό της όλης εμφάνισής τους, οι διφωνίες Coverdale-Hughes που δίνουν άλλο τόνο στα κομμάτια, ακόμα και στο “Mistreded” που ο Blackmore καταθέτει την ταυτότητά του. Ενδιαφέρον έχει η εκτέλεση του “Smoke on the Water” κι αυτό κυρίως της ερμηνείας του Coverdale άλλα και στις διφωνίες του Hughes που το κάνουν να ακούγεται με πολύ ενδιαφέρον. Επίσης, καλή η ερμηνεία του συγκροτήματος στα “You fool no one/The Mule” (18 λεπτά)με το απαραίτητο ντραμ σόλο και το 25λεπτό(!) “Space truckin” που κλείνει το άλμπουμ. Για τους fans του συγκροτήματος, παρ όλη τη μεγάλη διάρκεια των 2 τελευταίων τραγουδιών, δεν είναι βαρετά, αντίθετα, έχουν ενδιαφέρον χάρις στις συνεχής εναλλαγές. Εννοείται ότι μέσα σε αυτά τα 24 λεπτά θα τα δείτε και θα τα ακούσετε όλα. Από ένα πολύ καλό σόλο του Μαυροφορεμένου έως και ένα ενδιαφέρον παιχνίδισμα του Lord στα πλήκτρα. Πάντως, ακούγοντας προσεκτικά το California Jamming, εκείνο που μένει στον ακροατή είναι η συμβολή του Hughes στα φωνητικά που είναι παραπάνω από σημαντική, για να μην πω ότι κλέβει την παράσταση!
Κατά τη διάρκεια της συναυλίας δεν έλειψε η απαραίτητη παρεξήγηση του Blackmore με τον cameramen. Αυτή τη φορά είχε προσυνενοηθεί να ρίξει βενζίνη σε ένα ενισχυτή, να του βάλει φωτιά και η κάμερα να είναι εκεί κοντά για να καλύψει το γεγονός. Όμως κατά τη διάρκεια της συναυλίας, ο cameraman πλησίαζε πολύ κι αυτό ενόχλησε τον Μαυροφορεμένο που φυσικά τον έσπρωξε και με τη σειρά του cameraman τον αποκάλεσε επάνω στη σκηνή “asshole”. Στο video Might just take your life” στο 5.03 προσέξτε πόσο τον έχει πλησιάσει, αλλά φυσικά αυτός δεν είναι λόγος να τον σπρώξει! Βλέποντας τα video, είναι φανερό ότι ο Blackmore γνώριζε ότι ο cameraman θα ήταν δίπλα του, αφού σε όλα σχεδόν τα video απέχει ο ένας από τον άλλον μερικά εκατοστά!!!
Φυσικά το περιστατικό με τη φωτιά και τον ενισχυτή έγινε και μάλιστα με 2 εκρήξεις, μόνο που η κατάληξή του δεν ήταν αυτή που περίμεναν όλοι καθώς από την έκρηξη, άνοιξε μια τρύπα στη σκηνή(!) και οι φλόγες τσουρούφλισαν τον Paice και θάμπωσαν τα γυαλιά του (σ.σ. όσοι φοράτε γυαλιά, καταλαβαίνετε πολύ καλά!). Οι εκρήξεις όχι μόνο έγινα ορατές στον κόσμο, αλλά οι εκρήξεις των ενισχυτών και ηχείων ακούστηκαν στις πρώτες γραμμές του κόσμου. Οι άνθρωποι του management του συγκροτήματος, παρακολουθούσαν τη συναυλία από το van του ABC Channel και με τρόμο είδαν τις 2 εκρήξεις επάνω στη σκηνή. Προς μεγάλη έκπληξη, αρκετά χρόνια αργότερα ο Blackmore όταν ρωτήθηκε σχετικά είπε ότι το έκανε για να φοβίσει τους ELP!!!
Όμως το περιστατικό δεν τελείωσε εδώ καθώς ο Σερίφης ήθελα να ανακρίνει τον Blackmore για τη φωτιά την οποία μπορούσε να προκαλέσει γενικότερη πυρκαγιά. Όμως βάση της συμφωνίας, το συγκρότημα με το που τελείωσε το set του, έφυγε από τη σκηνή χωρίς να αλλάξει, μπήκε σε ελικόπτερο (.σ.σ όλες οι μετακινήσεις των καλλιτεχνών έγινα με ελικόπτερο, από και προς τη σκηνή, όπως και σε ορισμένους στο Woodstock) και επέστρεψε στο Λος Άντζελες. Όμως δεν τον έψαχνε μόνο ο Σερίφης αλλά και οι άνθρωποί του ABC γιατί είχε σπάσει μια κάμερα και ήθελαν αν τους την πληρώσει!
Το όλο περιστατικό μπορείτε να το παρακολουθήσετε στο video του “Space Truckin” από το 18.50 και μετά όπου ο Blackmore αρχίζει να παιχνίδια με την κιθάρα τη σπάει, σπάει και την επόμενη με τον cameraman να τον τραβάει από κοντά (σ.σ. τότε οι κάμερες μετακινόντουσαν πάνω σε ράγες) ,να πετάει τη σπασμένη 2η κιθάρα στον κόσμο ,να παίρνει μια 3η(!) την οποία βάζει πάνω στη σκηνή κι αρχίζει να σολάρει πότε με τη σόλα της μπότας του, και πότε με το τακούνι του! Στο 20.55 γίνονται οι εκρήξεις με τον Hughes να έχει απομακρυνθεί, ενώ ο Blackmore σολάρει με το τακούνι του!!!!! Αμέσως μετά, αρχίζει να πετάει από τη σκηνή ενισχυτές και ηχεία με το συγκρότημα να αυτοσχεδιάζει για να τελειώσουν κάπου εκεί!!!
TRIVIA
Στην επανέκδοση του cd το 2003 ,προστέθηκε και το "Lay Down, Stay Down" που δεν υπήρχε στην αρχική έκδοση.
Το show μεταδόθηκε από το ABC-TV σε prime time ώρα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
14/6/20
Η ΙΔΕΑ
Την ιδέα του φεστιβάλ, είχε ο Don Branker, συνεργάτης του αμερικάνικου τηλεοπτικού καναλιού ABC, ο οποίος δούλευε στην προετοιμασία της εκπομπής In Concert. Βλέποντας τη ακροαματικότητα της εκπομπής αλλά και την επιτυχία των φεστιβάλ στην Αμερική, σκέφτηκε να διοργανώσει ένα δικό του φεστιβάλ όπου θα το κινηματογραφούσε και φυσικά θα το πρόβαλε στο ABC. Συνεργάτες του σε αυτή την ιδέα αλλά και επιχείρημα, ήταν οι Lenny Stogel και Sandy Feldman οι επωμίστηκαν το βάρος στησίματος του καινούργιου εγχειρήματος. Το πρώτο που επέλεξαν ήταν η τοποθεσία, μια πίστα αγώνων αυτοκινήτου την Ontario Motor Speedway, 56 μόλις χιλιόμετρα από το Λος Άντζελες. Ο χώρος πληρούσε τα «θέλω» τους, δηλαδή κοντά στην πόλη για να υπάρχει εύκολη πρόσβαση, χώρος για τον κόσμο, parking, χώρος για τα διάφορα κιόσκια που θα πωλούσαν τα είδη πρώτης ανάγκης (μπύρες, φαγητό, κλπ) και φυσικά τουαλέτες. Η πίστα είχε τέτοιο μέγεθος που μπορούσε να εξυπηρετήσει μέχρι 500 διαγωνιζόμενα αυτοκίνητα(!) και προσφερόταν για το εγχείρημα. Παρ’όλο που είχαν περάσει 5 χρόνια από τα θλιβερά γεγονότα του Altamont Festival, τα περιοδικά και εφημερίδες συντηρούσαν τα γεγονότα εκείνης της ημέρας όπου μέλος των Angels of Hell που είχαν αναλάβει και απρόσκλητα την επίβλεψη της τάξης και της ασφάλειας των θεατών με μοναδικό αντάλλαγμα γενναίες ποσότητες αλκοόλ. Είχαν μαχαιρώσει και σκοτώσει την Meredith Hunter ενώ είχαν προκληθεί και τρεις ακόμα θάνατοι: δύο που προκλήθηκαν από οδηγό αυτοκινήτου που εγκατέλειψε τα θύματά του και ένας που πνίγηκε σε αρδευτικό κανάλι υπό την επιρροή LSD. Αυτή η συντήρηση του θέματος εκ μέρους των Μέσων έκανε πιο δύσκολη την προσπάθεια των Branker, Stogel και Feldman για να ζητήσουν άδεια από τις τοπικές αρχές για τη χρήση του χώρου. Στην πρόταση που κατέθεσαν στους υπεύθυνους αλλά και στην αστυνομία, ανέφεραν το γεγονός σαν music show κι όχι σαν festival και για καλή τύχη τους, οι άνθρωποι οι οποίοι την εξέτασαν δεν ήξεραν καν τα συγκροτήματα που συμμετείχαν (Deep Purple, Emerson Lake and Palmer, Black Sabbath κ.α.) και νόμιζαν ότι θα έπαιζαν καλλιτέχνες τύπου Osmonds (αμερικάνικο νεανικό αγορίστικο συγκρότημα με μεγάλη επιτυχία στο νεαρόκοσμο αλλά και στην μέση αμερικάνικη οικογένεια).
Ο περισσότερος κόσμος είχε έλθει από την προηγουμένη έχοντας κατασκηνώσει τον περιβάλλοντα χώρο ή κοιμήθηκαν στο αυτοκίνητο. Το πρωί της συναυλίας, μετά από μια έρευνα που έκαναν οι διοργανωτές, βρήκαν τόνους σκουπιδιών, ατελείωτη χρήση ναρκωτικών κι αλκοόλ και χιλιάδες αυτοκίνητα που είχαν μπλοκάρει κάθε διέξοδο. Η πόρτα άνοιξε στις 9.45 και για εκείνο που υπερηφανεύεται περισσότερο ο Don Branker ήταν ο ήχος των 54.000 watt και η ποιότητα ήχου που ήταν ότι καλύτερο είχε ακουστεί σε φεστιβάλ έως τότε.
ΠΟΙΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ, ΤΙ ΕΙΧΑΝ ΚΑΝΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΟΤΕ
Τα ονόματα που έκλεισαν ήταν με σειρά εμφάνισης οι Rare Earth, Earth Wind and Fire, Seals and Crofts, Eagles, Black Sabbath, Deep Purple και Emerson Lake and Palmer αλλά κανείς δεν ήξερε ποια θα ήταν η σειρά του εκτός των 2 headliners!
Οι δύο headliners που ήταν οι Deep Purple και οι Emerson Lake and Palmer, είχαν κυκλοφορήσει οι μεν πρώτοι το πολύ καλό καινούργιο άλμπουμ τους Burn οι δε δεύτεροι είχαν κυκλοφορήσει το άλμπουμ Brain Salad Surgery που είχε φθάσει έως τοΝο11 του αμερικάνικου chart. Οι Black Sabbath είχαν κυκλοφορήσει το πολύ καλό Sabbath Bloody Sabbath αλλά δεν βρισκόντουσαν σε περιοδεία. Είχαν δεχτεί την πρόταση για να παίξουν έχοντας σχεδόν 6μηνη απραξία, «Την μια ημέρα ήμουν στο σαλόνι του σπιτιού μου και την επόμενη στη σκηνή επάνω» είχε πει αργότερα ο Tony Iommi! Οι Earth, Wind and Fire είχαν ένα πολύ καλό όνομα στη soul μουσική, χωρίς να έχουν ακόμα την τεράστια επιτυχία που γνώρισαν αργότερα, οι Rare Earth που άνοιξαν την ημέρα ήταν ήδη γνωστοί και πετυχημένοι και άρεσαν τόσο στους λευκούς όσο και στους μαύρους, αφού ο ήχος τους ήταν κάπου στο ενδιάμεσο. Οι Eagles είχαν κυκλοφορήσει 3 άλμπουμ και είχαν ένα Νο1 στο αμερικάνικο chart μικρών δίσκων με το τραγούδι The Best of My Love". Οι Seals and Crofts ήταν από τα δυνατά ονόματα του country rock ballad με κλασικές επιτυχίες, ενώ οι Black Oak Arkansas μόλις είχαν παραλάβει χρυσούς δίσκους για τις πωλήσεις τους άνω των 500.000 αντιτύπων για τα άλμπουμ τους Rauchen’N’Roll Live και High on the Hog. Πριν από τους Rare Earth, την ατμόσφαιρα ζέστανε με μουσική ο ραδιοφωνικός παραγωγός dJ Don Imus.
Σήμερα είναι ακατανόητο στο ίδιο φεστιβάλ, την ίδια ημέρα, στον ίδιο χώρο να δούμε και να ακούσουμε ένα soul συγκρότημα όπως ήταν οι Earth Wind and Fire, ένα progressive όπως οι ELP και οι Deep Purple! Τότες, ο κόσμος παρακολουθούσε με ενδιαφέρον το κάθε συγκρότημα, χωρίς να αποδοκιμάζει. Άλλα ήθη!
ΤΙ ΑΜΟΙΒΗ ΠΗΡΕ ΤΟ ΚΑΘΕ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ
Οι Deep Purple και οι Emerson, Lake and Palmer πήραν την υψηλότερη αμοιβή, από 75.000$ συν 35% από τα πρώτα 750.000$ των εισπράξεων! Η διάρκεια του set τους θα ήταν 90λεπτά για το κάθε συγκρότημα. Οι Black Sabbath συμφώνησαν για 60 λεπτά εμφάνισης και 50.000$ συν 10% από τα πρώτα 750.000$ των εισπράξεων. Οι Rare Earth και οι Earth Wind 7Fire θα λάμβαναν από 10.000$, οι Eagles 12.500$, οι Black Oak Arkansas 20.000$ και οι Seals and Crofts, 50.000$. Τα εισιτήρια κόστιζαν 10$ η προαγορά τους και 15$ στην πόρτα.
ΚΙ ΟΜΩΣ, ΑΡΧΙΚΑ ΟΙ DEEP PURPLE ΑΡΝΗΘΗΚΑΝ (ΠΟΙΟΣ,ΠΟΙΟΣ, Ο RITCHIE O ΘΕΟΣ!!!)
Όταν οι διοργανωτές έκαναν την πρόταση στο management των Deep Purple, το πρώτου που έκαναν αυτοί με τη σειρά τους ήταν να επικοινωνήσουν με τον Ritchie Blackmore για να τον ρωτήσουν αν ήθελε να παίξει σε φεστιβάλ. Ο Blackmore είχε παγιωμένη θέση ότι δεν ήθελε να παίζει σε φεστιβάλ, γιατί η οργάνωση στα καμαρίνια ήταν πολύ κακή και πάντα κάτι πήγαινε στραβά. Έχοντας συμφωνήσει με τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος απέμενε η απάντηση του Μαυροφορεμένου που τελικά ήλθε(!) με τον όρο να εμφανιστούν το σούρουπο και να είναι το πρώτο συγκρότημα που θα χρησιμοποιούσε το φωτισμό, αφήνοντας τους Emerson Lake and Palmer για τελευταίο όνομα. Πάντως, το σκοπό του τον πέτυχε, γιατί μετά το τρίτο τραγούδι, είχε σκοτεινιάσει εντελώς όπως θα δείτε κι από τα video.
Και φθάνουμε στην πολυπόθητη ημέρα, όπου το φεστιβάλ διεξάγεται κανονικά με τους Black Sabbath να τελειώνουν αρκετά νωρίτερα, γύρω στα 90 λεπτά πριν το σούρουπο κι όταν έξω είχε το φως του ήλιου. Η σκηνή έχει πλέον αδειάσει και ο κόσμος αδημονεί για να δει τους Deep Purple που είχαν καινούργιο δίσκο, καινούργια σύνθεση και καινούργια καλά τραγούδια. Όμως βάση της συμφωνίας, το σούρουπο δεν είχε έλθει ακόμα κι έτσι όταν οι διοργανωτές χτύπησαν την πόρτα στο καμαρίνι του Blackmore για να ετοιμαστεί να βγει, αυτός βλέποντας έξω τον ήλιο, κλείδωσε την πόρτα και αρνήθηκε να βγει!!»Θα πιω μερικά ποτά, θα κάνω practice με την κιθάρα μου και μετά θα βγω» τους απάντησε, για να κερδίσει χρόνο και να βγει το συγκρότημα την συμφωνημένη ώρα. Ο χρόνος πέρναγε, ο κόσμος σφύριζε και φώναζε και ο Blackmore θα εμφανιζόταν μόνο την συμφωνημένη ώρα με τους διοργανωτές να κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα. Έτσι αφού οι παρακλήσεις τους για να συντομεύσει το χρόνο του και να βγει στη σκηνή, του είπαν ότι θα πουν από το μικρόφωνο ότι οι Deep Purple ακύρωσαν την εμφάνισή τους. Κάτι ότι η ώρα είχε περάσει, κάτι η απειλή, οι Deep Purple ανέβηκαν στη σκηνή η οποία ήταν διακοσμημένη με ένα τεράστιο ουράνιο τόξο, κάτω από το οποίο έπαιξαν όλοι!
ΟΙ DEEP PURPLE ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ!
Η εμφάνισή τους στο California Jamming 1974, θεωρείται σαν μια από τις καλύτερες των Τιτανοτεράσατιων και ευτυχώς είναι καταγεγραμμένη σε dvd. Ξεκίνησαν ορεξάτοι με ένα επιβλητικό “Burn” και συνέχισαν με το “Mighty just taker your life” που μπορεί να μην είναι το αβανταδόρικο συναυλιακό κομμάτι αλλά πάντα ήταν από τα αγαπημένα μου. Ειδικά η έστω και μικρής διάρκεια εισαγωγή με τα πλήκτρα του Lord είναι από τις αγαπημένες μου! Χαρακτηριστικό της όλης εμφάνισής τους, οι διφωνίες Coverdale-Hughes που δίνουν άλλο τόνο στα κομμάτια, ακόμα και στο “Mistreded” που ο Blackmore καταθέτει την ταυτότητά του. Ενδιαφέρον έχει η εκτέλεση του “Smoke on the Water” κι αυτό κυρίως της ερμηνείας του Coverdale άλλα και στις διφωνίες του Hughes που το κάνουν να ακούγεται με πολύ ενδιαφέρον. Επίσης, καλή η ερμηνεία του συγκροτήματος στα “You fool no one/The Mule” (18 λεπτά)με το απαραίτητο ντραμ σόλο και το 25λεπτό(!) “Space truckin” που κλείνει το άλμπουμ. Για τους fans του συγκροτήματος, παρ όλη τη μεγάλη διάρκεια των 2 τελευταίων τραγουδιών, δεν είναι βαρετά, αντίθετα, έχουν ενδιαφέρον χάρις στις συνεχής εναλλαγές. Εννοείται ότι μέσα σε αυτά τα 24 λεπτά θα τα δείτε και θα τα ακούσετε όλα. Από ένα πολύ καλό σόλο του Μαυροφορεμένου έως και ένα ενδιαφέρον παιχνίδισμα του Lord στα πλήκτρα. Πάντως, ακούγοντας προσεκτικά το California Jamming, εκείνο που μένει στον ακροατή είναι η συμβολή του Hughes στα φωνητικά που είναι παραπάνω από σημαντική, για να μην πω ότι κλέβει την παράσταση!
Κατά τη διάρκεια της συναυλίας δεν έλειψε η απαραίτητη παρεξήγηση του Blackmore με τον cameramen. Αυτή τη φορά είχε προσυνενοηθεί να ρίξει βενζίνη σε ένα ενισχυτή, να του βάλει φωτιά και η κάμερα να είναι εκεί κοντά για να καλύψει το γεγονός. Όμως κατά τη διάρκεια της συναυλίας, ο cameraman πλησίαζε πολύ κι αυτό ενόχλησε τον Μαυροφορεμένο που φυσικά τον έσπρωξε και με τη σειρά του cameraman τον αποκάλεσε επάνω στη σκηνή “asshole”. Στο video Might just take your life” στο 5.03 προσέξτε πόσο τον έχει πλησιάσει, αλλά φυσικά αυτός δεν είναι λόγος να τον σπρώξει! Βλέποντας τα video, είναι φανερό ότι ο Blackmore γνώριζε ότι ο cameraman θα ήταν δίπλα του, αφού σε όλα σχεδόν τα video απέχει ο ένας από τον άλλον μερικά εκατοστά!!!
Φυσικά το περιστατικό με τη φωτιά και τον ενισχυτή έγινε και μάλιστα με 2 εκρήξεις, μόνο που η κατάληξή του δεν ήταν αυτή που περίμεναν όλοι καθώς από την έκρηξη, άνοιξε μια τρύπα στη σκηνή(!) και οι φλόγες τσουρούφλισαν τον Paice και θάμπωσαν τα γυαλιά του (σ.σ. όσοι φοράτε γυαλιά, καταλαβαίνετε πολύ καλά!). Οι εκρήξεις όχι μόνο έγινα ορατές στον κόσμο, αλλά οι εκρήξεις των ενισχυτών και ηχείων ακούστηκαν στις πρώτες γραμμές του κόσμου. Οι άνθρωποι του management του συγκροτήματος, παρακολουθούσαν τη συναυλία από το van του ABC Channel και με τρόμο είδαν τις 2 εκρήξεις επάνω στη σκηνή. Προς μεγάλη έκπληξη, αρκετά χρόνια αργότερα ο Blackmore όταν ρωτήθηκε σχετικά είπε ότι το έκανε για να φοβίσει τους ELP!!!
Όμως το περιστατικό δεν τελείωσε εδώ καθώς ο Σερίφης ήθελα να ανακρίνει τον Blackmore για τη φωτιά την οποία μπορούσε να προκαλέσει γενικότερη πυρκαγιά. Όμως βάση της συμφωνίας, το συγκρότημα με το που τελείωσε το set του, έφυγε από τη σκηνή χωρίς να αλλάξει, μπήκε σε ελικόπτερο (.σ.σ όλες οι μετακινήσεις των καλλιτεχνών έγινα με ελικόπτερο, από και προς τη σκηνή, όπως και σε ορισμένους στο Woodstock) και επέστρεψε στο Λος Άντζελες. Όμως δεν τον έψαχνε μόνο ο Σερίφης αλλά και οι άνθρωποί του ABC γιατί είχε σπάσει μια κάμερα και ήθελαν αν τους την πληρώσει!
Το όλο περιστατικό μπορείτε να το παρακολουθήσετε στο video του “Space Truckin” από το 18.50 και μετά όπου ο Blackmore αρχίζει να παιχνίδια με την κιθάρα τη σπάει, σπάει και την επόμενη με τον cameraman να τον τραβάει από κοντά (σ.σ. τότε οι κάμερες μετακινόντουσαν πάνω σε ράγες) ,να πετάει τη σπασμένη 2η κιθάρα στον κόσμο ,να παίρνει μια 3η(!) την οποία βάζει πάνω στη σκηνή κι αρχίζει να σολάρει πότε με τη σόλα της μπότας του, και πότε με το τακούνι του! Στο 20.55 γίνονται οι εκρήξεις με τον Hughes να έχει απομακρυνθεί, ενώ ο Blackmore σολάρει με το τακούνι του!!!!! Αμέσως μετά, αρχίζει να πετάει από τη σκηνή ενισχυτές και ηχεία με το συγκρότημα να αυτοσχεδιάζει για να τελειώσουν κάπου εκεί!!!
Το εξώφυλλο του dvd |
TRIVIA
Στην επανέκδοση του cd το 2003 ,προστέθηκε και το "Lay Down, Stay Down" που δεν υπήρχε στην αρχική έκδοση.
Το show μεταδόθηκε από το ABC-TV σε prime time ώρα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
14/6/20
Δημοσίευση σχολίου