Το τραγούδι “Lucky Man”, από τα πιο γνωστά των Emerson, Lake & Palmer, συμπεριελήφθη στον πρώτο ομότιτλο δίσκο τους (1970). Ο μπασίστας/κιθαρίστας/τραγουδιστής Greg Lake το συνέθεσε σε ηλικία 12 ετών, με τις πρώτες τέσσερις συγχορδίες που έμαθε, παίζοντας στην κιθάρα που είχε αγοράσει για εκείνον η μητέρα του. Σύμφωνα με τον δημιουργό του: “Επρόκειτο για μία φανταστική ιστορία, ένα μεσαιωνικό παραμύθι
για κάποιον που έχει τα πάντα (περιουσία, άλογα, γυναίκες...), ύστερα πηγαίνει στον πόλεμο, όπου όμως σκοτώνεται από σφαίρα, δεν στάθηκε τυχερός στο τέλος. Δεν υπήρχε κάποιο βαθύτερο μήνυμα στους στίχους, ώσπου το ηχογραφήσαμε με το συγκρότημα (ELP), και τότε, νομίζω, συνδέθηκε περισσότερο με τον πόλεμο στο Βιετνάμ. Ο κόσμος το εξέλαβε σαν μία παράλληλη ιστορία για κάποιον στρατιώτη που πηγαίνει στον πόλεμο, όπου και τελικώς πεθαίνει.Φυσικά, το τραγούδι δεν γράφτηκε για τον πόλεμο, όμως ο κόσμος το αντελήφθη με τον συγκεκριμένο τρόπο διότι ο καθείς έχει τον δικό του τρόπο να αισθάνεται/βιώνει κάποιο τραγούδι.
Και τούτο είναι κάτι που έχω μάθει στην καριέρα μου, νομίζω ότι είναι καλύτερο να αφήνεις τους ανθρώπους να έχουν την δική τους αντίληψη για ένα τραγούδι.”
Ο Lake δεν είχε αποτυπώσει την σύνθεση σε κάποιο χαρτί, απλώς την θυμόταν.
Προς το τέλος των ηχογραφήσεων για τον πρώτο δίσκο των ELP, διαπιστώθηκε ότι υπολείπονταν ακόμη ένα τραγουδιού για να συμπληρωθεί, αλλά κανείς δεν είχες είχε κάποια μελωδία/σύνθεση γραμμένη. Ο Lake παρουσίασε το “Lucky Man” αλλά ο Keith Emerson δεν το ήθελε για το άλμπουμ, διότι αφενός δεν του άρεσε και αφετέρου είπε στα άλλα μέλη ότι δεν έβρισκε πώς θα μπορούσε να συμμετάσχει στο κομμάτι.
Έτσι πήρε τον δρόμο για την κοντινή pub και ο Lake με τον Palmer ξεκίνησαν να το ηχογραφούν.
Ο Lake είχε αναφέρει σε συνέντευξή του: “Η αρχική ηχογράφηση του τραγουδιού, μόνον με ακουστική κιθάρα και τα τύμπανα ακουγόταν απαίσια. Φωνή, ακουστική κιθάρα και τύμπανα δεν ηχούν καλά μαζί. Όταν προσέθεσα τις γραμμές του μπάσου, άρχισε να ακούγεται σαν κανονικό τραγούδι. Στην συνέχεια προσέθεσα περισσότερα μέρη ακουστικής κιθάρας και τις φωνητικές αρμονίες και, επιτέλους, έμοιαζε κατάλληλο για τον δίσκο. Όταν επέστρεψε ο Keith (Emerson) από την pub, και άκουσε το “Lucky Man” ολοκληρωμένο, είπε: “Πρέπει να παίξω κι εγώ στο κομμάτι.” Δεν υπήρχε χώρος στο κομμάτι για εκείνον, υπήρχε όμως δυνατότητα για ένα σόλο στο τέλος του. Μόλις είχαν παραλάβει ένα Moog συνθεσάιζερ στο στούντιο από τον δημιουργό του (Bob Moog). Ο Keithδ εν είχε παίξει ποτέ στο συγκεκριμένο όργανο πριν.Όταν άρχισε να πειραματίζεται με το Moog, ο Lake πάτησε το κουμπί της ηχογράφησης . Όταν ολοκλήρωσε το παίξιμο, άκουσαν το αποτέλεσμα και ενθουσιάστηκαν από τον ήχο. Ο Lake επέμενε να χρησιμοποιηθεί το σόλο αυτούσιο, ο Emerson ήθελε να δοκιμάσει ξανά διότι πίστευε ότι θα είχε ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα. Σύμφωνα με τον Lake: “Εάν είχαμε δοκιμάσει να ηχογραφήσουμε ένα δεύτερο σόλο θα είχαμε χάσει το πρώτο διότι δεν υπήρχαν άλλες διαθέσιμες ταινίες. Στο τέλος ο οργανίστας πείστηκε να κρατήσουν την αρχική εγγραφή, η οποία κατέληξε στον δίσκο.”
Ο Keith Emerson είχε αναφέρει: “Το τραγούδι δεν ήταν εφικτό να παρουσιαστεί ζωντανά, όπως είχε ηχογραφηθεί, λόγω της πολυπλοκότητας του. Ο Greg έπαιξε τρία όργανα στην ηχογράφηση (μπάσο, ακουστική και ηλεκτρική κιθάρα), αλλά στην σκηνή το ερμηνεύει με ακουστική κιθάρα μόνο, και πιθανότατα το ακροατήριο που θα ήθελε να ακούσει την εκδοχή του δίσκου να απογοητεύεται. Ίσως θα έπρεπε να είχαμε προνοήσει, ώστε να ενορχηστρώναμε διαφορετικά το “Lucky Man” για να πετύχουμε ικανοποιητικότερο αποτέλεσμα στις ζωντανές εμφανίσεις.”
Κυκλοφόρησε σε μικρό δίσκο, αρχικώς το 1970, με υψηλότερη θέση στην Ολλανδία (Νο. 14). Στον Καναδά ανέβηκε έως το Νο. 25, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες στο Νο. 48 και δεύτερη φορά το 1973 (Νο. 51 Η.Π.Α.).
TRIVIA
• Ο πρώην τεχνικός στα Moog, David Van Koevering, εξήρε το τραγούδι, διότι απετέλεσε την μεγάλη επιτυχία του οργάνου στην δημοφιλή μουσική (το σόλο του Emerson).
• Στα τέλη της δεκαετίας 1970, μην έχοντας παίξει για πολύ μεγάλο διάστημα το τραγούδι, ο Emerson δεν θυμόταν το σόλο, ώστε ζήτησε από τους υπευθύνους του περιοδικού “Keyboard Magazine” να τον προμηθεύσουν με αντίγραφο διότι γνώριζε ότι είχαν επιμεληθεί και το είχαν στην κατοχή τους.
• Ακούγεται στις ταινίες “NVA” (γερμανική 2005) και “BlacKkKlasman” του Spike Lee (2018). Επίσης σε επεισόδιο των The Simpsons (2010) και σε διαφημιστικό για το VW Passat στην αμερικάνική τηλεόραση (2013), ενώ έκλεινε το πρόγραμμα “The Next Chapter” στο καναδικό ραδιόφωνο (CBC Radio One).
ΓΙΑΝΝΗΣ 602
18/1/19
για κάποιον που έχει τα πάντα (περιουσία, άλογα, γυναίκες...), ύστερα πηγαίνει στον πόλεμο, όπου όμως σκοτώνεται από σφαίρα, δεν στάθηκε τυχερός στο τέλος. Δεν υπήρχε κάποιο βαθύτερο μήνυμα στους στίχους, ώσπου το ηχογραφήσαμε με το συγκρότημα (ELP), και τότε, νομίζω, συνδέθηκε περισσότερο με τον πόλεμο στο Βιετνάμ. Ο κόσμος το εξέλαβε σαν μία παράλληλη ιστορία για κάποιον στρατιώτη που πηγαίνει στον πόλεμο, όπου και τελικώς πεθαίνει.Φυσικά, το τραγούδι δεν γράφτηκε για τον πόλεμο, όμως ο κόσμος το αντελήφθη με τον συγκεκριμένο τρόπο διότι ο καθείς έχει τον δικό του τρόπο να αισθάνεται/βιώνει κάποιο τραγούδι.
Και τούτο είναι κάτι που έχω μάθει στην καριέρα μου, νομίζω ότι είναι καλύτερο να αφήνεις τους ανθρώπους να έχουν την δική τους αντίληψη για ένα τραγούδι.”
Ο Lake δεν είχε αποτυπώσει την σύνθεση σε κάποιο χαρτί, απλώς την θυμόταν.
Προς το τέλος των ηχογραφήσεων για τον πρώτο δίσκο των ELP, διαπιστώθηκε ότι υπολείπονταν ακόμη ένα τραγουδιού για να συμπληρωθεί, αλλά κανείς δεν είχες είχε κάποια μελωδία/σύνθεση γραμμένη. Ο Lake παρουσίασε το “Lucky Man” αλλά ο Keith Emerson δεν το ήθελε για το άλμπουμ, διότι αφενός δεν του άρεσε και αφετέρου είπε στα άλλα μέλη ότι δεν έβρισκε πώς θα μπορούσε να συμμετάσχει στο κομμάτι.
Έτσι πήρε τον δρόμο για την κοντινή pub και ο Lake με τον Palmer ξεκίνησαν να το ηχογραφούν.
Ο Lake είχε αναφέρει σε συνέντευξή του: “Η αρχική ηχογράφηση του τραγουδιού, μόνον με ακουστική κιθάρα και τα τύμπανα ακουγόταν απαίσια. Φωνή, ακουστική κιθάρα και τύμπανα δεν ηχούν καλά μαζί. Όταν προσέθεσα τις γραμμές του μπάσου, άρχισε να ακούγεται σαν κανονικό τραγούδι. Στην συνέχεια προσέθεσα περισσότερα μέρη ακουστικής κιθάρας και τις φωνητικές αρμονίες και, επιτέλους, έμοιαζε κατάλληλο για τον δίσκο. Όταν επέστρεψε ο Keith (Emerson) από την pub, και άκουσε το “Lucky Man” ολοκληρωμένο, είπε: “Πρέπει να παίξω κι εγώ στο κομμάτι.” Δεν υπήρχε χώρος στο κομμάτι για εκείνον, υπήρχε όμως δυνατότητα για ένα σόλο στο τέλος του. Μόλις είχαν παραλάβει ένα Moog συνθεσάιζερ στο στούντιο από τον δημιουργό του (Bob Moog). Ο Keithδ εν είχε παίξει ποτέ στο συγκεκριμένο όργανο πριν.Όταν άρχισε να πειραματίζεται με το Moog, ο Lake πάτησε το κουμπί της ηχογράφησης . Όταν ολοκλήρωσε το παίξιμο, άκουσαν το αποτέλεσμα και ενθουσιάστηκαν από τον ήχο. Ο Lake επέμενε να χρησιμοποιηθεί το σόλο αυτούσιο, ο Emerson ήθελε να δοκιμάσει ξανά διότι πίστευε ότι θα είχε ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα. Σύμφωνα με τον Lake: “Εάν είχαμε δοκιμάσει να ηχογραφήσουμε ένα δεύτερο σόλο θα είχαμε χάσει το πρώτο διότι δεν υπήρχαν άλλες διαθέσιμες ταινίες. Στο τέλος ο οργανίστας πείστηκε να κρατήσουν την αρχική εγγραφή, η οποία κατέληξε στον δίσκο.”
Ο Keith Emerson είχε αναφέρει: “Το τραγούδι δεν ήταν εφικτό να παρουσιαστεί ζωντανά, όπως είχε ηχογραφηθεί, λόγω της πολυπλοκότητας του. Ο Greg έπαιξε τρία όργανα στην ηχογράφηση (μπάσο, ακουστική και ηλεκτρική κιθάρα), αλλά στην σκηνή το ερμηνεύει με ακουστική κιθάρα μόνο, και πιθανότατα το ακροατήριο που θα ήθελε να ακούσει την εκδοχή του δίσκου να απογοητεύεται. Ίσως θα έπρεπε να είχαμε προνοήσει, ώστε να ενορχηστρώναμε διαφορετικά το “Lucky Man” για να πετύχουμε ικανοποιητικότερο αποτέλεσμα στις ζωντανές εμφανίσεις.”
Κυκλοφόρησε σε μικρό δίσκο, αρχικώς το 1970, με υψηλότερη θέση στην Ολλανδία (Νο. 14). Στον Καναδά ανέβηκε έως το Νο. 25, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες στο Νο. 48 και δεύτερη φορά το 1973 (Νο. 51 Η.Π.Α.).
TRIVIA
• Ο πρώην τεχνικός στα Moog, David Van Koevering, εξήρε το τραγούδι, διότι απετέλεσε την μεγάλη επιτυχία του οργάνου στην δημοφιλή μουσική (το σόλο του Emerson).
• Στα τέλη της δεκαετίας 1970, μην έχοντας παίξει για πολύ μεγάλο διάστημα το τραγούδι, ο Emerson δεν θυμόταν το σόλο, ώστε ζήτησε από τους υπευθύνους του περιοδικού “Keyboard Magazine” να τον προμηθεύσουν με αντίγραφο διότι γνώριζε ότι είχαν επιμεληθεί και το είχαν στην κατοχή τους.
• Ακούγεται στις ταινίες “NVA” (γερμανική 2005) και “BlacKkKlasman” του Spike Lee (2018). Επίσης σε επεισόδιο των The Simpsons (2010) και σε διαφημιστικό για το VW Passat στην αμερικάνική τηλεόραση (2013), ενώ έκλεινε το πρόγραμμα “The Next Chapter” στο καναδικό ραδιόφωνο (CBC Radio One).
ΓΙΑΝΝΗΣ 602
18/1/19
Δημοσίευση σχολίου