ΑΥΞΗΣΗ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΒΙΝΥΛΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ ΤΟ 2018. ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Οι επανεκδόσεις των άλμπουμ των Beatles, των Pink Floyd και του David Bowie, βοήθησαν τα μέγιστα στην αύξηση πωλήσεων του βινυλίου κατά 15% στην Αμερική το 2018, σε σχέση με το 2017. Γενικά οι επανεκδόσεις δίσκων καλλιτεχνών του λεγόμενου κλασικού rock βρίσκονται σε πολύ υψηλά επίπεδα καθώς και γενικότερα οι καλλιτέχνες που έχουν αφήσει ιστορία, όπως θα διαβάσετε από τις παρακάτω 2 λίστες που δημοσίευσε η Nielsen. Εντυπωσιακό είναι ότι πρώτο άλμπουμ στην Αμερική σε πωλήσεις δίσκου βινυλίου είναι το soundtrack, Guardians of the Galaxy: Awesome Mix Vol. 1 με 84.000 αντίτυπα κι ακολουθούν τα Thriller του Michael Jackson με επίσης 84.000 και το Rumours των Fleetwood Mac με 77.000 αντίτυπα. Τα στοιχεία της Nielsen δείχνουν ότι στην Αμερική το 2018 πουλήθηκαν 16.800.000 αντίτυπα δίσκοι βινυλίου, νούμερο που δείχνει αύξηση πωλήσεων κατά 14.6% σε σχέση με το 2017. Στη χώρα μας για κάποιο ανεξήγητο λόγο δεν ανακοινώνονται επίσημες πωλήσεις δίσκων βινυλίου και cd και φυσικά συγκριτικά στοιχεία. Σκέφτηκα ότι θα ήταν χρήσιμο σε μια τέτοια παράθεση στοιχείων για την αμερικάνικη αγορά να υπάρξει και σχετική για την ελληνική. Επικοινώνησα με τον Κο Νίκο Στεφανάκη, Operations Manager της IFPI Greece και του Grammo ο οποίος πρόθυμα μου απάντησε στις παρακάτω ερωτήσεις που αφορούν την ελληνική αγορά. H συνέντευξή του ακολουθεί μετά την παράθεση των 2 λιστών.
Top 10 Selling Vinyl Albums of 2018 
1. Soundtrack, Guardians of the Galaxy: Awesome Mix Vol. 1 (84,000)
2. Michael Jackson, Thriller (84,000)
3. Fleetwood Mac, Rumours (77,000)
4. The Beatles, Abbey Road (76,000)
5. Prince and the Revolution, Purple Rain (71,000)
6. Pink Floyd, The Dark Side of the Moon (67,000)
7. Bob Marley and The Wailers, Legend: The Best Of … (61,000)
8. Queen, Greatest Hits (60,000)
9. Amy Winehouse, Back to Black (59,000)
10. Panic! at the Disco, Pray for the Wicked (59,000)
Best-Selling Artists on Vinyl of 2018
1. The Beatles (321,000)
2. Pink Floyd (177,000)
3. David Bowie (150,000)
4. Pani! At the Disco (148,000)
5. Fleetwood Mac (139,000)
6. Led Zeppelin (138,000)
7. Michael Jackson (131,000)
8. Jimi Hendrix (119,000)
9. Metallica (116,000)
10. Queen (113,000)

Α.Ρ. Υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία πωλήσεων δίσκων βινυλίου ανά χρονιά;
Ν. Σ. - Κατ’ αρχάς αναφορικά με στοιχεία πωλήσεων για το 2018, λόγω του ελέγχου που πραγματοποιείται από ορκωτούς ελεγκτές μετά το πέρας του οικονομικού έτους των εταιρειών δεν θα έχουμε τίποτα διαθέσιμο πριν την Άνοιξη του 2019. Αν και θα υπάρχει στο report που λαμβάνουμε ανάλυση κατά φορέα (και άρα αριθμός βινυλίων που πουλήθηκαν και downloads), δεν θα έχουμε εικόνα για τους top τίτλους σε κάθε κατηγορία, καθώς το report παρουσιάζει οικονομικά δεδομένα και όχι «ποιοτικά» χαρακτηριστικά.
Α.Ρ Στα πόσα επίσημα streaming είναι ο χρυσός δίσκος (άλμπουμ/τραγούδι) στη χώρα μας;
Ν.Σ. - Δεν έχει ακόμα καθοριστεί όριο χρυσού και πλατινένιου στα streaming, δεδομένου ότι η αγορά ήταν ακόμα αρκετά ανώριμη. Πιστεύω όμως ότι φέτος είναι η χρονιά δημιουργίας αυτών των ορίων. Έχουμε ήδη ξεκινήσει τη συλλογή πληροφοριών για τα κριτήρια που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες και πιστεύω ότι εντός του 2019 θα λυθεί και αυτό το θέμα.
Α.Ρ. Πότε ένα δίσκος γίνεται χρυσός από αντίτυπα φυσικής μορφής;
Ν.Σ - Τα όρια για τις φυσικές πωλήσεις είναι για ελληνικό album 6.000 το χρυσό και 12.000 το πλατινένιο, ενώ για όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες (ξένο album, ελληνικό ή ξένο single, DVD, κλπ) είναι αντίστοιχα 3.000 και 6.000.
Α.Ρ. Πως βγαίνει το επίσημο chart του IFPI;
Ν.Σ. Το chart φυσικών πωλήσεων προκύπτει από τις χονδρικές πωλήσεις εταιρειών προς τα σημεία λιανικής. Τα στοιχεία συγκεντρώνονται από την ίδια την IFPI. Ιδανικά, ένα chart πρέπει να προκύπτει από πωλήσεις λιανικής (retail chart), όπως συμβαίνει σε αρκετές, αλλά όχι όλες, τις χώρες. Κατά το παρελθόν υπήρξαν επανειλημμένες προσπάθειες μετατροπής του chart φυσικών πωλήσεων σε retail και η IFPI είχε αποφασίσει να αναλάβει το κόστος της απαιτούμενης οργάνωσης και εξοπλισμού, αλλά η ιδέα απορρίφθηκε τελικά από τα ίδια τα καταστήματα λιανικής για καθαρά δικούς τους λόγους. Δεν υπήρξαν νεώτερες προσπάθειες για τη δημιουργία ενός retail chart, δεδομένου ότι το ύψος των φυσικών πωλήσεων τα τελευταία χρόνια είναι τέτοιο που οι αποκλίσεις μεταξύ του υφιστάμενου chart και ενός retail chart θα ήταν απειροελάχιστες. Το γεγονός αυτό είναι θετικό για την αξιοπιστία του chart, αλλά δυστυχώς πολύ κακό για την ίδια την αγορά.
Από την άλλη μεριά, το digital chart της IFPI προκύπτει από στοιχεία που συλλέγονται απ’ ευθείας από τα συνεργαζόμενα ψηφιακά καταστήματα και έτσι, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, αποτελεί ξεκάθαρα ένα chart λιανικής.(Πατήστε εδώ για να δείτε το επίσημο ελληνικό chart αυτής της εβδομάδας).
Α.Ρ. Σε τι στάδιο βρίσκεται σήμερα η ΑΕΠΙ. Έχει διακόψει τη λειτουργία της, ή βρίσκεται σε προσωρινή διακοπή;  
Ν.Σ. Τα δικαιώματα των δημιουργών (συνθετών & στιχουργών) που διαχειριζόταν η ΑΕΠΙ είναι πλέον υπό τη διαχείριση της ΕΥΕΔ (http://www.eyed.gr/), μετά την ανάκληση της άδειας της ΑΕΠΙ.
Όπως μπορείτε να δείτε και στην αντίστοιχη σελίδα (http://www.eyed.gr/el/ποιοι-είμαστε/ποια-είναι-η-ευεδ) η ΕΥΕΔ έχει ένα χρονικό ορίζοντα λειτουργίας 2 ετών με σκοπό τη δημιουργία μίας διάδοχης κατάστασης.
Α.Ρ Τέλος, ποιος είναι ο αρμόδιος φορέας που συλλέγει τα στοιχεία (νούμερα) για το επίσημο chart του IFPI; Γίνεται από συγκεκριμένο αρμόδιο φορέα ή τα δίνουν απ ευθείας οι εταιρείες ;
Ν.Σ Τα στοιχεία για το chart συλλέγονται και ελέγχονται από την IFPI.


 
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
17/1/19/
Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου