Την ιδέα για να παρουσιάσω το Live άλμπουμ των Ολλανδών Focus στη στήλη «Τα Καλύτερα live Αλμπουμ όλων των Εποχών» μού την έδωσε ο καλός μου φίλος Δικαιόπολις με τη σχετική αναφορά του. Τα live άλμπουμ των progressive συγκροτημάτων έχουν αντικειμενικά πολλές δυσκολίες, όσο αφορά την προσέγγισή τους. Κι αυτό, γιατί αν περιμένει κάνεις από συγκροτήματα τύπου Yes, King Crimson αλλά και Focus με τους οποίους θα ασχοληθούμε σήμερα, να ακούσει στα live άλμπουμ τους στοιχεία που υπάρχουν και περισσεύουν στις hard rock live κυκλοφορίες, τότε έχει κάνει λάθος …δίσκο.
Έχοντας κυκλοφορήσει ήδη 3 studio άλμπουμ και έχοντας 2 κομμάτια με τα οποία τους έμαθαν όλοι οι rock fans τα “Hocus Pocus’ και “Sylvia”, οι Focus ηχογραφούν τη συναυλία τους της 5ης Μαϊου 1973 στο Rainbow Theater του Λονδίνου. Το σύνολο των ηχογραφήσεων δεν ικανοποιεί το συγκρότημα που τελικά προσθέτει ή αλλάζει ορισμένες ηχογραφήσεις που είχαν και τελικά κυκλοφορεί το At the Rainbow! Για τους νεώτερους αναγνώστες να εξηγήσω ότι δεν είναι ότι πιο εύκολο η μεταφορά των δύσκολων και πολύπλοκων συνθέσεων των progressive συγκροτημάτων σε live άλμπουμ. Πόσο μάλλον των Focus που οι συνθέσεις τους βασίζονται στην κλασική μουσική! Άρα μην περιμένετε να ακούσετε ένα rock live με τη σχετική ελευθερία στους μουσικούς. Νιώθω την ανάγκη να ξαναγράψω ότι οι Focus δεν έχουν απλά δανεισμένα στοιχεία από την κλασική μουσική αλλά γράφουν με γνώμονα την κλασική! (Διαβάστε εδώ άρθρο με τις καλύτερες κλασικές συνθέσεις από rock συγκροτήματα). Αρμονικές, λυρικές συνθέσεις με τα ευγενικά σόλο του κιθαρίστα Jan Akkerman να στολίζει τις συνθέσεις και να δίνει συνθετική διέξοδο. Ακούγοντας ξανά και ξανά τα “Focus III”, “Answers” και το “Eruption” που καταλαμβάνει τη μισή δεύτερη πλευρά του βινυλίου, προσέξτε πόσο σωστά εξελίσσονται οι αναλογίες κλασικής και rock με τη σχετική πολυπλοκότητα που προϋποθέτει το progressive.
Το At the Rainbow αφήνει καλές εντυπώσεις στους παραδοσιακούς prog fans όσο και στους καινούργιους που δεν είναι εξοικειωμένοι με τον ήχο.
ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΜΕΤΑ
Το 1974 κυκλοφόρησαν το τέταρτο studio άλμπουμ τους με τίτλο Hamburger Concerto το οποίο μη σάς παρασύρει ο τίτλος δεν είναι κι αυτό live ηχογραφημένο στο Αμβούργο, αλλά εμπνευσμένο από το έργο του Johannes Brahm, Variations of a Theme by Haydn.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
11/11/18/
Έχοντας κυκλοφορήσει ήδη 3 studio άλμπουμ και έχοντας 2 κομμάτια με τα οποία τους έμαθαν όλοι οι rock fans τα “Hocus Pocus’ και “Sylvia”, οι Focus ηχογραφούν τη συναυλία τους της 5ης Μαϊου 1973 στο Rainbow Theater του Λονδίνου. Το σύνολο των ηχογραφήσεων δεν ικανοποιεί το συγκρότημα που τελικά προσθέτει ή αλλάζει ορισμένες ηχογραφήσεις που είχαν και τελικά κυκλοφορεί το At the Rainbow! Για τους νεώτερους αναγνώστες να εξηγήσω ότι δεν είναι ότι πιο εύκολο η μεταφορά των δύσκολων και πολύπλοκων συνθέσεων των progressive συγκροτημάτων σε live άλμπουμ. Πόσο μάλλον των Focus που οι συνθέσεις τους βασίζονται στην κλασική μουσική! Άρα μην περιμένετε να ακούσετε ένα rock live με τη σχετική ελευθερία στους μουσικούς. Νιώθω την ανάγκη να ξαναγράψω ότι οι Focus δεν έχουν απλά δανεισμένα στοιχεία από την κλασική μουσική αλλά γράφουν με γνώμονα την κλασική! (Διαβάστε εδώ άρθρο με τις καλύτερες κλασικές συνθέσεις από rock συγκροτήματα). Αρμονικές, λυρικές συνθέσεις με τα ευγενικά σόλο του κιθαρίστα Jan Akkerman να στολίζει τις συνθέσεις και να δίνει συνθετική διέξοδο. Ακούγοντας ξανά και ξανά τα “Focus III”, “Answers” και το “Eruption” που καταλαμβάνει τη μισή δεύτερη πλευρά του βινυλίου, προσέξτε πόσο σωστά εξελίσσονται οι αναλογίες κλασικής και rock με τη σχετική πολυπλοκότητα που προϋποθέτει το progressive.
Και οι Focus δεν είναι τόσο πολύπλοκοι όσο οι Yes, Genesis και King Crimson για να απαριθμήσω μερικούς που χρειάζεσαι το μίτο της Αριάδνης για να ξεφύγεις από τις πολυδαίδαλες συνθέσεις τους. Το…ευτύχημα είναι ότι οι Focus ξέρουν πότε να τελειώνουν τα τραγούδια τους και δεν γίνονται κουραστικοί. Ακούστε το “Answers’ και προσέξτε πόσο όμορφα εξελίσσεται σαν σύνθεση αλλά και σαν παίξιμο. Το ίδιο η νωχελική εισαγωγή του “Eruption” που στη συνέχεια τα πλήκτρα του Thjis Van Leer θυμίζουν έντονα Premiata Forneria Marconi (σ.σ. υπέροχο ιταλικό progressive συγκρότημα) . Ο δίσκος κλείνει με τα “Hocus Pocus” (διαβάστε εδώ την ιστορία του τραγουδιού) και “Sylvia” με ιδιαίτερη αναφορά στο πρώτο που η κιθάρα του Akkerman είναι στο πρώτο πλάνο και το όλο κομμάτι ακούγεται πιο rock.
Αν και το άλμπουμ είναι μονό, το εξώφυλλο είναι κοπτικό και ανοίγει στα τρία. Ελπίζω η φωτογραφία να σας βοηθάει να το καταλάβετε!Το At the Rainbow αφήνει καλές εντυπώσεις στους παραδοσιακούς prog fans όσο και στους καινούργιους που δεν είναι εξοικειωμένοι με τον ήχο.
Το διπλό εσωτερικό εξώφυλλο του δίσκου. |
ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΜΕΤΑ
Το 1974 κυκλοφόρησαν το τέταρτο studio άλμπουμ τους με τίτλο Hamburger Concerto το οποίο μη σάς παρασύρει ο τίτλος δεν είναι κι αυτό live ηχογραφημένο στο Αμβούργο, αλλά εμπνευσμένο από το έργο του Johannes Brahm, Variations of a Theme by Haydn.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
11/11/18/
Ο oποίος Brahms ήταν από το Αμβούργο, οπότε ίσως από εκεί ο τίτλος Hamburger Concerto. Ή, ίσως να ήταν απλώς ... πεινασμένοι (και να θέλαν να φάνε hamburger).
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλέξανδρε, σ' ευχαριστώ για το όμορφο post! Ομολογώ ότι δεν είχα ποτέ παρατηρήσει όσα αναφέρεις. Για μένα ήταν απλώς ένα εντυπωσιακό επίτευγμα, ειδικά επειδή ήταν live! Τι να κάνουμε; Γηράσκω αεί διδασκόμενος!