Εικαστικό: Δημήτρης Σειρηνάκης |
Γράφει ο Αλέξανδρος Ριχάρδος
Ας ξεκινήσουμε με τις διασκευές που είναι καλύτερες από τις πρώτες εκτελέσεις. Το 1999 κυκλοφόρησε ένα τυπικό tribute στους Aerosmith με τίτλο Not the Same old Song and Dance με μια εξαιρετική διασκευή του "Dream On" από τη φωνή του Ronnie James Dio και την κιθάρα του Yngwie Malmsteen! Για να είμαστε ειλικρινείς όλα τα λεφτά είναι η ερμηνεία του Dio, παρ’ όλη την εξαιρετική δουλεία του Malmsteen. Σαν να ακούς άλλο κομμάτι, σαν να μην έχεις ξανακούσεις ποτέ το Dream On. Δεν ξέρω τι έχουν πει οι Tyler και Perry, αλλά σίγουρα όταν το άκουσαν θα ξεροκατάπιαν. Η έκφραση »δεν υπάρχει» ταιριάζει απόλυτα. Η καλύτερη διασκευή όλων των εποχών.
Το άλμπουμ του John Lennon, Imagine (1971) είναι το πιο γνωστό του σε όλο τον κόσμο. Όλοι ξέρουμε το ομώνυμο κομμάτι, τους στίχους του, τη μελωδία του αλλά είμαι σίγουρος ότι ελάχιστοι έχουν ακούσει προσεκτικά ολόκληρο το άλμπουμ. Σε αυτό λοιπόν το άλμπουμ υπάρχει και το "Jealous Guy", μια σύνθεση που ο Lennon είχε γράψει από το 1968 και αρχικά προοριζόταν για το "White Album" των Beatles με τους στίχους να είναι εμπνευσμένοι από τη διδασκαλία του Maharishi Mahesh Yogi. Τον Φεβρουάριο του 1981 οι Roxy Music το διασκεύασαν και το κυκλοφόρησαν μόνο σαν single, χωρίς να μπει σε κανένα άλμπουμ τους. Η εκτέλεση τους πήγε στο Νο1 του βρετανικού chart και με βαριά καρδιά γράφω παρ΄όλο το θαυμασμό μου προς τον John Lennon, ότι η εκτέλεση τους είναι κλάσεις καλύτερη από την πρώτη. Για την ιστορία, το "Jealous Guy" είναι το πλέον πολυδιασκευασμένο τραγούδι του Lennon με περισσότερες από 92 διασκευές!
Οι Creedence Clearwater Revival έχουν διασκευάσει πολλά τραγούδια, αλλά δύο από αυτά τα έκαναν δικά τους. Πρώτα το I Put a Spell on You, του Screamin' Jay Hawkins από το 1956 και το I Heard It Through the Grapevine, σύνθεση των Norman Whitfield και Barrett Strong, γνωστό στο χώρο της soul από τις ερμηνείες των Gladys Knight & the Pips αλλά κυρίως του Marvin Gaye.
Winning (1976) που ηχογραφήθηκε σε παραγωγή του Roger Glover που παίζει μπάσο και στην ηχογράφηση των Rainbow. Όμως πριν τη διασκευή των Rainbow και μάλιστα ένα χρόνο πριν, οι νοτιοαφρικάνοι Clout και οι αμερικάνοι Head East είχαν διασκευάσει το "Since You Been Gone", για τα πρώτα άλμπουμ της δισκογραφίας τους, αλλά πέρασαν απαρατήρητες οι διασκευές τους .
Οι Τιτανοτεράστιοι συμπεριέλαβαν το "Hush" (Νο 58 Μ.Βρετανία, Νο 4 Αμερική) στο πρώτο άλμπουμ τους, Shades of Deep Purple κι έκτοτε δεν είχαν καμία άλλη επιτυχία στους μικρούς δίσκους, τόσο της Αμερικής όσο και της Μ.Βρετανίας, παρά το 1970 με το Black Night. Η σύνθεση των Τιτανοτεράστιων στην εκτέλεση του 1968 ήταν Rod Evans τραγούδι, Nick Simper μπάσο, Jon Lord πλήκτρα, Ritchie Balckmore ντραμς και Ian Paice ντραμς και έδωσαν στο τραγούδι μια φρεσκάδα που παραμένει αναλλοίωτη έως και σήμερα. Το 1988 το επαναηχογράφησαν και το συμπεριέλαβαν στο live άλμπουμ τους Nobody’s Perfect σε studio εκτέλεση με τον Ian Gillan φωνητικά αλλά το κομμάτι δεν πέρασε. Η πρώτη διασκευή τους του 1968 παραμένει κορυφαία και η άποψη του γράφοντος είναι ότι στο συγκεκριμένο κομμάτι ο Jon Lord κάνει το καλύτερο σόλο του. To "Hush" γνώρισε πολλές διασκευές με σημαντικότερη αυτή των Kula Shaker (1997, Νο 2 Μ.Βρετανία).
Το πώς έφθασαν οι Nazareth να διασκευάσουν το This Flight Tonight εξηγεί ο ντράμερ, Pete Agnew: "To είχαμε ακούσει από το ραδιόφωνο όταν είμαστε περιοδεία μέσα στο van. Το γράψαμε σε κασέτα και το ακούγαμε συνέχεια. Έτσι καταλήξαμε να το διασκευάσουμε». Από τη δική της πλευρά, η Joni Mitchell η οποία τραγουδάει μπαλάντες, έμεινε έκπληκτη όταν έμαθε ότι το τραγούδι της διασκευάστηκε από ένα rock συγκρότημα, που καλά καλά δεν ήξερε και μάλιστα είχε γίνει επιτυχία! Όταν εμφανίστηκε στο Λονδίνο, ξεκίνησε τη συναυλία της με αυτό το τραγούδι, λέγοντας: 'Ξεκινώ τη συναυλία μου με ένα τραγούδι των Nazareth'!"
Η νεκρανάσταση των Aerosmith αλλά και η μεγαλύτερη επιτυχία των Run DMC. To 1986 οι Run-DMC είχαν τελειώσει τις ηχογραφήσεις των καινούργιων τραγουδιών τους για το άλμπουμ Raising in Hell όταν ο παραγωγός τους Rick Rubin τους είπε ότι το υλικό ήταν μάλλον αδύνατον και έπρεπε να προσθέσουν κάποιο κομμάτι για να έχει επιτυχία ο δίσκος. Τους πρότεινε το Walk this Way των Aerosmith τους οποίους οι Run DMC δεν γνώριζαν καν την ύπαρξή τους. Ο Rick Rubin ήταν αυτός που τους πρότεινε να μην αρκεστούν σε ένα απλό sampling του κομματιού, αλλά να κρατήσουν όλα τα rock στοιχεία του για να κερδίσουν και τους rock fans! O Rubin τηλεφώνησε στους Tyler και Perry και τους πρότεινε να πάρουν μέρος στην ηχογράφηση αλλά και στο video, με αποτέλεσμα η καινούργια εκτέλεση του τραγουδιού να πάει Νο4 στην Αμερική και Νο 8 στη Μ.Βρετανία και να γίνει η μεγαλύτερη επιτυχία των Run DMC. To κυριότερο όμως ήταν ότι κατάφερε να αναστήσει και τους έως τότε «πεθαμένους» Aerosmith.Δείτε εδώ το video.
Έχω αναρωτηθεί πολλές φορές αν ο κόσμος ήξερε το All along the Watchtower αν δεν το είχε διασκευάσει ο Jimi Hendrix; Το τραγούδι είναι σύνθεση του Bob Dylan και εμφανίστηκε στο άλμπουμ του John Wesley Harding(1967, κυκλοφόρησε τότε σαν single αλλά δεν έκανε επιτυχία. Ο Hendrix ευφυώς το διασκεύασε την επόμενη κιόλας χρονιά και σαν single πήγε στοΝο5 του chart της Μ. Βρετανίας και στο Νο 20 του αμερικάνικου. Σε αυτή τη διασκευή σε δύο πράγματα πρέπει να εστιάσουμε: Το πρώτο είναι η εξαιρετική διασκευή του Hendrix που πληροί τον όρο «κάνει δικό του το τραγούδι» και ο δεύτερος πως του ήλθε η ιδέα να το διασκευάσει. Ο χρυσόδετος κι ασήκωτος τόμος της ιστορίας του rock μας λέει ο μηχανικός ήχου Andy Johns έδωσε μια κασέτα στον Hendrix με το τραγούδι κι ο Hendrix) την άκουσε στο studiο. Βέβαια όλα τα λεφτά είναι η κιθάρα του και η πραγματική αλλαγή που κάνει στην αρχική σύνθεση. Περκάσιονς στο κομμάτι παίζει ο κιθαρίστας των Rolling Stones, Brian Jones! O Hendrix δεν έμεινε ικανοποιημένος από την αρχική ηχογράφηση και πήρε τις ταινίες και έκανε overdubbing τα κιθαριστικά μέρη στο Record Plant της Νέας Υόρκης με μηχανικό ήχου τον Tony Bongiovi, ξάδελφο του John Bon Jovi με το γνωστό εξαιρετικό αποτέλεσμα που ξέρουμε!Το τραγούδι έχει διασκευαστεί και στα ελληνικά από τον Διονύση Σαββόπουλο με τίτλο «Ο παλιάτσος κι ο ληστής». Το 2001 ο Δημήτρης Πουλικάκος το έχει διασκευάσει με τίτλο «Γύρω γύρω στη Σκοπιά», γράφοντας στο ένθετο του δίσκου του, Αδέσποτα Σκυλιά την εξής σημαντική σημείωση. «Το 1968 τραγουδήσαμε στα ελληνικά με τους M.G.C (σ.σ πρωτοπόρο ελληνικό συγκρότημα της δεκαετίας του 60)το All along the Watchtower του Bob Dylan. Είχα κάνει τη μετάφραση κι ένα βράδυ που παίζαμε στου Λεωνίδα στην Πλάκα, είχε έλθει να μας ακούσει ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο οποίος μου ζήτησε τα λόγια, του τάδωσα και αλλάζοντας αρκετά τους στίχους, το έβγαλε ως «Ο παλιάτσος κι ο ληστής». Είχαμε θελήσει κι εμείς να το βγάλουμε τότε ως 45αρι και μάλιστα και μάλιστα πριν από τον Νιόνιο, αλλά η εταιρεία μας (Music Box) που όλως τυχαίως είναι η και τωρινή μας (σ.σ. ο συγκεκριμένος δίσκος Αδέσποτα Σκυλιά κυκλοφόρησε από την Music Box) το βρήκε αντεμπορικό και μας πρότεινε το ιταλικό hit της εποχής “Ablausi” που βέβαια τώρα κανένας δεν το θυμάται. Αρνηθήκαμε και σπάσαμε το συμβόλαιο μας! Η διασκευή του Σαββόπουλου υπάρχει στο δίσκο του Ο Μπάλος ενώ το 1992 τη διασκευή του Σαββόπουλου, διασκεύασαν(!!!) κι οι Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας που το κυκλοφόρησαν στο οποίες κυκλοφόρησε στο Mini lp «Υπάρχει λόγος».
Και πάνω από όλα καταλάβαινε ότι ταίριαζε απόλυτα στους Quiet Riot! Το συγκρότημα όμως επέμενε να σαμποτάρει (!) την ηχογράφηση του γιατί ο τραγουδιστής Kevin DuBrow το απεχθανόταν κι αντιπαθούσε τους Slade! Όταν έφτασε όμως ο κόμπος στο χτένι και τους ανακοινώθηκε η ημερομηνία της επίσημης ηχογράφησης, αναγκάστηκαν να μπουν στο στούντιο, χωρίς φυσικά καμία προετοιμασία. Όχι μόνο αυτό, αλλά έκαναν και πλάκα στον ηχολήπτη αποκαλύπτοντάς του όλο το παρασκήνιο και λέγοντάς του, ότι θα παίξουν ‘ό, τι τους έρθει’ και αν θέλει ο ίδιος το ηχογραφεί για να γελάσει με τη σίγουρη αποτυχία.
Πράγματι, ξεκίνησαν να παίζουν, και μάλιστα χάνοντας ένα στίχο και ένα ρεφρέν, αφού δεν ήξεραν καλά το κομμάτι. Παίζοντας όμως, άρχισαν να ‘τη βρίσκουν’, ξέχασαν τις αντιδράσεις τους και τα έδωσαν όλα. Περιττό να πούμε ότι ο μάνατζερ ήταν ενθουσιασμένος ενώ ο Kevin DuBrow έξαλλος που θα έπρεπε τελικά να το τραγουδήσει.
Η διασκευή, που πατάει αρκετά στην πρωτότυπη εκτέλεση, έφθασε στο Νο.5 (με τους Slade είχε φτάσει στην Αμερική μόνο έως το Νο.98) και είναι η μεγαλύτερη single επιτυχία του αμερικάνικου συγκροτήματος.
Ήταν τεράστιο hit (το πρώτο heavy metal τραγούδι που μπήκε στα charts), έβαλε τους Quiet Riot στο πάνθεον των μεγάλων συγκροτημάτων, οι οποίοι ένα χρόνο μετά, επανέλαβαν τη συνταγή και με το ‘Mama were all crazee now’ επίσης των Slade, ενώ στη συνέχεια σιγά σιγά ξεχάστηκαν. Διαβάστε εδώ την ιστορία του τραγουδιού όπως παρουσιάστηκε στη στήλη Έτσι Γράφτηκε.
Ο κιθαρίστας των καναδών Loverboy, Paul Dean έχει κυκλοφορήσει τρία προσωπικά άλμπουμ, με πρώτο το Hard Core (1989) όπου είχε συμπεριλάβει και το τραγούδι Sword & Stone σύνθεση των Desmond Child, Paul Stanley και Bruce Kulick. Αν και στην Ελλάδα το τραγούδι είναι πιο γνωστό από την εκτέλεση των Bonfire (σ.σ.υπάρχει στο soundtrack Shocker) η εκτέλεση του Dean είναι πολύ καλύτερη με πολύ όγκος και πλουσιότερη παραγωγή.
Η διασκευή του I shot the Sheriff από τον Eric Clapton έγινε πολύ μεγαλύτερη επιτυχία σε σχέση με την πρώτη εκτέλεση του Bob Marley από το 1973. To κομμάτι ακόμα και σήμερα ακούγεται στην εκτέλεση του Slowhand. Διαβάστε εδώ την ιστορία του τραγουδιού όπως παρουσιάστηκε στη στήλη Έτσι γράφτηκε.
To 1970, οι Black Sabbath κυκλοφόρησαν σε μικρό δίσκο το τραγούδι Evil Woman, πρώτη εκτέλεση από τους Αμερικάνους Crow. Σαν μικρός δίσκος απέτυχε όμως και η επιλογή από τη δισκογραφική εταιρεία ήταν λάθος καθώς το άλμπουμ είχε τουλάχιστόν άλλα 2 τραγούδια που θα μπορούσαν να κάνουν τη διαφορά. Απλά μένω στο Wizard! H αλήθεια είναι ότι το Evil Woman (Don't Play Your Games with Me), πέρασε και δεν άγγιξε, αλλά τουλάχιστον το άκουσαν όσοι αγόρασαν τον πρώτο ιστορικό ομότιτλο δίσκο τους. Ακούστε το εδώ
Οι Heart στη δεύτερη και πολύ πετυχημένη περίοδο της καριέρας τους έχουν πολύ μεγάλες επιτυχίες με τραγούδια διασκευές. Το What About Love (διαβάστε εδώ άρθρο για την τριετία 1981-1983 που οι Heart δοκιμάστηκαν) αρχικά ερμηνεύτηκε από το καναδέζικο συγκρότημα των Toronto αλλά πέρασε απαρατήρητο. Έπρεπε να φθάσουμε στο 1985 για να το κάνουν τεράστια επιτυχία οι Heart. Το καταπληκτικό είναι ότι οι Toronto ποτέ δεν το κυκλοφόρησαν σε δίσκο αφού όταν το παρουσίασαν στη δισκογραφική τους εταιρεία, υπήρξαν αμφιβολίες(!) για το αν θα έπερεπε να το συμπεριλάβουν στο άλμπουμ και το άφησαν έξω. Έτυχε στο studio να βρίσκεται ηNancy Wilson που το άκουσε σε κασέτα και το έπαιξε με τους Heart. Οι άτυχοι Toronto το συμπεριέλαβα σαν bonus track στην επανακυικλοφορία του τρίτου άλμπουμ τους Get it on Credit (1982) αλλά ήταν πια αργά. To ίδιο συνέβη και με το τραγούδι Alone, σύνθεση των Steinberg και Kelly που το ηχογράφησαν σαν I-Ten το 1983.Δηλαδη οι δύο συνθέτες, στιχουργοί σχημάτισαν τους I-Ten! Την επόμενη χρονιά το ερμήνευσαν οι ηθοποιοί/τραγουδιστές Valerie Stevenson και John Stamos για την ταινία Dreams. Τελικά το 1987 οι Heart το πήγαν Νο1 στην Αμερική και το έκαναν δικό τους.
Έως και την κυκλοφορία του single Once Bitten, Twice Shy, το αμερικάνικο συγκρότημα των Great White δεν είχε καμία επιτυχία στο αμερικάνικο chart μικρών δίσκων. Δυο πολύ καλά δικά τους τραγούδια, το Rock me και το Save Your Love είχαν σταματήσει πολύ χαμηλά στο Top. Απορίας άξιο είναι που άκουσαν το Once Bitten, Twice Shy και πως πείστηκαν να το διασκευάσουν. Το τραγούδι είναι σύνθεση του Ian Hunter, τραγουδιστή και κιθαρίστα του αγγλικού συγκροτήματος Mott the Hoople κι όταν είχε κυκλοφορήσει το 1975 είχε φθάσει στοΝο14 του βρετανικού chart.
To 1989 οι Great White το διασκεύασαν για το άλμπουμ τους …Twice Shy και κυκλοφόρησε και σε single γνωρίζοντας επιτυχία, αφού πήγε στο Νο5 του αμερικάνικου chart και στο Νο97 της Μ.Βρετανίας. Σχεδόν όλοι σήμερα θεωρούν το τραγούδι σαν ένα τραγούδι των Great White!
Πολλές διασκευές έχουν κάνει και οι Metallica, αλλά μόνο δύο αξίζει να αναφερθούν. Εξ’ άλλου, το άρθρο έχει θέσει σαν βασικό όρο η καινούργια διασκευή να ξεπερνά την αρχική. Η πρώτη είναι η διασκευή τους στο Am I Evil? των Diamond Head από το 1980. Διασκευή που τίμησαν με εξαιρετικό τρόπο οι Αμερικάνοι Metallica γνωρίζοντας το κομμάτι στον κόσμο, που στο εν τω μεταξύ είχε ξεχάσει τους Diamond (σ.σ. όσοι τους ήξεραν). Το ίδιο έκαναν και με τη σύνθεση του Bob Seger, Turn the Page (1973) ένα τραγούδι τους που οι στίχοι του μιλούν για τη ζωή του καλλιτέχνη στο δρόμο και την απουσία της οικογένειας του.
Όρθα ο Δικαιόπολις στα προσέθεσε σχόλια την εξαιρετική διασκευή του Joe Cocker στη σύνθεση των Lennon/McCartney With a little help of my friends που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) των Beatles. Η ερμηνεία του τόσο στο Woodstock όπου όλος ο πλανήτης έμαθε το τραγούδι όσο και στο προσωπικό του δίσκο, έκαναν το κομμάτι πασίγνωστο και '"δικό του" με τους Lennon/ Mc Cartney να του στέλνουν τις ευχαριστίες τους! Διαβάστε εδώ την μεγάλη πορεία του άγγλου τραγουδιστή και το ευχαριστήριο γράμμα των 2 Beatles. Να προσθέσω ακόμα μια εκπληκτική διασκευή από τη τεράστια φωνή του Joe Cocker, το You Can Leave Your Hat On, σύνθεση του Randy Newman από το 1972 που το είχε πρωτοερμηνεύσει στο άλμπουμ του Sail Away. Η εκτέλεση του Cocker ήταν τουλάχιστον εξαιρετική, συν την ενορχήστρωση. Η εκτέλεση του Cocker ακούστηκε στην ταινία 9½ Weeks στην περίφημη σκηνή που έμειεν χαραγμένη σε όλους μας. Λίγο πριν το τέλος του άρθρου, θα διαβάσετε για το live άλμπουμ των Emerson Lake and Palmer, Pictures at an Exhibition(1971) όπου σε ολόκληρο το άλμπουμ κι όχι σ’ ένα μόνο τραγούδι, διασκευάζουν το έργου του Ρώσου συνθέτη Modest Mussorgsky (1839 –1881) δίνοντας του μια σύγχρονη μορφή Οι Emerson Lake and Palmer είχαν καθιερωθεί σαν ένα μεγαλοπρεπές progressive συγκρότημα και το Pictures at an Exhibition ήταν το τρίτο άλμπουμ της καριέρας τους, ηχογραφημένο ζωντανά στο δημαρχείο του Newcastle. Με κλασικές καταβολές ο πιανίστας/οργανίστας του συγκροτήματος Keith Emerson κατάφερε να δώσει μια καινούργια πνοή στο βαρύ έργο του Mussorgsky και να κάνει προσιτό στη νεολαία.
To 1989 οι Great White το διασκεύασαν για το άλμπουμ τους …Twice Shy και κυκλοφόρησε και σε single γνωρίζοντας επιτυχία, αφού πήγε στο Νο5 του αμερικάνικου chart και στο Νο97 της Μ.Βρετανίας. Σχεδόν όλοι σήμερα θεωρούν το τραγούδι σαν ένα τραγούδι των Great White!
Πολλές διασκευές έχουν κάνει και οι Metallica, αλλά μόνο δύο αξίζει να αναφερθούν. Εξ’ άλλου, το άρθρο έχει θέσει σαν βασικό όρο η καινούργια διασκευή να ξεπερνά την αρχική. Η πρώτη είναι η διασκευή τους στο Am I Evil? των Diamond Head από το 1980. Διασκευή που τίμησαν με εξαιρετικό τρόπο οι Αμερικάνοι Metallica γνωρίζοντας το κομμάτι στον κόσμο, που στο εν τω μεταξύ είχε ξεχάσει τους Diamond (σ.σ. όσοι τους ήξεραν). Το ίδιο έκαναν και με τη σύνθεση του Bob Seger, Turn the Page (1973) ένα τραγούδι τους που οι στίχοι του μιλούν για τη ζωή του καλλιτέχνη στο δρόμο και την απουσία της οικογένειας του.
Όρθα ο Δικαιόπολις στα προσέθεσε σχόλια την εξαιρετική διασκευή του Joe Cocker στη σύνθεση των Lennon/McCartney With a little help of my friends που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) των Beatles. Η ερμηνεία του τόσο στο Woodstock όπου όλος ο πλανήτης έμαθε το τραγούδι όσο και στο προσωπικό του δίσκο, έκαναν το κομμάτι πασίγνωστο και '"δικό του" με τους Lennon/ Mc Cartney να του στέλνουν τις ευχαριστίες τους! Διαβάστε εδώ την μεγάλη πορεία του άγγλου τραγουδιστή και το ευχαριστήριο γράμμα των 2 Beatles. Να προσθέσω ακόμα μια εκπληκτική διασκευή από τη τεράστια φωνή του Joe Cocker, το You Can Leave Your Hat On, σύνθεση του Randy Newman από το 1972 που το είχε πρωτοερμηνεύσει στο άλμπουμ του Sail Away. Η εκτέλεση του Cocker ήταν τουλάχιστον εξαιρετική, συν την ενορχήστρωση. Η εκτέλεση του Cocker ακούστηκε στην ταινία 9½ Weeks στην περίφημη σκηνή που έμειεν χαραγμένη σε όλους μας. Λίγο πριν το τέλος του άρθρου, θα διαβάσετε για το live άλμπουμ των Emerson Lake and Palmer, Pictures at an Exhibition(1971) όπου σε ολόκληρο το άλμπουμ κι όχι σ’ ένα μόνο τραγούδι, διασκευάζουν το έργου του Ρώσου συνθέτη Modest Mussorgsky (1839 –1881) δίνοντας του μια σύγχρονη μορφή Οι Emerson Lake and Palmer είχαν καθιερωθεί σαν ένα μεγαλοπρεπές progressive συγκρότημα και το Pictures at an Exhibition ήταν το τρίτο άλμπουμ της καριέρας τους, ηχογραφημένο ζωντανά στο δημαρχείο του Newcastle. Με κλασικές καταβολές ο πιανίστας/οργανίστας του συγκροτήματος Keith Emerson κατάφερε να δώσει μια καινούργια πνοή στο βαρύ έργο του Mussorgsky και να κάνει προσιτό στη νεολαία.
To 1980, ο τότε άγνωστος συνθέτης/τραγουδιστής Christopher Cross, γνώριζε μεγάλη επιτυχία με τη σύνθεσή του, Ride like the Wind με τους στίχους να μιλούν για ένα καταδικασμένο που ξεφεύγει από τους διώκτες του, καταλήγοντας στο Μεξικό. Οκτώ χρόνια, οι Saxon το διασκεύασαν για το άλμπουμ τους Destiny, κάνοντας το διαχρονικό στις συναυλίες τους.
Τελευταία άφησα τη διασκευή(;) της Patti Smith στη σύνθεση του Bruce Springsteen Because the Night. Και έβαλα το ερωτηματικό για τον απλό λόγο ότι δεν είχε προηγηθεί πρώτη εκτέλεση από τον Springsteen. Η ιστορία ξεκινά από το συνεργάτη του Bruce Springsteen, Jimmy Iovine που έδωσε μια κασέτα με το τραγούδι, σύνθεση του Boss. H ιστορία γίνεται κατανοητή όταν την πάρουμε από την αρχή. Ο Springsteen ηχογραφούσε τα τραγούδια του άλμπουμ του Darkness on the Edge of Town. Μεταξύ των τραγουδιών που ηχογραφούσε ήταν και το Because the Night που το τελικό αποτέλεσμα δεν του άρεσε καθόλου. Έτσι αποφάσισε να μην το τελειώσει καν(!) χαρακτηρίζοντας το σαν «ένα ακόμα love song”. H Patti Smith ήταν στο διπλανό studio κι ηχογραφούσε το τρίτο άλμπουμ της με τίτλο Easter, όταν ο συνεργάτης του Springsteen της έδωσε μια κασέτα με το τραγούδι που ο Boss δεν το ήθελε. Η Patti Smith το έφερε στα μέτρα της και έγινε η μεγαλύτερη επιτυχία της (Νο 13 Αμερική, Νο 5 Μ.Βρετανία) με τον Springsteen να της απονέμει το παράσημο για την επιτυχία της.. Αρκετά χρόνια αργότερα ο Springsteen …το τελείωσε αλλά δεν το συμπεριέλαβε σε κανένα άλμπουμ του παρά μόνο στο box set Live -1975-1985 (1986) και στη συλλογή The Promise (2010).
Παραπάνω διαβάσατε μια σειρά διασκευών από rock/hard rock συγκροτήματα. Επειδή το κεφάλαιο Διασκευή είναι τεράστιο θα κλείσουμε με μια σειρά pop διασκευών που δεν χώραγαν στο βασικό άρθρο αλλά σίγουρα πρέπει να ξέρετε. Το 1934, ο George Gershwin συνέθεσε ένα από τα ωραιότερα jazz standards σε στίχους των DuBose Heyward και Ira Gershwin (αδελφός του George). Το τραγούδι ακούστηκε στην όπερα του 1935 Porky and Bess από την Billie Holiday. Έκοτε διασκευάστηκε πολλές φορές αλλά η ερμηνεία της Janis Joplin είναι αθάνατη. Ακούστε το εδώ
Ούτε στο όνειρό του δεν φανταζόταν ο Prince ότι το τραγούδι του Nothing Compare to you θα γνώριζε από την Ιρλανδή Sinead O'Connor τέτοια επιτυχία. Το τραγούδι γράφητκε το 1984 και την επόμενη χρονιά το ηχογράφησαν οι Family, το υπό την προστασία του funk συγκρότημα. Τότε πέρασε απρατήρητο, ώσπου ήλθε η O'Connor!
Η σύνθεση του Paul Simon, Hazy shade of Winter, συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ των Simon & Garfunkel, Bookends(1968) και κυκλοφόρησε σε μικρό δίσκο, φθάνοντας έως το Νο 13 του Billboard Hot 100 των μικρών δίσκων. Το τραγούδι δεν έγινε επιτυχία στην Ευρώπη αλλά ούτε και στη χώρα μας, γι αυτό και η διασκευή των Bangles που ακούστηκε στο soundtrack Less than Zero, έδωσε στο τραγούδι καινούργια πνοή και το έκανανμεγάλη επιτυχία (Νο2 στην Αμερική).
Το 1988 η Bonnie Tyler ερμήνευσε τη σύνθεση του Desmond Child, The Best χωρίς να καταφέρει να το κάνει επιτυχία. Την επόμενη χρονιά, στο άλμπουμ Foreign Affair, το διασκεύεασε η Tina Turner κάνοντας το τεράστια επιτυχία. Δείτε εδώ την εκτέλεση της Tyler.To Bette Davis Eyes ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία της ξανθιάς Kim Carnes και σε αυτό το τραγούδι οφείλει τη μεγάλη επιτυχία της. Το τραγούδι γράφτηκε από τους Donna Weiss και Jackie DeShannon το 1974 και η τελευταία το ηχογράφησε αλλά δεν το έκανε επιτυχία. Έπρεπε να έλθει το 1981 και να το ερμηνεύσει εντελώς διαφορετικά η Kim Carnes και να το κάνει Νο1
Το 1988 η Bonnie Tyler ερμήνευσε τη σύνθεση του Desmond Child, The Best χωρίς να καταφέρει να το κάνει επιτυχία. Την επόμενη χρονιά, στο άλμπουμ Foreign Affair, το διασκεύεασε η Tina Turner κάνοντας το τεράστια επιτυχία. Δείτε εδώ την εκτέλεση της Tyler.To Bette Davis Eyes ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία της ξανθιάς Kim Carnes και σε αυτό το τραγούδι οφείλει τη μεγάλη επιτυχία της. Το τραγούδι γράφτηκε από τους Donna Weiss και Jackie DeShannon το 1974 και η τελευταία το ηχογράφησε αλλά δεν το έκανε επιτυχία. Έπρεπε να έλθει το 1981 και να το ερμηνεύσει εντελώς διαφορετικά η Kim Carnes και να το κάνει Νο1
Η τεράστια επιτυχία της Whitney Houston I Will Always Love You (έχει πουλήσει συνολικά περισσότερα από 11.000.000 μικρούς δίσκους σε όλο τον κόσμο), είναι παλαιότερη επιτυχία στο country chart, από το 1974 της Dolly Parton που είναι και η συνθέτρια του τραγουδιού. Το τραγούδι έγινε τότε επιτυχία μόνο στο country chart με αποτέλεσμα όταν η Houston το διασκεύασε για το soundtrack της ταινίας Body guard να μην το ξέρει κανείς!
ΕΠΑΜΕΙΝΩΔΑΣ ΚΟΛΙΟΣ / ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
14/6/18/
Συγχαρητήρια!!! Πελώριο κεφάλαιο, εξαιρετικές επιλογές! θα ήθελα όμως να προσθέσω, πρώτα απ' όλα, το With a Little Help from my Friends,των Beatles, από τον Joe Cocker! Θα συμφωνείς, φαντάζομαι, ότι είναι μνημειώδης διασκευή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορώ να προσθέσω 2-3 που μου έλειψαν;
I'll be your baby tonight (Bob Dylan) - Robert Palmer/UB40
Help (Beatles) - Τιτανοτεράστιοι
Kiss (Prince) - Tom Jones