Το Το single “Sweet Home Alabama” των Lynyrd Skynyrd κυκλοφορεί τον Ιούνιο του 1974, ένα από τα διαμάντια του Rock με τριπλή κιθαριστική επίθεση και ορόσημο ολόκληρου του Southern Rock. Ένα τραγούδι που πολύ απλά ορίζει τη Rock μουσική, στην πιο αυθεντική της μορφή και έκφραση.
Ένας διαχρονικός Rock ύμνος με τη σφραγίδα των Lynyrd Skynyrd, ένα από τα δημοφιλέστερα τραγούδια στην Rock μουσική και το πιο τυπικό δείγμα ενός μοναδικού τραγουδιού από το είδους που αποκαλείται Southern Rock.
Περιέχεται στο δεύτερο album του συγκροτήματος Second Helping (1974) και κυκλοφόρησε ως single στις 24 Ιούνιου του 1974. Έφθασε μέχρι το Νο.8 του Αμερικάνικου πίνακα επιτυχιών, αλλά η αποδοχή του είναι παγκόσμια και διαχρονική και ήταν το δεύτερο hit single του συγκροτήματος, μετά το καθολικό “Free Bird”.
Το τραγούδι έγινε αμέσως ανεπανάληπτη επιτυχία παντού, χάρις στους πολύ δυνατούς στίχους του και το album Second Helping έφτασε μέχρι το top-20. Η επιτυχία του τραγουδιού άνοιξε τον δρόμο και σε πολλά άλλα Southern Rock σχήματα, να ακουστούν ή να δημιουργηθούν.
Το “Sweet Home Alabama” είναι ένα διαχρονικά δημοφιλές Νότιο τραγούδι και έχει ακουστεί σε διαφημιστικά, ταινίες, ενώ έχει διασκευαστεί από πολλούς καλλιτέχνες, επίσης το 2004 συμπεριελήφθη στον κατάλογο του περιοδικού Rolling Stone με τα 500 σπουδαιότερα τραγούδια όλων των εποχών, στο Νο.398.
Το τραγούδι φέρει την υπογραφή τριών μελών του συγκροτήματος, του κιθαρίστα Ed King, του κιθαρίστα Gary Rossington και του τραγουδιστή Ronnie Van Zant, ενώ είναι σε παραγωγή του σπουδαίου μουσικού και παραγωγού Al Cooper.
Το μεγαλύτερο μερίδιο στη σύνθεση του τραγουδιού φέρει ο Ed King, ο οποίος το εμπνεύστηκε μέσα σε μια νύχτα, ακούγοντας ένα κιθαριστικό riff του Gary Rossington. Η περίφημη φράση «turn it up» που ακούγετε στην αρχή του τραγουδιού, έγινε από τον Ronnie Van Zant στο ξεκίνημα, κανονικά δεν ήταν να μπει στο τραγούδι, απλά ο Ronnie ζήτησε να του δυναμώσουν τον ήχο στα ακουστικά του για να μπορεί να το ακούει καλύτερα. Η αντίστροφη μέτρηση που ακούγεται στην αρχή του τραγουδιού είναι από τον Ed King, η αντίστροφη μέτρηση για να το πρώτο τραγούδι σε ένα album ήταν η υπογραφή, στο ότι ο παραγωγός ήταν ο Al Kooper που συνήθως το έκανε σε όποιο δίσκο κι αν έκανε παραγωγή.
Το τραγούδι ηχογραφήθηκε τον Ιούνιο του 1973 στο “Studio One” στο Doraville της Georgia, (ενώ ο υπόλοιπος δίσκος “Second Helping” τον Ιανουάριο του 1974). Ο Ed King να έχει τον πρώτο λόγο στην κιθάρα, χρησιμοποιώντας για την ηχογράφηση του τραγουδιού μια Fender Stratocaster της δεκαετίας του ’60 και έναν ενισχυτή Marshall. Θεωρείτε ως η καλύτερη κιθαριστική δουλειά του Ed King σε riff ή σε solo, ειδικά στην αρχή του θρυλικού τραγουδιού, όπου είναι άπλα ένα από τα πιο αναγνωρισμένα riffs στην Rock ιστορία, ever, ενώ περιέχει και γυναικεία δεύτερα φωνητικά. Τώρα αυτή η κιθάρα αυτή του Ed King εκτίθεται στο “Rock ‘N’ Roll Museum” στο Cleveland του Ohio (USA).
Το τραγούδι είναι γεμάτο πολιτικές αναφορές και γράφτηκε σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ βίωναν το σκάνδαλο “Watergate” (υπάρχει σχετική αναφορά στο τραγούδι) και τις τελευταίες ημέρες του πολέμου στο Vietnam.
Το “Sweet Home Alabama” προκάλεσε αντιδράσεις από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του, κάποιοι εσκεμμένα ή από λάθος εκτίμηση ισχυρίστηκαν ότι εξυμνούσε τον ρατσιστή κυβερνήτη της Alabama, George Wallace (όπου ήταν τέσσερις φορές υποψήφιος για την προεδρία των ΗΠΑ) “…In Birmingham, they love the governor…”, τον στίχο αυτό ακολουθεί μια σειρά αποδοκιμασιών “…boo, boo, boo…”, που δεν αφήνει αμφιβολίες για τον προοδευτικό του χαρακτήρα του group. Το συγκρότημα των Lynyrd Skynyrd μιλά με απαξιωτικό τρόπο για τον ρατσιστή και υπέρμαχο των φυλετικών διακρίσεων κυβερνήτη, αλλά δυστυχώς αυτό δεν έγινε εξ αρχής αντιληπτό από όλους. Να παραθέσω όμως εδώ και μια δήλωση του Ronnie για τον κυβερνήτη της Alabama «ο Wallace κι εγώ έχουμε πολύ λίγα κοινά, δεν μου αρέσει τι λέει για τους έγχρωμους». Άλλωστε, η χρήση gospel φωνητικών καταρρίπτει και το τελευταίο επιχείρημα των στενόμυαλων ρατσιστών, αυτών που αμφισβητούν τις προθέσεις των δημιουργών του θρυλικού τραγουδιού.
Το τραγούδι γράφτηκε ως απάντηση στις κατηγορίες και στα δύο επικριτικά τραγούδια του Neal Young “Southern Man” και “Αlabama”, για τις κοινωνικές συνθήκες που επικρατούσαν στον Αμερικανικό Νότο, όπου κυριαρχούσαν ο ρατσισμός και ο υπέρ συντηρητισμός, έτσι με αυτό τον τρόπο το συγκρότημα απαντούσε στα όχι και τόσο κολακευτικά σχόλια του Neal, για τους κατοίκους του Νότου και την όλη νοοτροπία τους. «Ο Neal πυροβόλησε όλες τις πάπιες για να σκοτώσει μία ή δύο» ήταν η χαρακτηριστική δήλωση του Ronnie Van Zant για να ξεκαθαρίσει το θέμα, ότι όποιος ζει στον Αμερικάνικο Νότο δεν είναι αναγκαστικά ρατσιστής και θρησκόληπτος. Αξίζει να σημειωθεί ότι κανένα από τα μέλη των Lynyrd Skynard δεν κατάγεται από την Alabama, η λέξη χρησιμοποιήθηκε συμβολικά, επειδή η υπέρ-συντηρητική πολιτεία της Alabama υπήρξε πεδίο αντιπαράθεσης των ρατσιστικών και των αντιρατσιστικών δυνάμεων.
Οι Skynyrd ήταν, θα λέγαμε τουλάχιστον προλετάριοι και σκληρά εργαζόμενοι μουσικοί, χωρίς κανένα θέμα φυλετικών ή ρατσιστικών διακρίσεων. Πέρα από αυτό, ο μουσικός είναι πάντοτε υπεράνω μικροαστικών ταμπού και κοινωνικών ή άλλων διακρίσεων, τη στιγμή τουλάχιστον του μουσικού του έργου. Σε καμία περίπτωση η μουσική δεν χώρισε ανθρώπους, αντίθετα θα έλεγα τους ένωσε. Τώρα, το τι πιστεύουν ή έκαναν πολλοί Αμερικανοί πολίτες ή πολιτικοί λόγω του παροιμιώδους πουριτανισμού τους, είναι κάτι που δεν θα το αναλύσει ένας συντάκτης μουσικού περιοδικού.
TRVIA:
Ένας διαχρονικός Rock ύμνος με τη σφραγίδα των Lynyrd Skynyrd, ένα από τα δημοφιλέστερα τραγούδια στην Rock μουσική και το πιο τυπικό δείγμα ενός μοναδικού τραγουδιού από το είδους που αποκαλείται Southern Rock.
Περιέχεται στο δεύτερο album του συγκροτήματος Second Helping (1974) και κυκλοφόρησε ως single στις 24 Ιούνιου του 1974. Έφθασε μέχρι το Νο.8 του Αμερικάνικου πίνακα επιτυχιών, αλλά η αποδοχή του είναι παγκόσμια και διαχρονική και ήταν το δεύτερο hit single του συγκροτήματος, μετά το καθολικό “Free Bird”.
Το τραγούδι έγινε αμέσως ανεπανάληπτη επιτυχία παντού, χάρις στους πολύ δυνατούς στίχους του και το album Second Helping έφτασε μέχρι το top-20. Η επιτυχία του τραγουδιού άνοιξε τον δρόμο και σε πολλά άλλα Southern Rock σχήματα, να ακουστούν ή να δημιουργηθούν.
Το “Sweet Home Alabama” είναι ένα διαχρονικά δημοφιλές Νότιο τραγούδι και έχει ακουστεί σε διαφημιστικά, ταινίες, ενώ έχει διασκευαστεί από πολλούς καλλιτέχνες, επίσης το 2004 συμπεριελήφθη στον κατάλογο του περιοδικού Rolling Stone με τα 500 σπουδαιότερα τραγούδια όλων των εποχών, στο Νο.398.
Το τραγούδι φέρει την υπογραφή τριών μελών του συγκροτήματος, του κιθαρίστα Ed King, του κιθαρίστα Gary Rossington και του τραγουδιστή Ronnie Van Zant, ενώ είναι σε παραγωγή του σπουδαίου μουσικού και παραγωγού Al Cooper.
Το μεγαλύτερο μερίδιο στη σύνθεση του τραγουδιού φέρει ο Ed King, ο οποίος το εμπνεύστηκε μέσα σε μια νύχτα, ακούγοντας ένα κιθαριστικό riff του Gary Rossington. Η περίφημη φράση «turn it up» που ακούγετε στην αρχή του τραγουδιού, έγινε από τον Ronnie Van Zant στο ξεκίνημα, κανονικά δεν ήταν να μπει στο τραγούδι, απλά ο Ronnie ζήτησε να του δυναμώσουν τον ήχο στα ακουστικά του για να μπορεί να το ακούει καλύτερα. Η αντίστροφη μέτρηση που ακούγεται στην αρχή του τραγουδιού είναι από τον Ed King, η αντίστροφη μέτρηση για να το πρώτο τραγούδι σε ένα album ήταν η υπογραφή, στο ότι ο παραγωγός ήταν ο Al Kooper που συνήθως το έκανε σε όποιο δίσκο κι αν έκανε παραγωγή.
Το τραγούδι ηχογραφήθηκε τον Ιούνιο του 1973 στο “Studio One” στο Doraville της Georgia, (ενώ ο υπόλοιπος δίσκος “Second Helping” τον Ιανουάριο του 1974). Ο Ed King να έχει τον πρώτο λόγο στην κιθάρα, χρησιμοποιώντας για την ηχογράφηση του τραγουδιού μια Fender Stratocaster της δεκαετίας του ’60 και έναν ενισχυτή Marshall. Θεωρείτε ως η καλύτερη κιθαριστική δουλειά του Ed King σε riff ή σε solo, ειδικά στην αρχή του θρυλικού τραγουδιού, όπου είναι άπλα ένα από τα πιο αναγνωρισμένα riffs στην Rock ιστορία, ever, ενώ περιέχει και γυναικεία δεύτερα φωνητικά. Τώρα αυτή η κιθάρα αυτή του Ed King εκτίθεται στο “Rock ‘N’ Roll Museum” στο Cleveland του Ohio (USA).
Το τραγούδι είναι γεμάτο πολιτικές αναφορές και γράφτηκε σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ βίωναν το σκάνδαλο “Watergate” (υπάρχει σχετική αναφορά στο τραγούδι) και τις τελευταίες ημέρες του πολέμου στο Vietnam.
Το “Sweet Home Alabama” προκάλεσε αντιδράσεις από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του, κάποιοι εσκεμμένα ή από λάθος εκτίμηση ισχυρίστηκαν ότι εξυμνούσε τον ρατσιστή κυβερνήτη της Alabama, George Wallace (όπου ήταν τέσσερις φορές υποψήφιος για την προεδρία των ΗΠΑ) “…In Birmingham, they love the governor…”, τον στίχο αυτό ακολουθεί μια σειρά αποδοκιμασιών “…boo, boo, boo…”, που δεν αφήνει αμφιβολίες για τον προοδευτικό του χαρακτήρα του group. Το συγκρότημα των Lynyrd Skynyrd μιλά με απαξιωτικό τρόπο για τον ρατσιστή και υπέρμαχο των φυλετικών διακρίσεων κυβερνήτη, αλλά δυστυχώς αυτό δεν έγινε εξ αρχής αντιληπτό από όλους. Να παραθέσω όμως εδώ και μια δήλωση του Ronnie για τον κυβερνήτη της Alabama «ο Wallace κι εγώ έχουμε πολύ λίγα κοινά, δεν μου αρέσει τι λέει για τους έγχρωμους». Άλλωστε, η χρήση gospel φωνητικών καταρρίπτει και το τελευταίο επιχείρημα των στενόμυαλων ρατσιστών, αυτών που αμφισβητούν τις προθέσεις των δημιουργών του θρυλικού τραγουδιού.
Το τραγούδι γράφτηκε ως απάντηση στις κατηγορίες και στα δύο επικριτικά τραγούδια του Neal Young “Southern Man” και “Αlabama”, για τις κοινωνικές συνθήκες που επικρατούσαν στον Αμερικανικό Νότο, όπου κυριαρχούσαν ο ρατσισμός και ο υπέρ συντηρητισμός, έτσι με αυτό τον τρόπο το συγκρότημα απαντούσε στα όχι και τόσο κολακευτικά σχόλια του Neal, για τους κατοίκους του Νότου και την όλη νοοτροπία τους. «Ο Neal πυροβόλησε όλες τις πάπιες για να σκοτώσει μία ή δύο» ήταν η χαρακτηριστική δήλωση του Ronnie Van Zant για να ξεκαθαρίσει το θέμα, ότι όποιος ζει στον Αμερικάνικο Νότο δεν είναι αναγκαστικά ρατσιστής και θρησκόληπτος. Αξίζει να σημειωθεί ότι κανένα από τα μέλη των Lynyrd Skynard δεν κατάγεται από την Alabama, η λέξη χρησιμοποιήθηκε συμβολικά, επειδή η υπέρ-συντηρητική πολιτεία της Alabama υπήρξε πεδίο αντιπαράθεσης των ρατσιστικών και των αντιρατσιστικών δυνάμεων.
Οι Skynyrd ήταν, θα λέγαμε τουλάχιστον προλετάριοι και σκληρά εργαζόμενοι μουσικοί, χωρίς κανένα θέμα φυλετικών ή ρατσιστικών διακρίσεων. Πέρα από αυτό, ο μουσικός είναι πάντοτε υπεράνω μικροαστικών ταμπού και κοινωνικών ή άλλων διακρίσεων, τη στιγμή τουλάχιστον του μουσικού του έργου. Σε καμία περίπτωση η μουσική δεν χώρισε ανθρώπους, αντίθετα θα έλεγα τους ένωσε. Τώρα, το τι πιστεύουν ή έκαναν πολλοί Αμερικανοί πολίτες ή πολιτικοί λόγω του παροιμιώδους πουριτανισμού τους, είναι κάτι που δεν θα το αναλύσει ένας συντάκτης μουσικού περιοδικού.
TRVIA:
- Το τραγούδι ηχογραφήθηκε με την εξής σύνθεση…
ΗΛΙΑΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
10/6/17/
Οι τιτανοτεραστιοι του Southern Rock...
ΑπάντησηΔιαγραφή