Το “A spaceman came traveling” είναι ένα από τα τραγούδια με τα οποία έμαθα τον μεγάλο τραγουδοποιό Chris De Burgh. Ήταν αρχές του 1983, λίγο μετά την επιτυχία που είχε γνωρίσει με το “Don’t pay the ferryman” (από το “The getaway”), όταν είχα αγοράσει την συλλογή “Best moves”. Πραγματικά το “Best moves” εδραίωσε την εκτίμησή μου για τον Chris και ειδικά το “A spaceman came traveling” έπαιξε σημαντικό ρόλο σ’ αυτό. Βέβαια το συγκεκριμένο τραγούδι, που έχει διάρκεια λίγο περισσότερο από πέντε λεπτά, περιέχεται και στο δεύτερο album του, το “Spanish Train and Other Stories”, που κυκλοφόρησε το 1975. Όμως η ιστορία του κομματιού ξεκινά λίγους μήνες νωρίτερα…
Είναι μια ζεστή αυγουστιάτικη μέρα του 1974όταν ο Chris μόλις έχει υπογράψει το πρώτο του συμβόλαιο με την A&M. Είναι άφραγκος και φιλοξενείται από έναν φίλο του. Στα χέρια του κρατά το βιβλίο του Erich von Daniken “Chariots of the Gods”. Το βιβλίο έχει κυκλοφορήσει το 1969 και έχει ήδη προκαλέσει πολλές συζητήσεις. Άλλωστε γενικά οι θέσεις του Daniken (που υποστηρίζει ότι οι Πυραμίδες χτίστηκαν από εξωγήινους ή ότι ο άνθρωπος έχει εξωγήινη προέλευση) έχουν προκαλέσει πολλές αντιδράσεις, αλλά ταυτόχρονα αποτελούν πηγή έμπνευσης.
Παράλληλα, ο Chris, είναι θαυμαστής του Ιρλανδού ποιητή William Butler Yeats, που στο ποίημά του The Second Coming αναφέρει ότι ένα σημαντικό παγκόσμιας έκτασης γεγονός (όπως ο ερχομός του Μεσσία) συμβαίνει κάθε 2.000 χρόνια. Με αυτή τη λογική, o Chris, θεωρεί τη γέννηση του Ιησού σαν ένα γεγονός που ταιριάζει στους στίχους του Yeats. Οι σκέψεις διαδέχονται η μια την άλλη: «και αν αυτό που ονομάζουμε αστέρι της Βηθλεέμ ήταν ένα διαστημόπλοιο; κι αν υπάρχει μια καλοπροαίρετη οντότητα στο σύμπαν που προσπαθεί να μας προφυλάξει από το κακό, που κάνουμε ο ένας στον άλλο;» Αυτή η εκδοχή, με έντονο το στοιχείο της επιστημονικής φαντασίας, που εμφανίζει έναν άγγελο σαν επισκέπτη από το διάστημα παρουσιάζεται στους στίχους του “A spaceman came traveling”.
Ο Chris γράφει τη μουσική με έναν «φιλμικό» τρόπο. Βλέπει μπροστά όλα τα πρόσωπα που συμμετέχουν στη Γέννηση. Θέλει η μουσική να έχει μια υπερβατική διάσταση, να πλημμυρίζει τον αέρα και όλοι να αναρωτιούνται για την προέλευσή της. Έτσι εμπλουτίζει το κομμάτι με χορωδιακό μέρος, που είναι απίστευτα μελωδικό και συνάμα πρωτότυπο. Παράλληλα χρησιμοποιεί ηλεκτρικό πιάνο γιατί θέλει να εντείνει την αίσθηση του υπερφυσικού στοιχείου.
Το τραγούδι δεν γνώρισε επιτυχία στην Αγγλία, αλλά κατάφερε να φτάσει στην κορυφή των ιρλανδικών charts το 1976. Πάντως είναι το πρώτο κομμάτι του CdB που κέντρισε το ενδιαφέρον των ραδιοφωνικών παραγωγών. Το 1986, με την ώθηση από την τεράστια επιτυχία του 'The Lady in Red', επανακυκλοφόρησε, με το ίδιο εξώφυλλο αλλά..έγχρωμο, φτάνοντας στο Νο15 στην Ιρλανδία και το Νο40 στο Ηνωμένο Βασίλειο. Από τότε το συναντάμε σε πολλές χριστουγεννιάτικες μουσικές συλλογές, ενώ και ο Chris συνηθίζει να το περιλαμβάνει στο setlist των συναυλιών που δίνει τις μέρες των Χριστουγέννων. Ο Chris de Burgh έχει δηλώσει ότι προτιμά ένα τραγούδι του να ακούγεται με μικρή συχνότητα, αλλά για πολλά χρόνια, παρά να γίνει μια μεγάλη επιτυχία για μικρό χρονικό διάστημα και έπειτα να ξεχαστεί. Θεωρώ ότι το “A spaceman came traveling” είναι ακριβώς αυτό που επιθυμεί ο δημιουργός του.
ΘΟΔΩΡΟΣ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ
21/12/19
Είναι μια ζεστή αυγουστιάτικη μέρα του 1974όταν ο Chris μόλις έχει υπογράψει το πρώτο του συμβόλαιο με την A&M. Είναι άφραγκος και φιλοξενείται από έναν φίλο του. Στα χέρια του κρατά το βιβλίο του Erich von Daniken “Chariots of the Gods”. Το βιβλίο έχει κυκλοφορήσει το 1969 και έχει ήδη προκαλέσει πολλές συζητήσεις. Άλλωστε γενικά οι θέσεις του Daniken (που υποστηρίζει ότι οι Πυραμίδες χτίστηκαν από εξωγήινους ή ότι ο άνθρωπος έχει εξωγήινη προέλευση) έχουν προκαλέσει πολλές αντιδράσεις, αλλά ταυτόχρονα αποτελούν πηγή έμπνευσης.
Παράλληλα, ο Chris, είναι θαυμαστής του Ιρλανδού ποιητή William Butler Yeats, που στο ποίημά του The Second Coming αναφέρει ότι ένα σημαντικό παγκόσμιας έκτασης γεγονός (όπως ο ερχομός του Μεσσία) συμβαίνει κάθε 2.000 χρόνια. Με αυτή τη λογική, o Chris, θεωρεί τη γέννηση του Ιησού σαν ένα γεγονός που ταιριάζει στους στίχους του Yeats. Οι σκέψεις διαδέχονται η μια την άλλη: «και αν αυτό που ονομάζουμε αστέρι της Βηθλεέμ ήταν ένα διαστημόπλοιο; κι αν υπάρχει μια καλοπροαίρετη οντότητα στο σύμπαν που προσπαθεί να μας προφυλάξει από το κακό, που κάνουμε ο ένας στον άλλο;» Αυτή η εκδοχή, με έντονο το στοιχείο της επιστημονικής φαντασίας, που εμφανίζει έναν άγγελο σαν επισκέπτη από το διάστημα παρουσιάζεται στους στίχους του “A spaceman came traveling”.
Ο Chris γράφει τη μουσική με έναν «φιλμικό» τρόπο. Βλέπει μπροστά όλα τα πρόσωπα που συμμετέχουν στη Γέννηση. Θέλει η μουσική να έχει μια υπερβατική διάσταση, να πλημμυρίζει τον αέρα και όλοι να αναρωτιούνται για την προέλευσή της. Έτσι εμπλουτίζει το κομμάτι με χορωδιακό μέρος, που είναι απίστευτα μελωδικό και συνάμα πρωτότυπο. Παράλληλα χρησιμοποιεί ηλεκτρικό πιάνο γιατί θέλει να εντείνει την αίσθηση του υπερφυσικού στοιχείου.
Το τραγούδι δεν γνώρισε επιτυχία στην Αγγλία, αλλά κατάφερε να φτάσει στην κορυφή των ιρλανδικών charts το 1976. Πάντως είναι το πρώτο κομμάτι του CdB που κέντρισε το ενδιαφέρον των ραδιοφωνικών παραγωγών. Το 1986, με την ώθηση από την τεράστια επιτυχία του 'The Lady in Red', επανακυκλοφόρησε, με το ίδιο εξώφυλλο αλλά..έγχρωμο, φτάνοντας στο Νο15 στην Ιρλανδία και το Νο40 στο Ηνωμένο Βασίλειο. Από τότε το συναντάμε σε πολλές χριστουγεννιάτικες μουσικές συλλογές, ενώ και ο Chris συνηθίζει να το περιλαμβάνει στο setlist των συναυλιών που δίνει τις μέρες των Χριστουγέννων. Ο Chris de Burgh έχει δηλώσει ότι προτιμά ένα τραγούδι του να ακούγεται με μικρή συχνότητα, αλλά για πολλά χρόνια, παρά να γίνει μια μεγάλη επιτυχία για μικρό χρονικό διάστημα και έπειτα να ξεχαστεί. Θεωρώ ότι το “A spaceman came traveling” είναι ακριβώς αυτό που επιθυμεί ο δημιουργός του.
21/12/19
Δημοσίευση σχολίου