To "The Musical Box" είναι τραγούδι του βρετανικού progressive rock συγκροτήματος Genesis, το οποίο κυκλοφόρησε στο τρίτο τους άλμπουμ, Nursery Cryme το 1971.
Με το άλμπουμ αυτό το συγκρότημα απομακρύνεται από τον αρχικό τους folk ήχο και κινείται σε πλαίσια progressive και μάλιστα ‘επιθετικού τύπου’ με έμφαση στις ηλεκτρικές κιθάρες και τα πλήκτρα. Έλαβε ανάμικτες κριτικές – το περιοδικό Rolling Stone το χαρακτήρισε φαντασιόπληκτο και εκκεντρικό - και δεν σημείωσε ιδιαίτερη εμπορική επιτυχία, ενώ η θεματολογία του προέρχεται από αρχαιοελληνικούς μύθους και βικτωριανές ιστορίες.
Με μία τέτοια μέτρια και ‘δύσκολη’ εκκίνηση, κανείς δεν θα φανταζόταν ότι το πρώτο τραγούδι της πρώτης πλευράς του δίσκου, θα θεωρούνταν ορόσημο στο είδος του και σημείο αναφοράς για τα κιθαριστικά του μέρη. Μέσα σε 10.24 λεπτά (!) ξεπηδά μέσα από ένα βικτωριανό παραμύθι μία ιστορία σεξ και αίματος πλημμυρισμένη από κιθαριστικά κρεσέντο αλλά και σαφείς επιρροές κλασικής μουσικής.
Πράγματι, η μαγεία του κομματιού ξεκινά ήδη από τους στίχους του. Γραμμένοι από τον Peter Gabriel και βασισμένοι σε ένα βικτωριανό παραμύθι, αναφέρονται σε δύο παιδιά σε ένα εξοχικό σπίτι. Το κορίτσι, η Cynthia, σκοτώνει το αγόρι, τον Henry, αποκεφαλίζοντάς τον με ένα μπαστούνι του κροκέ (αγγλικό σπορ). Αργότερα ανακαλύπτει το μουσικό κουτί του αγοριού. Μόλις το ανοίγει ακούγεται η μελωδία του "Old King Cole", ενός αγγλικού νανουρίσματος από το 1708, ταυτόχρονα όμως εμφανίζεται το πνεύμα του Henry, o οποίος μεγαλώνει ηλικιακά πολύ γρήγορα.
Αυτό του προκαλεί την σεξουαλική επιθυμία μιας ολόκληρης ζωής μέσα σε λίγα λεπτά. Ο Henry προσπαθεί να πείσει τη Cynthia να συνευρεθούν σεξουαλικά (σ.σ. να κάνουν sex δηλαδή!), ωστόσο ο θόρυβος που έχει δημιουργηθεί φέρνει την γκουβερνάντα του, η οποία του πετά το μουσικό κουτί , καταστρέφοντας τόσο τον Henry όσο και την Cynthia.
Στο εξώφυλλο του δίσκου και σε πρώτο πλάνο η Cynthia, με τη μορφή της Αλίκης στη χώρα των θαυμάτων, κρατά ένα μπαστούνι του κροκέ, ενώ πιο πίσω μερικά κεφάλια κείτονται στο έδαφος! Όπως ανέφερε ο σχεδιαστής του εξώφυλλου, Paul Whitehead, επεδίωξε να χρησιμοποιήσει την Αλίκη στη Χώρα των θαυμάτων, επειδή ταίριαζε σε όλο αυτό το παλιό αγγλικό περιβάλλον και ιδιαίτερα στο συγκεκριμένο τραγούδι. Για να αποδοθεί μάλιστα μία επιπλέον παλαιότητα στην εικόνα χρησιμοποίησε μέλι, το οποίο έτριψε πάνω στον καμβά κι έτσι απέκτησε ο δίσκος αυτό το έντονο κίτρινο χρώμα. Όλοι έμειναν ευχαριστημένοι από το αποτέλεσμα, οι μόνοι που σοκαρίστηκαν με το εξώφυλλο με τα κεφάλια, ήταν ο κόσμος που αγόρασε το δίσκο. Μιλάμε για το 1971!
Όσον αφορά τα μουσικά μέρη: παρότι πιστώνεται στους Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford, το "The Musical Box" ξεκίνησε σαν ορχηστρικό κομμάτι γραμμένο από τον Anthony Phillips (βασικός κιθαρίστας και ιδρυτικό μέλος των Genesis από το 1967 έως το 1972) και ονομαζόταν "F#" (στην συνέχεια κυκλοφόρησε σαν "Manipulation" στο remastered Box Set).
Κατά την ηχογράφηση, ο Collins χρησιμοποίησε μπαστούνια του κροκέ (!) στα ντραμς την ώρα που ακούγεται το σόλο με φλάουτο, ενώ ο Gabriel παίζει όμποε στο τμήμα του 'Old King Cole'. Οι Hackett, Banks and Rutherford παίζουν όλοι 12χορδες ακουστικές κιθάρες, ενώ ο Mick Barnard πρόσθεσε επιπλέον κιθαριστικά μέρη προς το τέλος του τραγουδιού. Ο Hackett πρόσθεσε και δικά του μέρη κιθάρας στο τραγούδι.
Αυτό όμως που πραγματικά απογείωσε το κομμάτι και συνετέλεσε στο μύθο του ήταν οι live εκτελέσεις του, οι οποίες έχουν μείνει ιστορικές έως σήμερα:
Ο Peter Gabriel εμφανιζόταν μεταμφιεσμένος και μακιγιαρισμένος, κινούνταν πάνω στη σκηνή με απόκοσμες χορευτικές κινήσεις, ενώ προς το τέλος, φορούσε μία μάσκα "γέρου" για τον τελικό στίχο και ξεκούμπωνε το πάνω μέρος της μαύρης του ολόσωμης φόρμας. Ταυτόχρονα έντονος φωτισμός εναλλασσόταν κάθε φορά που φώναζε "NOW!". Αξίζει να παρακολουθήσει κανείς σχετικά ντοκουμέντα βιντεοσκόπησης της εποχής.
Το "The Musical Box" αποτέλεσε το high light των live εμφανίσεων του συγκροτήματος για την περίοδο 1971-1974. Συνέχισε δε, να παρουσιάζεται μέχρι την αποχώρηση του Phil Collins μετά την τουρνέ We Can't Dance το 1992, αλλά μόνο το τελευταίο μέρος του κομματιού κι αυτό μέσα σε medley με άλλα τμήματα τραγουδιών, καθώς ο Collins δεν μπορούσε να μεταδώσει επί σκηνής την ενέργεια του Gabriel, αλλά και τη θεατρικότητά του.
Ο Gabriel σε παλαιότερη συνέντευξή του στο Mojo (2010) ανέφερε ότι οι επιρροές του στο τραγούδι πηγάζουν από τα βιβλία ‘Στρίψιμο της βίδας’ του Henry James και τις ‘Μεγάλες Προσδοκίες’ του Charles Dickens, τα οποία γλαφυρά απεικονίζουν μία σκοτεινή πλευρά της παιδικής ηλικίας.
TRIVIA
Με το άλμπουμ αυτό το συγκρότημα απομακρύνεται από τον αρχικό τους folk ήχο και κινείται σε πλαίσια progressive και μάλιστα ‘επιθετικού τύπου’ με έμφαση στις ηλεκτρικές κιθάρες και τα πλήκτρα. Έλαβε ανάμικτες κριτικές – το περιοδικό Rolling Stone το χαρακτήρισε φαντασιόπληκτο και εκκεντρικό - και δεν σημείωσε ιδιαίτερη εμπορική επιτυχία, ενώ η θεματολογία του προέρχεται από αρχαιοελληνικούς μύθους και βικτωριανές ιστορίες.
Με μία τέτοια μέτρια και ‘δύσκολη’ εκκίνηση, κανείς δεν θα φανταζόταν ότι το πρώτο τραγούδι της πρώτης πλευράς του δίσκου, θα θεωρούνταν ορόσημο στο είδος του και σημείο αναφοράς για τα κιθαριστικά του μέρη. Μέσα σε 10.24 λεπτά (!) ξεπηδά μέσα από ένα βικτωριανό παραμύθι μία ιστορία σεξ και αίματος πλημμυρισμένη από κιθαριστικά κρεσέντο αλλά και σαφείς επιρροές κλασικής μουσικής.
Πράγματι, η μαγεία του κομματιού ξεκινά ήδη από τους στίχους του. Γραμμένοι από τον Peter Gabriel και βασισμένοι σε ένα βικτωριανό παραμύθι, αναφέρονται σε δύο παιδιά σε ένα εξοχικό σπίτι. Το κορίτσι, η Cynthia, σκοτώνει το αγόρι, τον Henry, αποκεφαλίζοντάς τον με ένα μπαστούνι του κροκέ (αγγλικό σπορ). Αργότερα ανακαλύπτει το μουσικό κουτί του αγοριού. Μόλις το ανοίγει ακούγεται η μελωδία του "Old King Cole", ενός αγγλικού νανουρίσματος από το 1708, ταυτόχρονα όμως εμφανίζεται το πνεύμα του Henry, o οποίος μεγαλώνει ηλικιακά πολύ γρήγορα.
Αυτό του προκαλεί την σεξουαλική επιθυμία μιας ολόκληρης ζωής μέσα σε λίγα λεπτά. Ο Henry προσπαθεί να πείσει τη Cynthia να συνευρεθούν σεξουαλικά (σ.σ. να κάνουν sex δηλαδή!), ωστόσο ο θόρυβος που έχει δημιουργηθεί φέρνει την γκουβερνάντα του, η οποία του πετά το μουσικό κουτί , καταστρέφοντας τόσο τον Henry όσο και την Cynthia.
Στο εξώφυλλο του δίσκου και σε πρώτο πλάνο η Cynthia, με τη μορφή της Αλίκης στη χώρα των θαυμάτων, κρατά ένα μπαστούνι του κροκέ, ενώ πιο πίσω μερικά κεφάλια κείτονται στο έδαφος! Όπως ανέφερε ο σχεδιαστής του εξώφυλλου, Paul Whitehead, επεδίωξε να χρησιμοποιήσει την Αλίκη στη Χώρα των θαυμάτων, επειδή ταίριαζε σε όλο αυτό το παλιό αγγλικό περιβάλλον και ιδιαίτερα στο συγκεκριμένο τραγούδι. Για να αποδοθεί μάλιστα μία επιπλέον παλαιότητα στην εικόνα χρησιμοποίησε μέλι, το οποίο έτριψε πάνω στον καμβά κι έτσι απέκτησε ο δίσκος αυτό το έντονο κίτρινο χρώμα. Όλοι έμειναν ευχαριστημένοι από το αποτέλεσμα, οι μόνοι που σοκαρίστηκαν με το εξώφυλλο με τα κεφάλια, ήταν ο κόσμος που αγόρασε το δίσκο. Μιλάμε για το 1971!
Όσον αφορά τα μουσικά μέρη: παρότι πιστώνεται στους Banks/Collins/Gabriel/Hackett/Rutherford, το "The Musical Box" ξεκίνησε σαν ορχηστρικό κομμάτι γραμμένο από τον Anthony Phillips (βασικός κιθαρίστας και ιδρυτικό μέλος των Genesis από το 1967 έως το 1972) και ονομαζόταν "F#" (στην συνέχεια κυκλοφόρησε σαν "Manipulation" στο remastered Box Set).
Κατά την ηχογράφηση, ο Collins χρησιμοποίησε μπαστούνια του κροκέ (!) στα ντραμς την ώρα που ακούγεται το σόλο με φλάουτο, ενώ ο Gabriel παίζει όμποε στο τμήμα του 'Old King Cole'. Οι Hackett, Banks and Rutherford παίζουν όλοι 12χορδες ακουστικές κιθάρες, ενώ ο Mick Barnard πρόσθεσε επιπλέον κιθαριστικά μέρη προς το τέλος του τραγουδιού. Ο Hackett πρόσθεσε και δικά του μέρη κιθάρας στο τραγούδι.
Αυτό όμως που πραγματικά απογείωσε το κομμάτι και συνετέλεσε στο μύθο του ήταν οι live εκτελέσεις του, οι οποίες έχουν μείνει ιστορικές έως σήμερα:
Ο Peter Gabriel εμφανιζόταν μεταμφιεσμένος και μακιγιαρισμένος, κινούνταν πάνω στη σκηνή με απόκοσμες χορευτικές κινήσεις, ενώ προς το τέλος, φορούσε μία μάσκα "γέρου" για τον τελικό στίχο και ξεκούμπωνε το πάνω μέρος της μαύρης του ολόσωμης φόρμας. Ταυτόχρονα έντονος φωτισμός εναλλασσόταν κάθε φορά που φώναζε "NOW!". Αξίζει να παρακολουθήσει κανείς σχετικά ντοκουμέντα βιντεοσκόπησης της εποχής.
Το "The Musical Box" αποτέλεσε το high light των live εμφανίσεων του συγκροτήματος για την περίοδο 1971-1974. Συνέχισε δε, να παρουσιάζεται μέχρι την αποχώρηση του Phil Collins μετά την τουρνέ We Can't Dance το 1992, αλλά μόνο το τελευταίο μέρος του κομματιού κι αυτό μέσα σε medley με άλλα τμήματα τραγουδιών, καθώς ο Collins δεν μπορούσε να μεταδώσει επί σκηνής την ενέργεια του Gabriel, αλλά και τη θεατρικότητά του.
Ο Gabriel σε παλαιότερη συνέντευξή του στο Mojo (2010) ανέφερε ότι οι επιρροές του στο τραγούδι πηγάζουν από τα βιβλία ‘Στρίψιμο της βίδας’ του Henry James και τις ‘Μεγάλες Προσδοκίες’ του Charles Dickens, τα οποία γλαφυρά απεικονίζουν μία σκοτεινή πλευρά της παιδικής ηλικίας.
TRIVIA
Η επιδραστικότητα του τραγουδιού ήταν τέτοια, ώστε ο Brian May, κιθαρίστας των Queen, εκμυστηρεύτηκε στον Steve Hackett ότι το κιθαριστικό σόλο προς το τέλος του τραγουδιού αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για το παίξιμό του.
Το τραγούδι λόγω της μεγάλης χρονικής διάρκειας του δεν κυκλοφόρησε ποτέ σαν single.
Υπάρχει επίσης tribute band στους Genesis με το όνομα The Musical Box.
Το Κροκέ είναι το πρώτο άθλημα στο οποίο συμμετείχαν γυναίκες σε Ολυμπιακούς Αγώνες, αν και διοργανώθηκε μόνο μία φορά, στους Ολυμπιακούς του Παρισιού το 1900. Ίσως γιατί μόνο Γάλλοι αθλητές συμμετείχαν στο αγώνισμα ή γιατί υπήρξε μόνο ένας θεατής! Ωστόσο, η κατάργησή του ίσως και να οφείλεται σε μία σκληρή ανακοίνωση που εξέδωσαν οι αρμόδιοι των Ολυμπιακών του Παρισιού ότι το κροκέ ήταν παιχνίδι «που δεν έχει καμία σχέση με τον αθλητισμό».
ZIGGY STARDUST
4/10/17
Το τραγούδι λόγω της μεγάλης χρονικής διάρκειας του δεν κυκλοφόρησε ποτέ σαν single.
Υπάρχει επίσης tribute band στους Genesis με το όνομα The Musical Box.
Το Κροκέ είναι το πρώτο άθλημα στο οποίο συμμετείχαν γυναίκες σε Ολυμπιακούς Αγώνες, αν και διοργανώθηκε μόνο μία φορά, στους Ολυμπιακούς του Παρισιού το 1900. Ίσως γιατί μόνο Γάλλοι αθλητές συμμετείχαν στο αγώνισμα ή γιατί υπήρξε μόνο ένας θεατής! Ωστόσο, η κατάργησή του ίσως και να οφείλεται σε μία σκληρή ανακοίνωση που εξέδωσαν οι αρμόδιοι των Ολυμπιακών του Παρισιού ότι το κροκέ ήταν παιχνίδι «που δεν έχει καμία σχέση με τον αθλητισμό».
ZIGGY STARDUST
4/10/17
Δημοσίευση σχολίου