Οι Einstürzende Neubauten επιστρέφουν στην Αθήνα για ένα μοναδικό “Greatest Hits” show! O Blixa Bargeld, o Alexander Hacke, o N.U. Unruh, o Rudolf Moser και o Jochen Arbeit, θα παρουσιάσουν ζωντανά τα σημαντικότερα αποσπάσματα από ολόκληρη την πορεία τους, λίγο μετά την κυκλοφορία της πρώτης συλλογής με τις “μεγαλύτερες επιτυχίες” τους (το ειρωνικό πνεύμα υπήρχε ανέκαθεν στη δουλειά τους), το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου στο Gazi Music Hall.
Πέρα από την παρουσία ορισμένων ακόμα βοηθητικών μουσικών, η μπάντα φέρνει μαζί της ένα φορτίο 800 κιλών που αποτελεί το χαρακτηριστικό “ηχητικό οπλοστάσιο” πάνω στο οποίο βασίζεται η δημιουργία της μουσικής τους που, όπως και αν χαρακτηρίζεται (industrial, post-industrial, experimental, avant-garde, noise), παραμένει δύσκολα συγκρίσιμη, για περισσότερα από 35 χρόνια!
Λόγω του μεγάλου μεγέθους της συγκεκριμένης παραγωγής, αλλά και της χρονικής της διάρκειας, δεν θα υπάρξει opening act.
Η προπώληση ξεκινάει στα 33 ευρώ (το ένα) και τα 60 ευρώ (τα δύο) και για περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων. Μετά την εξάντλησή τους, θα συνεχιστεί στα 36 ευρώ (το ένα) και τα 66 ευρώ (τα δύο). Στο ταμείο, η τιμή θα είναι 39 ευρώ.
Einstürzende Neubauten “Greatest Hits” Live:
Σάββατο 11 Φεβρουαρίου, Gazi Music Hall (Ιερά Οδός 7-13, Γκάζι, Μετρό “Κεραμεικός”).
Οι πόρτες θα ανοίξουν στις 20:00.
ολλοί νέοι και δημιουργικοί άνθρωποι που ζούσαν σε ένα καθεστώς εκτάκτου ανάγκης στο Δυτικό Βερολίνο της δεκαετίας του ’80 είχαν φτάσει στο σημείο να αντιλαμβάνονται αυτή την κατάσταση ως φυσιολογική. Ήταν μία περίοδος όπου όλα έμοιαζαν δυνατά. Έτσι, όταν ο Blixa Bargeld ρωτήθηκε αν θα τον ενδιέφερε να παίξει στο Moon Club, την 1η Απριλίου το 1980, εκείνος σκαρφίστηκε μία μπάντα με το όνομα Einstürzende Neubauten, αποδέχτηκε την πρόσκληση και κάλεσε μερικούς φίλους. Τα αρχικά μέλη της μπάντας αποδείχτηκε πως ήταν κάποιοι μουσικοί που απλά είχαν ελεύθερο χρόνο εκείνο το βράδυ. Η επίσημη γέννηση των Einstürzende Neubauten είναι γενικά συνδεδεμένη με αυτή τη συναυλία. Σίγουρα, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει τότε πως η μπάντα θα συνέχιζε να είναι τόσο παραγωγική και ισχυρή μετά από σχεδόν τέσσερις δεκαετίες.
Η “Greatest Hits” Tour, που ξεκινά τον Ιανουάριο του 2017, με μία διπλή εμφάνιση στο εντυπωσιακό Elbphilharmonie του Αμβούργου – που έγινε sold out σε χρόνο ρεκόρ – αποδεικνύει πως αυτή η μπάντα παραμένει απόλυτα ζωντανή μετά από σχεδόν 37 χρόνια εντατικής μουσικής έκστασης. Το συνοπτικό περίγραμμα της πολυτάραχης ιστορίας τους δείχνει το γιατί αυτή η πορεία δεν θα έπρεπε να θεωρείται δεδομένη.
Με την κυκλοφορία του ντεμπούτο album, “Kollaps”, τον Νοέμβριο του 1981, οι Einstürzende Neubauten κήρυξαν τον πόλεμο σε όλες τις συμβατικές συνήθειες ακρόασης. Αυτό το album είναι στην πραγματικότητα ένας δίσκος που “δεν ακούγεται.” Πρόκειται για μία κατά μέτωπο επίθεση στις προσδοκίες και τους τρόπους ακρόασης όπως εκείνες αμβλύνθηκαν από τον mainstream ήχο. Λόγω έλλειψης χρημάτων, μεταξύ άλλων αιτιών, στην ηχογράφηση χρησιμοποιήθηκαν όργανα φτιαγμένα από “πεταμένα” και χειροποίητα αντικείμενα, στα οποία συμπεριλαμβάνονταν λαμαρίνες, τρυπάνια και σφυριά, ενώ μια φωνή, που περισσότερο παραπέμπει σε “non-voice”, απαγγέλει λέξεις μέσα από ένα κείμενο στα γερμανικά και ο επαγγελματικός εξοπλισμός του studio “αξιοποιείται” με έναν τρόπο που στην ουσία υποβιβάζει συστηματικά τις όποιες τεχνολογικές δυνατότητές του. Αυτό το αντικομφορμιστικό μίγμα θα γινόταν το θεμέλιο μίας εντελώς νέας κατανόησης της μουσικής που αργότερα θα επηρέαζε αμέτρητους καλλιτέχνες και θα χαρακτήριζε τα μετέπειτα albums της μπάντας ως ορόσημα για την industrial σκηνή.
Σαν κατασκεύασμα ή οντότητα, οι Einstürzende Neubauten είναι μία από τις ελάχιστες γερμανικές μπάντες που έδωσαν μία αυθεντική ώθηση στην παγκόσμια καλλιτεχνική σκηνή μέσα από το πρωτοποριακό έργο τους. Έχουν επηρεάσει πολυάριθμες άλλες μπάντες και ρεύματα – από το χοροθέατρο μέχρι τις εικαστικές τέχνες – και έχουν εμπνεύσει ταινίες, ακόμα και πολύ πρόσφατες – από τον Schlingensief μέχρι τον Tarantino.
Πρότι ο Τύπος αρχικά χλεύασε τη μπάντα ως μία παράξενη “παραδοξότητα μέσα στη διαιρεμένη πόλη,” εκείνοι καθιερώθηκαν γρήγορα σε ολόκληρο τον κόσμο ως ένα από τα αναγνωρισμένα μεγάλα ονόματα του παρόντος και της pop κουλτούρας, επηρεάζοντας μία ολόκληρη γενιά και προσφέροντας συχνά, ακόμα και τώρα, το προσχέδιο πάνω στο οποίο βασίζεται η πειραματική μουσική, τέχνη και performance.
Χαρακτηριζόμενοι από τον πρωτότυπο και ριζοσπαστικό επαναπροσδιορισμό του όρου “μουσική”, οι Einstürzende Neubauten συχνά προχωρούν σε ασυνήθιστες και πρωτοπόρες συνεργασίες, όπως για παράδειγμα εκείνη με τον Ιάπωνα σκηνοθέτη Sogo Ishii. Έχουν μοιραστεί μακρύπνοες εμπειρίες μέσα από θεατρικά projects γνωστών σκηνοθετών και δραματουργών, όπως οι Peter Zadek, Heiner Móller και Leander Haussmann, που ο Καλλιτεχνικός Τύπος έχει δεχθεί με ενθουσιασμό. Όλα τα μέλη της μπάντας έχουν κατά καιρούς κληθεί σε πολιτιστικές εκδηλώσεις μεγάλης εμβέλειας και υπόληψης, όπως οι εκθέσεις Documenta 7, Biennale στο Παρίσι και EXPO στο Βανκούβερ.
Πάντα μπροστά από την εποχή τους, κάπου στην αλλαγή του αιώνα, ανέπτυξαν μία βασισμένη στο internet ανεξάρτητη πλατφόρμα παραγωγής, με τη βοήθεια της Erin Zhu. Ονομάζοταν “The Supporter Project” και ήταν ελεύθερη από κάθε δεσμό με την υπόλοιπη μουσική βιομηχανία. Βοήθησε την μπάντα να κυκλοφορήσει πολλές δουλειές, από το 2001 μέχρι το 2008, καθιστώντας τους ως πρώιμους εφευρέτες αυτού που φαίνεται να υπάρχει παντού σήμερα και ονομάζεται “crowdfunding.”
Άλλο ένα εντυπωσιακό highlight στην περιπετειώδη και πρωτοφανή ιστορία των Einstürzende Neubauten σημαδεύτηκε από την εξαιρετικά συμβολική performance της μπάντας στο Palast der Republik, στο Βερολίνο, στις 4 Νοεμβρίου του 2004. Αυτό το κτίριο, το οποίο έχει πλέον κατεδαφιστεί, ήταν κάποτε η έδρα εξουσίας της πάλαι ποτέ επιβλητικής Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Το εντυπωσιακό live υλικό – στο οποίο συμπεριλαμβάνεται η συμμετοχή μίας εκατονταμελούς support χορωδίας στα backing vocals – κυκλοφόρησε σε album και DVD, με τίτλο “Palast der Republik”, λαμβάνοντας διθυραμβικές κριτικές. Στα διαλείμματα ανάμεσα στη μουσική, το υλικό παίρνει μία μορφή ντοκυμαντέρ, καταγράφοντας μια μαρτυρία για μία εποχή που έχει πλέον παρέλθει.
Από το 2014, η μπάντα έχει κερδίσει ακόμα περισσότερη αναγνώριση μέσα από μία έκθεση που έχει ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο και έχει ως θέμα της τη Γερμανική τέχνη. Οργανωμένη από το Ινστιτούτο Goethe, αφιερώνει ένα τμήμα της στους Einstürzende Neubauten.
Την ίδια χρονιά, κυκλοφόρησαν το “Lament”, ένα ολοκαίνουριο μουσικό έργο που τους ανατέθηκε από την Περιφέρεια της Φλάνδρας και αναφέρεται στο ξεκίνημα του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Το album πρωτοπαρουσιάστηκε ζωντανά στις 8 Νοεμβρίου 2014, στο Diksmuide του Βελγίου, ακριβώς στην εκατοστή επέτειο από την αρχή του πολέμου. Τόσο ο δίσκος όσο και το live show έγιναν δεκτά με ενθουσιασμό, με αποτέλεσμα μία εκτενή ευρωπαϊκή περιοδεία που χαιρετίστηκε ως αριστουργηματική.
Το πρώτο, πολυαναμενόμενο, “Greatest Hits” album της μπάντας κυκλοφορεί πλέον, τον Νοέμβριο του 2016. Πρόκειται για μία επιτυχημένη, προσεκτικά επιλεγμένη διατομή σε ολόκληρη την δουλειά της μπάντας, σε μία διάρκεια μεγαλύτερη των 35 ετών. Όλα τα τραγούδια παρουσιάζονται σε remastered εκτελέσεις,ενώ το “Haus der Lóge” σε remixed. Όπως ήταν η αρχική ιδέα, που δεν πραγματοποιήθηκε λόγω οικονομικής στενότητας, το συγκεκριμένο κομμάτι παρουσιάζεται εμπλουτισμένο με έγχορδα και πνευστά όργανα.
Φυσικά, ο τίτλος “Greatest Hits” πρέπει να εκληφθεί μέσα από ένα, προφανώς, ειρωνικό και χιουμοριστικό πνεύμα, όπως είναι η πρόδηλη διάθεση της μπάντας. Έτσι, για άλλη μία φορά, οι Einstürzende Neubauten μας προσφέρουν τα πειστήρια για τη διαρκή αποτελεσματικότητα της δικής τους ακουστικής μακροχρόνιας θεραπείας. Ο Blixa Bargeld, o Alexander Hacke, o N.U. Unruh, o Rudolf Moser και ο Jorgen Arbeit έχουν ξεπεράσει εντελώς την δυσφορία του Τείχους του Βερολίνου, τα αποκαλυπτικά οράματα και την επιθυμία θανάτου παλαιότερων ημερών. Όλα αυτά ανήκουν πλέον στο παρελθόν. Στο μεταξύ, οι ίδιες ένθερμες επιθυμίες εξακολουθούν να οδηγούν το ακούραστο πνεύμα των πρωτοπόρων: οι Einstürzende Neubauten θα συνεχίσουν το ταξίδι τους σε μία αιώνια αναζήτηση για τον ήχο που παραμένει ακόμα ανεξερεύνητος.
Πέρα από την παρουσία ορισμένων ακόμα βοηθητικών μουσικών, η μπάντα φέρνει μαζί της ένα φορτίο 800 κιλών που αποτελεί το χαρακτηριστικό “ηχητικό οπλοστάσιο” πάνω στο οποίο βασίζεται η δημιουργία της μουσικής τους που, όπως και αν χαρακτηρίζεται (industrial, post-industrial, experimental, avant-garde, noise), παραμένει δύσκολα συγκρίσιμη, για περισσότερα από 35 χρόνια!
Λόγω του μεγάλου μεγέθους της συγκεκριμένης παραγωγής, αλλά και της χρονικής της διάρκειας, δεν θα υπάρξει opening act.
Η προπώληση ξεκινάει στα 33 ευρώ (το ένα) και τα 60 ευρώ (τα δύο) και για περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων. Μετά την εξάντλησή τους, θα συνεχιστεί στα 36 ευρώ (το ένα) και τα 66 ευρώ (τα δύο). Στο ταμείο, η τιμή θα είναι 39 ευρώ.
Einstürzende Neubauten “Greatest Hits” Live:
Σάββατο 11 Φεβρουαρίου, Gazi Music Hall (Ιερά Οδός 7-13, Γκάζι, Μετρό “Κεραμεικός”).
Οι πόρτες θα ανοίξουν στις 20:00.
ολλοί νέοι και δημιουργικοί άνθρωποι που ζούσαν σε ένα καθεστώς εκτάκτου ανάγκης στο Δυτικό Βερολίνο της δεκαετίας του ’80 είχαν φτάσει στο σημείο να αντιλαμβάνονται αυτή την κατάσταση ως φυσιολογική. Ήταν μία περίοδος όπου όλα έμοιαζαν δυνατά. Έτσι, όταν ο Blixa Bargeld ρωτήθηκε αν θα τον ενδιέφερε να παίξει στο Moon Club, την 1η Απριλίου το 1980, εκείνος σκαρφίστηκε μία μπάντα με το όνομα Einstürzende Neubauten, αποδέχτηκε την πρόσκληση και κάλεσε μερικούς φίλους. Τα αρχικά μέλη της μπάντας αποδείχτηκε πως ήταν κάποιοι μουσικοί που απλά είχαν ελεύθερο χρόνο εκείνο το βράδυ. Η επίσημη γέννηση των Einstürzende Neubauten είναι γενικά συνδεδεμένη με αυτή τη συναυλία. Σίγουρα, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει τότε πως η μπάντα θα συνέχιζε να είναι τόσο παραγωγική και ισχυρή μετά από σχεδόν τέσσερις δεκαετίες.
Η “Greatest Hits” Tour, που ξεκινά τον Ιανουάριο του 2017, με μία διπλή εμφάνιση στο εντυπωσιακό Elbphilharmonie του Αμβούργου – που έγινε sold out σε χρόνο ρεκόρ – αποδεικνύει πως αυτή η μπάντα παραμένει απόλυτα ζωντανή μετά από σχεδόν 37 χρόνια εντατικής μουσικής έκστασης. Το συνοπτικό περίγραμμα της πολυτάραχης ιστορίας τους δείχνει το γιατί αυτή η πορεία δεν θα έπρεπε να θεωρείται δεδομένη.
Με την κυκλοφορία του ντεμπούτο album, “Kollaps”, τον Νοέμβριο του 1981, οι Einstürzende Neubauten κήρυξαν τον πόλεμο σε όλες τις συμβατικές συνήθειες ακρόασης. Αυτό το album είναι στην πραγματικότητα ένας δίσκος που “δεν ακούγεται.” Πρόκειται για μία κατά μέτωπο επίθεση στις προσδοκίες και τους τρόπους ακρόασης όπως εκείνες αμβλύνθηκαν από τον mainstream ήχο. Λόγω έλλειψης χρημάτων, μεταξύ άλλων αιτιών, στην ηχογράφηση χρησιμοποιήθηκαν όργανα φτιαγμένα από “πεταμένα” και χειροποίητα αντικείμενα, στα οποία συμπεριλαμβάνονταν λαμαρίνες, τρυπάνια και σφυριά, ενώ μια φωνή, που περισσότερο παραπέμπει σε “non-voice”, απαγγέλει λέξεις μέσα από ένα κείμενο στα γερμανικά και ο επαγγελματικός εξοπλισμός του studio “αξιοποιείται” με έναν τρόπο που στην ουσία υποβιβάζει συστηματικά τις όποιες τεχνολογικές δυνατότητές του. Αυτό το αντικομφορμιστικό μίγμα θα γινόταν το θεμέλιο μίας εντελώς νέας κατανόησης της μουσικής που αργότερα θα επηρέαζε αμέτρητους καλλιτέχνες και θα χαρακτήριζε τα μετέπειτα albums της μπάντας ως ορόσημα για την industrial σκηνή.
Σαν κατασκεύασμα ή οντότητα, οι Einstürzende Neubauten είναι μία από τις ελάχιστες γερμανικές μπάντες που έδωσαν μία αυθεντική ώθηση στην παγκόσμια καλλιτεχνική σκηνή μέσα από το πρωτοποριακό έργο τους. Έχουν επηρεάσει πολυάριθμες άλλες μπάντες και ρεύματα – από το χοροθέατρο μέχρι τις εικαστικές τέχνες – και έχουν εμπνεύσει ταινίες, ακόμα και πολύ πρόσφατες – από τον Schlingensief μέχρι τον Tarantino.
Πρότι ο Τύπος αρχικά χλεύασε τη μπάντα ως μία παράξενη “παραδοξότητα μέσα στη διαιρεμένη πόλη,” εκείνοι καθιερώθηκαν γρήγορα σε ολόκληρο τον κόσμο ως ένα από τα αναγνωρισμένα μεγάλα ονόματα του παρόντος και της pop κουλτούρας, επηρεάζοντας μία ολόκληρη γενιά και προσφέροντας συχνά, ακόμα και τώρα, το προσχέδιο πάνω στο οποίο βασίζεται η πειραματική μουσική, τέχνη και performance.
Χαρακτηριζόμενοι από τον πρωτότυπο και ριζοσπαστικό επαναπροσδιορισμό του όρου “μουσική”, οι Einstürzende Neubauten συχνά προχωρούν σε ασυνήθιστες και πρωτοπόρες συνεργασίες, όπως για παράδειγμα εκείνη με τον Ιάπωνα σκηνοθέτη Sogo Ishii. Έχουν μοιραστεί μακρύπνοες εμπειρίες μέσα από θεατρικά projects γνωστών σκηνοθετών και δραματουργών, όπως οι Peter Zadek, Heiner Móller και Leander Haussmann, που ο Καλλιτεχνικός Τύπος έχει δεχθεί με ενθουσιασμό. Όλα τα μέλη της μπάντας έχουν κατά καιρούς κληθεί σε πολιτιστικές εκδηλώσεις μεγάλης εμβέλειας και υπόληψης, όπως οι εκθέσεις Documenta 7, Biennale στο Παρίσι και EXPO στο Βανκούβερ.
Πάντα μπροστά από την εποχή τους, κάπου στην αλλαγή του αιώνα, ανέπτυξαν μία βασισμένη στο internet ανεξάρτητη πλατφόρμα παραγωγής, με τη βοήθεια της Erin Zhu. Ονομάζοταν “The Supporter Project” και ήταν ελεύθερη από κάθε δεσμό με την υπόλοιπη μουσική βιομηχανία. Βοήθησε την μπάντα να κυκλοφορήσει πολλές δουλειές, από το 2001 μέχρι το 2008, καθιστώντας τους ως πρώιμους εφευρέτες αυτού που φαίνεται να υπάρχει παντού σήμερα και ονομάζεται “crowdfunding.”
Άλλο ένα εντυπωσιακό highlight στην περιπετειώδη και πρωτοφανή ιστορία των Einstürzende Neubauten σημαδεύτηκε από την εξαιρετικά συμβολική performance της μπάντας στο Palast der Republik, στο Βερολίνο, στις 4 Νοεμβρίου του 2004. Αυτό το κτίριο, το οποίο έχει πλέον κατεδαφιστεί, ήταν κάποτε η έδρα εξουσίας της πάλαι ποτέ επιβλητικής Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Το εντυπωσιακό live υλικό – στο οποίο συμπεριλαμβάνεται η συμμετοχή μίας εκατονταμελούς support χορωδίας στα backing vocals – κυκλοφόρησε σε album και DVD, με τίτλο “Palast der Republik”, λαμβάνοντας διθυραμβικές κριτικές. Στα διαλείμματα ανάμεσα στη μουσική, το υλικό παίρνει μία μορφή ντοκυμαντέρ, καταγράφοντας μια μαρτυρία για μία εποχή που έχει πλέον παρέλθει.
Από το 2014, η μπάντα έχει κερδίσει ακόμα περισσότερη αναγνώριση μέσα από μία έκθεση που έχει ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο και έχει ως θέμα της τη Γερμανική τέχνη. Οργανωμένη από το Ινστιτούτο Goethe, αφιερώνει ένα τμήμα της στους Einstürzende Neubauten.
Την ίδια χρονιά, κυκλοφόρησαν το “Lament”, ένα ολοκαίνουριο μουσικό έργο που τους ανατέθηκε από την Περιφέρεια της Φλάνδρας και αναφέρεται στο ξεκίνημα του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Το album πρωτοπαρουσιάστηκε ζωντανά στις 8 Νοεμβρίου 2014, στο Diksmuide του Βελγίου, ακριβώς στην εκατοστή επέτειο από την αρχή του πολέμου. Τόσο ο δίσκος όσο και το live show έγιναν δεκτά με ενθουσιασμό, με αποτέλεσμα μία εκτενή ευρωπαϊκή περιοδεία που χαιρετίστηκε ως αριστουργηματική.
Το πρώτο, πολυαναμενόμενο, “Greatest Hits” album της μπάντας κυκλοφορεί πλέον, τον Νοέμβριο του 2016. Πρόκειται για μία επιτυχημένη, προσεκτικά επιλεγμένη διατομή σε ολόκληρη την δουλειά της μπάντας, σε μία διάρκεια μεγαλύτερη των 35 ετών. Όλα τα τραγούδια παρουσιάζονται σε remastered εκτελέσεις,ενώ το “Haus der Lóge” σε remixed. Όπως ήταν η αρχική ιδέα, που δεν πραγματοποιήθηκε λόγω οικονομικής στενότητας, το συγκεκριμένο κομμάτι παρουσιάζεται εμπλουτισμένο με έγχορδα και πνευστά όργανα.
Φυσικά, ο τίτλος “Greatest Hits” πρέπει να εκληφθεί μέσα από ένα, προφανώς, ειρωνικό και χιουμοριστικό πνεύμα, όπως είναι η πρόδηλη διάθεση της μπάντας. Έτσι, για άλλη μία φορά, οι Einstürzende Neubauten μας προσφέρουν τα πειστήρια για τη διαρκή αποτελεσματικότητα της δικής τους ακουστικής μακροχρόνιας θεραπείας. Ο Blixa Bargeld, o Alexander Hacke, o N.U. Unruh, o Rudolf Moser και ο Jorgen Arbeit έχουν ξεπεράσει εντελώς την δυσφορία του Τείχους του Βερολίνου, τα αποκαλυπτικά οράματα και την επιθυμία θανάτου παλαιότερων ημερών. Όλα αυτά ανήκουν πλέον στο παρελθόν. Στο μεταξύ, οι ίδιες ένθερμες επιθυμίες εξακολουθούν να οδηγούν το ακούραστο πνεύμα των πρωτοπόρων: οι Einstürzende Neubauten θα συνεχίσουν το ταξίδι τους σε μία αιώνια αναζήτηση για τον ήχο που παραμένει ακόμα ανεξερεύνητος.
Δημοσίευση σχολίου