Το άλμπουμ Fragile είναι το τέταρτο studio άλμπουμ των Yes κι ένα από τα καλύτερα τους και σίγουρα πολύ καλύτερο από τα πρώτα τρία τους. Ώριμός και ντελικάτος ήχος με την κιθάρα του Steve Howe να μας «γνωρίζει» ήχους που έως τότε δεν είχαν φθάσει στα αυτιά μας κι ένα πομπώδης ήχος από τα πλήκτρα, από τον άγνωστό μας Rick Wakeman.
Όμως εκτός του νεοφερμένου Rick Wakeman στην ευρύτερη παρέα των Yes υπάρχει ακόμα ένας καινούργιος, ο εικαστικός/σχεδιαστής Roger Dean, που έως τότε είχε μικρή παρουσία, έχοντας σχεδιάσει 16 εξώφυλλα δίσκων με σημαντικότερα τα δύο άλμπουμ των Osibisa (Osibisa και Woyaya) και Atomic Rooster (Hearing of ) αλλά μόνο τα 2 εξώφυλλα των Osibisa να είναι στο πνεύμα που τον καθιέρωσαν .
Ο Dean είχε ήδη αρχίσει να κάνει επαφές με στελέχη δισκογραφικών εταιρειών για να σχεδιάσει κι άλλα εξώφυλλα και μια από τα σημαντικότερες συναντήσεις του ήταν αυτή με τον Phil Carson, Δ/ντη της Atlantic Rec Ευρώπης. Του Carson άρεσε η προσέγγιση του Dean και του είπε να μείνουν σε επαφή ώστε μόλις παρουσιαστεί μια ευκαιρία να συνεργαστούν. Τότε η Atlantic είχε 2 μεγάλα rock συγκροτήματα, τους Led Zeppelin και τους Yes. Πράγματι, δεν πέρασαν λίγες εβδομάδες κι ο Carson τηλεφώνησε στον Dean προτείνοντας του να σχεδιάσει το εξώφυλλο του καινούργιου άλμπουμ των Yes! Παρ όλο που συναντήθηκε με το συγκρότημα για να ανταλλάξουν απόψεις, δεν είχε ακούσει τη μουσική τους και ήξερε μόνο τον τίτλο του άλμπουμ, Fragile (Εύθραστο). Το σχέδιο που βλέπετε στο εξώφυλλο είναι επηρεασμένο από την μόλυνση του περιβάλλοντος (σ.σ. μιλάμε για το 1972 όταν στη χώρα μας δεν ξέραμε τη σημαίνει οικολογία που είναι ελληνική λέξη και δεν ασχολούμαστε καν με τέτοια θέματα!). Η προσέγγιση του δεν είναι καταστροφική π.χ νεκρά ζώα και κατεστραμμένη γη, αλλά ο πλανήτης κι ένα σκάφος που φεύγει παίρνοντας μαζί του κατοίκους για να αποικίσουν σε άλλο πλανήτη! Βέβαια εκείνο που κερδίζει αμέσως είναι η εικαστική ιδιαιτερότητα του Dean, μια ιδιαιτερότητα που τον έφερε στην κορυφή. Το διαστημόπλοιο που φαίνεται σαν ξύλινο κι έχει πτερύγια ψαριού, οι κοφτεροί η βράχοι (σ.σ. άλλο σήμα κατατεθέν των έργων του) και το πράσινο χωρίς την ύπαρξη πόλεων, συνθέτουν ένα από τα ωραιότερα εξώφυλλα του.
Στην πίσω πλευρά , το διαστημόπλοιο έχει φύγει κι κομμάτια έχουν αρχίσει να αποσυντίθενται από τον πλανήτη.
Το κυριότερο στα έργα του Dean είναι ότι η προσέγγιση του φανταστικού είναι τόσο καλή και ξεχωριστή που δένει απόλυτα(!) με τη μουσική τόσο των Yes με τους οποίους συνεργάστηκε πολλά χρόνια αλλά κι άλλων συγκροτημάτων.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
28/6/19
Όμως εκτός του νεοφερμένου Rick Wakeman στην ευρύτερη παρέα των Yes υπάρχει ακόμα ένας καινούργιος, ο εικαστικός/σχεδιαστής Roger Dean, που έως τότε είχε μικρή παρουσία, έχοντας σχεδιάσει 16 εξώφυλλα δίσκων με σημαντικότερα τα δύο άλμπουμ των Osibisa (Osibisa και Woyaya) και Atomic Rooster (Hearing of ) αλλά μόνο τα 2 εξώφυλλα των Osibisa να είναι στο πνεύμα που τον καθιέρωσαν .
Ο Dean είχε ήδη αρχίσει να κάνει επαφές με στελέχη δισκογραφικών εταιρειών για να σχεδιάσει κι άλλα εξώφυλλα και μια από τα σημαντικότερες συναντήσεις του ήταν αυτή με τον Phil Carson, Δ/ντη της Atlantic Rec Ευρώπης. Του Carson άρεσε η προσέγγιση του Dean και του είπε να μείνουν σε επαφή ώστε μόλις παρουσιαστεί μια ευκαιρία να συνεργαστούν. Τότε η Atlantic είχε 2 μεγάλα rock συγκροτήματα, τους Led Zeppelin και τους Yes. Πράγματι, δεν πέρασαν λίγες εβδομάδες κι ο Carson τηλεφώνησε στον Dean προτείνοντας του να σχεδιάσει το εξώφυλλο του καινούργιου άλμπουμ των Yes! Παρ όλο που συναντήθηκε με το συγκρότημα για να ανταλλάξουν απόψεις, δεν είχε ακούσει τη μουσική τους και ήξερε μόνο τον τίτλο του άλμπουμ, Fragile (Εύθραστο). Το σχέδιο που βλέπετε στο εξώφυλλο είναι επηρεασμένο από την μόλυνση του περιβάλλοντος (σ.σ. μιλάμε για το 1972 όταν στη χώρα μας δεν ξέραμε τη σημαίνει οικολογία που είναι ελληνική λέξη και δεν ασχολούμαστε καν με τέτοια θέματα!). Η προσέγγιση του δεν είναι καταστροφική π.χ νεκρά ζώα και κατεστραμμένη γη, αλλά ο πλανήτης κι ένα σκάφος που φεύγει παίρνοντας μαζί του κατοίκους για να αποικίσουν σε άλλο πλανήτη! Βέβαια εκείνο που κερδίζει αμέσως είναι η εικαστική ιδιαιτερότητα του Dean, μια ιδιαιτερότητα που τον έφερε στην κορυφή. Το διαστημόπλοιο που φαίνεται σαν ξύλινο κι έχει πτερύγια ψαριού, οι κοφτεροί η βράχοι (σ.σ. άλλο σήμα κατατεθέν των έργων του) και το πράσινο χωρίς την ύπαρξη πόλεων, συνθέτουν ένα από τα ωραιότερα εξώφυλλα του.
Το πίσω μέρος του εξώφυλλου |
Στην πίσω πλευρά , το διαστημόπλοιο έχει φύγει κι κομμάτια έχουν αρχίσει να αποσυντίθενται από τον πλανήτη.
Το κυριότερο στα έργα του Dean είναι ότι η προσέγγιση του φανταστικού είναι τόσο καλή και ξεχωριστή που δένει απόλυτα(!) με τη μουσική τόσο των Yes με τους οποίους συνεργάστηκε πολλά χρόνια αλλά κι άλλων συγκροτημάτων.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
28/6/19
Δημοσίευση σχολίου